Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Rune-K skrev:

Se det positive i det, nå har du lært og justere ventiler på M30 også. Er det ikke flott.

Jeg pleier og ta av toppdekselet en gang i året for og sjekke at alt står bra til. Du trenger ikke bytte pakningen for det, den er solid.

Ja dette var deilig å få gjort skikkelig 😃👍 Så nå blir det ikke så skummelt ved en annen anledning 😃 Skulle vært gjennomsiktig disse toppdekslene så kunne man fulgt med på oljerøret at det sprayer jevnt og fint 😂 

Men det var det første jeg la merke til da jeg starta opp uten lokk, nemlig at det fløt jevnt og fint ut av alle hullene på røret 😍👍

Ja det blir en del av vedlikeholdsprosedyrene dette nå 👍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå som ventilene er justert på nytt, var det dags for en kjøretur og jeg skulle på møte på Gjøvik på kvelden, så da skulle godbilen restes på sin første tur 😃

Men før avreise så skulle den få ny olje og filter samt en runde innvendig med støvsug og vask. Begynte å tenke da jeg gjøv løs, at hva er det med disse rogalendingene a gitt ? 🤔 Er dem sååå opptatt av fasaden ? 😂 For denne bilen er tatt meget godt vare på utvendig i form av jevnlig vask og polering. Det er det null tvil om. For her en regnfull morgen da jeg sto opp og kikket ut, var bilen full av små regndråper som samlet seg og rant av bilen. Og da har den i tillegg stått og støva ned i garasjen i nesten fire mnd 😉 Og den er enda ikke vasket. 

Men fasade ? Jo den er så fin å se på utvendig. Men innvendig, nedmellom seter og på gulvet så det ut som det hadde vært en barnehagebursdag 🙈 Masse søl og klin og det ser ikke ut i måneskinn !! Så her har det visst ikke vært så nøye 😉

Hadde ikke helt tiden i går, men fikk ihvertfall støvsuget og vasket den sånn noenlunde på de greit tilgjengelige overflatene. 

Så planen er nå å sette av en hel dag til en solid vask av tepper og behandling av skinn og plast. Samt at den skal få en skikkelig utvendig vask. Men det får bli en dag det er spådd opphold hele dagen. Veldig ustadig vær for tiden. Fint vær sånn annenhver dag. Nå pøser det ned igjen her jeg sitter 😉 

Så over til turen til Gjøvik. 

Den rister !! No såå jævlig også !! Det liksom kommer og går i den klassiske hastigheten 80-90-100 😡 Så her må det sjekkes. Hadde den ristet jevnt og forutsigbart, så hadde jeg mistenkt kast i skiver, men siden den rister litt ut i fra veihelling, etter ujevn vei eller dumper, mistenker jeg noe slitasjer i understellet. Endeleddene skal jeg begynne med. Husker det var det om å gjøre på en Tds jeg hadde. 

Den er på alle andre områder jævlig tight og fin. Ingen ulyder over ujevnheter eller dumper i veien. Men kan også handle om manglende senterringer eller kast i felgene. Så her skal det forskes. For det er helt jævlig å kjøre med dette. 

Jeg oppdager jo litt etterhvert som jeg kjører den. Og det er jo ikke så rart at det blir litt her og der som trengs å gjøre med en snart 30 år gammel bil. 

Ser at lyset i kjørecomputer ikke virker. Bare displayet. Null i knappene. Samme med knotten til kjøremodus. Det lyser heller ikke i displayet til girvelger i dashen. Dette er sånne ting jeg ønsker å få opp og gå igjen. Kanskje noen her som har en lysende variant av girvelgerdisplay ? Manglende lys i computer og kjøremodus, er vel kanskje bare ei fungerende pære ?

Så til motorgange: Må si jeg er litt nervøs her. Den går som en drøm å kjøre ❤️ Ingenting å utsette noe på der. Skal innrømme at jeg er litt nervøs for å gi på veldig mye. Er så nervøs for at det fremdeles ikke er hundre pross gjort jobb fra min side ang topp-fixen. Forhåpentligvis så sitter frykten der uten grunn.

Men når jeg starter den så kan den virke litt "nervøs" rykkete i gangen. Nesten så den kveler seg hvis jeg tråkker på gassen, så jeg må gi på en del slik at den kommer opp i turtall. Og da er alt greit. Går fint som faen så lenge den kommer opp i turtall. Den var ikke slik før jeg overhalte. Så blir jo litt nervøs for at noe ikke er helt på stell etter fix. Men håper det bare er no bagateller. Skal spandere på nytt fordelerlokk. Kjøpte bare ny rotor. Og greia er jo at disse to bør man skifte sammen. 

Ja ja, ble en lang avhandling dette 🙈😂

B6492EB0-A14D-4F55-937D-8E2A23E8AB53.thumb.jpeg.4e99ff64cf46be93641be820b693947b.jpeg

Fikk tips om å bruke denne typen olje. 9BAE127C-FBA5-4E57-AF6C-A3B783BBB507.thumb.jpeg.38b2f8736bf503d013a64d5af11b4753.jpeg

Biltemaoljen tømmes ut etter ca 10 mils kjøring. Blank og fin fremdeles 😉 D2FBABE5-4572-48E4-99BE-684AEDD931F5.thumb.jpeg.afa31127f22200f679f11cde4f06ac00.jpeg

Støvsuget og klar for en vask 😃

33B97618-4D86-44F1-898F-BA8FF176318F.jpeg

A5517BDA-E8D9-45A2-B930-2FB9ED7C8C76.jpeg

E015F0C2-2999-46D7-A5B3-13C2F72696CE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir knall bra dette Tore, en annen ting som kan være greit å sjekke er og at hardykobling/skive er hel å fin. Denne forårsake og vibrasjoner i nevnte hastigheter om den er gåen. 

Bilen ser nydelig ut:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, viggo E34 skrev:

Blir knall bra dette Tore, en annen ting som kan være greit å sjekke er og at hardykobling/skive er hel å fin. Denne forårsake og vibrasjoner i nevnte hastigheter om den er gåen. 

Bilen ser nydelig ut:wub:

Ja takk for det Viggo og krysser fingra for at topp er suksess og at bare er min nervøse legning som spiller meg puss 🙏 

Har akkurat hatt opp bilen og sjekka hjula. På venstre framhjul satt i tillegg til senterring, indre del av en annen senterring 🙈😂 Hadde fire i metall liggende i boden som jeg smokka på og 85% av ristinga forsvant. Nå sitter jeg på dekksjappa og venter på at de skal balansere hjula. Fikk nå beskjed om at det ene framhjulet hadde litt kast. Faens dritt, for det sitter nesten spell nye Goodyear Eagle dekk på den 😡

Men har ikke råd til nye dekk nå. Så får håpe det hjalp litt å balansere felga 🙏

Så får teste bilen når de blir ferdige og håpe det ble bedre 🙏

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, viggo E34 skrev:

#-oman finner da alltid ting etterhvert :rompe:

blir nokk krutegodtt dette:applause:

Ha ha gamle biler = Uforutsette ting og hendelser 🤪😂 Blei null bedring av balanseringa og 600 spenn rett i dass 🤮 Må nok bare bite i det sure eplet og kjøpe nye dekk 🙈

Men bilen går fint da. Har kjørt snart 30 mil etter toppfix og ting ser bra ut. Skal kjøpe nytt fordelerlokk og slangen fra innsug til tomgangsregulatoren. For den er hard som stein. Den skal vel ikke være det ? 🤔 Skal også bestille noen deksler i motorrom. Vil det skal se komplett og fint ut nedi der 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt bra alt sammen og det med lys inni ,er nok bare pærene 😀

Den oljen du tappet av bil ,ser jo ubrukt ut og det er jo et godt tegn.

Ser du nevner litt rufsete kaldstart osv.

På disse inkludert min ,så spiller jo alt fra vakuum til dårlige tenningsdeler inn .

Garantert en filleting dette som fikses lett.

Så jo bare på e28en .

Den svev heller dårlig ,men etter rengjøring av div og bytte ut litt slanger så ble den jo mye bedre .

Hvertfall så er dette en bil som er pen og bærer preg av en eier som har gjort sitt for å beholde den bra .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sveigis skrev:

Enormt bra alt sammen og det med lys inni ,er nok bare pærene 😀

Den oljen du tappet av bil ,ser jo ubrukt ut og det er jo et godt tegn.

Ser du nevner litt rufsete kaldstart osv.

På disse inkludert min ,så spiller jo alt fra vakuum til dårlige tenningsdeler inn .

Garantert en filleting dette som fikses lett.

Så jo bare på e28en .

Den svev heller dårlig ,men etter rengjøring av div og bytte ut litt slanger så ble den jo mye bedre .

Hvertfall så er dette en bil som er pen og bærer preg av en eier som har gjort sitt for å beholde den bra .😀

He he ja sikkert bare en filleting. Skal kjøpe nytt fordelerlokk og den slangen mellom innsug og tomgangsregulator. For den er hard som bakelitt. 

Skal få sjekka pærene. Sikkert bare røket. Kjekt å ha alt lys i orden 😃 

Ja den biltemaoljen jeg tappet av er oppstartoljen 👍 Så etter en halvtimes tomgang ved oppstart (til etterstrammingen av toppboltene) og ca 12 mil kjøring, var oljen tilnærmet like ren og fin. Så her snakker vi nok om en motor i god stand 😃

Så nå går det snart en bestilling til koed. Lokk, slange og noen deksler i motorrom skal komplettere utseendet. Liker at det ser fint ut i motorrom 😃🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har funnet svaret på rufsete gange på tomgang, men tok en titt nedi motoren og så at jeg ikke hadde koblet på kontakten til lambda. 

Så fikk den koblet på. For sikkerhets skyld koblet jeg fra batteriet en stund, koblet pluss og minus sammen for å "tømme systemet" og koblet på igjen. Har hørt at man nullstiller ved å gjøre dette. Men vet ikke om det er tilfelle. 

Vet ikke om jeg merket så stor forskjell, for jeg tok bare en kort tur ned og spylte ren bilen. 

Tenker at siden lambda var frakoblet, så får vel motor feil info ang drivstoff/luft og dermed kanskje litt for mye bensin ? Jeg vet ikke. Ser på forbruket på computeren at den har et forbruk på ca 1,3. 

Ja ja får bare fortsette å kjøre mer og se om den går seg mer til. 

Jeg stusser litt over forbruk. For da vi kjørte den hjem fra Stavanger, brukte den 1 liter pr mil på langkjøring. Det synes jeg er mye. For jeg kjørte veldig lett og pent. Så kanskje lambda er gåen og gir motor feil (for mye) blanding ?

Den er oppgitt til ca 0,7 eller 0,8 på landevei mener jeg å huske. 

Ja ja, får se an litt fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Veldig bra!

Godt du får tatt en skikkelig runde inne no. Blir så mye kjekkere å ta seg en tur :)

Ka Biltema olje brukte du? tenker å ta et oljeskift nå, med ei rimelig olje frem til jeg får skilt på bilen..

 

 

Takk takk Morten 😃🙏

Ja er litt hyggeligere å cruise rundt i en ren og pen bil 😃 

Jeg brukte 15w40 mineralolje. Det står turbodiesel på den, men står at den duger til bensinmotorer også. Fikk tips om denne til M30-motoren. 

Fin å bruke for å kjøre en rens før skikkelig olje. Før dette kjørte jeg en runde med biltema sin renseolje. Den er supersterk og gud hjelpe meg så svart den var da jeg tømte den ut. Og da hadde jeg hatt et oljeskift før det igjen også 😂 Tror ikke denne motoren blir stort renere 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå har bilen stått i noen dager siden jeg har jobbet en del og ikke giddet å begynne på noe som helst. 

Fant jo ut at jeg hadde glemt å montere kontakten til Lambda og tror at det var dette som var årsaken til litt rufsete gange. Spesielt ved oppstart kald motor. 

Tok meg en cowboystrekk på soffisen etter jobb i dag og da jeg våknet igjen, kjente jeg meg radtløs. Lagde meg en kjapp middag og tenkte at nå vil jeg ta meg en kjøretur og samtidig fylle tanken som nesten var tom. 

Så jeg råner litt rundt nedi Hamar sentrum før jeg tok turen sørover til Stange og fylte opp tanken. Og jeg må si at nervøsiteten på tomgang er mye mindre. Så tenker at problemet lå i at kontakten ikke var koblet på. 

Men lurer litt på automaten. Det er akkurat som den holder igjen litt når jeg klemmer på litt. Merker det når jeg ligger på tredjegiret i sånn ca 4-4500 omdr. Da har den veldig lyst til å komme seg opp i fjerde og deretter opp i lockup. 

Nå er det peilepinne på denne og tenker jeg skal peile den i morra etter jobb. Kan jo hende det er litt lite olje. Får sjekke det opp. 

Skal også, for sikkerhets skyld, ta en komptest for å være sikker på at det ikke har skjedd noe med innsugsventilen på sylinder nr 1. Det var den som fikk seg noen kakk da jeg hadde feilmontert kamkjedet. Jeg tror ikke det har skjedd noe, for motoren virker å være frisk. Ja ja men var ihvertfall digg å kjøre en tur med den 😃 

Har også gjort en liten bestilling hos Koed. Har bestilt pyntedekslet ved siden av lokket til motorstyringa og dekslet over Plusskontakten. Har også bestilt fordelerlokk og panser/bagasjelokk-demperene. Liker å ha ting i orden 😃 

Snart har jeg elleve fridager og da skal jeg begynne å ta tak i smådetaljer samt gi den en grundig rens innvendig og en skikkelig håndvask utvendig. 

Skal også få reist litt rundt til et par tre karrosseriverksteder og få taksert rustskadene. Så skal jeg demontere framskjermene og lappe dem sammen nede, med glasfiber og lakke de svarte, slik at alt ser helt og pent ut denne sesongen. Det er rimelig skjemmende slik de ser ut nå, for bilen er så utrolig pen ellers 😍

Så gleder meg til å styre litt med den når fridagene kommer og skal billeddokumentere alt jeg gjør 👍

273A4788-9588-4B55-8737-BB1645EE1AC7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang automat er det ofte lurt med olje og filterbytte her, koster ikke rare greiene i det store bilde og gir ro i sjela :bmw:

husker ikke om det var noe service historikk ang kassa her?

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...