Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, sveigis skrev:

Var akkurat det jeg og sa til Tore og var synderen på min e28 .

Men klart en vrengt pakning kan lage mye kødd og 😊😊

Uansett ser nå ut som du har fått fikset det Tore .😊

Nå må jeg nesten legge ut på en litt lengre tur før jeg våger å konkludere.

Nå gikk det fint å lufte bremsen. Men betyr det at slangen er ok eller kan man ikke vurdere om slangen er dårlig på det grunnlaget ?

En annen ting. Ved lufting av bremser så er det vel sånn at man skal begynne lufting, lengst unna bremsevæskebeholder, med andre ord høyre bak på denne biltypen og sikkert de fleste andre biler med rattet på venstre side 😅

Så jeg lurer på om det er nødvendig å lufte alle caliperene etter at jeg demonterte den høyre bak ?

For jeg valgte å ikke lufte de andre. Bare denne siden er den som er lengst unna 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rune-K skrev:

Da skal du ikke se bort ifra at det er feilen. Da har den antagelig blitt vrid når han har dyttet tempelet ned også har det låst på den måten.

Det sitter vel to slanger på hver side. Og er det rustent kan du like så godt bestille nye rør før du begynner og demontere de. Spesielt de rørene som ligger på bærebruene er jo ikke så lange og er greie å komme til.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med to slanger på hver side 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sveigis skrev:

Jeg lugar alltid kun luftet den jeg har løsnet på om jeg ikke skal bytte bremsevæske ,da blir alt tatt på alle fire 😊😊

Dette har funket for meg de 31 årene jeg har skrudd .🙏

Ja jeg synes det høres logisk ut å bare lufte denne caliperen og ikke alle sammen 😃 Har kjørt litt nå og det kan virke som alt er i orden nå 😃 Takk for tipset om å ta pakningene fra caliperen jeg fikk av deg 🙏😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Du har en slange fra bil og til bærearm og en slange fra bærearm og til kalipper.

Åja, trodde det bare var slange inn på caliper 😅 Jeg får titte litt på dette dersom det kødder seg til igjen. Tuta og kjørt litt nå, men ingen varm brems 🤞😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver som dere vet, og kompletterer med småfix og deler for å få bilen sånn jeg ønsker den før salg 🥹

Her om dagen la jeg ut en forespørsel på E34-Norge på fjæsboka, etter disse dekslene over beltelåsen og teppe i bagasjerommet.

Så fikk jeg en pm fra en som mente han hadde disse liggende en plass og skulle gi meg beskjed senere.

På kvelden fikk jeg en mld og et bilde av disse. Flotte greier tenkte jeg og spurte hvor mye han ville ha for den inkl frakt, hvorpå han sier 650,- ?

Jeg måtte le en skvett og tenkte at han sikkert ikke visste hvor mye de koster nye (orginale, tror ikke disse fås som alternativ vare) så jeg fleipet og lo litt tilbake og fortalte at jeg får disse nye hos Koed for 600,- inkl frakt.

Men duden var alvorlig og aksepterte ikke på noe vis mitt tilbud på 350,- inkl frakt 🤷‍♂️ Nei for en så liten sum gadd han ikke bry seg med å sende 😅🤷‍♂️

Dette ga jeg uttrykk for at jeg syntes var dårlig kompisskap i et ellers så hyggelig Bmw-miljø og ba han glemme forespørselen min.

Så da ble det heller å bestille nytt hos Koed.

Jeg bestilte også venstre støtlist på framfanger og støtlist høyre side på bakfanger, alle støtlistene på høyre side, samt Bmw-emblemene på panser og bakluke.

Da burde bilen se så bra ut som den kan. Karosseriet har sine sår, småbulker og fargeforskjeller, men dette synes jeg er greit og patina 😃👍

Så gleder meg til dette kommer i posten og får dette montert 😃

Så da mangler bare å få montert disse kompenserende avstandsklossene under fjørbeina, men vet ikke helt om jeg finner motivasjonen til å ta den jobben dersom de ikke er 100% plug & play 😅

Ser på videoer at det kan bli nødt til å moddes litt, men det ser jeg jo kjapt 😅

IMG_1469.jpeg

IMG_1457.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig veldig bra Tore 😊

Vet hvem det er du sikter til og han er sinnsyk på priser …

Drømmepriser på alt til og med bil han skulle selge og blir sur som en dritt om du er negativ på det han har .😅

Prøvde seg på et skambud på noe jeg solgte en gang og .

Da sa jeg bare at dette vet du er verdt prisen så ikke tenk tanken på kukbud ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Som vanlig veldig bra Tore 😊

Vet hvem det er du sikter til og han er sinnsyk på priser …

Drømmepriser på alt til og med bil han skulle selge og blir sur som en dritt om du er negativ på det han har .😅

Prøvde seg på et skambud på noe jeg solgte en gang og .

Da sa jeg bare at dette vet du er verdt prisen så ikke tenk tanken på kukbud ..

Takk Jan 😃 Ja jeg kommer i mål med dette siste innkjøpet og får bilen akkurat slik den skal være. Det gledes og forhåpentligvis for den som en gang i fremtiden kjøper den 😊

Jeg synes folk skal få lov å ønske seg så mye som mulig for det de måtte ha å selge, men når det kommer til felles interesser, i dette tilfelle bmw-interessen, så synes jeg det er på sin plass å ha i mente en litt sånn kompis-ånd. Men der gikk jeg fem på gitt 😅

Men men, sånne folk priser seg bare ut av markedet og kompisskap. Rett og slett fjompete 😅 Lettkrenka fyr det der 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å koste mye denne bilen 😂

Kjente at nå måtte jeg bare få sjekka dekkene og felgene foran, så skrudde av hjulene og kjørte opp på dekksjappa.

Der kjørte de hjula i snurra si og konkluderte med at det var spesielt ett dekk som skilte seg ut og som de mente kunne forårsake vibrasjoner. De vrengte av dekket og monterte det på nytt ett annet sted på felgen for å kompensere som de forklarte det.

Men jeg tenkte at sånt blir sikkert bare ræl og drit, så jeg ba om et tilbud på to nye. Så da ble jeg anbefalt et merke som heter Evergreen.

Nå har jeg fått montert disse nye og tatt en testtur. Det er ingen tvil om at det er mindre vibrasjoner, men jeg tror jeg har blitt skada når det kommer til vibrasjoner i denne bilen og nådd en slags overfølsomhet, for jeg er fremdeles ikke fornøyd 😅🤷‍♂️

Husker da jeg i fjor nesten solgte bilen og fortalte han som kom og prøvde den, at det er vibrasjoner som jeg ikke helt finner ut av. Men han skjønte ikke hva jeg pratet om. Det er jo en gammel bil med svære hjul og den lille vibrasjonen jeg kjente, plaget ikke meg sa han 😅

Men nå venter jeg på de siste delene som er på vei i posten sånn at jeg får kompletert og med utgiftene til disse dekka på nesten tre lapper, så får det faen meg være bra 😅

Så den som overtar denne bilen får utrolig mye de IKKE trenger å bruke penger på 😂 Noe jeg kommer til påpeke tydelig til potensielle kjøpere 😉

Ps: felgene hadde minimalt med kast og fikk beskjed om at vibrasjoner ihvertfall ikke kommer fra dem. Det var beteyggende å få beskjed om 😃👍

IMG_1479.thumb.jpeg.5b5e4b78b0e218623189770cd5894c7f.jpeg

Dette er det gamle dekket og her er det et mysterium. Rett ovenfor felgkanten kan du se en slitasje og det er det samme på det andre hjulet. Det var dekkmannen som påpekte dette og sa at her har noe ligget inntil. Dette forstår jeg ikke, for da jeg kom hjem og monterte de nye dekka så la jeg meg under og kikka, men ingenting som ligger nært dekket 🤷‍♂️ Sjekket begge sidene og sjekket det etter en god testrunde også, men nei, ingenting som har kommet inntil de nye dekka heller. Så det er nesten så jeg mistenker at de dekka jeg hadde, ikke var nye da jeg kjøpte dem og at de har sittet på en bil der de faktisk ble utsatt for denne slitasjen 🤔IMG_1481.thumb.jpeg.a63d514484cd1f3092b662692316ba59.jpeg

Rengjort og klart for de nye dekka 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Tore du er jaggu nøye altså 😊.

Den personen som kjøper denne kan sove godt om natten og du ?

Denne krever jeg kommer høyt priset ut når den tid kommer .

På tide at noen setter standard på godt bevarte e34er 😊🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Dæven Tore du er jaggu nøye altså 😊.

Den personen som kjøper denne kan sove godt om natten og du ?

Denne krever jeg kommer høyt priset ut når den tid kommer .

På tide at noen setter standard på godt bevarte e34er 😊🙏

He he takk Jan 😅🙏 Jeg burde jo egentlig ikke drive med gammel bil, for jeg blir jo tullerusk av den minste lille ulyd 😂

Ja jeg tror virkelig at den som tar over stafettpinnen, ikke trenger å bekymre seg nevneverdig 😄 Her er veldig mye gjort. Bilen har uansett vært så og si problemfri. Startet og gått hele tiden.

He he ja, jeg ser at flere av de 535’ene som har ligget og ligger til salg på finn, mest sannsynlig ikke er like godt vedlikeholdt og detaljfiksert som denne.

Hadde den hatt manuell, kunne jeg vel nesten forlangt det jeg ville, til tross for at den ikke er strøken 😅

Så jeg får se. Er veldig usikker på pris. Må finne en slags gyllen middelvei, men ønsker å få igjen såpass at jeg dekker inn det jeg har lagt i den denne sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på operasjon fix-ferdig detaljkomplettering, men den gang ei🥵

Ikke noen big deal sånn sett, men er litt frustrerende å få feil deler.

Delene jeg fikk feil er dekslene over beltelåsene bak. Det ser ut til at jeg har fått dekslene til 60/40-bakseter. Disse store klumpene av noen deksler.

Men en telefon til Tommy hos Koed så ble de rette funnet og forhåpentligvis kommer de i posten veldig snart 🤞😄

Ellers så fikk jeg delene jeg trengte 🥳

Så nå er ihvertfall bilen komplett med hele deler. Emblemer og lister er på plass og gir bilen et mye bedre førsteinntrykk. Ingen lister som spriker eller er fulle av stygge merker 👍

Så nå er Lorriz en fornøyd mann 🥳

IMG_1486.thumb.jpeg.6e4c4c77b51380b6bb7393fd5207e918.jpeg

Nei her får man ikke plassert noe baksete gikk 🤪IMG_1487.thumb.jpeg.9b90b36bd27de600ee1a49ea43dc8453.jpeg

Denne klumpen av et beltelåscover passer fint, men da må det være et annet type baksete 😅IMG_1488.jpeg.f55511cb19498d3f7f27e90166298f21.jpeg

Det er denne typen jeg skal ha og som jeg håper snart ligger i postkassa 🤞😃IMG_1489.thumb.jpeg.8e000a49d6f705e4bcf174ea5251a4d5.jpeg

På tide med noen penere emblemer. Trodde det ville være omtrent umulig å få tak i slike pent brukte, men joda, Koed hadde det de 🥳 Og det til ca halve prisen og de er orginale 👍IMG_1490.thumb.jpeg.d0c6b8ad2624e0e36324317942ac8a02.jpeg

Deilig forskjell og et mye penere uttrykk når du ser bilen slik 😍IMG_1491.thumb.jpeg.4ed5310168407ebf40c1e1db4e009f66.jpeg

Gamlefar som eide bilen før meg, var litt klumsete og svimmel, så det var litt sår og skrammer her og der 😂 Så på tide med noen nye støtlister 😉IMG_1492.thumb.jpeg.8ee72ced5cce9e05363ad3b5bc9d439c.jpeg

Dette er alternativ vare fra "Trucktec" og kan betrygge folk med at passformen og materialfølelsen er upåklagelig 👍 Ser ikke poenget med orginale til over dobbel pris når alternativ er så bra 😉IMG_1494.thumb.jpeg.ca4b31eb82700182f1bda071f34e606e.jpeg

Dette er den gamle støtlisten på høyre side støtfanger bak. Full av sår og riper. IMG_1495.thumb.jpeg.287e2e85fab4b98c8dab38f7ad04dcb2.jpeg

Her sitter den nye på plass. Her bestilte jeg også alternativ vare, men fikk orginaldel, uvisst hvorfor. Kanskje fordi det sto at det var X antall alternativ vare på lager, men kanskje det ikke stemte og at Koed har vært kule og heller sendt meg orginaldel for at jeg skulle slippe å vente til de fikk de andre på lager igjen 🤷‍♂️IMG_1497.thumb.jpeg.6e4c96ca171c27f9243614b1e20d0f7b.jpeg

Glemte å ta bilde før jeg demonterte lista. Men den sprikte slik du ser lista på skjermen spriker. Ikke veldig pent 🤮IMG_1498.thumb.jpeg.f487e11b7d072c1a14e051ee5b6d2ac5.jpeg

Etter å ha dunket to stk plugger inn og dermed ned i døras innside, tenkte jeg at dette kanskje kunne funke 😅IMG_1499.thumb.jpeg.a23c2af7b77fa3ca7a47afb0928e63a4.jpeg

Noe det jaggu gjorde 😂👍IMG_1500.thumb.jpeg.1aaf0d5d838714868feab433fc8567e7.jpeg

Endelig gir disse detaljene, bilen et mer helhetlig pent uttrykk 😃👍

Nå har jeg gjort det jeg kan for å gi bilen det utseende den kan oppnå uten en omlakkering.

Det hjelper faktisk mye å gjøre disse grepene 😃 Så lever jeg meget godt med den patinaen den har med litt skrammer og fargeforskjell. Synes neste det blir feil å si fargeforskjell, for fargen er den samme over alt, så nyanseforskjeller er vel mer riktig å si 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har du jo gjort bilen så bra Tore at her kunne du nokk hatt problemfritt bilhold lenge framover 😉 noe som ny eier kommer til å nyte godt av, tror å håper prisen er høy nokk til å slippe at den blir ungdomsbil å hærjet ned. Men heller får en voksen eier som vet å værdtsætte den å fortsette å holde den vedlike, lykke til med salg av et prakteksemplar :wub::bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da har jeg kommet så og si i mål med bilen og den er lagt ut på finn 🥹💔

Nå venter jeg på de nye dekslene til beltelåsene som jeg fikk feil sist fra Koed og på nye vindusviskere som er bestilt fra Mekonomen. De hadde 50% på alle viskere i helgen. Tross 50% så må jeg ut med 550 kr 😅

Men målet mitt har hele tiden vært at den som kjøper denne bilen, bare kan vri om nøkkelen og reise på tur. Akkurat sånn jeg drømmer om en gang å kunne gjøre senere i livet.

E34 har vært min lidenskap i snart 20 år. Så det jeg tenker er at hvis muligheten byr seg en gang der fremme, så skal jeg kjøpe en 540i og ha som skyss i Spania. Kanskje en E32 740i 😄 Jeg vet ikke hvorfor, men synes kanskje det er mye finere lyd i V8 ☺️

Men for nå er denne epoken over, enten innen 45 dager, som er det annonsen varer, eller i løpet av vårmånedene neste år.

Det har vært bare glede å eie denne trofaste bilen. Aldri noe alvorlig tull. Og etter jeg byttet framhjulene så ble vibrasjonene så og si borte.

Husker ikke om jeg nevnte det i tidligere post, men det ble i orden med caliperen bak da jeg fikk på de nye pakningene. Så må er det ingen sveiselukt og varm bremseskive 🥳

Så den som kjøper denne bilen kan bare kose seg med den, så lenge han/hun/hen 😅 kan skru litt selv eller har penger nok til å sette den på verksted når noe dukker opp, for NOE kommer før eller siden til å dukke opp på en 33 år gammel bil 😉

Så må jeg si en ting jeg ikke trodde jeg skulle si; men jeg ble litt mer glad i lakkrengjøring etter å ha kjøpt skikkelig gode produkter, en haug med mikrofiberkluter og padder 😂

Så nå står snart Lille Sort for tur og skal få en skikkelig omgang med rens og polish før vinteren setter inn 😃👍

Jeg kommer også til å fortsette "bloggen" min her med Lille Sort og på den måten ha minnene om 535’n og 525’n 🥹 Og jeg skal jo såklart følge med dere andre som legger ut så mye morsomt og interessant ❤️

Så da slenger jeg ut en haug med bilder fra klargjøringen til salget 😄👍IMG_1516.thumb.jpeg.daafe49362c5d244afd758d4b4786604.jpeg

Clay har jeg aldri forsøkt før og denne varianten i form av en slags gummi, sammen med vindusrens, var ganske effektiv på fastsittende nupper og asfaltprikker 👍IMG_1517.thumb.jpeg.ff87b26a48cf0f1e8bd5e9cc3ee71665.jpeg

I gang med grov rupes for å få bort riper.IMG_1518.thumb.jpeg.f497c6d5b496fa3960c5b5fbbde78479.jpeg

Mistenker at jeg var litt vel raus med middel 🙈😂 Men den lot seg lett tørke bort 👍IMG_1519.thumb.jpeg.2117cefa9df925ca5e6e762e0643ee15.jpeg

Disse fartstripene over frontrutelista trodde jeg nesten skulle være umulig å fjerne, men neida, de forsvant som dugg for sola med litt grov polish 👍IMG_1520.thumb.jpeg.f7dddddead336028cd958a4d5c860961.jpeg

Ikke så pent med sånne striper. Trodde lenge at dette var slitasje i lakken som ikke ville bli borte 🙈IMG_1522.thumb.jpeg.d5ae4d41ae20d57759a4f37207172d7f.jpeg

Slik så kanalene ut etter å ha fått på seg avfetting, og det var neggu ikke lett å få bort. Men etter fire runder med såpe og grov svamp så ble det nesten borte. Jeg kjøpte no Cartech bumper og plastfornyer. En helt blank væske. Den fikk tilbake den svarte lakken 😃👍IMG_1523.thumb.jpeg.841a20a852ae0e00c4ace72d726ce0cf.jpeg

Produktene jeg kjøpte hos Garasjetid. Etter å ha "rubbet" lakken med Blå Rupes, ble denne polishen og forseglingen brukt. Veldig lett å jobbe med. Ble nesten ikke sliten engang 😅👍IMG_1529.thumb.jpeg.4ea848614853e5b4c439bca939103b7a.jpeg

Maskerte listene og her er jeg i gang med å claye.IMG_1533.thumb.jpeg.7a3ab28be2b0e3794a2539cca50e282c.jpeg

Bak skiltet så det jo ikke særlig pent ut. Av en eller annen grunn var det to stk skiltplater på den 😅 Og den innerste satt i denne dobbeltsidige tapen. Fjernet såklart dette og fikk gjort rent 👍IMG_1534.thumb.jpeg.fdcea894e86a651a3351c32c84f13cd0.jpeg

Ble litt penere gitt 😄 Men det var noen riper jeg ikke fikk vekk. Uansett så skjules det bak skiltet.IMG_1538.thumb.jpeg.ac252d576d1e21cced92ae2ff3bfcdc8.jpeg

Her er jeg i gang med Chemical Guys sin polish og den var så utrolig lett å jobbe med 😂 Wax on, Wax off 😂IMG_1539.thumb.jpeg.4844a44fc2cbf89fb52af826feb76a10.jpeg

Trodde virkelig ikke at denne lakken kunne få tilbake en slik glans 😍 Jeg har jo aldri gjort annet enn å vaske den i ny og ne 🙈IMG_1541.thumb.jpeg.8afb298d528c438361033e409a8c21a0.jpeg

Skulle tegnet en nese og smilende munn, for jeg er sikker på at bilen smilte av all pleien den fikk i disse dagene som jeg har holdt på 😄 IMG_1542.thumb.jpeg.7eac7e50628510f431973a70925c02b7.jpeg

Polering av bagasjelokket og så moro å se hvor blankt det ble 😃IMG_1543.thumb.jpeg.e7e0cdb2d72a4e0dae43d72fa0820db3.jpeg

Til og med den ripete bakfangeren ble myyye bedre etter rubb og polish 👍IMG_1550.thumb.jpeg.e7d9d94300d0b69557d893a19f2973e1.jpeg

Nyvaskete stoler og bryteren ble rengjort med tannbørste siden de har sånne riller som er vanskelig å komme til med klut.IMG_1552.thumb.jpeg.57024dcd38aeee2f88bc3a304b30928e.jpeg

Jeg bare elsker interiøret i denne bilen 😍 Og med romdeler så blir det ekstra fint i midtkonsollen 😄 IMG_1553.thumb.jpeg.c9d15fa89b8f769fd37511924dc721f3.jpeg

Tross litt slitasje på plasten ved bryterene så ble det veldig pent etter vask og litt plastfornyer. Jeg er glad i litt slitasje, for det viser bare at noe er i bruk og gir en fin patina ❤️IMG_1556.thumb.jpeg.dcc643b6b908a8d7b38f21efa67ef223.jpeg

Fantastisk førermiljø i disse firråtredvene. Og kronen på verket for min del, ble da jeg fikk farget opp rattet. Det ble utrolig fint 😃IMG_1559.thumb.jpeg.a7e620114339d07930f1c8a3d979a806.jpeg

Mye fine omgivelser rundt der jeg bor og med knallvær i går så ble det en liten fotosesjon som skulle brukes i annonsen.IMG_1560.thumb.jpeg.7559b726b2e878cd12f2925bc09ea148.jpeg

En fantastisk fin bondegård med nydelige nysgjerrige kalver i bakgrunn 😍IMG_1561.thumb.jpeg.9968833024f03b2a00eccac3b5045147.jpeg

Lyset her ga bilen en helt herlig farge 😍IMG_1564.thumb.jpeg.cbea9f8b034b75913be83818f9630434.jpeg

E34 i sensommersol ☀️IMG_1570.thumb.jpeg.c79a4393f0af4f278f65e463c84be3fa.jpeg

Rene felger og rene bremser og skiver som er jevnt slitt og blanke over hele flaten sin, er noe som jeg har som krav på alle bilene mine. Ser så mange biler der dette er stygt og grøsser på ryggen av sånt 😂IMG_1571.thumb.jpeg.5246ec0865d64dda9bd53e2de494c75e.jpeg

Dette er fasit på hvordan hjul skal se ut 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...