Jump to content

Hjelp med valg av nye sommerhjul til min f10 lci M-sport xdrive


666
 Share

Recommended Posts

Ønsker meg nye sommerhjul til bilen. En f10 520d lci M-sport xdrive i cabon sort. Etter flere uker med leting etter "The ultimat oppsett" er jeg nå havnet tilbake på benken. Fullstendig ute av stand til å ta en beslutning. Derfor søker jeg nå hjelp :-D Kanskje eer det lurt av meg å legge til at jeg gjerne vil at bilen skal være innenfor komfortsonen, dvs. at jeg ikke til stadighet må korrigere der hvor veien er slitt og har såkalt NORSK STANDARD. Bilen har i dag 18 tommere både sommer og vinter, synes rett og slett dette ser litt pinglete ut 8-[ Bilde av bilen er med vinterhjulene.

Krysser fingrene og håper det finnes stor ekspertise som kan hjelpe meg med og velge rett her inne i dette flotte BMW forumet.

Mvh,

666

IMG_2764.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 19" på vinterhjul og 20" på sommerhjul, 245 bredde på alle 8 dekk. Veldig fornøyd med det.
Inpresset på sommerhjulene som får de ut mot hjulbuen, samt litt breiere bakfelger gjør at det ser fint og passelig fyldig ut selv om det "bare" er 245 bredde. 

Link to comment
Share on other sites

Har du EDC på bilen din? I så fall kan du fint gå opp til 20" uten at det blir noe problem med komforten, bare sørg for å kjøpe dekk som ikke er såkalt punkteringsfrie (run flat), disse er et sant mareritt å kjøre på. Hvis du ikke har EDC så vet jeg ikke om du bør gå over 19" ettersom du er opptatt av komfort. Jeg har 21" på min bil med EDC og det funker knall - 20" om vinteren og da er den meget komfortabel. Jeg ville fulgt med på Finn og sett om det dukker opp noe greit for salg der, eventuelt har de mye bra i ulike dekksjapper, men da kan prisen fort bli ganske "høy" (20-30.000 kroner) om du ikke har gode rabatter. Vossen VFS1 og VSF2 er pene felger, samt at Niche har mye pent synes jeg, blant annet Niche Essen er en pen modell.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Evopower skrev:

For norsk sporete vei, ville jeg kjørt 19" og 225 foran og 245 bak. Dekk bør være michelin pilot sport4.

Orginal dimensjon på 19" til f10 er 245/40 og 275/35, så smalere dekk blir feil. 225/55/17 er eneste 225 dimensjon til f10. 

Jeg vet ikke helt hva OP ønsker seg, men orginale 19" kan kanskje være tingen. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke feil å gå smalere. Vinterdekkene er jo 225. Så lenge man finner 19" felger smale nok til å kle 225 dekk, så får man det beste fra 2 verdener; utseende og komfort. 275 har ikke noe på norske veier å gjøre mener nå jeg. 

Går man for originale msport 19" felger ville jeg vertfall gått ned 1 hakk på bredde, til 235 og 265. Noe smalere enn dette vil gi noe strekk på felgen.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Walkabout skrev:

Har du EDC på bilen din? I så fall kan du fint gå opp til 20" uten at det blir noe problem med komforten, bare sørg for å kjøpe dekk som ikke er såkalt punkteringsfrie (run flat), disse er et sant mareritt å kjøre på. Hvis du ikke har EDC så vet jeg ikke om du bør gå over 19" ettersom du er opptatt av komfort. Jeg har 21" på min bil med EDC og det funker knall - 20" om vinteren og da er den meget komfortabel. Jeg ville fulgt med på Finn og sett om det dukker opp noe greit for salg der, eventuelt har de mye bra i ulike dekksjapper, men da kan prisen fort bli ganske "høy" (20-30.000 kroner) om du ikke har gode rabatter. Vossen VFS1 og VSF2 er pene felger, samt at Niche har mye pent synes jeg, blant annet Niche Essen er en pen modell.

Hei Walkabout. Hvordan finner jeg lettest ut om jeg har EDC? Og Vossen VFS1 synes også jeg så fine ut. Akkurat passe med eiker. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 666 skrev:

Hei Walkabout. Hvordan finner jeg lettest ut om jeg har EDC? Og Vossen VFS1 synes også jeg så fine ut. Akkurat passe med eiker. 

EDC står for electronic damper control hvis jeg husker riktig, det vil si at du kan justere dempernes hardhet via knappene til venstre for girspaken din. Du kan skrive inn de syv siste sifrene i VIN-nummeret ditt på en side (søk på "VIN bimmer work" på Google), så kommer utstyrslisten opp. Eller så kan du sende meg reg. nr. ditt på PM til meg, så kan jeg sjekke for deg :) 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Walkabout skrev:

EDC står for electronic damper control hvis jeg husker riktig, det vil si at du kan justere dempernes hardhet via knappene til venstre for girspaken din. Du kan skrive inn de syv siste sifrene i VIN-nummeret ditt på en side (søk på "VIN bimmer work" på Google), så kommer utstyrslisten opp. Eller så kan du sende meg reg. nr. ditt på PM til meg, så kan jeg sjekke for deg :) 

\:D/

Yes, hadde S223 Electronic Damper Control (EDC) Hva nå, vil du da si at jeg antagelig kan gå for 20"?

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, 666 skrev:

\:D/

Yes, hadde S223 Electronic Damper Control (EDC) Hva nå, vil du da si at jeg antagelig kan gå for 20"?

Da er det definitivt bare å kjøre på med 20", blir uansett mer enn komfortabelt :) 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Walkabout skrev:

Da er det definitivt bare å kjøre på med 20", blir uansett mer enn komfortabelt :) 

Tusen takk for hjelpen, Walkabout :-D PS! Tittet litt hos deg. Må bare si du har en sinsyk flott bil!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 666 skrev:

Tusen takk for hjelpen, Walkabout :-D PS! Tittet litt hos deg. Må bare si du har en sinsyk flott bil!

Bare hyggelig, er jo slikt forumet er til for! Takk for fine ord, hyggelig at den falt i smak :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...