MartinLL Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 Heisann, På min 2002 520i har jeg xenon lykter. Nå som det har blitt mørkere tider har jeg reagert på svært dårlig lys, spesielt nærlys. Hadde bilen inne til kontroll av lys hos NAF igår og det viser seg at det ikke er mulig å justere lysene. Årsaken til dette er at lykteinnsatsen (reflektor osv) ikke sitter helt fast inni lykta. Tar man med hånda og drar litt i gummien bak lykta (under panseret) så merker man at innsatsen kan beveges opp og ned en centimeter eller to, den sitter ikke helt fast. Det har dermed ingen effekt å justere lys-høyden på skruene som er ment for dette. Da må jo lykteinnsatsen sitte fast i resten hvis ikke beveger man bare lykta men ikke lyset. Mulig det ikke er så lett å se for seg problemet ut fra min beskrivelse, men kanskje noen har vært borti tilsvarende? Jeg lurer på om det er et feste som mangler inni der, eller om man kan gjøre en quick-fix på annen måte. Eller om jeg rett og slett må bytte lyktene i sin helhet. På forhånd takk! Martin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 (endret) Veldig vanlig på E39 at stagene inni knekker. Søk litt på forumet, ligger tusenvis av tråder med samme problem. Koster ikke mange kroner på for eks. koed.no for nye. Endret November 8, 2017 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Hei, tusen takk for kjapt svar Hadde bilen på NAF driftstest i vår. Da fikk jeg beskjed om ett knekt stag. Ba om at dette ble utbedret da jeg satt bilen på verksted annet sted for å utbedre bilen i henhold til påpekningene i driftstesten. Antok da problemet var løst, men nå som høstmørket er kommet ser jeg jo at det ikke er blitt noe bedre. Staget skal som sagt være byttet, men likevel kan man ta tak i bakdelen av lykta (der man kan fjerne gummi for å komme til pæra) og rigle den opp og ned. Her burde jo hele greia sitte dønn fast i resten av lykta slik at både lykt og reflektor osv. følger med når man skrur på skruene for lysjustering. Begge lykteinnsatsene er akkurat like løse i begge lykter. Nå var det jo ikke merkeverksted jeg fikk byttet det staget på i vår, så det er jo godt mulig det er verkstedet som har gjort noe feil. Kanskje en ide å stikke innom BMW og be dem se på det? Martin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Er det dette som er disse justerings-stagene? "Reflektorholder" høres iallefall ut som er hva jeg trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 Det er rett del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 Noen kjøper de dog i metall da de tåler mer. Hva som er "rett" får bli opp til deg å vurdere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Takk for tipset! Bør vel være grei skuring å finne begge alternativer på ebay... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 (endret) Facelift lampene må vel i ovnen for å kunke splittes? Noen påstår også at det ikke er mulig i det hele tatt. Endret November 8, 2017 av lagunilla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 Det er fra 2002 de er "umulige" å åpne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 9, 2017 Forfatter Share Skrevet November 9, 2017 Hva mener dere? Det er altså vanskelig å bytte disse stagene på facelift-lykter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 9, 2017 Share Skrevet November 9, 2017 (endret) Jeg slet en tid med at lyset pekte rett ned, var da et stag ved ved nivåsensor foran som var synder (knekt), nummer 6 tror jeg det var på linken her: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-525d/slite_servicedeler-forstilling-etk_forstilling-31_0265 Sitter en bak også, begge er på høyre side av bilen. Har selv en 2002 modell med xenon Endret November 9, 2017 av sondre Feil nummer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 9, 2017 Forfatter Share Skrevet November 9, 2017 Hei Sondre, Jeg mistenker at du muligens treffer spikeren på hodet her! Jeg tror nok det er heller dette staget som er synderen ja, ettersom problemet fremstår som helt likt på begge frontlyktene. Verkstedet skiftet jo også en knekt reflektorholder (stag) uten at det hjalp. Litt dårlig at de ikke sa fra at lysene fremdeles pekte rett ned etter at de skiftet reflektorholderen... Sånn jeg forstår det så er det kun én slik "SENSOR DISTANSREGLAGE FOER LJUS" tilhørende frontlyktene og dermed bare ett stag (som da påvirker begge frontlyktene)? Takk for bra innspill Martin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 9, 2017 Share Skrevet November 9, 2017 Er to stykker, en ved høyre forhjul og en ved høyre bakhjul, linken over er til forstilling, denne linken er til bakstiling (på min bil) https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-525d/slite_servicedeler-bakstilling-etk_bakaksel-33_0522 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinLL Skrevet November 9, 2017 Forfatter Share Skrevet November 9, 2017 Okei, det er kun problemer med frontlyktene mine, så da trenger jeg vel ikke gjøre noe med den bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå