Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, sveigis skrev:

Ser du skriver mindre int i og mekke ,og der er jeg blitt på disse e34ene.

Derfor må det bli nydelig å få den opp og gå nå .😀

Skjedd noe mer i helga med den ?

He he huff ja, blir jo litt lei all møkka, småskader og såre knoker 😂

Men har man gammel bil, så må en bare brette opp erma innimellom og fikse det som fikses må 😉

Men å utføre slike tunge motorjobber, blir med dette forsøket her og aldri mer. Det er helt sikkert. 

Men skifte av vanlige slitedeler skal jeg forsøke å utføre selv i fremtiden 👍

Ang fremdrift så venter jeg på noen deler. Jeg knakk ene festebolten som sitter i manifolden, samt at jeg skar av ene gummiopphenget til mellompotta da jeg demonterte anlegget. Disse delene får jeg fra Sulland på tirsdag. Så jeg håper å få montert toppen og eksosen neste helg. 

Har stått og kikka på delene jeg pellet av ifbm at jeg har skrudd av toppen, og det er jo ikke så veldig mange delene, så får bare bruke boka i revers og holde tunga rett i munn, så skal jeg forhåpentligvis ikke glemme noe og dermed få maskina opp å gå 🙏😂🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut 😀

Ja har hatt mine stunder med min e34 der jeg har tenkt ,hva pokker er det du gjør ?,selg dritten og kos deg .

Men nå er denne såpass bra at den helt store skruingen ikke er det store temaet lenger 😀

Og dit er du og snart .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, sveigis skrev:

Høres bra ut 😀

Ja har hatt mine stunder med min e34 der jeg har tenkt ,hva pokker er det du gjør ?,selg dritten og kos deg .

Men nå er denne såpass bra at den helt store skruingen ikke er det store temaet lenger 😀

Og dit er du og snart .

He he ja det er noen stunder med stor frustrasjon og ønske om å gi opp, men desto mer lykke og tilfredshet når man får det i orden. Satse på at det snart blir i orden sånn at jeg kan få begynt å bruke bilen 🙏 

Blir da en ny motivasjon til så smått å begynne å pirke frem den rusta som må fikses. Men som sagt så blir det ikke å reparere rustskadene før vinteropplag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nå får denne sammen har du jo gjort det en gang å lært masse da er det jo mye lettere neste gang😉 husker ikke om du hadde tilhang på elefant(motor jekk) eller talje, men det blir uansett mye lettere om du har et par bolter i som guide. Hadde jeg vært nærmere å tilgjengelig hadde jeg lett tatt en tur, alltid morro å sparke dekk å prate e34 å gjerne skru litt. 

Men dette greier du fint tore, nå hsker ikke jeg hvordan du gjorde med registeret da du demonterte. Om du ikke har merket noe på noe vis er det fort gjort å bomme ei tann, men har du passet på holdt kjede å drev i samme posisjon treffer drevet rett inn på feste forran på kammen👍🏼

Uansett bør du selvfølgelig dreie motor noen tørn for å verifisere at det ikke butter noe sted😉

Blir knall bra dette Tore:applause::bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 2.35, viggo E34 skrev:

Når du nå får denne sammen har du jo gjort det en gang å lært masse da er det jo mye lettere neste gang😉 husker ikke om du hadde tilhang på elefant(motor jekk) eller talje, men det blir uansett mye lettere om du har et par bolter i som guide. Hadde jeg vært nærmere å tilgjengelig hadde jeg lett tatt en tur, alltid morro å sparke dekk å prate e34 å gjerne skru litt. 

Men dette greier du fint tore, nå hsker ikke jeg hvordan du gjorde med registeret da du demonterte. Om du ikke har merket noe på noe vis er det fort gjort å bomme ei tann, men har du passet på holdt kjede å drev i samme posisjon treffer drevet rett inn på feste forran på kammen👍🏼

Uansett bør du selvfølgelig dreie motor noen tørn for å verifisere at det ikke butter noe sted😉

Blir knall bra dette Tore:applause::bmw:

Takk for oppmuntrende ord Viggo 😃

He he ja det hadde vært supert å fått hjelp av deg, en som har skrudd mye på M30-motor 👍

Tullprat og dekksparking er alltid gøy 😂👍

Har nå fått ny toppakning samt noe annet småtteri jeg trengte, så til helgen reiser jeg utover igjen og gjør et nytt forsøk på å sy igjen toppen. 

Så fremgangsmåten nå blir som foreslått. Jeg monterer innsug og manifolder og bruker disse som "håndtak"

Så har jeg kjøpt fire toppbolter og nye guider. Kapper hue av disse boltene og nester de fast i blokka som guider. 

Fanken !! DA ! må vel faenskapet skli elegant nedpå vel 🙏🙏🙏

Ang regkjedet så stripset jeg det fast i tannhjulet slik at det nå i teorien (og forhåpentligvis praksis) bare skal være å montere tannhjulet uten at noe er endret 🤞🙏

Så jeg håååper nå at det er plug’nplay 🙏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg med meg en kompis som skulle hjelpe meg med å få på toppen og vi reiste utover til der bilen står.

Før jeg hentet han, var jeg først innom salmakeren som skulle sy igjen en revnet søm i førerstolen. Men dette var arbeid jeg overhode ikke er fornøyd med. Stygt arbeid og sømmen virker som kanskje vil holde i et par kjøreturer 😡 Skulle faen ikke betalt ei krone for dette, men siden prisen ble 300 kroner så gadd jeg ikke mukke. Får sende stolen til noen som kan gjøre dette skikkelig, ved en senere anledning. 

Deretter bar det til Svv og hente ut de nye skiltene. De gamle ble makulert pga de var så slitte og stygge. 

Da vi kom frem til bilen, ble det å montere eksosmanifolder og innsug på toppen, før vi ved å stå på hver vår side, sakte og rolig senket toppen nedpå. Dette gikk veldig fint og jeg begynte å skru boltene nedpå. 

Da alle boltene var skrudd nedtil, hva kom jeg på da tro ????? Jo jeg hadde glemt å montere det lille baklokket på toppen som sørger for oljestrømming på baksiden av vippearmakslingene 😡

Jeg trodde et øyeblikk at jeg skulle klikke i vinkel !! Så måtte ta en timeout og en boks Battery... Så fikk bare begynne å skru opp alle boltene igjen da og av med toppen. Sjekket at det ikke var noen skader på toppakningen. Var bare en ripe i den på et sted det ikke er så farlig. 

Så var det å sakte føre toppen på plass igjen og det gikk heldigvis like lett denne gangen også. Puhhh !! 

Så var det å begynne å skru på topplokksboltene igjen. Og denne gangen kunne jeg vel ikke gjøre noe feil vel ??? 

Så begynte strammeprosessen. Bolt for bolt, steg 1. 60nm. Steg 2 80nm. Steg 3 er å stramme 35grader + 5 grader med gradeskive, men dette skal gjøre etter oppstart på 25 minutter tomgang og varmkjøring. 

Hva oppdager jeg når jeg har strammet steg 1 og 2 ? Jo at jeg ikke har montert oljerøret 🙈

Er det mulig liksom ?!?!?! 

Så opp med de fire boltene som brakettene til røret skal sitte under. Huff og faen at det skal være så vanskelig å gjøre det riktig !!! 

Men sånn er det å være urutinert 😡

Ja ja, fikk opp boltene og lagt på plass oljerøret. 

Jeg kjøpte fire ekstra topplokksbolter ifbm at jeg egentlig skulle kappe hue av dem og bruke som guide da topplokket skulle tres nedpå blokka, men valgte å ikke gjøre dette. Jeg er sååå glad for det. For siden topplokksboltene er strekkbolter, er det jo kanskje ikke så smart å bruke dem etter at jeg måtte skru de opp igjen ? 

Så da hadde jeg fire ubrukte bolter 😃 Brukte da selvfølgelig disse da jeg monterte oljerøret og strammet de i samme prosedyre. Steg 1 60nm og steg 2 80nm. 

Så da satt toppen på plass og jeg fikk også montert regkjedet.

Jeg var helt pudding da vi endelig hadde klart dette som jeg hadde grudd meg så enormt til. Hadde jo en kjempefrykt for å gjøre noe fatalt feil og kanskje ødelegge 15000 spenns påkost. 

Men nå har jeg tørna motor et par runder og det kom ingen stygge lyder eller følelsen av at noe lå i klem. Så lot denne jobben være dagens økt. I morra starter jeg med å montere alt som skal monteres for å få den klar til ventiljustering og så oppstart. 

Phua, ja ja kjære bloggen 😂 Ble en lang oppdatering dette her 😂 

Er kjempespent på jobben som skal gjøre og håper jeg ikke støter på altfor jævlige utfordringer. For nå er jeg lei og har såå lyst til å starte kjøresesongen. 

Til dere som gidder å lese disse laaange oppdateringene mine, har jeg en bønn; send meg gjerne noen gode tanker og gjerne en bønn dersom du driver med det 🙏 For jeg er kjempenervøs av dette ukjente landskapet det er å skru motor 😉

4BF001A8-074C-4B1B-B0CA-06604BB3C70E.jpeg

B4F02701-C248-4659-904F-9A361296992B.jpeg

88A1C19A-0429-4516-A063-E2154023B53A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra jobbet Tore .😀

En skal ha tungen rett i munn og hode på plass med en sånn jobb .

Nå nærmer det seg her og det blir nok en perfekt følelse .

Som sagt du er flink og er en jobb jeg aldri hadde gjort tror jeg .

Nå er det bare å stresse ned ,se gjennom alt en gang til så går nok dette fint .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir kanonbra dette Tore :bmw:

dette har du sikkert sjekket og er helt sikkert sjekket flere ganger men ett lite tjuvtrix for og se at register er montert riktig er og turnet motor slik at merket triggerhjulet stemmer mot merket i registerdekselet, med stempel en i topp, da skal boltene til kamdrev ligge ca vannrett og loddrett med toppen slik som dette bildet viser. post-47870-0-81741000-1421718463_thumb.j

blir kanon bra dette Tore, gler meg stort dine vegner:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk for det Jan 😃 Dette er fremdeles nervepirrende og krysser fingrene 🤞

@viggo E34 Før jeg demonterte, tørnet jeg motor slik at den sto på O/T. Så da jeg monterte toppen, passet kamdrevet rett på. Jeg merket meg at kam nr 1 da sto pekende rett ned. Så dette var viktig å huske når jeg monterte topp. Sjekket først at kam nr 1 sto pekende rett ned, la topp på siden og så at ingen ventiler sto nedenfor/utafor planflaten. 

Men visste ikke at det var to drev der nede i mørket 🙈 Jeg har bare demontert øvre deksel så ser ikke nedi der. Så krysser fingrene for at ikke kjedet har kommet utenfor posisjon på noen av de to drevene. Tenker da mest på det drevet i midten. Men siden kamdrevet oppe, gikk smokk på plass, så krysser jeg fingrene for at alt er som det skal 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokk ikke no problem :bmw: men fort gjort at det blir ei tan feil, men så lenge du ikke har hatt av kjede på nedre drev å stripsa fast drevet så skal det være umulig i få det feil. Men har selv bomma med ei tann selv om jeg har tatt forhåndsregler#-o

Men dette blir knall bra, gleder meg på oppstart:bmw:. Fikk du med innkjøringsprosedyre for kam? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, viggo E34 skrev:

Er nokk ikke no problem :bmw: men fort gjort at det blir ei tan feil, men så lenge du ikke har hatt av kjede på nedre drev å stripsa fast drevet så skal det være umulig i få det feil. Men har selv bomma med ei tann selv om jeg har tatt forhåndsregler#-o

Men dette blir knall bra, gleder meg på oppstart:bmw:. Fikk du med innkjøringsprosedyre for kam? 

Får håpe det beste ja 🙏

Hva tenker du ang innkjøringsprosedyre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, scoot skrev:

Bønn driver jeg ikke med, men det virker da som du fikser dette utmerket så det er vel ikke nødvendig med bønn heller :clap:

He he, tja, forsøker å montere sammen nå, men strir en del med å forstå. Så her er det viktig med hyppige pauser for å samle vettet som driver og forsvinner pga øya går i kryss 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...