Gå til innhold

Moment trekking generelt


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er praktsis å benytte et "universalt" eller spesielt gjengesmøremiddlel på bolter (stål) på bilene? Spør fordi i jobben min bruker vi trekketabeller hvor verdier kun gjelder med et spesifikt smøremiddel og det må vi signere på hver gang vi trekker noe. Spør mest fordi dette har betydning spesielt hvor det er pakninger inni bildet. Jeg erfarer at det reelle momentet blir natt og dag forskjellig om man bruke "WD40" eller ordentlige gjengemidler og dette kan være en av grunnene til lekkasjer i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at når man legger noe på gjengene så endrer det momentet da stoffet man har lagt på blir komprimert og kan dermed lage forstyrrelser i reelt moment?

Om du skjønte hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med trekkepasta som molykote g rapid øker man fort effektivt strekk med 50% med samme tilført moment som tørre bolter. Det som skjer er at man minsker friksjonen mellom gjenger og under bolthode/kon og felgen. Derfor drar man mere med samme kraft. 

Bruker å dra hjulbolter med wd40 selv, men drar alltids på kordemål og ikke moment. Men ja, bruker man kobberpasta o.l er ikke det noe poeng i å trekke med oppgitt moment for det blir helt feil uansett. Hjulbolter er normalt beregnet å dra tørre. Men wd40 utgjør nok lite. 

Loctite minsker derinot en del. Ser mange med delte hjul er veldig obs på at man må trekke med x nm nye og y nm brukt. Men loctite utgjør fort 25% endring i friksjon så reduserer ikke man ute å kjøre mtp flytgrense på bolter :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke detaljer som HSD har i hodet jeg nå, men vet såpass at det er ganske veldig viktig på mange områder. Når det gjelder hjulbolter så drar jeg de til med stort sett hva som helst på boltene, men jeg drar bare "passe"...funker fint det. Var på verksted for litt siden og de har tydligvis brukt muttertrekker uten noe limit på hjulboltene da det var komplett umulig og få dem av med manuell kraft. Fikk på ett annet verksted opplyst at de brukte ca. 180Nm på boltene....trodde rundt 110Nm var greit jeg på aluminiumsfelgene...Uansett...det som var poenget var trekking hvor det er pakninger inni bildet. Drar du f.eks toppdekselpakningen til 10Nm med bortimot tørre bolter kontra med Rapid+ så blir pakninga ikke i nærheten av og bli dratt til det den skal...har ikke sjekket noe enda, men kunne vært greit og vite hva BMW bruker på førstgangsmontering av skruer/bolter på diverse. Vet ikke om det står noe om det i Bentley eller andre manualer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigaste er at momentnøkklane er kontrollert og godkjent. eg jobber som motormekaniker i skipsindustri og vi sender momentnøklene inn ein gang i året til kontroll. i tilegg til at vi har ein moment tester på jobb so vi kan prøve nøklene om vi er usikre på dei. her har det vist seg at det er ein utrulig stor forskjell fra forskjellige merker og alder på momentnøkklane som vi har testet utenom våre egne

bruker egentlig berre snap-on og stahlville nøkkler da dei er mest nøyaktig over tid. mange andre gode merker men teng tools for og ta eit eksempel er berre skrap meiner eg. det finst sikkert fleire modeller men den som ligger i det 10 år gamle teng tools skapet heime blir bare brukt til og løyse bolter. hehe

i servicemanualer står det ofte kva man skal bruke av smøremiddel på boltane men generelt er det molykote på eksosbolter/varme plasser og motorolje på innvendige bolter og smører da på bolthode/skive i tilegg. locktite 243 på kritiske plasser som sugerørflens til oljepumpe og oljepumpe for og ta eit eksempel. 

når det gjelder det med pakninger so er det spørst ka type pakning det er

korkpakning strammer eg forsiktig til i kryss her skal det somregel ikkje mykje moment til men gjerne i eit par ommganger

er det foreksempel ei bunnpanne av tynt blikk eller eit frontdeksel er det ofte utsparinger til pakningsstoff i flensen. da bruker eg og legge på stof der. skru forsiktig opp til stoffet kommer i  kontakt med overflatene vente til det størkner og so skru fast

på harde pakninger med kraftige flenser er reingjøringa det viktigaste so lenge boltene er stramme gir ikkje pakninga etter over tid

 

no er ditto mine egne meininger her men ditta er ei god oppskrift ifølge meg sjølv :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du jobber offshore/industrien e.l. når du sier det og der brukes Molykote Rapid G med f.eks Statoil sine trekketabeller for gitte bolter og flenser. Du har bedre kontroll på tiltrekkingen samt det hsd skriver. Men i bilbransjen er momenter beregnet med tørre bolter, altså uten smøring. Bruker selv 5-56 på hjulbolter da det ikke forstyrrer moment i noen stor grad og kun for at boltene ikke skal ruste fast over sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, paaaali said:

det viktigaste er at momentnøkklane er kontrollert og godkjent. eg jobber som motormekaniker i skipsindustri og vi sender momentnøklene inn ein gang i året til kontroll. i tilegg til at vi har ein moment tester på jobb so vi kan prøve nøklene om vi er usikre på dei. her har det vist seg at det er ein utrulig stor forskjell fra forskjellige merker og alder på momentnøkklane som vi har testet utenom våre egne

bruker egentlig berre snap-on og stahlville nøkkler da dei er mest nøyaktig over tid. mange andre gode merker men teng tools for og ta eit eksempel er berre skrap meiner eg. det finst sikkert fleire modeller men den som ligger i det 10 år gamle teng tools skapet heime blir bare brukt til og løyse bolter. hehe

i servicemanualer står det ofte kva man skal bruke av smøremiddel på boltane men generelt er det molykote på eksosbolter/varme plasser og motorolje på innvendige bolter og smører da på bolthode/skive i tilegg. locktite 243 på kritiske plasser som sugerørflens til oljepumpe og oljepumpe for og ta eit eksempel. 

når det gjelder det med pakninger so er det spørst ka type pakning det er

korkpakning strammer eg forsiktig til i kryss her skal det somregel ikkje mykje moment til men gjerne i eit par ommganger

er det foreksempel ei bunnpanne av tynt blikk eller eit frontdeksel er det ofte utsparinger til pakningsstoff i flensen. da bruker eg og legge på stof der. skru forsiktig opp til stoffet kommer i  kontakt med overflatene vente til det størkner og so skru fast

på harde pakninger med kraftige flenser er reingjøringa det viktigaste so lenge boltene er stramme gir ikkje pakninga etter over tid

 

no er ditto mine egne meininger her men ditta er ei god oppskrift ifølge meg sjølv :)

 

 

Mye bra resoneringer her :wink:, bruker Stahlwille vi også...kalibrert en gang i året og også forskjell når tester mot testinstrument lokalt :-) Men det kan skyldes at folk glemmer å justere tilbake nøkkelen til null etter bruk samt slag og andre yttre påkjenninger (som ikke skal skje da) ved bruk og transport. Jeg stiller mest spørsmål her pga at jeg mest jobber med flenser....flenser dagen lang virker det ofte som...hehe...litt gøy med Hytorc jobber da, men de blir det lite av da. Ok, så hvis jeg bruker Molycote eller Motorolje generelt så er det greit liksom? En annen ting jeg kom på...noen ganger er det jo fint med litt blåloctite...hva om man bruker den bare på de siste gjengene nærmest hodet istede for på tuppen, vil det ikke funke like greit, bare at når det først løsner så blir det lettere å skru ut bolten hvis det er litt lengde på den :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv testet vekkglemt stahlwille fjærbelasta nøkkel som var satt på 700nm/1000nm siden plattformen ble bygd  7 år tidligere. Skrallehodet var så rusta innvendig at det ikke fungerte, måtte demonteres og renskes men momentet var langt innafor spec. (egen tester) Trodde selv dette ikke var bra, men det er nok mere for jallaverktøy. ( bla teng tools som nevnt) 

stahlwille sine industrinøkler ( typen man bare trykker inn, og drar knappen, ikke vri) er også lagd for å ikke ta skade av dette. Typen jeg testa var fjørbelasta pga var halvstor nøkkel (1,5 meter eller noe slikt) Selv liker jeg best Hazet. Vrir dem derimot tilbake til 0 siden det klart er beste praksis. 

Du bruker smøremidlet som står i trekketabellen. Er stor ( enorm) forskjell på motorolje og molykote. Molykote er derimot veldig dyrt, ingen grunn å bruke der det ikke er nødvendig. Grunnen til at bl.a Statoil bruker det mye er pga det gir veldig jevne resultater på en trekt flens samt veldig høy smøreevne og god korrosjonsmotstand. 

Derimot viktig å bruke hodet med momentnøkkel. Tenk vridning og kraft. Sett mange med skylapper som har vridd av bolter pga defekte nøkler. Bør gå opp ett lys om man må bruke kropsvekta for å dra 80nm med 1m nøkkel :) 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja eg skjønner det. vi assisterte ein gjeng fra eit firma som  driver med offshore kraner. det var på eit nybygg der hadde det vert noken lekkasjer fra flenser på hydraulikken på første oppstart. som førte til att alle flenser og koblinger på heile krana skulle dobbelsjekkes. dette var av den typen kran som stikker over rorhuset so var ein del jobb på for og seie set slik. på 95% av flensene so var momenta  ok. resten var det nesten heilt løst so har sikkert rett og slett vert slurv under montering/gløymdt og stramme bolter med moment

 

locktite 243 er som ei ekstra sikring i tilegg til moment. er rett moment der skal bolten i teorien ikkje løsne. og er den ikkje fast nokk skal locktite hindre so den ikkje kunne skrues ut. den skal påføres på starten av gjengene.

som du beskriver at ein lang bolt skal vere enklere og skru ut so er det foreksempel på ein bolt som har stått i lang tid i forskjellig dårlig klima er også molykote eit godt alternativ. det er ein av grunnane i tilegg til friksjonen på gjengane den er god til er at boltene ikkje setter seg so godt og den hindrer korrosjon.  den kan fint brukes og smøre på heile bolten

 

det er 5 ting det går enormt mykje av og det er

bremserens - reingjøring deler/bolter

locktite 243 - gjengesikring

locktite 542 - gjengetettning

locktite 638 - nesten som sveis :P

pakningsstoff kent silygasket til flenser

molykote eksosbolter/korrosjonsbeskyttelse rustfrie bolter

Endret av paaaali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, hsd skrev:

Har selv testet vekkglemt stahlwille fjærbelasta nøkkel som var satt på 700nm/1000nm siden plattformen ble bygd  7 år tidligere. Skrallehodet var så rusta innvendig at det ikke fungerte, måtte demonteres og renskes men momentet var langt innafor spec. (egen tester) Trodde selv dette ikke var bra, men det er nok mere for jallaverktøy. ( bla teng tools som nevnt) 

stahlwille sine industrinøkler ( typen man bare trykker inn, og drar knappen, ikke vri) er også lagd for å ikke ta skade av dette. Typen jeg testa var fjørbelasta pga var halvstor nøkkel (1,5 meter eller noe slikt) Selv liker jeg best Hazet. Vrir dem derimot tilbake til 0 siden det klart er beste praksis. 

Du bruker smøremidlet som står i trekketabellen. Er stor ( enorm) forskjell på motorolje og molykote. Molykote er derimot veldig dyrt, ingen grunn å bruke der det ikke er nødvendig. Grunnen til at bl.a Statoil bruker det mye er pga det gir veldig jevne resultater på en trekt flens samt veldig høy smøreevne og god korrosjonsmotstand. 

 

ja stahlville er utrulig gode nøkler og fine og jobbe med. i firmabilen har eg ein fra 40-200 nm og ein fra 200-600 den største har eg både 1/2 toms skralle til og 3/4. har også en fra 300-1000 men har blitt so lat at eg bruker som regel og ta fram high torque maskina da ;) det er klart at molykote smører so friksjonen blir mindre men eg ser egentlig ingen grunn til og bruke det med mindre det er på veldig høge moment som det ofte er offshore eller som korrosjonsbeskyttelse. eller som foreksempel eksosmanifoild der temperaturforskjellene er veldig store og det skal vere enklere og løsne igjen etter mange år med gange.

 

Endret av paaaali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ,så moment generelt i bilindustrien er ment på tørre bolter. Dvs at man ihvertfall ikke bør dra mer enn oppgitt verdi, da man i praksis ofte ikke har med helt tørre bolter å gjøre (demont, rep og tilbakestilling)...stort sett på nye bolter brukt på nye komponenter det er tørt og regne. Bruker altfor lite moment selv...pga litt erfaring fra jobb har det gått greit mhp overtrekking, men skal begynne å bruke nøklene mine mer tror jeg og se om jeg klarer å stole på at det blir godt nok...haha...praktisk eksempel jeg må til med snart er toppdekselpakningen...noen sier tetningspasta på hele pakningsflata, noen sier bare i hjørnene og noen sier ikke i det hele tatt...tenkte å bruke bare i hjørnene jeg som BMW sier og da vil jeg iallefall ha den trekt til korrekt ang moment så jeg ikke kan skylde på noen andre enn BMW hvis det lekker :wink: Å ja selvfølgelig skal jeg gjøre det rent skikkelig først og legge pakninga skikkelig i sporet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel hos oss er alt opp til 1" bolt kan tas med manuell momentnøkkel. Alt over skal det brukes Hytorc på. Stahlwille er for bedrifter og millionærer only...men bra det er de. Vi har bare 15-20 stk av dem da :-) Uansett, hvis man drar en tørr 8mm bolt til 10Nm og gjør det samme med Rapid G+ på bolten, så føles det som man aldri blir ferdig med å dra i sist nevnte tilfelle...det er enorm forskjell. Så derfor er det greit å ta opp diskusjonen litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, xracer skrev:

Ok ,så moment generelt i bilindustrien er ment på tørre bolter. Dvs at man ihvertfall ikke bør dra mer enn oppgitt verdi, da man i praksis ofte ikke har med helt tørre bolter å gjøre (demont, rep og tilbakestilling)...stort sett på nye bolter brukt på nye komponenter det er tørt og regne. Bruker altfor lite moment selv...pga litt erfaring fra jobb har det gått greit mhp overtrekking, men skal begynne å bruke nøklene mine mer tror jeg og se om jeg klarer å stole på at det blir godt nok...haha...praktisk eksempel jeg må til med snart er toppdekselpakningen...noen sier tetningspasta på hele pakningsflata, noen sier bare i hjørnene og noen sier ikke i det hele tatt...tenkte å bruke bare i hjørnene jeg som BMW sier og da vil jeg iallefall ha den trekt til korrekt ang moment så jeg ikke kan skylde på noen andre enn BMW hvis det lekker :wink: Å ja selvfølgelig skal jeg gjøre det rent skikkelig først og legge pakninga skikkelig i sporet

eg bruker egentlig berre moment på oljepumpe toppakninger veivlager rammelager svingningsdemper vippetøy og register. resten trekker eg til av erfaring for det er somregel ingen katastrofe om det løsner om du forstår

eg hadde sjølv montert pakninga tørr so lenge det ikkje er noken form for teringer i verken topp eller blokk blåst bolthullene i blokka og vert sikker på at dei er ok. er forskjellige toppbolter eg veit faktisk ikkje korleis det er på din motor men enkelte bolta skal ein bytte kvar gong ein demonterer eller annenkvar gang pågrunn av strekk. andre trengst ikkje byttes. dette er ganske forskjellig so det ville eg sjeket oppi. når eg stramer toppbolter bruker eg også olje både på gjenger og hode/skive og det viktigeste er at du følger oppspenningsprosedyrer. somregel i kryss fra senter og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, paaaali said:

eg bruker egentlig berre moment på oljepumpe toppakninger veivlager rammelager svingningsdemper vippetøy og register. resten trekker eg til av erfaring for det er somregel ingen katastrofe om det løsner om du forstår

eg hadde sjølv montert pakninga tørr so lenge det ikkje er noken form for teringer i verken topp eller blokk blåst bolthullene i blokka og vert sikker på at dei er ok. er forskjellige toppbolter eg veit faktisk ikkje korleis det er på din motor men enkelte bolta skal ein bytte kvar gong ein demonterer eller annenkvar gang pågrunn av strekk. andre trengst ikkje byttes. dette er ganske forskjellig so det ville eg sjeket oppi. når eg stramer toppbolter bruker eg også olje både på gjenger og hode/skive og det viktigeste er at du følger oppspenningsprosedyrer. somregel i kryss fra senter og ut :)

Takk for tips, der. Nå er det bare toppDEKSELpakningen jeg skal til med nå, så der er det bare generelt ang moment og smøring, men klart når det gjelder topppakningen så må man gjøre det etter prosedyren ja. Forresten så skal jeg til med å overhale Vanos'en snart pga begynner å få disse periodiske dippene i RPM mens motoren er kald og da sier en som kan litt om dette at det er viktig å ikke trekke til boltene på lokkene for mye pga kan ødelegge o-ringene man nettopp har byttet. Vet ikke om det er riktig, men momentet skulle visst være rundt 10Nm på de...uten smøremiddel regner jeg med da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bl.a. usikkerheten over hvor tørre boltene er som gjør at på topplokk så skal det ofte etterdras med grader. BMW begynte vel med dette på M30 motoren rundt 1980. Alle som har montert et topplokk på en gammel M30 kan sikkert skrive under på at det er forbausende stor forskjell i motstanden på boltene når det draes med moment først for deretter og etterdra med grader.

Ellers pleier det vel og stå i spesifikasjonene om boltene skal smøres eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...