Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Mortenej skrev:

Veldig bra Tore, er imponert over insattsen din her. Gleder med deg når motoren sviver igjen. Bra du tar pauser når du kjenner fokuset mangler, utrolig kjedelig å gjøre samme jobben omigjen, for ikke å snakke om kostnaden om du må sende denne over til verkstedet igjen.

Venter i spenning på oppstart no :)

Takk for hyggelige ord Morten 🙏😃 

Viktig å holde hodet kaldt når man styrer med dette. Var mer deler som skulle på plass igjen, enn det jeg så for meg. 

Men nå er jeg rimelig sikker på at alt er på og skrudd forsvarlig igjen. Brukt riktig moment på alt, bortsett fra oljerøret. Der måtte jeg skru til på feeling fordi jeg ikke hadde momentnøkkel som gikk lavt nok 🙈 

Uansett, skal gå over alt én gang til neste gang jeg reiser utover. 

Igjen takk for oppmuntring og jeg ønsker deg en god helg 🥳🎼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En ulykke kommer sjeldent alene sies det. Og nå føles ting tungt. Må bare få si det. 

Etter en lang prosess så velger min samboer og jeg oss for å gå fra hverandre :-( Ikke noen dramatikk i dette, nesten tvert i mot. Selvsagt trist og leit, men vi går fra hverandre som veldig gode venner. Så kan vel i grunn ikke ta med dette i sitatet jeg starter med her. 

Greit for meg å si litt om dette, men det er ikke dette som er hovedgreia med den nye oppdateringen. 

Saken er den at jeg fikk meg en solid nedtur da jeg endelig hadde fått skrudd sammen motoren. Har trengt noen dager nå for å samle meg, ellers hadde innlegget her bare bært preg av affekt-frustrasjon, og det blir lite konstruktivt. 

Greia er at da jeg endelig hadde fått skrudd sammen topp og alt som hører med, fjernet jeg releet til bensinpumpa for at motor ikke skulle starte da jeg skulle blåse opp oljetrykk og se at alt fløt fint av ventiler og vippearmer. 

Men det gjorde det ikke dessverre. 

Hvergang kammen skulle lette opp innsugsventil på sylinder nr 1, kom det en kjip lyd av metallisk art. Et slags metallisk klikkelyd. Min far og jeg hadde i forkant av denne oppstart, justert ventilene og gjorde et nytt forsøk på å justere denne ventilen en gang til for å være sikre på at klaringen var i henhold til 0.30mm Den føltes da litt trang, så vi løsnet opp igjen og justerte på nytt og fant den å være i riktig klaring. Forsøkte på nytt å tørne motor på starteren, men den samme drittlyden var der fortsatt. 

Konfererte litt med @viggo E34 og sendte han noen bilder av kamdrev, som han ønsket og han mente da at det ser ut til at posisjonen på boltene ikke ser helt riktig ut, noe jeg selv også stusset over. Sjekket såklart at tenningspunkt sto på rett sted (O/T) så derfor er dette litt rart.

Da jeg demonterte toppen, fulgte jeg boka til punkt og prikke og var særdeles nøye med å stripse sammen kamkjedet rundt kamdrevet for å være sikker på at den ikke kammet over og ble feil på den måten. 

Men det jeg undrer meg over nå, er om den kan ha kammet over på drevet nede i motor ??? 

Jeg lot jo kamdrevet ligge slapt over på siden mot radiator, men noen ganger skled det jo litt ned slik at kjdet i seg selv ble slapt nedover i motoren. Tenkte aldri tanken på at det kanskje kunne kamme over der ned. Aner heller ikke om dette er mulig. 

Uansett; da jeg skulle montere kamdrevet på kammen i monteringsprosessen, var det jo plug`n-play. Det smatt rett på plass der det skulle, tilsynelatende ihvertfall. For det er en tapp på kammen som skal passe med kamdrevet også og alt dette gikk så fint. 

Så jeg er jævlig forvirret over denne situasjonen. Ulyd er det. Kjip klakke/klikkelyd hver gang kammen løfter på innsugsventil sylinder nr 1.

Da toppen ble planslipt og fikk sin nye Kam, vipper og vippearmer, så var det alt som ble gjort. Ventilene ble ikke rørt. For de var slipt for et par år siden ifbm et toppakningsbrudd for forrige eier. Det var heller ingen ulyder annet enn ventiltikk pga den slitte kammen. Ingen ulyder fra innsugsventil sylinder nr 1. 

Så noe har nok jeg gjort feil og jeg kan ikke skjønne annet enn at den må ha kammet over der ned i motoren ??? Hva annet kan det være liksom ?

Ja så det er litt tunge dager her gitt :-( 

He he, en "ulykke" kommer sjeldent alene; motor klikker, dama stikker og på toppen av dette konka vaskemaskinen vår i går ettermiddag :-P Hurra for Norge, 17-mai og olje og alt derre der HEII !!

Så om noen av dere som leser dette, har noen gode forslag utover det jeg mistenker selv, så BRING IT ON PLEEEEASE !! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig kjipt dette Tore, både på bil og hjemmefronten. men ang kammen, så kan den ha vært montert feil tidligere. Så det trenger ikke være du som har gjort noe feil, om den i det heletatt står feil. men synes den ser ut til å stå litt ute av position. Men om denne lyden var møte mellom stemplel og ventil skulle man sett skade på både ventil og stempel... 

Men dette ser du neste gang tore:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at dette har stått feil tidligere.

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer tror jeg at den står en tann feil på drevet. Jeg kan ikke tro at det er noe annet. Jeg tipper den har kammet over på drevet på veiva eller hva fænden den er kobla til der nede 😂 

Boltene på kamdrevet sto rett opp og ned da jeg demonterte. Skal se om jeg finner bilde av dette. 

For siden jeg stripset kjedet til drevet oppe, så kan den bare ha kammet over nede. Rein logikk ! 

Så får jeg krysse fingra for at lyden bare er stemplet som "kysser" ventilen uten at den har tatt skade 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Er vel bare å sette motoren i rett posisjon på merket på reimskiva og dra kammen til rett posisjon og hive på kjedet? Setter du motoren på merket på veiva vil du jo se om kammen er forskjøvet?

På begge bildene står motor i riktig posisjon. (O/T) Så du ser selv hvor stor forskjell det er. 

Som nevnt har den ikke hatt mulighet til å kamme over på drevet oppe pga stripset fast. Så eneste mulighet er at den har kammet over nede  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, viggo E34 skrev:

Fort gjort at det hopper over neddi der, fort gjort å justere tilbake😉

Ja jeg kan faen ikke forstå anna enn at det har glidd over ei tann eller to nedi der. Alt annet føles ulogisk. Så får jeg bare håpe at ventilen ikke er blitt bøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg ville demontert topp gjenn egentlig for og dobbelsjekke at det ikke har stuka. Kan evt sjekke med kamera inn plugg hullet😉 ei tann feil er ikke noe problem men 2 vet jeg ikke. 

Sett motor i O/D. Av med øvre reg deksel, av med di 4 boltene på kam drev, kan kanskje lønne seg å ta ut kjedestrammer og men ikke absolutt nødvendig, av med kamdrev, så justerer du kjede på drev å vrir kammen til denne position å monterer sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og sette registeret riktig og håpe det beste. Husk også og fylle opp olje i kjedestrammeren og luft denne før du strammer den til.

Skru inn stempelet et par omdreininger på gjengene så fyller du opp lommen på innsiden med olje. Så er det bare og pumpe kjedestrammeren fram og tilbake til det kommer olje ved gjengene før du strammer til. Du kjenner fort at strammeren blir hardere mens du pumper på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og oppmuntring 😃🙏 Jeg tar sjansen på at ventil ikke har tatt skade. Forsvinner ulyden ved å flytte kjedet, så tar jeg å måler kompen etterpå. Men samtidig lurer jeg på om det blir målt korrekt mtp at det er innsugsventilen isåfall som har fått seg en karamell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...