540is Skrevet Juli 12, 2018 Share Skrevet Juli 12, 2018 Soda funker vel det, men det blir igjen litt av sodaen som blir dratt inn i motoren,om det har noe å si... Jeg bruker Tunap 933 granulat for blasting av innsugskanaler. Etterpå så sprayes litt 936 i innsugskanalene for å nøytralisere granulatet. 933 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet September 3, 2018 Forfatter Share Skrevet September 3, 2018 Ny motor er på plass. Men jeg behøver å få nullstilt alle adaptions i ECU, ettersom noen sensorer er dratt med over fra byttemotor osv. Er det noen i Hønefoss-området som har nødvendig utstyr (ISTA-D/INPA) for å gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet September 3, 2018 Forfatter Share Skrevet September 3, 2018 (endret) Forøvrig interessant å lese om N43 på Bimmerprofs.com. Det er kanskje ikke så rart at motoren havarerte av en tur på Rudskogen, den er nærmest programmert til det. Lean burn/NOX kat og tilhørende systemer er ikke bygget for land uten motorvei, så NOX-katalysatoren får aldri regenerert - med en drøss av følgefeil i ECU som sannsynligvis medfører at motor går magert osv. https://bimmerprofs.com/uneven-operation-trim-errors-rough-idle-hidden-cause/ Endret September 3, 2018 av hmhaga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebran Skrevet Mai 19, 2019 Share Skrevet Mai 19, 2019 @hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Mai 19, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2019 2 timer siden, Sebran skrev: @hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor? https://www.youtube.com/watch?v=cqTQUTez_rk&feature=youtu.be&app=desktophttp://www.gtvgroup.eu/en Det var umulig å oppdrive motor i norden, england eller tyskland til spiselig pris. Løsningen ble GTV group i Litauen, som svarte på en annonse på finn.no. Var veeeldig skeptisk, men alt gikk ordentlig for seg. Motoren ble levert på døren solid pakket inn i trekasse osv, fortolling gikk via norsk firma. Kom på 35.000 ink alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mai 19, 2019 Share Skrevet Mai 19, 2019 3 timer siden, Sebran skrev: @hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor? Sjekk om Koed har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Juni 18, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2019 På 19.5.2019 den 19.47, Sebran skrev: @hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor? Fant du en motor? Har en delemotor, men kanskje ikke "En annen venn av meg kjøpte en gammal bilSom ble solgt under tvang og registrert under tvilSom var så dårlig at kona hans mente han burde ha kasta'nMen der skulle det ikke kastes no' bilOg langt i fra, så han kjøpte en tilDelebil, makan til den gamle Mazda'nMen det som var i støkker på den bilen han haddeVar jo akkurat det som var i støkker på den andreSå dermed sto'n der med dobbelt av alt:Både det som var i orden og det som var galtTil slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så braOg den har kona tatt og reist der ifra" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 19, 2019 Share Skrevet Juni 19, 2019 På 12.7.2018 den 15.10, hmhaga skrev: Absolutt alt i gamle motoren var ødelagt. Rådelagre, veivaksling, ventiler, stempler mm. Altså var det ikke noe annet å gjøre enn å få tak i en byttemotor, som var lettere sagt enn gjort med en N43B20-motor. Nå er i hvert fall en byttemotor på plass, men som for den gamle motoren så er innsugsventilene ekstremt tilgriset. Det er svære kladder med olje og sot på de, som altså skyldes det uheldige ekteskapet lean burn+GDI+EGR. Det er uaktuelt å demontere motor for å rengjøre. Noen som har erfaring med å bruke en soda blaster? Ser jo at det finnes en CRC GDI valve cleaner, men da havner jo all gugga i motoren - som ikke kan være bra. Du må bruke egnet støvsuger med adapter og «walnut» om du skal rengjøre. Hvertfall det som er anbefalt av bmw service. Ville sjekka koed for byttemotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Juni 19, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2019 7 minutter siden, quandt1960 skrev: Du må bruke egnet støvsuger med adapter og «walnut» om du skal rengjøre. Hvertfall det som er anbefalt av bmw service. Ville sjekka koed for byttemotor Underskrevne har funnet byttemotor Jeg valgte å bruke CRC GDI valve cleaner. Om det hadde noen effekt vet jeg ikke, men det ble en interessant eksossky fra bilen på første kjøretur... quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juni 19, 2019 Share Skrevet Juni 19, 2019 Er så 'heldig' å eie n43 motor sjøl. Den er gått ca 46800 nå, burde eg vurdere få rengjort innsugsventilene allerede? Kanskje eg sku prøvd valve cleaneren som du nemner🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Juni 19, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2019 4 minutter siden, BMWE39turbo skrev: Er så 'heldig' å eie n43 motor sjøl. Den er gått ca 46800 nå, burde eg vurdere få rengjort innsugsventilene allerede? Kanskje eg sku prøvd valve cleaneren som du nemner🤔 Ja, det kan jo være lurt å gjøre det i forbindelse med oljeskift. Da får det ikke tid til å bygge seg opp så mye avleiringer, og da klarer kanskje denne CRC-sprayen å holde det i sjakk. Jeg anbefaler også å redusere oljeskiftintervall fra 30.000 km til 15.000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juni 19, 2019 Share Skrevet Juni 19, 2019 (endret) Bilen skal på oljeskift om drøyt 1000km så tenker å prøve valve cleaneren før det, man får vel kjøpt på meca eller lignende forretning? Bilen har tidligere fått oljeskift pr 10 000, mulig det er noke tidlig, men tenker å kjøre samme intervall sjøl, ikkje kosta det så mykje heller når bilen går under 10k i året. Endret Juni 19, 2019 av BMWE39turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå