Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Satan i ville helvete for en stri å få løsna endeledda på venstresiden 🤬 Men den som gir seg er en dritt 😉👍

Men dette har en forhistorie.

Onsdag fikk jeg time hos verkstedet for å justere spissinga siden jeg hadde dratt på senkesettet. Men så ringte de og sa at det var slark i ene endeleddet så de måtte bytte endeledd før de fikk justert. De sa at de regnet med å klare å skaffe endeledd via en av leverandørene deres, men så ringte de opp igjen på nytt og fortalte at de hadde fått feil endeledd og nå var det stengt der de hentet deler.

Så da var det bare å hente bilen med uforettet sak 🤬 Og jaggu skulle dem ha 1000 spenn for ingenting 🤮 Jeg har brukt dette verkstedet en del ganger men ikke faen om jeg bruker dem noe mer. Før var de kjedeuavhengig men har blitt Mekonomenverksted

Ja ja dagens surv 😅

Men ja, det var jaggu ei stri å få løsna disse endeledda. Først knakk jeg de to endeledd-avdragerne jeg hadde, så varmepistolen og et god stund med banking uten resultat. Så gassbrenneren og varmepistolen sammen en stund. Så, etter en del mer banking slapp faenskapet og da verket det godt i armene 😅

Jeg vet ikke, men skulle ikke forundre meg at dette var de orginale endeledda fra da bilen var ny 😅 Vurderte en stund å forsøke å løsne hele paralellstaget og så få lagt hele dritten på arbeidsbenkenog forsøke å banke det løst derfra, men tenkte at det sikkert var like trøblete å få løsna det staget også 😉

Men fikk da jobben gjort og kjenner jeg er fornøyd nå som det er over 🥳

Så nå er det bare å få bestilt nytt og få det montert og så justert spissinga 👍

 

AB7B0ACE-7375-4F8B-81F5-24D75F77732A.jpeg

E6DD1498-5E91-4549-A593-C91FA09F4F44.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, viggo E34 skrev:

kjedlig du ikke fikk brukt den som du håpet på i påska men den blir iværtfall bra👍🏼💪🏼 å nå forsvinner nokk denne ristinga di også😉

Joda, men det går bra. Greit å få avklart at det faktisk var noe som ikke er i orden så man får det fikset 😉👍 Ja kan jo hende slarkete endeledd er årsak til risting 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg trenger et nytt fjærbein også, da det har rustet i filler i sylinderen til demperen like under der gjengene sitter. Surt, men tror ikke det er helt safe å bruke dette.

Ser de har brukt fjærbein på GS til noen hundrelapper men det er uten hjullager, så hvis noen av dere som følger her har ett på lur, så si i fra 🙏😃 Det er til venstre side og er det med asymetrisk plassering av skruen som holder fast skiva og 83mm dia hjullager.0B77C1D1-B815-4648-BE93-D41080987E4E.thumb.jpeg.75d7e3c06f387a93c602c6ddb2fcc6f6.jpeg

Rusta i stykker gitt 🙈AA59FCCE-667A-4C1F-B7ED-FDC4E26F3D45.thumb.jpeg.ead1cdd0d443aed02bb67d7eade46514.jpeg

Fått stappa den nye demperen nedi det friske fjærbeinet og venter nå på det nye topplageret som er beregnet på den korte tuppen til demperen. 4B453B4F-AB6A-4637-9F77-E683489F6F59.thumb.jpeg.fe146f1ae90ded70c2500e0783105634.jpeg

Såkalt asymetrisk plassering av skruen som holder fast skiven. 83mm dia hjullager. 

90EE2639-B1DE-4ADD-AC46-0788B6664443.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei litt ekstra der jeg Tore. Kjipt når det ikke går etter planen, og nedtur at den ikke ble kjørbar til påske.

Eneste som er sikkert på disse gammle er at vi har arbeid foran oss skal de holdes vedlike. kjenner det er med blandede følelser jeg skal starte foran.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får holde tråden sånn noenlunde varm 😅 Ringte et bilopphuggeri langt oppi dalom mellom Moelv og Sjusjøen i dag og fikk beskjed om at de hadde et fjærbein til E34. Fikk også beskjed om at den var utstyrt med det "rette" hjullageret på 83mm så da heiv jeg meg i bilen og tok den 4 mil lange turen 👍

Dette var da et komplett fjærbein med alt påmontert og du dæven det så rustent og fælt ut der det sto utenfor kontoret 😅🙈 Men det så greit ut så langt jeg klarte å se, oppi fjærskåla ihvertfall.

Heiv beinet bakI bagasjen på Corsaen og reiste hjem.

Var jo dritspent på om alt jeg skulle skru av fjærbeinet, satt børr eller ikke. Men med masse marinering av bolter på caliper, unbrakoen som holder skiva og på unbrakoen som holder fast abs-føleren, så klarte jeg å få lirka og løsna alt sammen.

Klemte sammen fjærene og fikk demontert dem og demperen.

Og det må jeg jaggu si. Fjærbeinet er det jeg vil kalle for rustfritt oppi fjærskåla og det var jaggu ikke noen selvfølge når jeg så hvor rustent caliper og skiva var 😅 Så her gjorde jeg et godt kjøp 😃👍

Skal få vaska dette skikkelig og gjenge opp bolthullene på hjullageret og se om jeg kliner på litt benga her og der 😅👍

Da er snart alt klart til å få montert sammen alt og på nytt få kjørt bort på et verksted og få justert spissinga 👍C5ACCAB6-A330-40F0-889A-139B9CD700DB.thumb.jpeg.57b749df525eefe9341984ded2adb22c.jpeg

Fått bytta ut denne fæle jordingskabelen mellom motor og karrosseri 😅 Så nå sitter det en ren og fersk kabel på plass 👍

55AAD49E-8739-4FEF-9999-0E0BFE1992DC.jpeg

8061FE69-9245-4EFC-B1B8-D6B4981306DE.jpeg

06B7C5DC-2877-4F4C-8BF6-AA8581C2E0F4.jpeg

11AFD9E4-5EA1-4C5C-A809-CCA2DEFC2CBE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak rustne deler kan der skjule hva som helst og her var du jo som nytt 😀.

Bra du dikk en del som var lik og hel .

Nå er vel det meste klart for montering på bil for deg av deler ?😀

Da er hvertfall denne klar for sesongen meget straks👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver og kalipper er det første som ruster når bilen blir stående på et høggeri så dette er helt vanlig.

Vi hadde en fast kunde når jeg jobbet i høggeri som skrudde endel Toyota. Han kjøpte heller originale rustne skiver hos oss får så og dreie dem enn og kjøpe noen billigere skiver andre steder fra. Det var bedre og gjøre på den måten sa han når kundene hans ikke ville betale for originale skiver. Det holdt bedre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Ja du verden så rustfritt fjærbein har jeg ikke sett før til disse bila 😂 Venter på endeledd, stabstag og gummi til fjærskålene. Så fort dette ankommer så blir det å montere. Gleder meg til det 👍

@Rune-K He he ja det så mye verre ut enn det var. Skulle uansett bare ha beinet så samma om det var skrot alt det andre. En gammal alkoholisert kompis av meg hadde et klenodium av en dreiemaskin som han dreide gamle rustne skiver på. Funka som regel fjell å slipe av litt på de skivene det var litt kvalitet over 👍 Men etter 10 drøpp og for mange drammer over tid så røyk alt han eide og hadde og helsa i samma slengen. Huff for en skjebne. Men han var jævlig god på bremser 👍

Ikke skjedd stort i dag, annet enn at jeg fikk rengjort dette beinet. 
Bestilte jo nye topplagre og trodde det var inkl fjærskålene, men der tok jeg feil gitt 🤪 Heldigvis hadde en kompis liggende, så han sender den i posten i morra 😃 Satt ei matchende fjærskål på beinet jeg kjøpte i går så trenger bare ett.

Håper jeg får endeledda og stabstaga i løpet av uka så jeg får sydd sammen snart. Begynner å bli abstinent kjenner jeg 😅

0A60E555-72E6-4B2C-9E3A-63028A65FF8F.jpeg

99C1F17F-8701-4193-823B-D1448015932B.jpeg

2C3C52CD-E015-482F-86D0-94DFDC627563.jpeg

1D669E42-8220-4612-998A-29378CD02D6F.jpeg

503B3099-3863-4090-A430-A7306DA900FA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig arbeid. Dette blir jo veldig bra. Håper du får resten av delene før helga, så skulle den være klar i god tid før Mai :)

 

Heldig å få et bra fjærbein. Skal straks begynne å se på min foran, usikker på hvor mye jeg skal demontere :) for å se på tilstand. Har ikke planer om å bytte dempere eller fjærer foran i første omgang.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

Herlig arbeid. Dette blir jo veldig bra. Håper du får resten av delene før helga, så skulle den være klar i god tid før Mai :)

 

Heldig å få et bra fjærbein. Skal straks begynne å se på min foran, usikker på hvor mye jeg skal demontere :) for å se på tilstand. Har ikke planer om å bytte dempere eller fjærer foran i første omgang.

 

Takk takk Morten ☺️ Ja hadde jo vært kjekt om delene kommer før helgen, men det er ikke noe stress. Har arbeidshelg og mekkelysten pleier ikke være så stor da 😅 Men har seks fridager fra tirsdag, og da er planen uansett å få alt planlagt gjort 👍

Ja dette var en flott fjærbein. Pleier ofte å være hardt angrepet disse beina.

Får håpe fjærbeina på din er i god stand 🤞 Stabstag og endeledd samt bærearmene og casterstag er jo kjekt å undersøke. Ja også hjelpesnekka. Er disse slarkete så bidrar de ofte til risting og lealaus følelse i styring. På min fant jeg ut at casterstaga var kast, da jeg ved bråbremsing hørte det smalt godt. 
Stå på Morten 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare no småtteri som skjer. Maling av fjærskål 🥳 Venter på den andre som er på veg i posten. Men virker som det går tregt hos posten om dagen også. Men fikk endeledda, stabstaga og gummien i dag da 👍 Har noen fridager til uka og regner med å få alt ferdig da.

Når dette er fikset så blir det å begynne på litt rustfiks av framskjermene. Er noe rust i buene som jeg skal få fiksa. Dette er noe jeg skal få gjort skikkelig en annen gang. Satser på å kjøpe nye skjermer orginale etterhvert men ikke i år. De koster skjorta pluss ca 5 lapper å lakke hver skjerm. Ikke penger jeg har i år.

God helg folkens 🥳🎼

C236F205-8913-469F-B079-A12E5078F416.jpeg

F43878C1-710F-48B5-AB67-FD67A45A2D1B.jpeg

2A600402-F4E7-475D-8E65-6912AD4050DC.jpeg

B6E3279A-E4ED-4A1E-BDEF-40819E7E250E.jpeg

3A5D3EFA-6EE4-40D1-BC6F-D71D7D2CFA39.jpeg

487B34DA-3F2D-4B4E-81A2-E040D23238F1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mortenej skrev:

Se der ja. Deler ligger klare, og friuka er foran deg. :)

 

Godtå få tatt slike småe lakkjobber mens innimellom så alt er klart når du begynner å skru.

Ja det skal bli digg å få montert endeledd og stabstag. Klør etter å få den ferdig nå 😆 Regner med å få den fjærskåla jeg har handlet av en kompis på mandag 👍 Har fri fra tirsdag og ut uka faktisk, så da blir dette ferdigstilt 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...