Gå til innhold

Intervall for bremseskift, hvordan beregnes dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 timer siden, Nytern skrev:

Sensor er ikke slitt ned, klosser er knapt halvslitt. Ingen bremselampe her, kun mas fra iDrive. Hvorfor bestille time? Stusser litt selv. Men, vil helst ikke overskride intervall mens bilen enda har nybilgaranti. Teit? 40 mil tur/retur for at noen skal se på bremsene mine.. Huff. Sjekker indre klosser i morgen. Har forresten opplevd at km teller ned 10-20mil mens jeg står på tomgang. Tviler på at bremsene slites hardt på tomgang😂

Nå er jeg en type som sjekker hele tiden og skrur selv. Påminnelse i iDrive er bare en unyttig ting for meg iallefall. Så siden du er så bevisst som du er, så regner jeg med at du ser/merker når klossene skal skiftes og handler deretter. Slik har det blitt gjort i 70-80år og påminnelse i iDrive er genialt for de som bare kjører og betaler, og som ikke har interesse av å skru :) da er det greit å bli påminnet i ny og ne når ting skal skiftes. 

Men som du også lurer på, akkurat HVA som ligger til grunn for disse utmålingene ville jeg tatt med en klype salt :P 

Skrevet (endret)
5 timer siden, DanielStance skrev:

Nå er det en stund siden jeg har byttet skiver/klosser bak på en F3x, men er ganske sikker på at du egentlig må inn med PC/BMW Tester for å løse ut stemplene til el brekk.

Hjeelp! Jeg har da ikke el brekk! Får være grenser for jåleri! :D 

4 timer siden, Evopower skrev:

Nå er jeg en type som sjekker hele tiden og skrur selv. Påminnelse i iDrive er bare en unyttig ting for meg iallefall. Så siden du er så bevisst som du er, så regner jeg med at du ser/merker når klossene skal skiftes og handler deretter. Slik har det blitt gjort i 70-80år og påminnelse i iDrive er genialt for de som bare kjører og betaler, og som ikke har interesse av å skru :) da er det greit å bli påminnet i ny og ne når ting skal skiftes. 

Men som du også lurer på, akkurat HVA som ligger til grunn for disse utmålingene ville jeg tatt med en klype salt :P 

Haha, du senker mine skuldre, Evo! Jammen, da fyker jeg til Sulland, lar dem ta seg av garantirelaterte greier (panser som ikke lar seg åpne f.eks) og ber dem sjekke men _ikke_ fikse bremser. Bremser fikser jeg sjæl, hvis fagfolkene mener det er nødvendig. Er det ikke nødvendig bør det jo være realt for dem å justere opp gjenværende km til bremsebytte litt.

Hatt 60? biler, aldri stressa så mye som med denne.. Er noe med at jeg er redd for nybilgarantien, samt den hersens iDrivemasefjasegreia.. Gir bilene mine en grundig gjennomgang rett som det er, synes det "gammeldagse" bilholdet er mest givende :)

Og ja, salt! Kjørte meg liten 3-miler i stad. Sørget for å bremse ekstremt lite. Kom hjem, sjekka iDrive.. 20 mil nærmere bremseskift.. Go figure :D

Endret av Nytern
Skrevet
1 minutt siden, DanielStance skrev:

Haha der ser du hvor lenge siden det er siden jeg har vært i en F30 :P

Mm! F10/11 har el-brekk? Jeg liker F30en, men noe 5-serie blir den aldri. Sparer jeg pæng på å fikse bremser sjæl blir det nytt understell. F30 på standardunderstell er.. Huff! Hoppesprette! ;)

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nytern skrev:

Mm! F10/11 har el-brekk? Jeg liker F30en, men noe 5-serie blir den aldri. Sparer jeg pæng på å fikse bremser sjæl blir det nytt understell. F30 på standardunderstell er.. Huff! Hoppesprette! ;)

F1x, F25, og en del andre nye BMW. Mener 3 serie GT har det, om ikke det var en 4 serie GT. Mulig derfor jeg mente at F30 hadde det også :P Aner ikke. Ser like fæl ut alle sammen (GTene) :P Syns F30 er grei jeg. Var en sånn jeg tok lappen i også :P 320D X-Drive.

Men F10 er noe helt annet :) F07 (5 GT) også for den saks skyld. Skikkelig komfortabel å kjøre. F30 blir litt mer stiv og sportslig i forhold.

Endret av DanielStance
Skrevet
10 minutter siden, DanielStance skrev:

F1x, F25, og en del andre nye BMW. Mener 3 serie GT har det, om ikke det var en 4 serie GT. Mulig derfor jeg mente at F30 hadde det også :P Aner ikke. Ser like fæl ut alle sammen (GTene) :P Syns F30 er grei jeg. Var en sånn jeg tok lappen i også :P 320D X-Drive.

Men F10 er noe helt annet :) F07 (5 GT) også for den saks skyld. Skikkelig komfortabel å kjøre. F30 blir litt mer stiv og sportslig i forhold.

Min er stiv, men myk. Bilen altså.. ;) 

Veldig veldig veldig skuffet over BMW her.. Googlet meg til at jeg ikke er alene om å slakte standard-understellet til F30. Dessverre, vært kult om noe var utslitt etter 58k km. Heller det enn.. Konstruksjonsfeil :P 

Skrevet
Nå, Nytern skrev:

Min er stiv, men myk. Bilen altså.. ;) 

Veldig veldig veldig skuffet over BMW her.. Googlet meg til at jeg ikke er alene om å slakte standard-understellet til F30. Dessverre, vært kult om noe var utslitt etter 58k km. Heller det enn.. Konstruksjonsfeil :P

21c79fa21cb81e48b58239d203067417.jpg

Er bare å oppgradere understellet på bilen da ;) Blir jo bare positivt for din del. Om man ser bort ifra økonomi :lol:

Skrevet

Puh! Hjemme! 44 mil for å få bekreftet at bremser var ok. Intervall justert fra 3200km gjenværende til.. 32.000! Sheesh.. Og, ellers? Brudd i 2 fjærer. Bak. Ikke rart bilen er rar. De prøvde seg, mente dette ikke var en garantisak etter 58k km. Den fløy ikke hos meg, ass! Nye bakdempere skal jeg ha og. Fyren mente dempere ikke påvirkes av knekte fjærer. Artigkar😉 Så, humper nye 44 mil om 1 uke. Yay!

Skrevet
On 27.1.2017 at 20.03, Nytern skrev:

Men... Jeg bremser jo knapt! 😀

Men utifra vinterdekk testen, så mener jeg å huske at du kjører litt i DTC modus.. Da brukes det vel litt bremser for å stabilisere bilen :)

Skrevet (endret)

"Hei!

Fjærene går selvfølgelig på garanti. Da demperne ser hele og fine ut, får vi ikke godkjent disse på garanti. Om du ønsker å bytte dempere også, må du betale dette selv. Vi ser ingen grunn til å bytte disse nå da det ikke er noen synlige defekter eller lekkasjer på de."

Kjenner jeg er lei "ny" BMW.

Endret av Nytern
Skrevet
3 minutter siden, Nytern skrev:

"Hei!

Fjærene går selvfølgelig på garanti. Da demperne ser hele og fine ut, får vi ikke godkjent disse på garanti. Om du ønsker å bytte dempere også, må du betale dette selv. Vi ser ingen grunn til å bytte disse nå da det ikke er noen synlige defekter eller lekkasjer på de."

Kjenner jeg er lei "ny" BMW.

Hva er argumentet for å få støtdemperne byttet på garanti?

Skrevet (endret)

39291 trefninger med bumpstops. Tipper det reduserer levetiden på dempere.

Mulig jeg er vanskelig, men dette blir min sjette garantirelaterte tur til Hamar for fiks. 6 x 44 mil, begynner å bli noen mil. 3 av turene kunne fint vært unngått da jeg ba dem om å bestille deler FØR jeg kom. Noe dem ikke gjør, som igjen fører til at jeg må ta en ekstratur når delene kommer på lager. 

Joda, jeg skjønner at jeg er heldig som kjører "ny" bmw med nybilgaranti, men aller helst burde bilen bare.. Fungert.

Endret av Nytern
Skrevet
16 minutter siden, Nytern skrev:

39291 trefninger med bumpstops. Tipper det reduserer levetiden på dempere.

Hvis du har kjørt lenge rundt på knekte fjærer så har du nok rett i det. Er det snakk om en uke eller to derimot så vil jeg tro du har en dårligere sak. 

17 minutter siden, Nytern skrev:

Mulig jeg er vanskelig, men dette blir min sjette garantirelaterte tur til Hamar for fiks. 6 x 44 mil, begynner å bli noen mil. 3 av turene kunne fint vært unngått da jeg ba dem om å bestille deler FØR jeg kom. Noe dem ikke gjør, som igjen fører til at jeg må ta en ekstratur når delene kommer på lager. 

Kommuniserer du tydelig til forhandler/verksted at du har lang reisevei og at det derfor er viktig at det ikke blir mye fram og tilbake?

Skrevet
39 minutter siden, Hollabaloo skrev:

Hvis du har kjørt lenge rundt på knekte fjærer så har du nok rett i det. Er det snakk om en uke eller to derimot så vil jeg tro du har en dårligere sak. 

Kommuniserer du tydelig til forhandler/verksted at du har lang reisevei og at det derfor er viktig at det ikke blir mye fram og tilbake?

Hoi!

Ja, bilen har ikke oppført seg "normalt" i hekken i mitt eie ihvertfall.. Googla emnet etter kjøp og fant at mange amerikanere klaget over myk bakende på F30. Slo hele greia fra meg, tenkte at dette var mer konstruksjonsfeil enn.. feil :) Jeg skal ikke klage, men 2640km kjørt utelukkende pga garantirelaterte greier (inkl tilfeller der sjappa har bestilt feil del, evt ikke bestilt i det hele tatt) begynner å bli litt frustrerende.. Kjipt å ta seg fri fra jobb pga dette.

Har vært nøye med å forklare at jeg har lang reisevei, nettopp for å unngå denne pendlinga.. Men men! Jeg klager ikke. Ikke mye ihvertfall.. 

Men, etter noen måneder med F30 begynner jeg å bli litt lei av disse stadige tullefeilene..

Blinklys på speil

Ulyd fra varmeapp

Veldig skjev slitasje bakbremser

Sprekker i frontlyktglass

Panser lar seg ikke åpne i -grader (dette feilsøkte de nå på mandag, men selvfølgelig INNE i verkstedet, og fant derfor ingen feil). På parkeringsplassen utenfor Sulland derimot.. No go, men da var sjappa stengt.

Feil nedtelling ifbm både det ene og det andre i iDrive

Knekte bakfjærer

Redda min trofaste E39 etter at den hadde tjenestegjort som hagepryd i noen år. Foranledningen var et ublidt møte med et busskur. E39en funker strøkent. Heldigvis, kjipt å kjøre F30 med knekte fjærer, uten mulighet for å fylle på spylervæske :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...