RoyC Skrevet Desember 27, 2016 Skrevet Desember 27, 2016 Hei Fikk til slutt solgt Porschen og skal tilbake til BMW. Har sett litt på en ombygget M3 e46 i stev med 160.000km på telleren. Bilen så og kjentes greit ut ved første titt, men det var mørkt og lite grundig sjekk. Hyggelig kar som selger da han har to...en med kompressor også. Dette er jo en ombygget bil godkjent i vognkort. Ellers ganske "orginal" bygget på en 328ic. Her er annonsen: http://www.finn.no/87841071 Hva bør jeg sjekke spesielt? Tenker da motor og drivverk spesielt, men også karosseri om der er noen typiske feil som gjøres ved ombygging? Kansje noen kjenner til bilen fra før?
warg Skrevet Desember 29, 2016 Skrevet Desember 29, 2016 Subframe disaster er absolutt noe jeg ville sjekke opp i. Viss alt ser ok ut ville jeg alikavell sveist opp noen forsterningsplater der bakre ramme er festet i karoseri. Ville også sjekket opp i at ABS modul fungerer da det kan bli en del kommunikasjonproblemer viss ikke denne modulen blir byttet ut eller kodet om. RoyC reagerte på dette 1
Evenol Skrevet Desember 29, 2016 Skrevet Desember 29, 2016 Fra Autopower.se: M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler) Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004. När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen. RoyC reagerte på dette 1
RoyC Skrevet Desember 29, 2016 Forfatter Skrevet Desember 29, 2016 4 hours ago, warg said: Subframe disaster er absolutt noe jeg ville sjekke opp i. Viss alt ser ok ut ville jeg alikavell sveist opp noen forsterningsplater der bakre ramme er festet i karoseri. Ville også sjekket opp i at ABS modul fungerer da det kan bli en del kommunikasjonproblemer viss ikke denne modulen blir byttet ut eller kodet om. Hei Dette er vel obligatorisk for å få disse godkjent hos bt? Spurte om dette da jeg kjente til problemet og han mente det var gjort. Hadde tatt bilen i bytte på en E30 han hadde. Men ja, mulig det lønner seg å forsterke mer også... hva med justering av ventiler, reg.kjede osv
RoyC Skrevet Desember 29, 2016 Forfatter Skrevet Desember 29, 2016 Ang Vanos så lager den noe ulyd om den er slitt/gåen? Eller kjenner man det kun på draget på motorn....
Daniel. Skrevet Desember 29, 2016 Skrevet Desember 29, 2016 Nå, RoyC skrev: Ang Vanos så lager den noe ulyd om den er slitt/gåen? Eller kjenner man det kun på draget på motorn.... Vil nok lage lyd ja. For eksempel på E38 740i med M62TU vil bilen høres ut som en diesel på tomgang. Blir litt sånn dyp kakle lyd. Usikker på om det er likt på S54. Vil også mangle litt bunndrag mener jeg det var.
mcelg Skrevet Desember 29, 2016 Skrevet Desember 29, 2016 Ville hørt med selger når ventilene var justert sist. Skal holde 40-50k km mellom hver gang litt ettersom. Hør om noen ventiler skiller seg ut med ekstra tikking på tomgang. Regkjede i seg selv er solid, men øvre kjedeguide kan bli slitt og øvre plastbiten kan brekke av. Vanskelig å sjekke uten å demontere, må nesten bare høre etter ulyder/avvik her og. Ellers ville jeg sjekket om det var noe som helst slakk i vannpumpa. Slakke og klakking når en forsiktig dytter på vifta er tegn på at den må byttes. Skal være helt tight. Siden den er ombygget ville jeg også testet alt av knapper, lys og dingser og sett etter mangler. Sjekk at nøkkelen passer i bakluka. Hender folk glemmer å bytte over til låsesylinderen fra delbil.
Øyvind L. Skrevet Desember 30, 2016 Skrevet Desember 30, 2016 (endret) Jeg ville kikket etter en som er 2003 eller nyere. Da får du MK60 ABS og motoren har fått nye og forbedret blokk. Hadde også gått for manuell versjon. De fleste får slakk i diff en eller annen gang. Også bytter du rådelagerene uansett hvilken modell du kjøper. Bra biler. Endret Desember 30, 2016 av Øyvind L.
Kennethe34 Skrevet Desember 30, 2016 Skrevet Desember 30, 2016 On 12/29/2016 at 21.25, mcelg skrev: Ville hørt med selger når ventilene var justert sist. Skal holde 40-50k km mellom hver gang litt ettersom. Hør om noen ventiler skiller seg ut med ekstra tikking på tomgang. Regkjede i seg selv er solid, men øvre kjedeguide kan bli slitt og øvre plastbiten kan brekke av. Vanskelig å sjekke uten å demontere, må nesten bare høre etter ulyder/avvik her og. Ellers ville jeg sjekket om det var noe som helst slakk i vannpumpa. Slakke og klakking når en forsiktig dytter på vifta er tegn på at den må byttes. Skal være helt tight. Siden den er ombygget ville jeg også testet alt av knapper, lys og dingser og sett etter mangler. Sjekk at nøkkelen passer i bakluka. Hender folk glemmer å bytte over til låsesylinderen fra delbil. Om du kjenner slakk når du dytter på vifta kan slakken like gjerne være i viskosekoblingen Ventiler er forøvrig en grei ting å gjøre selv, en kveld i garasjen så er det gjort.
Evopower Skrevet Desember 31, 2016 Skrevet Desember 31, 2016 Vet at det ikke er en typisk s54 feil, men på min så er det begynt å bli grov slitasje på kammene. Det er jo forståelig på en høytjagende M motor som er 14 år gammal. Så ville lyst nedi oljepåfyllingen og inspisert kammene. Ryker jo 16k pluss arbeid på nye kammer også.
RoyC Skrevet Desember 31, 2016 Forfatter Skrevet Desember 31, 2016 Da fikk jeg hjem bilen. Ingen tikkelyder eller annet...Virker ok. Overrasket at alt av knapper osv ser ut til å fungere bra. Trykket eject på navien som til min overraskelse blottet en KASETTSPILLER??Typisk tysk :-). Er jo gammel bil så var kansje bare å forvente Så nå starter morroa... sjekke over detaljer, fikse og stelle :-). skulle fått hjem en csl bakluke og et gtr panser pluss div carbondetaljer.... Bilen er ikke senket heller... Hvilke merke anbefales?20/30mm max mcelg reagerte på dette 1
Evopower Skrevet Desember 31, 2016 Skrevet Desember 31, 2016 Behold den original. Ihjelskrudde eller trimmede e46 m3 er det blitt for msnge av RoyC, Evenol og Fidelio reagerte på dette 3
RoyC Skrevet Januar 1, 2017 Forfatter Skrevet Januar 1, 2017 Var en tur å vasket bilen nå som der er litt tørt ute. Skal ikke bruke den nå i vinter så ville gi den litt vask før den forlates på parkeringen (med trekk snart forhåpentlig vis. Har ikke garage). Når jeg hadde vasket tok jeg et rykk ut fra stasjonen. Merket at ved hjulspinn rett frem "dabbet" bakhjulene litt... gjorde dette bare en gang så forklarer det lille jeg merket. Den er gått 166.000km og foringer kan jo være modne for skift kansje.. Men kom til å tenke på denne subframe disaster greiene.... Dette var jeg mer klar over etter kjøp en før. Selger sa ikke noe annet en at det var forsterket under oppbygging... hvordan oppleves subframe disaster greiene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå