Gå til innhold

Intervall for bremseskift, hvordan beregnes dette?


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Min 2012 modell F30 har siden i sommer hatt en nedtelling gående, på gjenværende km for bytte av bremser bak. Nå mener iDrive at jeg må bytte (eller kontrollere?) disse innen 350 mil. Greit nok. Men, hvordan foregår denne beregningen? Jeg spør, fordi jeg registrerer at klosser ikke er mer enn halvslitt. Skiver ser også greie ut.. Fin tykkelse enda. Bilen har kun gått 58.000km.

Har booket time for sjekk av dette over helga, og kjenner jeg er litt bekymret for at BMW skal bytte disse delene lenge før det egentlig er nødvendig.. 7500kr koster morroa, skiver/klosser/slitasjevarsler bak. Nå trenger jeg vel uansett ikke slitasjevarsler siden denne er langt unna å trigge bremselampe? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor booke tid nå da? Forøvrig så må indre bremseklosser sjekkes, må ikke bli lurt av ytre kloss som ikke slites like fort:) du behøver ikke å godkjenne at bmw bytter delene. De er pliktig å meddele deg ført et bytte.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor er ikke slitt ned, klosser er knapt halvslitt. Ingen bremselampe her, kun mas fra iDrive. Hvorfor bestille time? Stusser litt selv. Men, vil helst ikke overskride intervall mens bilen enda har nybilgaranti. Teit? 40 mil tur/retur for at noen skal se på bremsene mine.. Huff. Sjekker indre klosser i morgen. Har forresten opplevd at km teller ned 10-20mil mens jeg står på tomgang. Tviler på at bremsene slites hardt på tomgang😂

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en påminnelse om at det nærmer seg bytte. Men regner med du kjører relativt mye så kan jo være at det er derfor det bare er 2400 igjen for deg. For en som stortsett kun kjører i byer og sånt så vil nok det stå et høyere tall enn 2400, selv om klossene er like slitt som dine.

Men ja, sjekk indre klossene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke nødvendig å bytte skiver om det kun er klosser som er slitte.

Min E60 har kjørt 115000 nu. Skiver bak er gull fine de ennå. Men de fremme må byttes snart, da det er spor i de.

Men bare si ifra til de at de bare skal bytte klosser å ikke skiver.

Når du sjekker indre klosser, ja så sjekker du tykkelse på skiver samtidig. Så sjekker du hva tykkelse er på nye. Er det lite/ingen slitasje, så bytter du ikke. Bare å slå opp på GS feks så ser du tykkelse på nye skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Min teller sto på 17000 km i sommer da jeg kjøpte bilen, nå har den krøpet opp til 18000. Så at kjøremønsteret har noe å si, er sikkert. Fortsetter det sånn kan det bli til at bilen faktisk produserer bremseklosser. :D

 

 

Men... Jeg bremser jo knapt! 😀

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skive  man kun skifte ved bremseklossbytte dersom tykkelsen på skiva er mindre enn oppgitt minimumstykkelse. Er tykkelsen på skiva minimum tykkelse eller mer så kan skiva gjenbrukes med et nytt sett klosser, gitt at skiva ikke har skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nytern skrev:

Men, vil helst ikke overskride intervall mens bilen enda har nybilsgaranti. Teit? 40 mil tur/retur for at noen skal se på bremsene mine..

Synes det høres veldig rart ut at nybilgarantien skulle bli påvirket av at man overskrider intervallet for bremse-service, gitt at denne nedtellingen kun er for bremser. 

Dersom det er 40 mil tur/retur så ville jeg først sendt BMW gode bilder av bremsene som viser slitasje, og rådført meg skriftlig ift om det var noe vits å komme på service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverste bildet, ytre klosser. Bakre var rimelig like. 

 

Nederste bilde, slitekant. Nesten 1mm. Nye skal skivene være 20mm, minimumskrav er 18.4mm. Er nok bare å spre skinkene her.😀 Men, spørs om jeg gjør jobben selv isåfall. 7500,- for bytte av skiver og klosser bak er hardt å svelge. Får satse på at Sulland ikke blir grinete av å miste denne bremsejobben😉

20170128_145354.jpg

20170128_145328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

Min th betyr at du kan kjøre på med ett nytt klosse sett om skiva er tykkere enn min th ved skifte. 

Jøss, hva jeg lærer! Ja, da får jeg se hva dommen blir. Tusen takk for gode svar, folkens. Dere er best!🐻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...