Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Mortenej skrev:

Kjipt at nytt lager ikke hjalp. er vel ikke mye igjen som kan bytte si opphenget på denne.

dekk teorien har vi jo både lest og fått kjennskap til med E34. men som du sier så har du jo hatt ulike dekk og vibrasjonene er der likefullt.

Ja jeg jobber en del på sør østlandet,  samt store deler av familien har bosatt seg i Agder de senere årene (Klimaflyktninger??) så da blir det fort noen turer nedover strekket der.

Godt å se en litt skitten E34, minner om at den er i bruk ;)

 

He he nei nå er vibrasjonsfremmende slitedeler byttet og relativt nytt fremdeles 😅

Jeg tenker jeg dropper no mer grubling og feilsøking for i år 😅

Skjønner skjønner, kan godt forstå at noen vestlendinger blir klimaflyktninger 😅 Mye vær i denne landsdelen 😉

Ja jeg bruker bilen uansett vær og er ikke redd for å la den få litt møkk på seg. Det er salt jeg ikke vil utsette den for 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Long time no see gitt 😅

Ikke rare overskuddet, hverken til å kommentere andres innlegg (lei for det) eller gjøre noe som helst med egen bil.

Men i dag beit jeg tenna sammen og ville ha svar på denne raklinga jeg hører bak 😅

Fikk jekka opp på høyre side bak og tatt av hjulet. Svaret jeg etterhvert mente å ha fasit på, ble bekreftet. Det var den indre bremseklossen som satt veldig løst og raklet.

Hvorfor var påfølgende spørsmål.

Fasit var at glideboltene var veldig løse.

Da jeg monterte de nyoverhalte bremsene, må jeg rett og slett ha glemt å stramme dem skikkelig 😅

Så dette ble en veldig quickfix gitt 👍

Så nå er det ikke en eneste ulyd i bilen, noe som er særdeles digg 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo så er det en annen ting 😅

Jeg KAN ha funnet svaret på vibrerende bil 🤞

Jeg ble stående å vente på følgebil på en nyasfaltert vei og da jeg sakket farten for å stoppe og ved igangkjøring etter følgebilen, merket jeg på dette "stuegulvet" av en vei, at jeg merket en liten dump ved hver omdreining på ett av hjula. Så mistenker kraftig at det er ett stk veldig urundt dekk.

Jeg jekket opp bilen foran i går og snurret hjulene. Men jeg klarte ikke å se noe åpenbar høydekast. Heller ikke høyre bakhjul kunne jeg kjenne noe da jeg rullet det bortover bakken. Venstre bakhjul har jeg ikke sjekket.

Så jeg tenker at jeg setter bilen på bukker når jeg lagrer den og tar med hjula til dekksjappa og får det sjekka der.

Så får jeg kjøpe nye fordekk eller bakdekk dersom ett av dem har kast.

 

1055ECE3-CB21-4262-BA83-922582273E87.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, kjekt å se en oppdatering her igjen.

kjekt du fikk lokalisert rakke lyden. En mindre p lete etter. Håper du har lokalisert ristinga også, greit om det er noe så enkelt som et dekk, evnt felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mortenej skrev:

Hei hei, kjekt å se en oppdatering her igjen.

kjekt du fikk lokalisert rakke lyden. En mindre p lete etter. Håper du har lokalisert ristinga også, greit om det er noe så enkelt som et dekk, evnt felg.

Takk for det Morten 🙏

Ikke så spennende oppdatering, men greit å dele litt erfaring, liten eller stor 😅 Skjønte hva det var da lyden ble borte så fort jeg klemte litt på bremsen på ujevnt underlag 😉

Så nå er den stille og fin igjen 🥳

Ja nå håper jeg at en balanseringsmaskin kan avsløre hvilket dekk som forårsaker vibrasjonen.

Greit dersom det er så enkelt. Er uansett glad for å ha fått nytt mellomaksellager og girkasseputer. Enda en ting som er oppgradert og ikke trengs å tenke på på mange år 😃

Så dersom nye dekk får bilen vibrasjonsfri så blir jeg en hæppi mann 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hver feil som oppdages og ellimineres,desto bedre er det og du fant jo utav ting .😊

Av og til så er det som oftest de minst små ting som utgjør det som bremsene dine her .😊

Urunde dekk kan virkelig lage styr .

Ps angående overskudd ,så er det jo sånn at man blir møkklei av og til noe som er normalt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sveigis skrev:

Ja hver feil som oppdages og ellimineres,desto bedre er det og du fant jo utav ting .😊

Av og til så er det som oftest de minst små ting som utgjør det som bremsene dine her .😊

Urunde dekk kan virkelig lage styr .

Ps angående overskudd ,så er det jo sånn at man blir møkklei av og til noe som er normalt .

Ja det var godt det bare var en enkel fix som var fiksa på under ett minutt 😅

Nå får bilen bare humpe rundt på de urunde dekka sine frem til vinterlagring. Er 95% sikker på det er dekka.

Så håper jeg de snart ringer fra karosseriverkstedet for fix av kanalene sånn at jeg kan få alt dette ut av verden før lagring 🤞😅

Jeg har ikke vært i form etter koronaen jeg hadde i våres. Så håper jeg kan føle mer overskudd og piff til neste sesong 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da blei det romdeler i 535’n 😊 Kjøpt av @liffi 🤘9DF1D8B2-2AB0-484D-B072-2D3E3557C104.thumb.jpeg.2bd43fd2b1a63b97e748de8307a09fdf.jpeg

Spell ny og blank romdeler er fint i disse bilene 😃5E243C59-A77A-4637-83B1-B43FC6A109A1.thumb.jpeg.3501bedc0df68ffa287ef50331fcf65a.jpeg

Fikk vasket vekk olja under dekslet. Kjekt å få vaska vekk støv og grus som samler seg også 😉083129D2-3486-4C51-9A01-6C79A5EA5808.thumb.jpeg.5299902889677b45d3ea2f22c0476976.jpeg

Fikk vasket godt under motor og tørket og sprayet kontakter og skruer med litt Fluidfilm for å holde rust på avstand samt holde det elektriske i god stand.176B8E50-C6D1-4DF9-9941-696D8EEFA6E9.thumb.jpeg.ae5e1adfb8099491c3ec97c5e2bbd43d.jpeg

Godt å få bort litt støv og dritt fra motorrommet og la dekslene få tilbake litt glans ☺️

Ikke stort som skjer. Venter fremdeles på karosseriverkstedet som skal fikse kanalene. Hvis de ikke snart får ut fingern så må jeg bare utsette det til våren, noe som egentlig er lite ønskelig.

Har jo lyst til å vinterlagre den med ferdig fiksa kanaler sånn at jeg kan fikse de andre småtingene når jeg henter den ut igjen i stedet for å måtte kjøre den på verksted som første gjøremål 🥵

Vinterplanen min er å bytte pakningene på en sirkulasjonspumpe jeg har liggende. Ja hvis jeg klarer en sånn pirkejobb da 😅 Verste jeg veit er pirk og træl, men får gi det en sjanse. Kjøpte jo et sånt repsett for leeenge siden, så dette får ihvertfall være planen min 😂

Så en liten øppdeit på Lille Sort.

Kjente en guffen lukt av varm olje ved et par anledninger her for et par dager siden. Så jeg åpnet panseret og så at det seiv litt røyk opp på eksossiden.

Faen i helvete tenkte jeg og så tusenlappene forsvinne ut av kontoen 🥵

Fikk kjørt bilen opp på rampene og demontert beskyttelsesdekslet under og kunne konstatere at det lå litt olje på dekslet samt litt på traversen på høyre side under dpf-potta.

Fikk tørket det vekk og lyste overalt jeg kom til med lys, men blokka på motor var helt tørr og fin. Så aner ikke hvor oljen kommer fra.

Nå er jo 90% av kjøring med denne bilen småkjøring på under 1,5 mil. Så jeg vet ikke om det er noe oljelufting på disse motorene som pga all småkjøringa kan være årsaken ?

Uansett, nå satte jeg meg i bilen og la ut på en god times kjøretur og sørget for å kunne kjøre med turtall over 2000 omdr det meste av turen. Da jeg kom hjem så kjørte jeg opp på rampene igjen og da var det ikke kommet noe mer olje. Jeg tok også en tur i dag på ca 5 mil og igjen så fikk jeg kjørt den litt hardt og over 2000 omdr nesten hele tiden. Igjen så er det null olje som dukker opp noen plass.

Så det er tydelig at denne olje ikke kommer fra noen lekkasje fra selve motoren. Så hvis noen vet om oljedamp/lufting kan være årsak eller har en annen teori, så gi meg gjerne en tilbakemelding 😃🙏 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd ting helt klart .

Romdeleren der er kjekk som bare det 😊

Skal si du har demontert og rengjort 1 serien ,det ble veldig bra .

Angående oljeisssuen din så har jeg null peil ,men det første jeg tenkte var en veivhusventilasjon som kanskje begynte å tulle ,men her må andre svare 😊

4 syl diesel har jeg ikke satt meg inn i og null peil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, sveigis skrev:

Her har det skjedd ting helt klart .

Romdeleren der er kjekk som bare det 😊

Skal si du har demontert og rengjort 1 serien ,det ble veldig bra .

Angående oljeisssuen din så har jeg null peil ,men det første jeg tenkte var en veivhusventilasjon som kanskje begynte å tulle ,men her må andre svare 😊

4 syl diesel har jeg ikke satt meg inn i og null peil .

Ja de er fine disse romdelerene. Lurer på om disse fantes i orginalutførelse til disse bilene ? Det kuleste hadde vært å hatt romdeler i skinn. Skal høre med salmakeren jeg bruker, om de kan trekke den i tynt skinn.

Lille Sort trengte litt kjærleik nå 😅 Lurer på om jeg skal ta oljeskift, men noe sier meg at det er litt bortkasta siden jeg bytta i Mai. Men samtidig så er olja kølsvart og 90% av kjøringa har vært småkjøring 😅🤷‍♂️ Så det var litt kondensguffe under oljelokket før jeg kjørte disse to langturene. Kondens "vanner" vel kanskje ut olja litt ? 🤷‍♂️ Jeg vet ikke.

Ja ja, men den ble ihvertfall gitt litt omsorg og det er aldri feil før vintersesongen 😄 Har også toppladet batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke stort som skjer. Jeg venter fremdeles på å få fikset kanalene.

Greia nå er at det er forsinkelser pga et branntilløp i lokalet de holder til i og at det er blitt stilt spørsmål om lokalet kan godkjennes for karrosseriarbeid.

Primærforetaket deres er Racing og dersom de får registrert lokalet på dette grunnlaget så er det mindre byråkrati og regler. Så jeg venter og venter 😅

Uansett, de har fortalt meg at de har en lukket bilfrakt-henger og dersom jeg velger å vinterlagre bilen nå, så kommer de å henter bilen når alt styret er funnet ut av og lokalet er klart for sveising.

Så jeg velger å vinterlagre bil mest sannsynlig til helgen.

Ang Lille Sort så har jeg vært plaget av slitt frontrute. Ser jo omtrent ikke en dritt i sen høstsol 🙈

Så jeg stakk ned til Riis Bilglass og hørte om jeg kunne få skiftet ruta på forsikringa.

Egentlig ikke sa frøkna i resepsjonen, men har du noen andre skader i ruta da ? Njææ sa jeg, jeg har en liten steinsprutskade på passasjersiden, men det er vel sikkert ikke nok ? Få se sa hun, og ble med ut og så det lille hakket 😂 Jææææ, fanken heller sa hu, vi sier den er passe stor nok 😂 Når passer det å levere bilen ? 😂

Så da slapp jeg med egenandelen og kan nyte speilblank rute 🥳 Kostet på nye viskere også, siden de hadde kampanje pga no jubileum og betalte bare 150 spenn for dem. De kosta visst visst over 600 egentlig.

En annen ting som irriterte meg før byttet, var at regnsensoren var så treg. Jeg måtte ofte hjelpe til og manuelt trykke på hendelen 🤬

Men med ny rute og ny kalibrering så funker sensoren som den skal igjen 🥳 Så nå kan vinteren bare komme 😉👍B5AFC53E-8AC8-445D-B4CC-C3B3F0D747EB.thumb.jpeg.6c3369031f64156b1980f6526af2a205.jpeg

Digg med klar og fin frontrute 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den store badedagen 😍🎵

Førstkommende mandag skal 535’n få vinterhvilen sin. Så da var det dags for en skikkelig vask.

Lille Sort måtte også få en skikkelig vask. Den har gått litt for lut og kaldt vann denne høsten, så glad jeg hadde litt energi i dag 😅

Det er jo litt av novembervær vi har her på innlandet. 15 varmegrader og sol er jo bare helt nydelig 🥳☀️ Da er det litt morsommere å vaske også 😉

Altså, mandag så stedes grommisen til vinterlagring. Planen min var å ta med bukker og sette den på, sånn at jeg kunne skru av hjula og få tatt en skikkelig sjekk av felgene og dekkene, mtp denne ristingen. Men siden jeg har en avtale om at karosseriverkstedet skal komme med henger og hente den en dag ( aner pr i dag ikke når) så må jeg bare vente med dette. Så håper jeg det ikke blir kjempeutsatt. Men sånn egentlig så spiller det ingen rolle. Det viktigste er at den får fiksa kanalene før vårsesongen 😌

Slenger med litt vaskebilder og ønsker alle sammen en god helg 😃👍6E6F201C-728D-4483-9CBE-A4814240378B.thumb.jpeg.b62adfa0f966ec571a5cd4c9cca4968a.jpeg

Det er litt forskjell på møkkete og ren svart bil 😅C95BA78C-2A80-4349-B367-2C6CDBDA705D.thumb.jpeg.a15d333377509d148f0a7f58be5399be.jpeg

Må si at nyvaska svart er pent 😍

EA3202CC-BAEB-4B3A-806F-4B3C257F83F4.jpeg

1A13AA9E-06AB-46CF-A579-AB4815C34F4E.jpeg

372D4EC3-F2CC-4BAB-AEB1-E15CDE1050ED.jpeg

0BAB2B03-4D25-4079-A258-0B15197945ED.jpeg

509BF6E0-4F13-4D2B-A596-F8E3EC62B12C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nydelig.

Badedag er viktig :) ogspesielt når dere fikk ne slik høstdag. Merka litt av den her oppe ved kysten og :)

Kjipe med sort (mørk) bil er at den krever mere stell, men du verden så flott når det er nybada :)

Gikk jo fra Grå (siste 4 har vært der) til mørkblå, og ser det kreves noe ekstra skal det holdes pent.

Her har også E34 gått i oplag. Heldigvis står den bare 5m unna inngangsdøra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mortenej 

Ja knall å få et par sånne varme soldager på tampen av høsten ☀️

Ja ikke no er så fælt som møkkete mørke lakkfarger og det stikk motsatte når de får seg litt vann og såpe 😅👍

Godt du har fått noen fine høstdager på sunnmøre også 🥳👍 Det er ingen selvfølge det.

Ja du er heldig som har dobbeltgarasje og mulighet for å lagre i umiddelbar nærhet 😃 Da er det også lettere å få gjort litt småtterier gjennom vinteren dersom det er nødvendig 😃

Så kan jeg meddele at bilens tredje vinteropplag i mitt eie har startet 😃 Tipper den aldri har vært vinterlagret før mitt eie. Gamlefar som eide den før meg, brukte jo bilen hele året. Så jeg er imponert over hvor godt han har holdt den. Med tanke på helårskjøring i tjue år i Stavanger, må jo fyren ha vært nøye med vask. Ellers hadde den vært mye mer rusten.

Så nå står den tørt og fint i plussgrader frem til våren, i et spella nytt lagerlokale. Det gleder meg stort. Så får jeg bare håpe at den får fiksa kanalene sine i løpet av vinteren 🤞😅

En som jubler over at 535’n er borte, er Lille Sort som endelig kan få stå i carporten helt frem til våren 😂👍

 

B2CB4EAF-3442-4E11-8D06-0C619A3161FF.jpeg

D7EF6379-CA26-4799-9043-876345F5620F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...