Gå til innhold

1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!


opeth84
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk snakket litt med en tidligere eier av den sølvgrå TDS'en. Håper og tror det er ok at jeg legger ut ene interiørbildet jeg fikk, hvor man ser forandringen fra da han eigde den til nå. Airbag rattet mitt er ikke falmet,som det vises på bilde. Bildet ble tatt i full fart og la ikke merke til at det låg noe støv på linsa.

Personlig likte jeg best stoffinteriøret som stod i med armlen. Skinnsetene som er satt i, er i litt annen farge, og det er temmelig slitt i tillegg.

 

121276503_360536194996533_5990748001872601682_n.jpg

20200817_215736.jpg.4540bc6e39a89b1416b79e234e2429e5.jpg

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer deler hentet inn. Såg at sedanen hadde hull i teppet mot dashbordet etter stålramme med nett for oppbevaring var borte. Nye girposen jeg satt i, var midlertidig til jeg fikk original størrelse samt flere setebelter er dårlig i både touringen og sedanen. 

Har også vært innom verkstedet og fått sett sedanen på bukk. Var inne der til en stund over stengetid. Veldig greit å få sett litt hva som er i orden og hva som kan være greit å skiftes. Det blir iallefall ikke mer senkesett på denne bilen, så denne får original høyde igjen, som sikkert flere her inne er veldig imot 😜

Sedanen var iallefall bedre enn jeg forventa med tanke på rust under. Litt overflaterust og diverse slitedeler som to stag som blir bytta siden støtdemper allerede blir skifta og diverse annet småtteri. Fjørene bak blir bytta ut da de såg gamle og litt rustne ut. Greit å skifte ut når bilen først er innom verksted.

Snakket litt med de om de også tar på seg kanalarbeid, og tenker jeg skal få spart opp litt til neste år, så touringen får etterlengta rustsveising 😁

Litt bilder jeg tok i full fart. Dårlige bilder, men mest for min egen del så jeg har bildene en plass. Greit med "dagbok" 😅

 

20201016_173841.jpg

20201016_173904.jpg

20201014_161409.jpg

20201014_161413.jpg

20201014_161421.jpg

20201014_161454.jpg

20201014_161503.jpg

20201014_161514.jpg

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du kom deg under bilen og fikk sett skikkelig. godt åha kontroll på hvordan ståe er her.. Har du tatt av kanaldeksla og sett hvordan det står til bak der?

Ang framskjem, så ikke den på VS god ut. kan dele at nedre del av mine skjermer var marinert i sand og gruss som var tett pakkes mellom skjerm og kanaldeksel.Resultatet var at store deler av blekket bak plasten var skrot.

Hvordan så det ut bak falsen hvor plaskanalen er festet? intrykk av at det er i denne rusta trekker opp og deretter videre innover gulvet. virker som det er 3 plater som møtes her og ei lits aprekk, så koser rusta seg litt for godt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 9.05, Mortenej skrev:

Flott at du kom deg under bilen og fikk sett skikkelig. godt åha kontroll på hvordan ståe er her.. Har du tatt av kanaldeksla og sett hvordan det står til bak der?

Ang framskjem, så ikke den på VS god ut. kan dele at nedre del av mine skjermer var marinert i sand og gruss som var tett pakkes mellom skjerm og kanaldeksel.Resultatet var at store deler av blekket bak plasten var skrot.

Hvordan så det ut bak falsen hvor plaskanalen er festet? intrykk av at det er i denne rusta trekker opp og deretter videre innover gulvet. virker som det er 3 plater som møtes her og ei lits aprekk, så koser rusta seg litt for godt...

 

 

Du kommer meg i forkjøpet her, Morten, men setter VELDIG stor pris på tilbakemeldingene! ;) Skjørtene har jeg tenkt å få demontert så jeg kommer bedre til. Regner med det er kommet litt overflaterust siden den har stått mer eller mindre stille i mange måneder. Den ble heller aldri vasket etter dette uhellet helt tilbake til februar, så noe mer rust har det kommet på dørene, men dette skal pusses ned igjen og lakkes opp i bilens farge. Jekkfestene har noe overflaterust,så dette skal pusses skikkelig (når skjørtene er demontert). Vurderer å kjøpe inn gummilister til dørene og la kanalskjørtene ligge til vinteren er over,slik at det er lettere å holde kontroll på den hersens veisaltet som legger seg på bilene.

Den lille tiden jeg har fått sett på bilen utenom verkstedopphold, ser det ut som den er behandlet tidligere mot rust og lakkert opp igjen diverse plasser. Venstre fremskjerm vet jeg veldig godt er ikke noe særlig. På sikt tenker jeg den blir byttet ut dersom den er for ille. Vil først se om det går an å redde denne. Falsen ved kanalen (særlig bak ved venstresiden har noe overflaterust som jeg må få pusset ned og behandlet) Er jo også der denne siden  radioantennen er festet, så det er noe rust over der også. Bakfangeren skal jeg få demontert og pusse bort rust som er mellom fanger og karosseri samt vet jeg at festene til fangeren var noe rustne fra før.

Er også litt i understell som må gåes over når det kommer til rust. Spesielt ved diffen og mellomakslingen. Skal forhøre meg om hvilken type lakk jeg kan bruke til understell, og gjerne en spray som jeg kan bruke over hele understellet som tåler varme osv. Diffen svetter litt, så får se mer over dette når bilen er tilbake fra verkstedet. Må undersøke nærmere hvilken diff jeg har,slik at jeg kan skifte ut oljen på diffen også.

Kom gjerne med innspill om det er noen tips i forhold til hvilken olje,hvordan man finner hvilken diff man har osv. Regner med det skal stå noen tall på diffen en eller annen plass?

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg tenkt litt anderledes 🥴 Jeg ville tatt av skjørtene sånn at det er lettere å holde det rent gjennom vinteren. Disse skjørtene er nok langt i fra tette og beskyttende. Tvert i mot. Jeg er redd det skjuler seg mer enn overflaterust. Jeg begynner å kjenne disse skapningene av noen E34 😂 Men håper jeg tar feil da og håper det bare er overflaterust 🤞😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Her ville jeg tenkt litt anderledes 🥴 Jeg ville tatt av skjørtene sånn at det er lettere å holde det rent gjennom vinteren. Disse skjørtene er nok langt i fra tette og beskyttende. Tvert i mot. Jeg er redd det skjuler seg mer enn overflaterust. Jeg begynner å kjenne disse skapningene av noen E34 😂 Men håper jeg tar feil da og håper det bare er overflaterust 🤞😃 

Hmm.. ordla jeg meg kanskje feil i innlegget mitt? Er jo nettopp det jeg tenkte jeg SKAL gjøre ;D

Hehe, overflaterust er ønsketenking i mitt tilfelle - ikke knus håpet mitt nå da ! ;D

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2020 den 23.06, opeth84 skrev:

Hmm.. ordla jeg meg kanskje feil i innlegget mitt? Er jo nettopp det jeg tenkte jeg SKAL gjøre ;D

Hehe, overflaterust er ønsketenking i mitt tilfelle - ikke knus håpet mitt nå da ! ;D

He he ser nå at du sier at du skal la skjørtene ligge 😂 My bad 🙈 Jeg tenker det å frykte det verste og håpe det beste er veien å gå. Kjipere skuffelse å forvente overflaterust og finne store rustskader 🥴 Men det er lov å håpe da 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bimmerlorris skrev:

He he ser nå at du sier at du skal la skjørtene ligge 😂 My bad 🙈 Jeg tenker det å frykte det verste og håpe det beste er veien å gå. Kjipere skuffelse å forvente overflaterust og finne store rustskader 🥴 Men det er lov å håpe da 😉👍

Sant det, men E34 og rust henger ofte godt sammen, så min kommentar var ment mest på tull ;) Du har jo sett hvordan touringen min var på bildene xD Men har allikevel ikke gitt opp håpet på den bilen, selv om det kan koste skjorta å fikse opp gammel bil.:crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...


20201107_000830.jpg

Kjekt å se bilen i normal fabrikkhøyde (sikkert lenge siden sist). Er litt igjen på bilen, så er det snart tid for visning og forhåpentligvis få bilen tilbake i normal bruk. Katalysatoren skal sveises på, slik at det ikke blir noe feil i forhold til visning, samt lydstøyet blir noe dempet i forhold til rakrør som er på nå.

Fjørbeinet jeg hadde kjøpt inn tidligere, er dessverre bare søppel. Umulig å vite om det har skjedd i frakt (var VELDIG dårlig pakket inn), eller var slik fra før. Positive med fjørbeinet jeg kjøpte brukt,var at det passet i forhold til abs'en, men ellers er den ikke brukende. Fått verkstedet til å se om de kan enten skaffe brukt eller se om det går an med annen løsning. Selv orket jeg ikke å gå på leit etter mer deler xD

Bilen er iallefall på riktig verksted, og de er både flinke og effektive! :)

 

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mini update. Ikke blitt gjort noe spesielt med bilene mine i det siste, da det er lite fristende å være ute i desse tider med mye dårlig vær :roll:  Presenningen jeg kjøpte tidligere i år til touringen, har absolutt ikke vært imponerende. Har rivnet på flere plasser og ser jeg må få kjøpt meg noe av skikkelig kvalitet. BilXtra sin holdt iallefall ikke særlig lenge. Fått ryddet opp litt i deler og innsåg at bakfangeren fra touringen som jeg demonterte for lenge siden, bare ble liggende og ta opp plass. Demonterte resterende sorte lister før den ble kastet, samt kastet baksetet i stoff som jeg hadde liggende fra min -92 520. Alltid litt kjedelig å kaste deler, men sånn er det. Kan ikke ha plass til alt mulig i håp om at man får bruk for det frem i tid en gang.

Lite stemningsbilde fra oppryddingen underveis (blå presenningen var bare kast).
 

20201111_172119.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom verkstedet og fikk oppdatert meg på hvordan det ligger an med bilen. Den er så og si ferdig, men mekanikeren såg noe forrige verksted hadde gjort, som var veldig overraskende. De tok dokumentasjon på dette og har videresendt meg bilder.

Det har bl.a blitt skiftet bremserør, men ikke enkelte plasser hvor det virkelig treng å byttes ut pga rust. Samt har de hamret og lagd noen kraftige vinkler på bremserørene. Jeg nevnte da jeg leverte bilen,at det virket som det var noe rart med bremsene.

Mekanikeren skjønte ikke at det gikk an å gjøre et slikt arbeid og levere tilbake bilen og mene på dette var trygt å kjøre med. Veldig glad for at dette ble oppdaget.

received_462652148051552.jpeg

received_3352084118202621.jpeg

received_1101976916909147.jpeg

received_316612662645464.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin skaper ,skal si de hadde bøyd det ene røret .😩😩

Kan ikke skjønne hvordan de kan levere fra seg et sånn arbeid .

Men nå nærmer det seg vel Tds hverdag for deg Tor Magne 😀

Håper du snart nå kan få tatt i bruk denne nå ,for du er jaggu tålmodig fytte katta.

Trodde jeg var det ,men her taper jeg lett .

Uansett nå tenker jeg denne bilen blir bra og du får masse glede av den .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Hva mente verkstedskaren om den kraftige bøyen. Flyter bremsvæsken gjennom på en tilfredsstillende måte ? Hvos ikke så er dette reklamasjonssak og kan få de til å gjøre jobben på nytt. 

Aldri i livet om jeg skal tilbake dit med bilen min. Vet det er reklamasjon, men jeg vil bare komme meg videre. Kommer fortsatt til å advare alle jeg kjenner om å ikke sette sine bein der. 

Bremserørene blir fikset på SKIKKELIG måte nå. Jeg husker ikke alt mekanikeren sa, men han nevnte det jeg hadde merka. Varierte i trykk. Noen ganger var det bare å være litt borti pedalen og få full bremseeffekt, og andre ganger måtte man trykke langt inn for å få bremsa skikkelig. Meget farlig å kjøre med. 

Jeg er ikke ekspert på det mekaniske, men vil tro dette vil skape veldig mye trykk på de nye bremserøra og tør ikke tenke tanken om de hadde lekt pga dette over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Herremin skaper ,skal si de hadde bøyd det ene røret .😩😩

Kan ikke skjønne hvordan de kan levere fra seg et sånn arbeid .

Men nå nærmer det seg vel Tds hverdag for deg Tor Magne 😀

Håper du snart nå kan få tatt i bruk denne nå ,for du er jaggu tålmodig fytte katta.

Trodde jeg var det ,men her taper jeg lett .

Uansett nå tenker jeg denne bilen blir bra og du får masse glede av den .👍

Nei, jeg forstår det ikke jeg heller. Ble både overrasket og forbanna da jeg såg desse bildene.

Eneste biltilsynet kan si noe på nå, er eksosen. For den er modifisert fra downpipen og videre, så det spørs om de vil si noe på støynivået eller lignende. Krysses det som krysses kan at det ikke skal bli noe feil og at kommende kontrollør har en bra dag 😅😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • opeth84 changed the title to 1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...