Gå til innhold

Serviceintervall 30000


Morten Eriksen
 Share

Anbefalte innlegg

Dette prøver BMW med for å skjerme deres egne garantisaker.

Servicehistorikk skal du ha via nøkkelen og kan hente ut hos alle verksted som har tilgang til BMW sitt register. 

Jæger Sentrum (BMW i Bergen) prøvde på det samme og da måtte jeg faktisk be tidligere eier kontakte dem før de gav meg info om tidligere reparasjoner på det som nå var min egen bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Morten Eriksen skrev:

Skal prøve å fiske litt om oljen på girkassa er byttet. Mener den skulle byttes hver 60000 km.

 

Bmw`s offisielle politikk er at olja på automatkasser, fordelingskasser og differensialer aldri trenger å byttes. Jeg kjøpte nylig en bil som har gått 76000km og har nå tatt runden på hele bilen. Olja på girkasse og fordelingskasse var allerede ganske svart så bytte hver 60.000km er absolutt lurt. Så hvis bilen har fått service på merkeverksted så er det nok sannsynlig at girolja aldri har vært rørt med mindre tidligere eier har bedt om det. 

Ellers enig med deg angående 30.000km på motorolje. 10.000km føles passelig for min del også. 30.000km er helt uaktuelt. 

Jeg bytta nettopp olje som var kjørt 18000km/18mnd og den var svart og lukta kraftig bensin. Denne skulle kunne gått 12000km til eller til Mars 2018 ifølge Bmw og Castrol 

 

 

IMG_20170817_173834174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Knoett skrev:

Dette prøver BMW med for å skjerme deres egne garantisaker.

Servicehistorikk skal du ha via nøkkelen og kan hente ut hos alle verksted som har tilgang til BMW sitt register. 

Jæger Sentrum (BMW i Bergen) prøvde på det samme og da måtte jeg faktisk be tidligere eier kontakte dem før de gav meg info om tidligere reparasjoner på det som nå var min egen bil. 

Jobber selv på verksted og servicehistorikk kan man ikke hente ut om det er andre som har eid den tidligere nei. Det er kun eier som har lov til å opplyse om tidligere historikk. Det eneste verksted har lov til å er å bekrefte/avkrefte om den har fulgt servicer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er ikkje noko spesifikt for BMW, eller at BMW prøver å være vanskelige, det gjelder alle verksted. Skikkelig irriterande, men sånn er loven. Meiner det var ein Mercedes-verkstad som utleverte tidligare eigars historikk til ein kar for nokon år sidan, og fekk seg då ein kraftig smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Raste skrev:

Jobber selv på verksted og servicehistorikk kan man ikke hente ut om det er andre som har eid den tidligere nei. Det er kun eier som har lov til å opplyse om tidligere historikk. Det eneste verksted har lov til å er å bekrefte/avkrefte om den har fulgt servicer :)

Takk for innspill og dette er ikke rettet mot deg, men det er en helt håpløs praksis da man også fint selv kan resette serviceintervaller for oljeskifte, bremser, vehicle check, bremsevæske og diverse andre servicepunkter. 

Servicehistorikk, skader og diverse garantisaker som er blitt utført på bilen som er i ditt eie burde det vært informasjonsplikt fra tidligere eier og verksted (ved forespørsel) å informere om. Ikke kun for å vite om bilens behov for service er møtt, men også iht. oppfylle garantivilkår fra produsent samt at man ved bytte av deler på garanti eller reparasjon har nye 5 års reklamasjonsrett. I tillegg vil man som kjøper også vurdere bilens verdi og attraktivitet annerledes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Knoett skrev:

Dette prøver BMW med for å skjerme deres egne garantisaker.

Servicehistorikk skal du ha via nøkkelen og kan hente ut hos alle verksted som har tilgang til BMW sitt register. 

Jæger Sentrum (BMW i Bergen) prøvde på det samme og da måtte jeg faktisk be tidligere eier kontakte dem før de gav meg info om tidligere reparasjoner på det som nå var min egen bil. 

Ok takk for info, at man kan få dette ut via nøkkelen visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hpi skrev:

Bmw`s offisielle politikk er at olja på automatkasser, fordelingskasser og differensialer aldri trenger å byttes. Jeg kjøpte nylig en bil som har gått 76000km og har nå tatt runden på hele bilen. Olja på girkasse og fordelingskasse var allerede ganske svart så bytte hver 60.000km er absolutt lurt. Så hvis bilen har fått service på merkeverksted så er det nok sannsynlig at girolja aldri har vært rørt med mindre tidligere eier har bedt om det. 

Ellers enig med deg angående 30.000km på motorolje. 10.000km føles passelig for min del også. 30.000km er helt uaktuelt. 

Jeg bytta nettopp olje som var kjørt 18000km/18mnd og den var svart og lukta kraftig bensin. Denne skulle kunne gått 12000km til eller til Mars 2018 ifølge Bmw og Castrol 

 

 

IMG_20170817_173834174.jpg

Skal ta en sjekk her, men tviler jo også på at oljen på girkassa er byttet. Slurves det med dette så er det jo bare verkstedene som tjener på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlars skrev:

Det er ingen reklamasjonsrett på arbeid utført på garanti, Knoett.

Det er ikke bileier som er kjøper av deler/arbeid, det er importør.

Her må du forklare nærmere, for dette skurrer i mine ører.

Slik jeg ser det ligger forbrukerkjøpsloven i bunn. Denne ligger til grunn for all garanti og reklamasjonsarbeid med bilen. Reklamerer du til bilforhandler, de utbedrer og delen på nytt går i stykker er det fortsatt bilforhandleren sitt ansvar, uavhengig hvor de henter delen fra.

Det du da sier er at dersom din bil er 4,5 år gammel, du får byttet en bærearm eller annen komponent som er ment å vare lengre enn 5 år og denne på nytt går i stykker etter 7 mnd (og ikke din feil), og du er da utenfor nybilgarantien og reklamasjonsretten som kom med bilen da den var ny, så har du ikke rett til å få denne byttet/utbedret på reklamasjonsrett til tross for at denne delen var helt ny 7 mnd tidligere? 

 

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste eksmpel er helt korrekt, Knoett. 

Importør garanterer for bilens funksjon til garantien er slutt og ikke en dag/km lenger. 

Eneste muligheten man har for bistand ved slike tilfeller er ren goodwill fra forhandler. 

Det er viktig å skille på garanti og reklamasjon. Kjøper du et arbeid på bilen din av egne penger kan du reklamere hvis ny feil oppstår. Dette kan du ikke gjøre ved garantirep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...