Gå til innhold

Hjelp med valg av nye sommerhjul til min f10 lci M-sport xdrive


666
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker meg nye sommerhjul til bilen. En f10 520d lci M-sport xdrive i cabon sort. Etter flere uker med leting etter "The ultimat oppsett" er jeg nå havnet tilbake på benken. Fullstendig ute av stand til å ta en beslutning. Derfor søker jeg nå hjelp :-D Kanskje eer det lurt av meg å legge til at jeg gjerne vil at bilen skal være innenfor komfortsonen, dvs. at jeg ikke til stadighet må korrigere der hvor veien er slitt og har såkalt NORSK STANDARD. Bilen har i dag 18 tommere både sommer og vinter, synes rett og slett dette ser litt pinglete ut 8-[ Bilde av bilen er med vinterhjulene.

Krysser fingrene og håper det finnes stor ekspertise som kan hjelpe meg med og velge rett her inne i dette flotte BMW forumet.

Mvh,

666

IMG_2764.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 19" på vinterhjul og 20" på sommerhjul, 245 bredde på alle 8 dekk. Veldig fornøyd med det.
Inpresset på sommerhjulene som får de ut mot hjulbuen, samt litt breiere bakfelger gjør at det ser fint og passelig fyldig ut selv om det "bare" er 245 bredde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du EDC på bilen din? I så fall kan du fint gå opp til 20" uten at det blir noe problem med komforten, bare sørg for å kjøpe dekk som ikke er såkalt punkteringsfrie (run flat), disse er et sant mareritt å kjøre på. Hvis du ikke har EDC så vet jeg ikke om du bør gå over 19" ettersom du er opptatt av komfort. Jeg har 21" på min bil med EDC og det funker knall - 20" om vinteren og da er den meget komfortabel. Jeg ville fulgt med på Finn og sett om det dukker opp noe greit for salg der, eventuelt har de mye bra i ulike dekksjapper, men da kan prisen fort bli ganske "høy" (20-30.000 kroner) om du ikke har gode rabatter. Vossen VFS1 og VSF2 er pene felger, samt at Niche har mye pent synes jeg, blant annet Niche Essen er en pen modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evopower skrev:

For norsk sporete vei, ville jeg kjørt 19" og 225 foran og 245 bak. Dekk bør være michelin pilot sport4.

Orginal dimensjon på 19" til f10 er 245/40 og 275/35, så smalere dekk blir feil. 225/55/17 er eneste 225 dimensjon til f10. 

Jeg vet ikke helt hva OP ønsker seg, men orginale 19" kan kanskje være tingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil å gå smalere. Vinterdekkene er jo 225. Så lenge man finner 19" felger smale nok til å kle 225 dekk, så får man det beste fra 2 verdener; utseende og komfort. 275 har ikke noe på norske veier å gjøre mener nå jeg. 

Går man for originale msport 19" felger ville jeg vertfall gått ned 1 hakk på bredde, til 235 og 265. Noe smalere enn dette vil gi noe strekk på felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Walkabout skrev:

Har du EDC på bilen din? I så fall kan du fint gå opp til 20" uten at det blir noe problem med komforten, bare sørg for å kjøpe dekk som ikke er såkalt punkteringsfrie (run flat), disse er et sant mareritt å kjøre på. Hvis du ikke har EDC så vet jeg ikke om du bør gå over 19" ettersom du er opptatt av komfort. Jeg har 21" på min bil med EDC og det funker knall - 20" om vinteren og da er den meget komfortabel. Jeg ville fulgt med på Finn og sett om det dukker opp noe greit for salg der, eventuelt har de mye bra i ulike dekksjapper, men da kan prisen fort bli ganske "høy" (20-30.000 kroner) om du ikke har gode rabatter. Vossen VFS1 og VSF2 er pene felger, samt at Niche har mye pent synes jeg, blant annet Niche Essen er en pen modell.

Hei Walkabout. Hvordan finner jeg lettest ut om jeg har EDC? Og Vossen VFS1 synes også jeg så fine ut. Akkurat passe med eiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 666 skrev:

Hei Walkabout. Hvordan finner jeg lettest ut om jeg har EDC? Og Vossen VFS1 synes også jeg så fine ut. Akkurat passe med eiker. 

EDC står for electronic damper control hvis jeg husker riktig, det vil si at du kan justere dempernes hardhet via knappene til venstre for girspaken din. Du kan skrive inn de syv siste sifrene i VIN-nummeret ditt på en side (søk på "VIN bimmer work" på Google), så kommer utstyrslisten opp. Eller så kan du sende meg reg. nr. ditt på PM til meg, så kan jeg sjekke for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Walkabout skrev:

EDC står for electronic damper control hvis jeg husker riktig, det vil si at du kan justere dempernes hardhet via knappene til venstre for girspaken din. Du kan skrive inn de syv siste sifrene i VIN-nummeret ditt på en side (søk på "VIN bimmer work" på Google), så kommer utstyrslisten opp. Eller så kan du sende meg reg. nr. ditt på PM til meg, så kan jeg sjekke for deg :) 

\:D/

Yes, hadde S223 Electronic Damper Control (EDC) Hva nå, vil du da si at jeg antagelig kan gå for 20"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, 666 skrev:

\:D/

Yes, hadde S223 Electronic Damper Control (EDC) Hva nå, vil du da si at jeg antagelig kan gå for 20"?

Da er det definitivt bare å kjøre på med 20", blir uansett mer enn komfortabelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Walkabout skrev:

Da er det definitivt bare å kjøre på med 20", blir uansett mer enn komfortabelt :) 

Tusen takk for hjelpen, Walkabout :-D PS! Tittet litt hos deg. Må bare si du har en sinsyk flott bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 666 skrev:

Tusen takk for hjelpen, Walkabout :-D PS! Tittet litt hos deg. Må bare si du har en sinsyk flott bil!

Bare hyggelig, er jo slikt forumet er til for! Takk for fine ord, hyggelig at den falt i smak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...