Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

1DA47D1A-C45D-4827-93A7-670B1F4D3BD0.thumb.jpeg.77c939b274873ea9046ab9506ca5fb13.jpegIkke rare updeiten, men her har jeg samlet sammen det jeg hadde av motordeler og annet stæsj, hjemme i boden.

Planen var jo å sandblåse masse smådeler. Braketter, toppdeksel og noe annet. Men så ble det heller salg av bilen. Rart. Føles litt vemodig mtp alt jeg har styra med på denne bilen. 

Men har fått landet litt og har begynt å glede meg til å ta fatt på 535’n 😃 

Nå har jeg en grei startkapital. Og tenker at nå får jeg i det minste overhalt toppen 100% og forhåpentligvis også fiksa den 100% rustmessig også. Håpe håpe håpe 🙏

Men uansett hvor råtten den måtte være under, så skal den bli bra igjen. For her har jeg skaffet min drømme-e34. 535 med automat. Bare elsker det !! Folk får bare gire så mye manuelt de bare vil, men ikke jeg. Digger å cruise rundt med automat og samtidig drøye 200hk som trekker denne bilen kjapt opp i 200+ om jeg vil det 😍 

Så dette er en drøm som har gått i oppfyllelse !!

Endret av Bimmerlorris
Glemte bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da var en epoke over. 

I dag ble 525’n hentet. Møtte kjøper og følget hans kl halv ti i Elverum og vi kjørte sammen ut til Grinder der bilen sto. 

Så etter å ha montert framskjermene, grill, støtfanger og dørene, var det å samle sammen alle delene, løfta motoren på hengeren og få montert vinderdekka. 

Så etter noen timer med hyggelig kjøper og vennen og kjæresten hans, dro de avgårde. 

Det var litt vemodig må jeg innrømme. Så mye jeg har jobba på den bilen. 

Denne bilen var, tross at det var min åttende E34, mitt første prosjekt der jeg selv "pusset" den opp. Eneste jeg fikk hjelp til på denne bilen var sveising i gulv, skifte av lambdasonde og festing av bremserør bak. 

Så med denne erfaringen, gyver jeg nå løs på neste prosjet. 

535’n skal få ny kam og vippearmer, samt nye oljerør. Men det første jeg skal gjøre er å få løfta den opp på bukker og alt av tektyl på og ved kanalene skal av og sjekkes hvor galt det er ang rust. Dette blir utgangspunktet for hvor mye bling den får etterpå 😂

Så det blir en sprnnende tid fremover og har blitt veldig usikker på om jeg skal slæmme den ned mot bakken eller ikke. Jeg forelsket meg fullstendig i komforten den har med orginale fjører og dempere 😍 

Time will show 😉

F5D0F8E9-1BA7-46CD-A60B-728AED318F48.jpeg

736464DC-2487-4D04-B988-C5B4D49FA42B.jpeg

815CB697-DAC5-41EB-B42A-EAD8116DDE5E.jpeg

61FFD6C5-CF80-419B-859F-0701366B6EF4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tore ,du kan hvertfall trøste deg med at salget gikk kjapt og det skal du være glad for .

Er ikke lett å selge hverken vanlig bil eller prosjekt idag.

Men nå kan du se fremover og gyve løs på 535en og det må jo bli gøy .:).

Den så jo så fin ut denne du solgte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Ja det var fem stk som var på med en gang jeg la den ut for salg og alle sa de ville kjøpe den. Men han som kjøpte den var den som ringte meg og var klar og tydelig i sin intr. Og jeg har god tro på at den får et godt hjem der oppe på Dombås 👍

Ja nå er det full fokus på 535’n. 

Så håper på mildvær resten av vinteren sånn at jeg kan få kommet igang med å av-tektylere kanalene 😉

To be cotinued 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4B17E8E2-61F3-48DE-91BD-462AD65CCCC5.thumb.jpeg.935032591abc30a5356daf4bc39c06de.jpegSkjer ikke noe nå om dagen, men får vel blogge litt ;-) 

Sitter og forsøker å studere Bentleymanualen ang skifte av kam, vippearmer og vippearmaksler, men det står ikke noe om selve skifte av dette der. Betyr vel kanskje at dette er en jobb de anbefaler å få gjort proffesjonelt kanskje ? 

Men hell no !! Jeg skal ihvertfall gjøre et forsøk på dette selv. 

Så ser jeg at når man har en planslipt topp, så skal det benyttes en 0,3 mm tykkere toppakning. Hva da når toppen blir slipt enda en gang ? Jeg antar vel at det fremdeles kan benyttes samme 0,3 mm pakning ? Eller må jeg spesialbestille pakning utfra hvor mye toppen er høvla ? Kjenner at jeg er opptatt av at det skal være nøye gjort når jeg skal gjøre en slik jobb. Det er liksom ikke dekkskifte vi snakker om her :-P 

Men samtidig så må jeg huske på at lommeboka setter noen grenser... 

Ser de har et slipesett i OE-kvalitet hos Schmiedmann til snaue 9 lapper, men det er med denne toppakningen som ikke er tykkere. Kanskje de selger dette slipesettet med den tykkere pakningen ? Får ringe de å høre. 

Kjenner jeg er spent på å begynne å flette av all beskyttelse på kanalene for å se hvor galt det evnt er ifht rust. Da vi flyttet over vinterdekka over til 525`n ifbm salget, brukte jeg orginaljekken for å sjekke om det kom noen ulyder i jekkfestene. Var jo drit spent på dette og begynte på venstre side foran: NULL knak :-) Venstre bak: NULL knak, Høyre bak: NULL knak, men så forsøker kjøper av 525`n å tilpasse jekken i Høyre foran, men får den ikke til å passe og at det kom noen mistenkelig lyder da han forsøkte seg. Så her er alt veldig usikkert. Men veldig lovende ang de andre jekkfestene da, håpe håpe håpe ;-) 

Er det noen midler/kjemikalier som dere anbefaler ifht å få dette tektyl/tektylliknende guffet vekk fra kanalene ? 

Til slutt må jeg si at bortsett fra at jeg mistenker en del rust, så ser denne bilen utrolig fin ut :-) Så og si bulkfri og veldig fin i lakken :-D Alt i alt den mest strøkne E34`n jeg har eid :-D Gamlefar som har eid bilen var supernøye på å vaske og shine :-D 

Endret av Bimmerlorris
La til et bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke originaljekk på alle festene ,ja da hadde jeg nytt kveldskaffien ekstra godt 😀😀.

Ergo da har du minimalt og engste deg for .

Fjerning av understellsmasse;tektyl bruk feks varmepistol og skrape .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Kan du bruke originaljekk på alle festene ,ja da hadde jeg nytt kveldskaffien ekstra godt 😀😀.

Ergo da har du minimalt og engste deg for .

Fjerning av understellsmasse;tektyl bruk feks varmepistol og skrape .

He he ja ihvertfall 3 av jekkfestene holdt seg lydløse ved oppjekking. Det var kjøperen av 525’n som tok høyresiden da jeg drev å monterte dekka på 525’n. Han sa at det var så mye guff rundt øyet på jekkfestet at han ikke fikk plassert jekken godt nok. Så da han begynte å jekke allikevel, syntes han det kom uggene lyder. Er jeg heldig så kom det lyder fordi jekken ikke sto godt nok i sporet sitt. 

Ok, ja da får jeg spandere på meg en varmepistol 😃👍 

Spennende dette her Jan 🤞 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, irritert over at alpintgutta kødder det til i Åre, så får jeg heller lufte litt tanker ang denne m30-motoren ;-) 

Får jo litt tips og råd fra folk jeg anser som drevne og erfarne og er veldig takknemlig for det. 

Før jeg røsker denne motoren i fra hverandre, kan det vel være smart å gjøre noen tester og begynne med det billigste. 

Så det første jeg gjør, blir å bytte olje. En med erfaring på disse motorene, mente jeg burde kjøre på 15w-40 mineralolje. Så tenker jeg forsøker dette.

Deretter skal jeg kjøpe oljetrykksmålersett og få målt trykket, samt få målt komp på sylindrene.  

Det neste blir å vrenge av toppdeksel og sjekke at alt sitter godt. Og deretter justere ventilene. Fikk et tips om å justere den 0,05mm trangere enn boka sier, for å teste om tikkinga blir borte av dette. Gjør det ikke det, kan ulyden komme fra noe annet enn ventilene. Så det er en eliminasjonsmetode. Blir det stille, så justerer jeg det opp disse 0,05mm til 0.30mm igjen. Eller rettere sagt, jeg justerer den uansett opp til 0.30mm ;-) 

Skulle ikke dette hjelpe eller være bra nok, så får jeg gå dypere og foreta skifte av kam, vipp og vippeakslinger. 

Ang tektylguffedriten som er guffa på i rikelige monn, skal jeg fjerne ved hjelp av varmepistol og sparkelspade, samt roterende stålbørste på drillen. Her skal det gnisses så reint for beskyttelse jeg bare klarer, for her skal sannheten frem ;-) Uansett hva som dukker opp, så skal det fikses, for denne firråtredven skal jeg ha i topp stand. Ferdig snakka !!

Er bare så glad for å ha klart å skaffe en 535 med automat :-) 

5EE9A4B9-4108-49C7-9B5E-F0D5C30DD400.jpeg

B9DA83AB-315D-4381-83B1-27C7B15E8BCB.jpeg

BBD31BC4-09FD-4536-8D06-C334E4EE5D84.jpeg

BC13F9C4-38B5-4504-A2ED-B4FB96325505.jpeg

DFA049C1-EFFF-4793-B612-17183547D61F.jpeg

Endret av Bimmerlorris
La til litt bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsupdate 🙈

Huff dette ble ikke dagen der jeg fikk gjort stort allikevel 🤬

Da jeg var her ute i garasjen på Grinder forrige søndag, oppdaget jeg da jeg skrudde på hovedvannkranen i huset, at det var lekkasje i den ene slangen som går inn på blandebatteriet i dusjkabinettet. Ok tenkte jeg da. Får bare stikke innom en vvs-sjappe og kjøpe nye slanger og montere neste gang jeg kommer (i dag) 

Men da jeg hadde montert slangene og skrudd på hovedkranen, hørte jeg det suste oppe på badet og hva var det denne gangen nå da ?!?!? Jo denne gangen var det blandebatteriet i dusjen og en vinkelkobling på ene vannrøret under vasken 🤬🤬🤬 Så da sto jeg der da, fremdeles uten vann 🙈

Og det å mekke bil uten å ha dass, vann til kaffen, eller mulighet til å vaske deg etter endt mekk, slo beina fullstendig under for meg.

Så i morra får jeg stikke å handle nytt blandebatteri og bestille rørlegger  

Så derfor ble jeg bare irritert og umotivert. Hadde tenkt å bli over og fortsette jobbinga i morra også og dermed få gjort en skikkelig innsats. 

Og ikke nok med det. På turen til Grinder, kom og gikk en urofremkallende lyd i fra bakhjula på Corsaen. Jeg mistenker at hjullagra er i ferd med å kvelde. Monterte biltema hjullagre i sommer og de tåler tydeligvis ikke mer enn drøye 3k km 🤬 Kjenner det er en liten slark når jeg rugger på bakhjulet. Så får bare bestille nye. Ikke biltema denne gang ihvertfall. Får håpe hjula ikke detter av før jeg får montert nye 🙈

Men hva FIKK jeg gjort i dag da ? 😂

Det ble først tapping av oljen og helt på renseolje. Lot så bilen tusle med denne oljen i ca 20 minutter før jeg tømte av og helte på 15w-40 mineralolje fra biltema og nytt oljefilter. 

Håpet var jo at ventiltikken skulle dempes med denne tykkere oljen, men nix og nope 🤬 Den tikket like jævlig som før. 

Men da vet jeg det. Så her må jeg gjøre dypere dykk. 

Neste på programmet var å skru ut kontakten/bolten til oljetrykksensoren og sjekke oljetrykket på motoren. Men neiiiiida !! Hadde jeg stor nok fastnøkkel ? Nix !! Det var 24mm og den største jeg hadde var 22mm. Fant ei 24mm pipe, men den var ikke lang nok. Så da fikk jeg heller ikke funnet ut hvordan oljetrykket var 🤬

Har betalt tusen spenn for et nytt sett, så gidder ikke begynne å vrenge av toppdekselet for å sjekke ventilene og alt det andre før jeg vet hvordan trykket er. Så da blir det å vente der også. Skal handle 24mm fastnøkkel og lang pipe i morra. 

På sitteputa på førerstolen har det røket en søm, så jeg demonterte stolen og heiv den baki Corsaen. På Hamar har vi en salmaker på 82 år og han driver jaggu på fremdeles 😃 Da jeg hadde den forrige 535’n min, hadde jeg faktisk samme problen med røket søm i sitteputa på førerstolen og han gamlefar salmaker gjorde en fin jobb med den stolen, så i morra leverer jeg stolen til fiks hos han igjen 😉

Jeg tok likeså godt ut batteriet da jeg dreiv på i dag. Dette for å se hvordan det så ut der nede i mørket under baksetet. Og spenningen var stor. Var det ihjelrustet mon tro ? Og sjokket var stort. !! Det så helt jævlig ut !! Men så kikket jeg litt nøye og så at det var ikke rust, men noe jævla gugge av no beskyttelse som gjorde st det så ut som rust 😳 Og gamlefar hadde også spandert på laminatgulv under batteriet 😂 Han har nok hatt flere fikse ideer denne gamle rogalendingen 😂 

Ja ja, dagen ble så til de grader ikke som planlagt, men samma det. Jeg har det ikke travelt med denne bilen. Dette skal være et stille-og-rolig-prosjekt og må si jeg er litt imponert over meg selv som ikke ble mer frustrert enn jeg ble 😉 

Så neste gang jeg skal utover igjen, skal jeg ihvertfall ha verktøy som gjør at jeg i det minste får kontrollert oljetrykket 😉 

Er oljetrykket innafor rimelige verdier, blir det å skru av toppen og en skikkelig rengjøring av motoren. For denne motoren skal bli like tørr og blank som motoren i 525’n. Det har jeg forbanna meg på.

Lorriz er fremdeles ute av stand til å fatte seg i korthet 😂 Takk til alle som gidder lese mine oppdateringer 🙏 

Slenger ut noe få bilder. Ble ikke den store fotoshooten i dag 😉8B35E136-FE6F-4B94-9367-EB5207689535.thumb.jpeg.b0f77d28f0666b5098ff88ac560da784.jpeg

Valgte å kjøre en motorrens og det var ganske mørkt det som rant ut etterpå. 3754898C-9084-40A4-BEF5-4D6CCBC59071.thumb.jpeg.a2b2d241bb6c2dc48db73efc344cc275.jpeg

Kjøpte biltema sin 15w-40 mineralolje etter tips om at denne viskositeten her passa disse motorene bra. Men null bedring på tikken dessverre.F1C286E4-F5B2-498A-8636-FC65F7E12E5A.thumb.jpeg.73c78a9f09e7f8b1f3f16dee058f722c.jpeg

Må si at denne bilen er utrolig fin i karrosseri og lakk 😃 Noen småskader her og der (patina) men ingen "fartstriper" i klarlakken 😃👍0C55A582-AD8E-46BC-BA35-D6B48C759139.thumb.jpeg.5f9053e43dc7dc1676b938c53a1c882a.jpeg

Må si jeg liker komboen mørkegrå stoler og svart øvre del av dashen og grått under 😍 Og interiøret er veldig pent. Overse de stygge blå mattene er dere snille 😂 Beholdt de svarte orginale gummimattene jeg hadde i 525’n 👍66146A81-1072-499B-B61C-E777FBAF766B.thumb.jpeg.4db603ab1cad3aa35b601540ee847c94.jpeg

Herlig interiør synes jeg 😍03A1734E-1621-4793-A007-7F9BCB465C01.thumb.jpeg.fd0ece684fba149c0af42fb313ce299d.jpeg

Tror ikke jeg kommer til å gjøre store endringene her inne 😉 "Alle" har jo Mtec II-ratt, så jeg tror nok dette rattet får bli. Herlig cocpit 😍 Helt og pent overalt 👍49B90C7D-E1D0-42B2-8807-D98A9C43BBD2.thumb.jpeg.01c4d15bf5af62aa3e04bb64abbffb24.jpeg

Dette er den store 24mm bolten med kontakten til oljetrykkføleren, Den sitter dritkukete og trangt til, så håper det går greit å få den ut slik at jeg får koblet på oljetrykkmåleren jeg har kjøpt 🙏2ACEBD2C-5836-4285-977A-ABAE9DA24BDE.thumb.jpeg.51a00581f49340176b9ce97e27f3e0f6.jpeg

Da jeg så dette ved fjerning av batteriet, gikk det først kaldt nedover ryggen på meg 🙈 Men så var alt dette bare en blanding av bøss og gugge av no beskyttelse 😳 Her skal det vaskes grundig og behandles med noe som ser mye penere ut ihvertfall. Etterbilder kommer 👍DDADB65F-F2D4-4507-9CD2-ABD6999B2BBC.thumb.jpeg.523b73252deb8a8144afa387c0118d70.jpeg

Bolten der oljetrykkmåleren skal konles til. Traaaaangt !!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...