Gå til innhold

Den store DAB-"diskusjonen" (skilt ut fra DAB(+)-tråden)


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

@Dweezil Såvidt jeg forstår vil Sverige beholde FM samtidig som nettradio utbredes på alle digitale plattformer utenom DAB+.

De dokumentene jeg har linket til i innlegget over omtaler DAB-satsingen i Sverige som satt på hold i påvente av bl.a. de norske erfaringene. Dersom det har skjedd en videre utvikling i denne saken, som f.eks. at de endelig har vedtatt å ikke bygge ut DAB+, hadde det vært interessant å lese dokumenter eller uttalelser med mer informasjon...

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette er også løsningen man har valgt her i Danmark etter å ha testet ut DAB i noen år. DAB+ er således ikke et tema her i Danmark. Det blir knapt solgt biler med DAB radio og ingen anbefaler at man kjøper slikt utstyr.

Jeg har lyst til å ha stor tillit til dine uttalelser om DAB(+) i Danmark, siden du jo bor der. Men jeg blir forvirret når jeg samtidig leser uttalelser fra det danske Kulturministeriet som sier at DAB+ er veien å gå for digital radio, og at alle kanaler skal over på DAB+ innen utgangen av 2016 (selv om de samtidig utsetter slukkingen av FM-nettet). Kanskje du kan henvise meg til mer oppdatert informasjon om radio-situasjonen i Danmark?

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg bruker en kombinasjon av FM og nettradio via mobilen (kablet eller bluetooth) og det fungerer fjell. Jeg testet ut denne løsningen i sommer også da vi var på ferie i Norge og det fungerte like fint der (i alle fall på strekningen Larvik-Oslo-Lillehammer)... :)

Radiolytting på strekningen Larvik-Oslo-Lillehammer fungerer antakelig veldig bra både med FM, DAB og mobilstrømming. Det er ett av de flateste områdene i Norge, og som i tillegg har høy befolkningstetthet, som rettferdiggjør utbygging av god dekning på alle de tre nettene. Jeg tror det er i mer kupert terreng, f.eks. på vestlandet, og i mer grisgrendte strøk, som nord i Norge, at DAB viser seg som en vinner på dekning/mottak for bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. de aktuelle uttalelsene fra kulturministeriet og DAB så er dette gamle nyheter fra den forrige regjeringen. Dagens regjering (fra det borgerlige partiet Venstre som tilsvarer en mellomting mellom Høyre og Venstre i Norge) har erkjent at DAB er et blindspor og vil heller satse på nettradio som Sverige gjør. Et annet poeng er at heller ikke i Tyskland har satsingen på DAB gitt resultater. DAB har idag en markedsandel i Tyskland på rundt 13% og nettopp denne lave markedsandelen frykter dagens regjering i Danmark. Forbrukerne velger til enhver tid den mest hensiktsmessige teknologien og i forhold til nettradio taper DAB (eller har i alle fall tapt så langt). DAB koster betydelig mer enn det smaker å bygge ut når nettradio er like lett tilgjengelig. Folk bruker mobilen til alt inkl. nettradio med f.eks høyttalere fra Sonos (eller Sonos som stand alone med nettradio)..   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fjellheimen. På hytta er det dårlig mobildekning, så internettradio er ikke aktuelt. FM spraker, men er hørbar. Vi har hverken strøm eller solcellepanel. Når FM slukkes, kan vi forvente DAB-dekning? Mitt inntrykk så langt er nei. Dekningen for DAB måles visstnok ut fra nedslagsfeltet i befolkningen, altså der folk bor, mens FM måles geografisk. Prosentvis dekning er derfor ikke sammenlignbar.

I hjemmet brukes ikke radio. I bilen brukes den til underholdning og slå ihjel tid. På hytta er den en nødvendighet for værmelding og nyheter. Der forsvinner den sannsynligvis.

Ingen bryr seg egentlig om DAB. Det vi er opptatt av, er at FM forsvinner.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med 4G er at der betaler vi etter hvor mye man bruker.

Har akkurat montert Alpine DAB radioer i begge bilene mine og er ikke akkurat imponert. Signalet er mye mere ustabilt enn FM radioen. Kjøpte med ordentlige antenner også så tror ikke det er det. Vi har også fått DAB radio i togene våre og der og så fungerer det fint når vi har bra signal men man skal ikke langt fra tettbebyggelsen før det er null. De gårdene vi kjører forbi kan jo ikke få inn noenting.

Det største irritasjonsmomentet er jo at jeg må skrote alle radioene mine, har sikkert en 6-7 stykker som blir ubrukelige. Men jeg har skjønt at hjemme så blir det internettradio som er tingen. Er det noen som vet om en liten boks som man kobler til forsterkeren så får man nettradio der? Trenger ikke være fancy, kun noen knapper for og forhåndslagre stasjoner og et lite display for og vise hvilken stasjon man hører på. Har ikke lyst til og skrote gamle Tandbergen riktig ennå.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre analog NAD C352 forsterker og bruker Chromecast Audio til alt som går over internettet. Jeg bruker Tunein radioappen på iPhone/iPad og den kommuniserer med Chromecasten som deretter streamer direkte fra internett til forsterkeren (trådløst og med overgang til phonokabler til forsterkeren). Dette fungerer naturligvis prima til f.eks Spotify også. Lydkvaliteten med Chromecast Audio på mitt anlegg er virkelig imponerende bra og det beste ved det hele er at den lille runde dingsen kun koster 350-400 kroner... :)

https://www.google.com/chromecast/audio/

Jeg tror at det bare er spørsmål om tid før ubegrenset datatrafikk på mobilabonnementet blir billig og vanlig i Norge også. Jeg betaler nå bare rundt 120 kroner pr. måned for dette her i Danmark og man kan få det billigere også via de mindre og aggressive tilbyderne (de er billige, men noen haier når det gjelder å plutselig endre på betingelsene).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 28.10.2016 at 13.52, Fredrik skrev:

Jeg har en eldre analog NAD C352 forsterker og bruker Chromecast Audio til alt som går over internettet. Jeg bruker Tunein radioappen på iPhone/iPad og den kommuniserer med Chromecasten som deretter streamer direkte fra internett til forsterkeren (trådløst og med overgang til phonokabler til forsterkeren). Dette fungerer naturligvis prima til f.eks Spotify også. Lydkvaliteten med Chromecast Audio på mitt anlegg er virkelig imponerende bra og det beste ved det hele er at den lille runde dingsen kun koster 350-400 kroner... :)

https://www.google.com/chromecast/audio/

Jeg tror at det bare er spørsmål om tid før ubegrenset datatrafikk på mobilabonnementet blir billig og vanlig i Norge også. Jeg betaler nå bare rundt 120 kroner pr. måned for dette her i Danmark og man kan få det billigere også via de mindre og aggressive tilbyderne (de er billige, men noen haier når det gjelder å plutselig endre på betingelsene).

Problemet er jo at har en ikke bluetooth streaming i bilen(sjøl om den har CIC) så blir det en dyr løsning med nettradio også. Må først installere Comboks.

Hadde personlig håpt disse BMW tyver som er igang her oppe i røysa hadde funna frem til min bil også å tømt den for det som kunne. Da hadde det blitt en forsikringssak. Men en 2010 E60 er nok ikke det de går etter idag disse gutta. 

Men får se om det blir salg av bilen først, gidde ikke bruke penger på dette de neste 5-6 måneder, eller før det er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.11.2016 at 17.47, barsjef skrev:

Problemet er jo at har en ikke bluetooth streaming i bilen(sjøl om den har CIC) så blir det en dyr løsning med nettradio også. Må først installere Comboks.

I slike tilfeller kan man bruke en AUX-kabel, som gir bedre lyd enn streaming. Noen har også innebygd mic, i så fall får du handfree med på kjøpet. Jeg har Dausen sin, som har mic i pluggen du setter i telefonen. Sandtrøm har en med mic i AUX-enden (jeg tror det er feil at den kan benyttes begge veier, som Elkjøp sier der, det fremgår av antall isolerte deler på selve pluggen, du kan se at mic-enden har færre enn den andre).

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke tro på DAB da dette i bunn og grunn er en teknologi som først kom i år 1987 som ble videreutviklet til det kjente DAB-nettet i 1997. Altså nesten 30år gammen teknologi. Men nok om det.

Forskjellen på DAB og FM når det gjelder signal er at FM-bølgene (Sinuskurver) har en fenomenal egenskap til å vri seg rundt "svinger", fjellsider, rundt om i daler, og i terrenget generelt. DAB er at digitalt signal altså; 0 og 1 eller et hakkete "av og på" signal. For å få 100% dekning med digitale signaler må det altså stå en sender på hver eneste fjelltopp og bak hver eneste fjellvegg i hele Norge siden denne form for signal ikke har denne "svinge"-evnen. Skjer det en eneste avbrytelse av signalene fra det digitale nettet vil ikke radien forstå hva den mottar og en opplever et hakkete radiosignal. Dette vil gjøre at DAB ville fungert utmerket i Danmark, store deler av Tyskland, Nederland osv der landene bærer preg av lite fjell og daler. Men her til lands som har en enorm mengde av fjell og daler vil det fungere meget, meget mye dårligere. 

Digitalt nett er forsåvidt bedre enn det analoge med tanke på mulighetene og mangfoldet, men når signalene har en så dårlig egenskap som det de faktisk har vil nok enda FM være betraktelig bedre for oss brukere i Norge. 

Det jeg derimot har mer tro på er GSM-nettet med 3G og 4G. Her er dagens dekningen betydelig bedre enn med DAB. Jeg diskuterte dette med en Telia-selger (kunde hos Telenor selv) for litt siden og vi kom frem til at vi i bunn og grunn var veldig enige i nettopp dette og annet. Dessverre for Telia har de enda ikke like mange master som Telenor og har derfor ikke like god dekning, men dette tar seg fort veldig opp. Både Telia, som reklamerer veldig for dette, og Telenor bygger ut nettene sine i rekordfart og begge vil ha 4G dekning i samtlige master der man bare har EDGE-signal i dag innen noen få år, samt at mangfoldet av mastene bare øker og øker. Jeg fikk forøvrig også vite at det å klargjøre alle mobilmaster for 4G ikke var en så stor affære og innenfor rimelighetens grenser for slike konsern. 

Siden jeg i flere år har jobbet som bilmekaniker (nå i anleggsbransjen), så har jeg fått øynene opp for at flere og flere bilprodusenter nå heller ønsker å levere bilene sine med GSM-mottak til fordel for DAB+. Her er det ofte muligheter for å sette inn et SIM-kort direkte i bilens multimediasystem slik at en kan bestille et tvillingSIM på det abonnementet en allerede har i dag med en datapakke på og rett og slett benytte internettradio i bilene.

I tillegg til radio er mange multimediasystem i nye biler i dag appbasert, slik at Spotify, Wimp osv kan lastes direkte ned til bilens eget system. Med dette systemet vil også mulighetene med kommunikasjon med bilenes styreenheter, noe som bare vokser og vokser, via telefon osv bli vesentlig forbedret og forenklet. Mange kan i dag starte bilene sine med en enkel app på iPhonen-, Windows eller Androidtelefonen sin. Gjøre bilen kjøreklar ved å starte Webasto og andre systemer. Enkelte toppmodeller kommer jo også med muligheten til å hente deg ved inngangsdøren på jobb fra et parkeringshus der bilen selv parkerte etter at den slapp deg av.

Dette tror jeg virkelig er fremtiden. Ikke dette DAB-greiene som nå flere og flere produsenter velger bort til fordel for Internettbaserte multimediasystemer. 

Men jeg er da ikke fasiten her... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MrGulliksen skrev:

Jeg har egentlig ikke tro på DAB da dette i bunn og grunn er en teknologi som først kom i år 1987 som ble videreutviklet til det kjente DAB-nettet i 1997. Altså nesten 30år gammen teknologi. Men nok om det.

Forskjellen på DAB og FM når det gjelder signal er at FM-bølgene (Sinuskurver) har en fenomenal egenskap til å vri seg rundt "svinger", fjellsider, rundt om i daler, og i terrenget generelt. DAB er at digitalt signal altså; 0 og 1 eller et hakkete "av og på" signal. For å få 100% dekning med digitale signaler må det altså stå en sender på hver eneste fjelltopp og bak hver eneste fjellvegg i hele Norge siden denne form for signal ikke har denne "svinge"-evnen. Skjer det en eneste avbrytelse av signalene fra det digitale nettet vil ikke radien forstå hva den mottar og en opplever et hakkete radiosignal. Dette vil gjøre at DAB ville fungert utmerket i Danmark, store deler av Tyskland, Nederland osv der landene bærer preg av lite fjell og daler. Men her til lands som har en enorm mengde av fjell og daler vil det fungere meget, meget mye dårligere. 

Digitalt nett er forsåvidt bedre enn det analoge med tanke på mulighetene og mangfoldet, men når signalene har en så dårlig egenskap som det de faktisk har vil nok enda FM være betraktelig bedre for oss brukere i Norge. 

Det jeg derimot har mer tro på er GSM-nettet med 3G og 4G. Her er dagens dekningen betydelig bedre enn med DAB. Jeg diskuterte dette med en Telia-selger (kunde hos Telenor selv) for litt siden og vi kom frem til at vi i bunn og grunn var veldig enige i nettopp dette og annet. Dessverre for Telia har de enda ikke like mange master som Telenor og har derfor ikke like god dekning, men dette tar seg fort veldig opp. Både Telia, som reklamerer veldig for dette, og Telenor bygger ut nettene sine i rekordfart og begge vil ha 4G dekning i samtlige master der man bare har EDGE-signal i dag innen noen få år, samt at mangfoldet av mastene bare øker og øker. Jeg fikk forøvrig også vite at det å klargjøre alle mobilmaster for 4G ikke var en så stor affære og innenfor rimelighetens grenser for slike konsern. 

Siden jeg i flere år har jobbet som bilmekaniker (nå i anleggsbransjen), så har jeg fått øynene opp for at flere og flere bilprodusenter nå heller ønsker å levere bilene sine med GSM-mottak til fordel for DAB+. Her er det ofte muligheter for å sette inn et SIM-kort direkte i bilens multimediasystem slik at en kan bestille et tvillingSIM på det abonnementet en allerede har i dag med en datapakke på og rett og slett benytte internettradio i bilene.

I tillegg til radio er mange multimediasystem i nye biler i dag appbasert, slik at Spotify, Wimp osv kan lastes direkte ned til bilens eget system. Med dette systemet vil også mulighetene med kommunikasjon med bilenes styreenheter, noe som bare vokser og vokser, via telefon osv bli vesentlig forbedret og forenklet. Mange kan i dag starte bilene sine med en enkel app på iPhonen-, Windows eller Androidtelefonen sin. Gjøre bilen kjøreklar ved å starte Webasto og andre systemer. Enkelte toppmodeller kommer jo også med muligheten til å hente deg ved inngangsdøren på jobb fra et parkeringshus der bilen selv parkerte etter at den slapp deg av.

Dette tror jeg virkelig er fremtiden. Ikke dette DAB-greiene som nå flere og flere produsenter velger bort til fordel for Internettbaserte multimediasystemer. 

Men jeg er da ikke fasiten her... :) 

Internett radio har gjerne en stor kostnad på langsikt. I mitt bedriftsabonnement er det ikke ubegrenset med nedlasting, og tror det er slik for mange

Som jeg har skrevet tidligere har vi svært elendig dekning med 3g/4g i Nordland utenom tettsteder. Det er ikke engang mulig å streame nettradio fra Fauske og Bodø som er en godt traffikert vei i nordnorsk sammenheng og har en ikke ubetydelig befolkningstetthet sett i sammenheng med hele landet.

Ser ikke at 3g/4g er et alternativ til FM engang, det gjelder bare deler av landet.. 

Dab er i min erfaring ekstremt tilgjengelig i forhold til både fm og 3g/4g. Har krystallklar lyd i svingete dalsøkk med gjerne et titalls innbyggere. 

Full radiodekning der ingen skulle tro at nokon kunne bu! De eneste plassene det ikke er dab dekning nå er i tunneller. Så signaldekning er det ikke noe i veien med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har dårlig mobildekning bygger du ikke ut et DAB nettverk, men derimot mobilnettverket. Der det er mobildekning er DAB i realiteten en redundant teknologi (altså gjentar hva som allerede er mulig via mobilnettverket). Vedr. kostnader for fri datatrafikk via mobilen er dette mest et spørsmål om skikkelig konkurranse blandt tilbyderne. Her i Danmark kan vi kjøpe fri tale og datatrafikk for under 100 kroner i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er åpenbart, men det ville ha vært ei skyhøy regning hvis det skulle være 3g/4g dekning på lik linje med dab idag. Og hvem skulle ha tatt den? 

Det kreves færre antenner med dab enn det vil gjøre med mobilnett. Og dette er jo en nasjonal standard, da må hele landet taes i betraktning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi egentlig ikke har noe valg når det gjelder full mobildekning. Fremtidens biler vil være online hele tiden og allerede idag er f.eks både Tesla og nyere BMW modeller med ConnectedDrive online hele tiden (bilene har et eget simkort). Når delebil konseptet med selvkjørende biler kommer for fullt om et par år vil administrasjonsprogrammene også kreve at bilene er online hele tiden.

Det er klart at Norge med den krevende topografien og store avstander i denne sammenhengen er i en spesiell situasjon, men alternativet er helt sikkert ikke DAB standarden som vi kjenner den idag. Mobiltelefonene blir mer og mer som små bærbare datamaskiner (tablets som f.eks iPad er allerede på full fart ut av markedet) og jeg kan ikke forestille meg en fremtid uten at nesten alt administrativt kan gjøres via mobilen. 

Et alternativ der det er dårlig dekning med 3G/4G er ICE nettverket som bruker 450, 800, 900 og 1800 mHz (450 og 900 mHz kjenner vi fra det gamle NMT nettverket). Spesielt 450 mHz gir stor rekkevidde og dette i kombinasjon med bedre komprimering av data kan kanskje bli et supplement til 3G/4G nettverket i Norge og andre land med store avstander (Canada, USA/Alaska, Grønland etc.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, MrGulliksen said:

Forskjellen på DAB og FM når det gjelder signal er at FM-bølgene (Sinuskurver) har en fenomenal egenskap til å vri seg rundt "svinger", fjellsider, rundt om i daler, og i terrenget generelt. DAB er at digitalt signal altså; 0 og 1 eller et hakkete "av og på" signal. For å få 100% dekning med digitale signaler må det altså stå en sender på hver eneste fjelltopp og bak hver eneste fjellvegg i hele Norge siden denne form for signal ikke har denne "svinge"-evnen. Skjer det en eneste avbrytelse av signalene fra det digitale nettet vil ikke radien forstå hva den mottar og en opplever et hakkete radiosignal. Dette vil gjøre at DAB ville fungert utmerket i Danmark, store deler av Tyskland, Nederland osv der landene bærer preg av lite fjell og daler. Men her til lands som har en enorm mengde av fjell og daler vil det fungere meget, meget mye dårligere. 

Dette kan ikke være riktig?
Ja DAB er digitalt, men det sendes ikke ut 0'ere og 1'ere i vilden sky. De digitale dataene må jo være modulert på en form for bærebølge. Det er i dag ca. 3000 FM-sendere i Norge, mens det er ca. 1000 DAB-sendere. Prosentvis dekker de 1000 DAB-senderne en større del av Norges befolkning enn hva de 3000 FM-senderne gjør.

Jeg er egentlig hverken sterkt for eller sterkt imot DAB.. Men jeg ser at DAB ikke er så svart som enkelte skal ha det til. (Ikke mynta direkte til deg MrGulliksen, har bare sett så mye svada om emnet rundt om på nett generelt)

Edit: DAB's bærebølger ligger i VHF-båndet. Det er der FM-båndet også befinner seg.

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og ha greie på det så virker det som om DAB senderne er veldig retningsbestemt. Jeg merker det veldig godt på jobben som lokfører. Kjører jeg toget fra Moss til Ski så er det store problemer og ta inn DAB signaler men kjører jeg bilen på E6 som ligger nesten rett ved siden av så er det ikke noen problemer. Nå ligger jernbaneskinnene noe lavere i terrenget enn veien så mulig noe av problemet ligger der. Og vi har en 16000 volts støysender på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...