MariusE90 Skrevet Juli 6, 2017 Share Skrevet Juli 6, 2017 Hei, for 2 uker siden begynte motorlampa i bilen min å lyse. Bilen gikk helt normalt og oppførte seg ikke merkelig i det hele tatt. Tok så en liten service hos en kompis for 1 uke siden, bytta olje, oljefilter og kullfilter. Samt hadde en additiv i oljen for å kanskje fikse at den ikke bruker så mye olje (ca 1 liter på 3-4 måneder). Etter dette ble gjort så har bilen min nå brukt 1 liter olje på 1 uke(!) (fra Max til Min) og bilen har en del blårøyk... Kompisen min klarte selvsagt å slette feilmeldingene før jeg fikk notert de :/ men mener å huske at 1/2 var noe med "catalytic". Motorlampen lyser igjen nå, men bilen går egentlig helt normalt fortsatt. Noen som kanskje vet hva problemet med bilen min kan være? Kan det ha skjedd noe ved olje og filter skift? Kan additiven ha gjort ting værre? Bilen er forresten en 320i E90, 2005. Setter kjempe stor pris på forslag og tips 🙏🏻 Skal egentlig ut på langtur (ferie) til uken, men tror ikke jeg tørr det med bilen min nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE34tds Skrevet Juli 6, 2017 Share Skrevet Juli 6, 2017 Dama har hatt feil på catalytic converter på sin e90 320i en god stund til jeg fikk kjøpt ny manifold med katalysatorer denne er ganske dyr. Bilen hennes gikk helt fint med feilen Ang olje forbruker er det nok veivhusventilasjon som er tett eller ventiltetninger det er vanlig feil på n46 motorene MariusE90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE90 Skrevet Juli 6, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2017 Så hvis det er feilkode med catalytic converter så må jeg bytte manifold? Ang. veihusventilasjon eller ventiltetninger, hva gjør man for å fikse dette? Jeg er overhodet ikke så kyndig i dette som du sikkert skjønner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Veivhusventilasjon er en rimelig grei sak å skifte. Mange gjør det selv. (hovedproblemet er vel at det er trangt). Ventiltetninger er det litt verre med. Kan byttes de og, men større jobb i og med at toppen må delvis demonteres. MariusE90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE90 Skrevet Juli 7, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2017 Ok, prøvde å se litt på GSbildeler.no for hvilke deler jeg eventuelt må kjøpe - men ble litt forvirra. Noen som kanskje vet delenummere til det jeg trenger både til Veivhusventilasjon og Ventiltetninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Ser ikke ut som GS har alt listet. På Koed kom det opp med en gang. prøv der med ditt regnr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE90 Skrevet Juli 7, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2017 Ringte GS og de oppga dette delenummeret for Veivhusventilasjon: 11617516007 Men ser at på f.eks Koed så er dette produktet listet under: "For kjøretøy med Kaldtklima versjon S842A = Ja" Hvordan finner jeg ut at jeg har det på akkurat min bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Skriv inn siste 7 siffer i chassisnr ditt på f.eks. https://www.bmwvin.com/ Der skal det stå om du har S842A eller ikke. MariusE90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE90 Skrevet Juli 7, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2017 Der kom det opp at jeg har: "S842 Cold-climate version" - altså uten "A" - er det nøye / ulikt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Tipper det er det samme. For veivhusventilasjonen er det spørsmål om du skal ha en isolert eller uisolert en. Du skal ha den isolerte. Altså "cold climate"-varianten. Mulig noen andre kan klarifisere den A'en. GS eller Koed kan helt sikkert svare på det og. MariusE90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE90 Skrevet Juli 7, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2017 (endret) Ved god hjelp fra warg her på forumet fikk vi tatt diagnose i dag og dette er feilkodene: Min stroke adaption stop several times - Code: 002A6F Heating oxygen sensor before the cat (shear stress) - Code: 002CA2 Cat conversion - Code: 0029F5 Thermo-oil sensor - Code: 002F9E Short circuit to positive or open circuit - additional water pump - Code: 00A6D1 Ryker bare mer og mer blårøyk fra eksosen syns jeg, og det lukter brent olje. Det er forøvrig ikke overtrykk når vi testet og kjente ved å ta av oljepåfyllingslokket, som kanskje utelukker veivhusventilasjon? Endret Juli 7, 2017 av MariusE90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Ventiltetninger eller oljering på stemplene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 20 minutes ago, Evopower said: Ventiltetninger eller oljering på stemplene. Hadde en mistanke om dette selv, en kompresjonstest skulle nå gitt svar på dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE34tds Skrevet Juli 7, 2017 Share Skrevet Juli 7, 2017 Jeg holder faktisk på i disse dager å bytte ventiltetninger og det er en god del jobb og du trenger noe spesialverktøy. Låse/timingverktøy og enten verktøy for å fylle sylindere med luft eller tau for og klemme i imellom stempel og ventiler, så ikke ventilene detter ned i sylinderen. Samt noe for og klemme ned ventilfjærene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 8, 2017 Share Skrevet Juli 8, 2017 (endret) 8 timer siden, warg skrev: Hadde en mistanke om dette selv, en kompresjonstest skulle nå gitt svar på dette Motoren kan ha god kompresjon selv om ventiltetningene er dårlige. Det er ventilsetene som holder kompresjonen rundt ventilene. Ventiltetningene sørger bare for at stanga på ventilen har oljesmøring, uten at det renner ned i forbrenningskammeret. Og oljeringen på stempelet kan være dårlig selv om kompresjonsringen er bra. Så motoren kan ha god komp selv om det kommer olje inn. I ditt tilfelle vil jeg tro det er best å finne motor hos en opphugger og bytte. Men det er alltid interresant å åpne opp og fikse feilen også Endret Juli 8, 2017 av Evopower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå