Gå til innhold

E39 525td?


Bmw320ie4698
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har vært litt rundt på Wikipedia og skjekket ut E39 motorvarianter. Det står der at der fantes en 525td modell med 115 hk ca nå tenker jeg ikke på TDS modellen med 143hk som jeg vet eksisterer 😏

Noen av dere som vet om 525td modellen eksisterer i E39? 

Takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stig. skrev:

115hk må væra suge diesel det da ? 

Bare 524d er sugediesel (e28). Denne hadde 86 hester. E34 fikk også denne motoren, men da kun med turbo og 115hk (524td)  Senere kom e34 med 525td, også denne 115hk. De fleste e34 ble solgt i 525tds versjonen, altså 143 hesteren. Så det var 3 dieselversjoner tilgjengelig på e34.

E39 har jeg lest skulle komme med 525td 115 hk, men har aldri sett en i live. Tror nok 99% av disse er 525tds 143hk, som ble levert på e39 de første årene. 530d ble solgt i tillegg, og ved faceliften gikk 525tds ut, og ble erstattet av en 2.5 versjon av 3 literen.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort svar: Ja. Jeg har faktisk sett en for salg i Norge for lenge siden. Forskjellene på TD og TDS er dog små (intercooler, og potensielt små forskjeller på turbo), i all hovedsak software.

525d kom faktisk før faceliften.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Shattered skrev:

Heter jo td pga turbo da? Eller?

Nei må jo ikke det , benz bruker jo t før d som benevnelse på touring . 

 

Jeg tenker jo at en 2.5 liter med turbo å kun 115 hester er jo helt latterlig egentlig :P  Derfor jeg lurte på om det kunne være sugediesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en konstruksjon fra 1990? (Som egentlig er basert helt tilbake på tidlig 80tall) Da er 115hk i 2,5 diesel som tross alt var "lav effekt versjonen" helt innafor det. Bare året før var 115hk det meste man fikk (fra bmw) i tilsvarende motor.

 

edit: Det blir som å si at 197hk i 3liter 525d/325d  (e6x/e9x) er helt latterlig lite i en 3 liter i 2007/8, vel, det er jo også "untere stufe" (laveffekt versjon) det er snakk om.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var m51 basert fra 80 tallet? Mener den ikke kom i bmw'er før i 89 eller no. Før dette var det jo m21 som vel baserer seg på m20? Altså en 70 tallskonstruksjon. Lavt effektuttak eller ikke, i sin tid (80 tallet) var 524td den raskeste diesel familievogna i verden. Rett før dieselboomen tok av. Mercedes hadde jo 300tdt, uten at jeg vet hva denne hadde av effekt. Men føler disse støyer og er ganske daff, sammenlignet med bmw fra samme perioden :P

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M51 kom i en bil første gang i 90/91. Men vp37/ve6, forkammer er overført fra m21. DDE ble også utviklet på m21 og videreført (om enn i noe oppdatert versjon). Overgangen fra stor til liten turbo skjedde også på m21 (sammen med innføring av DDE).

Jeg synes selv m51 er en meget fin konstruksjon. Svært turtallsvillig, relativt bredt register, klasseledende effekt, relativt greit forbruk. God respons når satt opp riktig. 

 

Edit: m51tu med automat i e39 er bortimot skoleeksempelet på "hvordan ødelegge opplevelsen av en motor". Jeg liker best første gen i e34 og e36 med manuell. 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...