Nytern Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Min 2012 modell F30 har siden i sommer hatt en nedtelling gående, på gjenværende km for bytte av bremser bak. Nå mener iDrive at jeg må bytte (eller kontrollere?) disse innen 350 mil. Greit nok. Men, hvordan foregår denne beregningen? Jeg spør, fordi jeg registrerer at klosser ikke er mer enn halvslitt. Skiver ser også greie ut.. Fin tykkelse enda. Bilen har kun gått 58.000km. Har booket time for sjekk av dette over helga, og kjenner jeg er litt bekymret for at BMW skal bytte disse delene lenge før det egentlig er nødvendig.. 7500kr koster morroa, skiver/klosser/slitasjevarsler bak. Nå trenger jeg vel uansett ikke slitasjevarsler siden denne er langt unna å trigge bremselampe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Det er jo en sensor på bremseklossen. Men 350 mil ville jeg tatt med en klype salt. Det er et tall som kan endre seg i utakt med faktisk kilometer. Min feks har sagt 2400km i ca 5000km Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 (endret) Hvorfor booke tid nå da? Forøvrig så må indre bremseklosser sjekkes, må ikke bli lurt av ytre kloss som ikke slites like fort:) du behøver ikke å godkjenne at bmw bytter delene. De er pliktig å meddele deg ført et bytte. Endret Januar 27, 2017 av bmwmann24 Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Intervallen til bremser i iDriven baserer seg på kjøremønsteret ditt såvidt jeg husker. Er sensoren slitt ned så må den også byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 27, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2017 (endret) Sensor er ikke slitt ned, klosser er knapt halvslitt. Ingen bremselampe her, kun mas fra iDrive. Hvorfor bestille time? Stusser litt selv. Men, vil helst ikke overskride intervall mens bilen enda har nybilgaranti. Teit? 40 mil tur/retur for at noen skal se på bremsene mine.. Huff. Sjekker indre klosser i morgen. Har forresten opplevd at km teller ned 10-20mil mens jeg står på tomgang. Tviler på at bremsene slites hardt på tomgang😂 Endret Januar 27, 2017 av Nytern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Er vel bare en påminnelse om at det nærmer seg bytte. Men regner med du kjører relativt mye så kan jo være at det er derfor det bare er 2400 igjen for deg. For en som stortsett kun kjører i byer og sånt så vil nok det stå et høyere tall enn 2400, selv om klossene er like slitt som dine. Men ja, sjekk indre klossene Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Min teller sto på 17000 km i sommer da jeg kjøpte bilen, nå har den krøpet opp til 18000. Så at kjøremønsteret har noe å si, er sikkert. Fortsetter det sånn kan det bli til at bilen faktisk produserer bremseklosser. orala, Nytern og Maxmek reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Er jo ikke nødvendig å bytte skiver om det kun er klosser som er slitte. Min E60 har kjørt 115000 nu. Skiver bak er gull fine de ennå. Men de fremme må byttes snart, da det er spor i de. Men bare si ifra til de at de bare skal bytte klosser å ikke skiver. Når du sjekker indre klosser, ja så sjekker du tykkelse på skiver samtidig. Så sjekker du hva tykkelse er på nye. Er det lite/ingen slitasje, så bytter du ikke. Bare å slå opp på GS feks så ser du tykkelse på nye skiver. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 27, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2017 (endret) 51 minutter siden, Basse Lusk skrev: Min teller sto på 17000 km i sommer da jeg kjøpte bilen, nå har den krøpet opp til 18000. Så at kjøremønsteret har noe å si, er sikkert. Fortsetter det sånn kan det bli til at bilen faktisk produserer bremseklosser. Men... Jeg bremser jo knapt! 😀 Endret Januar 27, 2017 av Nytern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 Skive må man kun skifte ved bremseklossbytte dersom tykkelsen på skiva er mindre enn oppgitt minimumstykkelse. Er tykkelsen på skiva minimum tykkelse eller mer så kan skiva gjenbrukes med et nytt sett klosser, gitt at skiva ikke har skader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Januar 27, 2017 Share Skrevet Januar 27, 2017 1 time siden, Nytern skrev: Men, vil helst ikke overskride intervall mens bilen enda har nybilsgaranti. Teit? 40 mil tur/retur for at noen skal se på bremsene mine.. Synes det høres veldig rart ut at nybilgarantien skulle bli påvirket av at man overskrider intervallet for bremse-service, gitt at denne nedtellingen kun er for bremser. Dersom det er 40 mil tur/retur så ville jeg først sendt BMW gode bilder av bremsene som viser slitasje, og rådført meg skriftlig ift om det var noe vits å komme på service. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 28, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2017 Øverste bildet, ytre klosser. Bakre var rimelig like. Nederste bilde, slitekant. Nesten 1mm. Nye skal skivene være 20mm, minimumskrav er 18.4mm. Er nok bare å spre skinkene her.😀 Men, spørs om jeg gjør jobben selv isåfall. 7500,- for bytte av skiver og klosser bak er hardt å svelge. Får satse på at Sulland ikke blir grinete av å miste denne bremsejobben😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 28, 2017 Share Skrevet Januar 28, 2017 Min th betyr at du kan kjøre på med ett nytt klosse sett om skiva er tykkere enn min th ved skifte. Nytern og And-reas reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 28, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2017 4 minutter siden, Otis skrev: Min th betyr at du kan kjøre på med ett nytt klosse sett om skiva er tykkere enn min th ved skifte. Jøss, hva jeg lærer! Ja, da får jeg se hva dommen blir. Tusen takk for gode svar, folkens. Dere er best!🐻 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 28, 2017 Share Skrevet Januar 28, 2017 (endret) Nå er det en stund siden jeg har byttet skiver/klosser bak på en F3x, men er ganske sikker på at du egentlig må inn med PC/BMW Tester for å løse ut stemplene til el brekk. Endret Januar 28, 2017 av DanielStance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå