Gå til innhold

Løst! E39 - Rustdannelse på bremseskiver bak. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når du leste overskriften så gikk du sikkert inn på temaet klar til å skrive noe sånt som dette: "Du bremser for lite, du må ta noen harde nedbremsinger". Men fakta er at jeg allerede er observant på dette. Tar harde nedbremsinger rett som det er for å "bruke bremsene". Allikevel sliter jeg med at jeg ikke greier å holde skivene bak fri for rust. Monterte nye originale skiver bak + kvalitetsklosser (Textar) sommeren som var. 

Er det noen som har liknende erfaringer?

Endret av Hollabaloo
Skrevet
8 minutter siden, tennbrikket skrev:

Har du prøvd å bruke håndbrekket til tider? tenker da på mens du er i fart. 

E39 har bremsebånd for håndbremsen, så å bruke håndbrekket hjelper ikke mot rust på bremseskivene. 

Skrevet

Ja, jeg hadde lignende erfaring. Bilen stod inne i garasjen hver vinter og ble kun brukt om sommeren. Da var skivene rustne hele året. Selv om jeg var obs og bremset hardt var det ikke nok. Nå bruker jeg bilen hele året og problemet forsvant. Konklusjon kjør ofte. Eller at stempelet står fast. Kanskje.

Skrevet

Rust der som belegget til klossene er? Det kommer jo bare over natta om det regner litt, men det slipes bort etter 500 meter. Ellers er det jo rust rust på skiva overalt hvor klossene ikke berører. Det er helt normalt. Du får matte ned stålet og male dem med sølv hammermaling ;)

Skrevet
8 minutter siden, Evopower skrev:

Rust der som belegget til klossene er? Det kommer jo bare over natta om det regner litt, men det slipes bort etter 500 meter. Ellers er det jo rust rust på skiva overalt hvor klossene ikke berører. Det er helt normalt. Du får matte ned stålet og male dem med sølv hammermaling ;)

Nå undervurderer du kunnskapene mine om bremser :)

Problemet er at selv etter kjøreturer med kraftige nedbremsinger, så blir ikke stålet på skivene bak like fint slipt som skivene framme. Det virker nesten som om klossene bare ligger inntil og sliper såvidt på skiva, uten å egentlig ha noen særlig reell bremseeffekt. Vurderer å ta med bilen til noen som har sånn bremsemaskin for å måle bremsekraft foran/bak. Det skal vel være 60/40? 

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Otis skrev:

Sjekket du at stempel kan bevege seg fritt når du skiftet skiver og alt det der?

Presset stempel tilbake med sånn standard skruverktøy, og reagerte ikke noe på motstanden når jeg presset stempelet inn. Utover det sjekket jeg ikke noe. Men jeg har vanskelig for å se noen annen logisk årsak enn at det må være noe med kalipperne. Skal se om jeg får testet bremsekraftforskjell foran/bak hos NAF for å utelukke at dette bare er et innbilt problem.

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Nå forstår jeg mer hva du mener :) ofte slites det mer på innsiden enn på utsiden ved trege bremsedeler. Så at du har motsatt effekt er noe merkelig. Best å sjekke at det ikke er innbilt da ja :)

Skrevet

Kan ikke du ta et bilde av hvordan det ser ut etter at du har kjørt en tur med flere kraftige nedbremsinger? Jeg har bremset hardt en del ganger på den ene bilen etter å ha byttet skiver og klosser, men det tok sin tid før klossene begynte å ta nærmest mot navet. Jeg pleier å tegne litt med tusj på skiva før jeg kjører for å se hvor bremsene tar / ikke tar når jeg skal teste.

Skrevet
2 timer siden, carburetion skrev:

Ta ein stillestående Burnout ofta. Då blir da varmt baki bremsen der, og du får vekk rust

Det er en 520i... tror burnouts er rimelig utelukket

Skrevet

Spinn på grus då😛. Nei, må enten smøra opp bremsane, eller bremsa meir ,og hardare tippe eg. Eventuelt ta bilde av rusta di, kanskje det ser normalt ut.

Skrevet
59 minutter siden, carburetion skrev:

Spinn på grus då😛. Nei, må enten smøra opp bremsane, eller bremsa meir ,og hardare tippe eg. Eventuelt ta bilde av rusta di, kanskje det ser normalt ut.

Ikke aktuelt å herje med drivverket på den måten (spinne og burne). Som jeg skrev i første innlegg, jeg bremser ofte nok og hardt nok. Holder en knapp på trege calippere som du også nevner som en mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...