Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt ,må være en befrielse å vite at alt dette er nytt Tore og ser jo knall ut.:).

Det å justere ventiler på M30 vil jeg lære ,så Fredrik 24 eller Viggo kan dere sende en pm til meg på hvordan dette gjøres ?

Og her gjelder kun teskje metoden :).

Tenkte pm ,sånn at vi ikke skled ut tråden her bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har man sett litt på Roadkill på YouTube, så gjør de mye halvveis, men er det noe de er nøye med så er det å ha på innkjøringsfett på kammer de monterer. I tillegg ha nokså høyt turtall et kvarters tid for tilstrekkelig smøring under innkjøring. Noen tørre omdreininger og det kan gå hardt utover kammen. 

Ok, det du sier er at når jeg fyrer motoren så skal jeg la den gå et kvarter på litt høyere turtall i et kvarters tid ? Fordi oljepumpa pøser bedre på litt høyere turtall ? Viktig for meg å forstå dette skikkelig. Trenger å ha det inn med teskje 😂 Høyere turtall. Hva snakker vi om ? 1500-2000 omdr ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sveigis skrev:

Som sagt ,må være en befrielse å vite at alt dette er nytt Tore og ser jo knall ut.:).

Det å justere ventiler på M30 vil jeg lære ,så Fredrik 24 eller Viggo kan dere sende en pm til meg på hvordan dette gjøres ?

Og her gjelder kun teskje metoden :).

Tenkte pm ,sånn at vi ikke skled ut tråden her bare :)

Ja, det føles ålreit å ha disse delene nytt. Ingen tvil om det.

Men jeg håper delene har en ålreit kvalitet. At det ikke er sånn at jeg må ut med toppen igjen etter bare et par år pga dårlig kam eller de andre komponentene.

Merket på han verksmesteren at han nok likte orginaldeler best 🙈 "Febi ja, he he" sa han da jeg påpekte at jeg ikke hadde valgt orginaldeler 🙈

Ingen fare om "bruksanvisningen" blir delt her ang just av ventiler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trodd det fulgte med innkjøringsprossedyre fra enten kam leverandør eller motorverksted🤔

Ang justering av ventiler trenger du ikke annet enn bladsøker, 10mm fastnøkkel og en tynn umbracho eller noe lignende for å snu på eksenterskiva. Greit å teste med hakke tynnere og hakket tykkere blad og bare for å ha kjenne om du er litt usikker på om den er passe, trang eller for åpen. 

Så justerer du på 0.35 slik at den akkurat nyper. Den du da justerer på står da med kamknastene pekende rett ned, så roterer du bare motor og tar neste. Slenger med en youtube video som kanskje viser det litt bedre. Husker ikke helt i farten rekkefølge men om du starter med motor i OD øvre dødpunkt da du uansett skal på med registeret, så når du har veksling på cyl 1 ser du knastene på cyl 4 om jeg husker riktig peker rett ned, da justerer du denne, roter motor til neste veksling å du ser da hvilken som står for tur. Står kanskje beskrevet i bentlymanualen og. Husker ikke eksakt nå uten å se det men det gir mening når du er igang🙈

Video, jeg har bare fått sett bittelitt av denne videoen å ikke hørr va ha sier grunnet elendig nett nå som jeg er på jobb... Men den viser vel i grove trekk hvordan det gjøres. 

https://youtu.be/fS__6GQ1MNo

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 19.47, Bimmerlorris skrev:

@sveigis

Ja det var fem stk som var på med en gang jeg la den ut for salg og alle sa de ville kjøpe den. Men han som kjøpte den var den som ringte meg og var klar og tydelig i sin intr. Og jeg har god tro på at den får et godt hjem der oppe på Dombås 👍

Ja nå er det full fokus på 535’n. 

Så håper på mildvær resten av vinteren sånn at jeg kan få kommet igang med å av-tektylere kanalene 😉

To be cotinued 👍

Det skal jeg love at den får, kompis av meg som handla den, E34 entusiast på rett. Jeg skal ned å kikke på den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå for tiden skulle jeg ønske jeg hadde 10% av energien til Sveigis 🙈

Har vært skikkelig nedpå energimessig den siste tiden og ikke klart å hentet motivasjon til å få montert toppen. 

Før toppen monteres, er jeg bare nødt til å få vasket ned motor og motorrom skikkelig og den jobben er så jævlig mtp kriker og kroker der møkk samler seg. 

Men  siden bilen aldri skal se en vinter igjen, er det dette som er grunnen til at jeg vil ha dette gjort. 525’n jeg hadde, fikk denne typen rengjøring og selv om det var en helvetes jobb, angret jeg aldri på det i ettertid.

Når man legger ned en sånn innsats, så er det så utrolig mye enklere å holde det rent i ettertid. Bare lett vask senere og det får ikke tid til å legge seg lag på lag med oljedamp. For det er jo dette som gjør at all dritt fester seg. 

På 525’n var motoren tørr og ren så lenge jeg hadde den 😃👍 Takket være innsatsen jeg la ned. 

Så en annen ting;

Jeg har seriøst begynt å vurdere utsettelse av rustfix til høsten.

For da kan jeg heller kose meg med kjøring i sommer og sette den bort til den som får jobben med å reparere og dermed ha bilen klar til sesongen 2020, rustfri og i topp stand 😃👍 

Neste år er den også veteran 🥳🎼 og dermed blir den så og si gratis å eie også 👍 Det blir knall 😃

Ja ja, litt bloggetanker om veien videre 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggetanker er viktig og planlegging i det stille :).

Angående energi ,så detter den over deg plutselig og da er ting bare morro .

Rengjøring kam være dritt ,men for en befrielse når du er ferdig ,og du er jo flink som juling til dette.

Så mann deg opp nå ,få på topp og kjør .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

Bloggetanker er viktig og planlegging i det stille :).

Angående energi ,så detter den over deg plutselig og da er ting bare morro .

Rengjøring kam være dritt ,men for en befrielse når du er ferdig ,og du er jo flink som juling til dette.

Så mann deg opp nå ,få på topp og kjør .:)

He he ja det hjelper å sette litt tanker ned på "papiret" 

Så får jeg bare puste med magen og brette opp ermene. 

Jo takk for det Jan 😃 Når jeg først begynner å gnikke og gnu, så kommer energien som oftest sigende på 😉 Og da gir jeg meg ikke før knokene og fingertuppene blør 😉 Så får bare finne frem kjemikaliene og varmt vann på pumpa og koste på 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, takket være Jan Sveigis så fikk jeg ut fingeren og tok den ti mil lange turen bort til 535’n og er nå godt i gang med å rengjøre motor og motorrommet 😃👍

Det første jeg gjorde var å hooke bimmer’n på Corsaen og så trakk jeg den ut av garasjen siden det er så nydelig vær i dag 🌟 Og da kunne jeg også bruke høytrykkspyleren for å få tatt det verste før jeg finner frem pensler og børster, whitesprit og salmiakk og gnukker i kriker og kroker. 

Gud hjelpe meg som motorrom ser ut i de fleste tilfeller. Jeg tror aldri jeg har kjøpt en bil der det er rent og pent. Jo kanskje sånn passe greit på toppen, men når man kikker litt etter så er det ganske så mye guff og gørr. Sånt klarer jeg bare ikke, så det skal bli godt å få dette i orden 🙈

Bilen er utstyrt med motorvarmer, men dette skal vekk. Har fjernet boksen og ledningene som ser ut til å være fra Defa, men den stive stålomspunne ledningen som går inn i en kontakt festet nederst på siden av frontfangeren sitter kronglete til, så kan se ut som jeg må løsne fangeren for å komme til. Æsj !!! Ja ja... 

Den har også Defa alarm med fjernstyrt sentrallås. Lurer på å fjerne dette også, siden det er no gammalt ræl. 

Ja ja, nei kan ikke sitte her å somle. Fått i meg litt mat, så nå er det ut og spyle litt mer før jeg begynner på pirkearbeidet 😉

381F8C8F-5A45-493B-81A2-5FDD39F707F9.jpeg

AC1C1C74-3834-4CCC-A181-590681E3E79D.jpeg

D3C3D9CB-68DD-4EF6-AFC9-2770BCE6CE9F.jpeg

DF85ED27-5473-487C-9215-46C04A5809F8.jpeg

39E11890-AF54-4B7A-B216-9759E35DADF6.jpeg

982843F4-A68D-405B-8D53-C506A1299266.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...