Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer kjøpe meg en bmw 525 DAT x drive 2009 

bilen har gått 240.000km 

er det noe sjekkpunkter jeg burde se etter når bilen har gått såpass? 

Takker for svar

Skrevet

Når trenger automat kassene og flushes? Eller byttes olje på? 

Bilen har blitt brukt til langkjøring

Skrevet (endret)

De som driver med automatkasser sier hver 60.000km 

Uansett hva som er gjort her tidligere så ville jeg gjort det når jeg fikk bilen. 

"Bytt alle væsker" er en grei tommelfingerregel ved kjøp av ny bil synes jeg. 

Når du bytter olje på automatkassen så husk å samtidig bytte på fordelingskasse. Denne olja slites like mye. 

 

Endret av Hpi
Skrevet
1 time siden, e301984 skrev:

De kjente feilene er det som skrives på autopower.se sine sider? :) 

Antar det. Jeg nevner litt uansett. 

Ledningsbrudd til bakluka.

Tett drenering til takluke.

Evt rust på førerdør bak pakning helt nederst.

Evt rust på bakluka hvor den treffer pakning helt nederst.

Men jeg antar at dette er fikset nå på alle e61. Pga alder.

Skrevet
2 timer siden, Hpi skrev:

De som driver med automatkasser sier hver 60.000km 

Uansett hva som er gjort her tidligere så ville jeg gjort det når jeg fikk bilen. 

"Bytt alle væsker" er en grei tommelfingerregel ved kjøp av ny bil synes jeg. 

Når du bytter olje på automatkassen så husk å samtidig bytte på fordelingskasse. Denne olja slites like mye. 

 

Hører veldig mye forskjelig når det kommer til disse girkassene. Noen mener man bør flushe de når de har rundet 200.000km ved småkjøring. Noen sier kassa kan bli verre med ny olje. 

Men olje slites jo så skader vell ikke å bytte uansett

Skrevet

Tror jeg fant bilen du har sett på. 

Til info har ikke den bilen CIC (nyeste og beste iDrive på E61). Den har riktignok iDrivehjulet som tilhører CIC, men et eldre system (CCC heter det vel?). 

Olje på girkassen ville jeg byttet :)

Sjekk om dekkene er bra, kan bli dyrt med dekk til 4x4 system som er følsomme for avvik. 

Skrevet
2 timer siden, tobiasw skrev:

Tror jeg fant bilen du har sett på. 

Til info har ikke den bilen CIC (nyeste og beste iDrive på E61). Den har riktignok iDrivehjulet som tilhører CIC, men et eldre system (CCC heter det vel?). 

Olje på girkassen ville jeg byttet :)

Sjekk om dekkene er bra, kan bli dyrt med dekk til 4x4 system som er følsomme for avvik. 

Ja nye idriven kom vell i 09/10 tror jeg. Er det mulig og oppgradere software eller må man eventuelt bytte ut idrive enheten? 

Og hvor mye bedre er den nye? 

 

Skrevet

Du må bytte hele greia ja, ganske kostbart/stort prosjekt. Kom i slutten av 2009 (2010 årsmodeller) mener jeg. 

Prøv å google det. CIC er veldig mye bedre synes jeg. Helt rå grafikk sammenlignet, sikkert mye raskere, flere muligheter, mer moderne og intuitivt osv. 

Skrevet
8 minutter siden, e301984 skrev:

Ja nye idriven kom vell i 09/10 tror jeg. Er det mulig og oppgradere software eller må man eventuelt bytte ut idrive enheten? 

Og hvor mye bedre er den nye? 

Må bytte enhet og er veldig mye bedre. Om det er verdt byttet er opp til deg, men om det er CCC vil nok den ta kvelden omsider og da kan du likesågreit bytte til CIC. En ny enhet er kostbar og ikke noe jeg ville prioritert å byttet før man må eller kan. Kontroller bilen og ha den i teknisk god stand før du bytter iDrive-enhet. Pengene får du ikke igjen, men øker gjerne interessen ved et eventuelt videresalg. Jeg derimot kan ikke fordra CCC etter å ha hatt CIC i min(en kompis hadde CCC så fikk sammenligne). Lykke til ellers :)

 

Skrevet

Om det er såpass dyrt og kostbart blir vell ikke det første pri nei. 

Hva bruker man idrive til utenom service sjekk av bilen. gps.radio etc? Er ganske fersk på bmw

Skrevet
1 time siden, tobiasw skrev:

Du må bytte hele greia ja, ganske kostbart/stort prosjekt. Kom i slutten av 2009 (2010 årsmodeller) mener jeg.

De første CIC kom faktisk i mars 2008 på e6x, men det kan vel på mange måter kalles prototyper. Ellers ble de introdusert i løpet av 2009-modellåret, og det virker som om det er mest tilfeldig om man har det ene eller andre. Man kan finne tidlige 2009-modeller med CIC, og man kan finne halvsene med CCC.

Alle modeller fikk derimot CIC-iDrive-hjul fra og med 2009-modellene, og regner med bilen som omtales er en slik (uten at jeg har sett annonsen).

Skrevet

Converteren på 525d tåler bare 400nm, og er samme som på 520d. Dermed kan du aldri trimme uten å gå over produsentens spesifikasjoner. Flere kjører med trim men mange opplever ofte during ved gasspådrag etterhvert. Dette er en gjenganger i andre tråder her på forumet. Kjøp 530d og få en større kasse. Ledningsbrudd er dyrt å utbedre på verksted. Samme gjelder tett drenering fra takluke, hvis vannet har nådd reservehjulsbrønnen der det ligger masse styreenheter. Vannskadet antenneforsterker er også vanlig feil, og samme gjelder bryter til bakruteglasset. 

  • 4 weeks later...
Skrevet
On 16.8.2017 at 20.09, tobiasw skrev:

Tror jeg fant bilen du har sett på. 

Til info har ikke den bilen CIC (nyeste og beste iDrive på E61). Den har riktignok iDrivehjulet som tilhører CIC, men et eldre system (CCC heter det vel?). 

Olje på girkassen ville jeg byttet :)

Sjekk om dekkene er bra, kan bli dyrt med dekk til 4x4 system som er følsomme for avvik. 

Ja nye idriven kom vell i 09/10 tror jeg. Er det mulig og oppgradere software eller må man eventuelt bytte ut idrive enheten? 

Og hvor mye bedre er den nye? 

 

Da ble det kjøp av bilen 😀 Partikkelfilter kom opp som feil når de utførte diagnosetest på verkstedet. Jeg tenkte fjerne dette. Er det bare å skru det av å programere det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...