Gå til innhold

Garantiutløpstest! Har det noe for seg??


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestilt meg en slags "sertifisert tilstandsrapport" hos et av de lokale BMW-verkstedene som tilbyr dette som et pilotprosjekt kun mellom 20.jan og 13.mars i år til en svært god pris:

https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/service/sertifisert-BMW-rapport.html

Dette er ment som en grei rapport å ha i bunn ved salg (eller kjøp) av brukt BMW, så det er ingen garantiutløpstest på noen måte men dukker det noe opp som ikke er typisk slitedeler har jeg i alle fall fortsatt garanti i bakhånd. Vil tro denne kan være vel så fornuftig som en NAF garantiutløpstest til 3 ganger prisen, og jeg har ikke helt sansen for det å komme springende og bastant kaste en NAF-rapport på pulten til BMW og rope "fiks". 
900kr for en diagnose + sjekk av følgende punkter samt følgende dokumentasjon i etterkant.

 

BMW rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, humpfy skrev:

Hvordan er denne i forhold til en vanlig vehicle inspection ved service, tro?

Det er det mulig @lagunilla kan svare på, men vil ikke tro det er forferdelig mye mer omfattende. Dette er jo utviklet for salg av bil, så du får med en video og skriftlig rapport i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy ja jeg fikk også video når den var inne på bremsevæskeservice her om dagen, da fikk jeg video av hele bilen under, og tilstand på bremseskiver etc. Veldig nyttig! Får se hva som kommer ut av tilstandsrapporten, til 900kr er det verdt å prøve, den skal egentlig koste 3000kr til vanlig fikk jeg beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 5.3.2020 den 18.43, papertiger skrev:

@humpfy ja jeg fikk også video når den var inne på bremsevæskeservice her om dagen, da fikk jeg video av hele bilen under, og tilstand på bremseskiver etc. Veldig nyttig! Får se hva som kommer ut av tilstandsrapporten, til 900kr er det verdt å prøve, den skal egentlig koste 3000kr til vanlig fikk jeg beskjed om.

@papertiger Hvordan gikk det med rapporten du fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Makky123

Den sa meg egentlig ikke noe nytt, som i og for seg var bra - det sier meg at jeg hadde god oversikt over bilens tilstand på det tidspunktet. Nå har jeg aldri tatt en NAF-test, så vet ikke hvordan den er, men dersom det er ting som kan dekkes av garanti vil jo forhandler få betalt for å utføre disse jobbene, så sånn sett har det ikke noe å si om det NAF eller forhandler som tar testen. Jeg liker på min side ikke den holdningen med å komme bastant til forhandler og «slå i bordet» med en NAF-rapport - da er bedre å ha en god dialog med de fra starten av så er de ofte mer medgjørlige - og da gjerne ta en slik test inhouse i stedet for. 
Om den var verdt 900kr? Ja. Om den er verdt 3000kr? Njei. Men kanskje ja dersom du skal selge og vil legge en ekstra tyngde i annonsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2021 den 0.27, papertiger skrev:

@Makky123

Den sa meg egentlig ikke noe nytt, som i og for seg var bra - det sier meg at jeg hadde god oversikt over bilens tilstand på det tidspunktet. Nå har jeg aldri tatt en NAF-test, så vet ikke hvordan den er, men dersom det er ting som kan dekkes av garanti vil jo forhandler få betalt for å utføre disse jobbene, så sånn sett har det ikke noe å si om det NAF eller forhandler som tar testen. Jeg liker på min side ikke den holdningen med å komme bastant til forhandler og «slå i bordet» med en NAF-rapport - da er bedre å ha en god dialog med de fra starten av så er de ofte mer medgjørlige - og da gjerne ta en slik test inhouse i stedet for. 
Om den var verdt 900kr? Ja. Om den er verdt 3000kr? Njei. Men kanskje ja dersom du skal selge og vil legge en ekstra tyngde i annonsen. 

Jeg tok NAF garantiutløpstest av bilen min i rundt Mai for 3000kr og kan ærlig si at det ikke var verdt det... De sjekket ikke så mye, de sjekket noen foringer, tykkelsen til dekkspora, karosseriet, batteri ladinga mens bilen var på og det var det. Jeg trodde at det kom til å være litt mer "dybde" i testen, men de fortalte meg ingenting som jeg ikke allerede viste. De åpnet ikke en gang plastikk lokket for å komme inn til batteriet for å sjekke idle tilstand, de klarte ikke å finne lade kabelen som kom med bilen når den satt tydelig i original veska i bagasjerommet, og når jeg spurte dem om motoren hadde register kjede eller register reim så sa de "vet ikke" (Jeg spurte da de fordi jeg ekstremt nylig kom ut av Toyota`n min og visste ikke så alt for mye om B48, visste bare at jeg burde holde meg unna N20 grunnet registerkjede problemene som jeg ikke ville deal`e med.). IMO Bortkasta penger, de gjorde ingenting på den testen som jeg ikke allerede gjorde den timen jeg hadde bilen på testkjøring før jeg kjøpte den. I senere tid så har jeg snakket med flere andre som har hatt dråpedannelse i baklyktene og fått de byttet på nybil garanti, men det nevnte heller ikke NAF selv om de originale LCI baklyktene mine var fulle av kondens. Dette var hos NAF Fredrikstad, og jeg kommer aldri til å dra dit igjen. Når jeg klaget til NAF kundeservice så fikk jeg heller ikke pengene tilbake selv etter jeg forklarte hvor dårlig jeg synes testen var, de bare støttet det testeren gjorde. De støttet til og med det at NAF Fredrikstad ikke en gang klarte å skru av plastikk lokket til batteriet for å måle idle tilstand...

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser ut som de tok det bort etter prøveperioden.

Men, stemmer det at forhandler får dekket all garantiarbeid på ting etter den offisielle garantien fra Tyskland går ut?
Den ekstra garantien opp til 5 år er jo en særnorsk greie norske forhandlere gir, og ikke BMW Tyskland.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Makky123 said:

Jepp, ser ut som de tok det bort etter prøveperioden.

Men, stemmer det at forhandler får dekket all garantiarbeid på ting etter den offisielle garantien fra Tyskland går ut?
Den ekstra garantien opp til 5 år er jo en særnorsk greie norske forhandlere gir, og ikke BMW Tyskland.

 

Vel, det er vel ikke forhandlerne som stiller garantien, det er BMW Norge. Så det er vel sistnevnte som dekker. Men det skal jeg ikke si sikkert - jeg har i alle fall fått byttet flere ting på garanti hos forhandler rett før garantien har gått ut etter 5 år, og de søker da dekning hos BMW sentralt. Har antatt at det er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...