Gå til innhold

BMW 520d F10 Behov for å oppgrade kjøler ved montering av hengerfeste


Finn Egil Olsen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ba om tilbud fra Bavaria på ettermontering av avtagbart hengerfeste (ikke elektrisk nedfellbart) på min 2014 BMW 520d sedan. Dette skulle de ha kr 33.000,- for.

Grunnen til at det er så dyrt var at en kjøler må oppgraderes. Er det andre som har vært borti dette. Finnes det billigere løsninger?

Litt bekymret om bruk av noe billigere løsning kan gå utover garantien?

Ser det har vært diskusjon om montering av hengerfeste tidligere, men dette med BMW's krav om å oppgradere kjøler har ikke vært nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Det pleier å være en ny vifte til radiator de vil montere. 600 watt mot 800 watt.

Otis du har nesten rett 😜

F10 uten krok leveres med en 400w vifte. Ny 600w vifte koster "bare" 9000kr hos Koed.no 

Om Bavaria mener du burde oppgradere kjøleviften, så ville jeg hørt på det, men det stilles ikke noe krav til at du må benytte de for at garantien skal opprettholdes. Du kan fint bruke et godkjent verksted til og gjøre jobben, så fremst de følger de retningslinjene som BMW krever. I dette tilfellet montere økt kjøling til motoren.

hvor i landet holder du foresten til?

 

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så varmt i Norge at det er nødvendig å bruke 9000,- på ny vifte ved montering av tilhengerfeste? 

Jeg har hverken F10 eller behov for å ettermontere hengerfeste for tiden, men jeg syntes dette var i overkant dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Kristiansand og fikk pris fra Bavaria der. Sjekket i etterkant med Bavaria Bryne. De skulle ha ca 34.500,- for avtagbart hengerfeste (ca 39.000,- for et elektrisk nedfellbart). De sa rigtig nok at det hendte de monterte hengerfeste uten kjøler dersom kunden ønsket det. Det ble da lagt inn et Obs i systemet om at kjøler ikke var oppgradert. Det er nok slik at dette ikke er et problem dersom man kjører en liten varehenger uten mye last en gang i mellom.

Det er et godt poeng om det er så varmt i Norge at dette er et problem....kravet fra BMW er sikkert globalt, om bilen går i Afrika eller kalde Norge.....

Jeg har bedt om å få en pris fra Mekonomen også, men har ikke fått svar ennå. Spent på om de får med seg dette med kjøler...

For 3-34.000,- kan jeg jo kjøpe meg en gammel Toyota Hilux for å kjøre på søpla....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjører med defekt kjølevifte uten å merke det. Jeg trakk 2 tonn henger oppover i landet med defekt vifte (lange motbakker), times kjøring uten at temperaturnåla rikket seg. Det var riktignok i desember, men ikke kuldegrader. 

Ja, i Norge tenker jeg at dette ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WolfM skrev:

Mange kjører med defekt kjølevifte uten å merke det. Jeg trakk 2 tonn henger oppover i landet med defekt vifte (lange motbakker), times kjøring uten at temperaturnåla rikket seg. Det var riktignok i desember, men ikke kuldegrader. 

Ja, i Norge tenker jeg at dette ikke nødvendig.

Helt riktig som du sier. Hadde gåen sikring på min e90, ingenting som sa ifra at vifta ikke virket. Merket det først når AC var på og den ikke kjølte ved stillestående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...