zkogeng Skrevet April 13, 2018 Skrevet April 13, 2018 Noen som er expert pÄ Ä fÄ ut knekte bolter? Er bolten til foringsholdern til berebrua framme som er knekt, og som en bonus har jeg klart Ä knekke grisepikken inne i bolten. Bolten sitt sÄ godt at grisepikken fra wurth knakk fÞr bolten kom laus. Hjelp! Alle forslag hjelper
Sand1 Skrevet April 13, 2018 Skrevet April 13, 2018 Ser du har fĂ„tt av foringholderen, du kan prĂžve med en grusomt stor white scrip tang, men fĂžr jeg hadde gjort det ville jeg ha hatt en backup lĂžsning. Jeg ville ha tatt en dremmel, med diamant/graveringsverktĂžy. Brukt dette til og frese ut den gammle grisepikken for sĂ„ skru inn en ny sĂ„ brukt bĂ„de grisepikken og white scrip tanga, for da har du litt mothold sĂ„ ikke tangen klemmer veggeneđ samt fĂ„ varmet det godt opp/evt banke pĂ„ grisepikken for og lĂžsne gjengeneđ
zkogeng Skrevet April 13, 2018 Forfatter Skrevet April 13, 2018 Det med Dremel var en god ide takk đ Men mĂ„ fortsatt fĂ„ ut skruen og vet bruk av en annen grisepikk trur jeg den Ă„ knekker da bolten sitter som stĂžpt sĂ„ trur ikkje det hjelper med den tangen hellerđ€
zkogeng Skrevet April 13, 2018 Forfatter Skrevet April 13, 2018 2 timer siden, Otis skrev: Kapp bĂŠrearmen og sveis fast noe i skruen. FĂ„r ikkje til Ă„ sveise nokka pĂ„ den i og med at den er knekt inniÂ
Ăyvind L. Skrevet April 13, 2018 Skrevet April 13, 2018 Du kan prĂžve Ă„ borre den ut med links borr. Har blitt hjulpet av det selv noen ganger.Â
zkogeng Skrevet April 13, 2018 Forfatter Skrevet April 13, 2018 5 minutter siden, Ăyvind L. skrev: Du kan prĂžve Ă„ borre den ut med links borr. Har blitt hjulpet av det selv noen ganger. Grisepikken e jo hard som f ingen bor som bit i den, mĂ„ nokk kjĂžpe nokka diamant bor elns
Sand1 Skrevet April 13, 2018 Skrevet April 13, 2018 (endret) Grisepikken fÄr du ikke ut pÄ noe annen mÄte enn og bruke(har prÞvd uendlige muligheter funker med sveis vis grisepikken er stor nok til at du ikke sviser den fast i skruen) diamantfres/graveringsverktÞy(dremmel) koster typ 150https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipe-graveringsmaskiner/tilbehor/diamantslipesett-013110/ pÄ jula. 3,2 mm. Det er nok den eneste muligheten. Den sitter nok men med rett bruk av varme og slag sÄ vil den kunne lÞsne. jeg vil uansett anbefale og fÄ ut den gammle grisepikken og sette inn en ny. Varme opp rundt skruen og gi den ett par rapp pÄ grisepikken med 500-2000 gram hammer/slegge sÄ prÞve og bruke white scrip tang og grise pikken samtidig for og fÄ nok moment pÄ den. (isteden for varme sÄ kan ogsÄ bruke freze spray, ville ha latt den trekke inn med mos spray ogsÄ. kommer den ikke da, sÄ mÄ du begynne og se etter noen med et sveisapparat som vet hva de driver med, da det er en fordel med mig/tig med rett trÄd og gass til og sveise fast noe som holder. Endret April 13, 2018 av Sand1
zkogeng Skrevet April 13, 2018 Forfatter Skrevet April 13, 2018 16 minutter siden, Sand1 skrev: Grisepikken fÄr du ikke ut pÄ noe annen mÄte enn og bruke(har prÞvd uendlige muligheter funker med sveis vis grisepikken er stor nok til at du ikke sviser den fast i skruen) diamantfres/graveringsverktÞy(dremmel) koster typ 150https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipe-graveringsmaskiner/tilbehor/diamantslipesett-013110/ pÄ jula. 3,2 mm. Det er nok den eneste muligheten. Den sitter nok men med rett bruk av varme og slag sÄ vil den kunne lÞsne. jeg vil uansett anbefale og fÄ ut den gammle grisepikken og sette inn en ny. Varme opp rundt skruen og gi den ett par rapp pÄ grisepikken med 500-2000 gram hammer/slegge sÄ prÞve og bruke white scrip tang og grise pikken samtidig for og fÄ nok moment pÄ den. (isteden for varme sÄ kan ogsÄ bruke freze spray, ville ha latt den trekke inn med mos spray ogsÄ. kommer den ikke da, sÄ mÄ du begynne og se etter noen med et sveisapparat som vet hva de driver med, da det er en fordel med mig/tig med rett trÄd og gass til og sveise fast noe som holder. Mener du wise grip? FÄr kommer ikke til med en sÄnn da er ikkje skal vri om hele hylsa men skruen som e knekt av inni?
Sand1 Skrevet April 13, 2018 Skrevet April 13, 2018 (endret) aha det sitter en styre hylse der ja e46/e36 . ja er wise grip jeg tenkte pÄ(onkelen min har alltid kalt det white scrip sÄ tenker feil og skriver feil:-P), men da er det vÊrre, er usikker pÄ hvordan hylsa er festet, har aldrig hatt noe trÞbbel med disse skruene pÄ bimmerene. men i ut gangspunktet sÄ er grisepikkene til wurth litt sprÞ, har knekt flere av de selv. ogsÄ er det veldig fingjenget i forhold til andre, kamasa har jeg ikke rekt og knekke ennÄ sÄ jeg kan ikke sammen ligne disse heller. Jeg hadde nok gitt det forsÞk til med varme fra mapp brenner og slag, da pleier det meste og lÞsne. eventuelt induksjonsvarme (vis man har det for hÄnd eller vet om noen som har koster alt for mye og kjÞpe) og litt forsiktig makt.  Endret April 13, 2018 av Sand1
zkogeng Skrevet April 13, 2018 Forfatter Skrevet April 13, 2018 20 minutter siden, Sand1 skrev: aha det sitter en styre hylse der ja e46/e36 . ja er wise grip jeg tenkte pĂ„(onkelen min har alltid kalt det white scrip sĂ„ tenker feil og skriver feil:-P), men da er det vĂŠrre, er usikker pĂ„ hvordan hylsa er festet, har aldrig hatt noe trĂžbbel med disse skruene pĂ„ bimmerene. men i ut gangspunktet sĂ„ er grisepikkene til wurth litt sprĂž, har knekt flere av de selv. ogsĂ„ er det veldig fingjenget i forhold til andre, kamasa har jeg ikke rekt og knekke ennĂ„ sĂ„ jeg kan ikke sammen ligne disse heller. Jeg hadde nok gitt det forsĂžk til med varme fra mapp brenner og slag, da pleier det meste og lĂžsne. eventuelt induksjonsvarme (vis man har det for hĂ„nd eller vet om noen som har koster alt for mye og kjĂžpe) og litt forsiktig makt.  Hylsa er sveiset inn i ramma desverre derfor dette er litt vrient đ Siste utvei er vel Ă„ kappe bort heile feste og sveise inn ny fra en donor bil đ€
Haug530D Skrevet April 14, 2018 Skrevet April 14, 2018 Du fÄr ikke noe oppi der for Ä knuse grisepikken heller? En tynn dor eller noe, de bruker Ä vÊre ganske sprÞ og det er derfor de knekker, grisepikk er bannlyst her hos meg, her er det kun sveising som gjelder, men i dette tilfellet hadde jeg nok borret ut bolten.
Mons1 Skrevet April 15, 2018 Skrevet April 15, 2018 Du mÄ pÄ ett eller annen mÄte fÄ boret ut grisepikken. Det er blandede fÞlelser om grisepikk. De har en tendens til Ä vie ut skruen slik at den sitter enda mer fast. Har jeg forstÄtt det riktig at det var originalt en umbrako-bolt? Hvis man er for rask slik at man ikke fÄr bit'n helt inn eller man bruker slagtrekker, sÄ risikerer man Ä Þdelegge bolthodet. Har faktisk vÊrt bedre Ä slÄ inn en Torx eller ei sveisetang med lÄsing. Men nÄ er det toget gÄtt. Jeg tror alt mÄ bores ut. Grisepikken gjÞr ting verre, men det finnes bor som gjÞr jobben. Bor med et lite bor ca. 4mm fÞrst. sÄ Þker man, men ikke sÄ mye at man tar gjengene. Hardmetallborr kan vÊre lÞsningen, men siden grisepikken knakk sÄ gjetter jeg at dette var noe billiggreier. Da kan det hende at vanlig HSS-bor er nok. Lykke til!
Kristian 325 Skrevet April 15, 2018 Skrevet April 15, 2018 PrÞvd Ä knuse grisepikken med en dor eller Ä frese den ut med en dremmel?Jeg har knekt endel gjengetapper og grisepikker bÄde pÄ jobb og fritid.Da pleier jeg Ä knuse restene som sitter fast ved hjelp av dor og hammer,videre freser jeg litt med en dremmel/rettsliper,slik at jeg fÄr en grei flate Ä bore pÄ og for Ä vÊre sikker pÄ at alle rester av gjengetappen eller grisepikken er fjernet.Tilslutt forsÞker jeg Ä bore med et vanlig HSS bor,hvis ikke det biter gÄr jeg over pÄ et hardmetall bor,det er en helt annen verden Ä bore medDet meste blir som Ä bore i smÞr med slike hardmetall bor,ulempen er at de koster endel. Men hvis det er skikkelig vrient sÄ pleier jeg bare Ä freser ut  bolten med en sylindrisk dremmel av full hardmetall.Men det er endel jobb,pluss at man mÄ vÊre meget forsiktig slik at man ikke skader toppen av gjengen  i hullet.
zkogeng Skrevet April 15, 2018 Forfatter Skrevet April 15, 2018 2 timer siden, Mons1 skrev: Du mÄ pÄ ett eller annen mÄte fÄ boret ut grisepikken. Det er blandede fÞlelser om grisepikk. De har en tendens til Ä vie ut skruen slik at den sitter enda mer fast. Har jeg forstÄtt det riktig at det var originalt en umbrako-bolt? Hvis man er for rask slik at man ikke fÄr bit'n helt inn eller man bruker slagtrekker, sÄ risikerer man Ä Þdelegge bolthodet. Har faktisk vÊrt bedre Ä slÄ inn en Torx eller ei sveisetang med lÄsing. Men nÄ er det toget gÄtt. Jeg tror alt mÄ bores ut. Grisepikken gjÞr ting verre, men det finnes bor som gjÞr jobben. Bor med et lite bor ca. 4mm fÞrst. sÄ Þker man, men ikke sÄ mye at man tar gjengene. Hardmetallborr kan vÊre lÞsningen, men siden grisepikken knakk sÄ gjetter jeg at dette var noe billiggreier. Da kan det hende at vanlig HSS-bor er nok. Lykke til! Var umbrako bolt som sto pÄ men e jo knekt bort ganske langt inn og grisepikk var fra wurth sÄ skal vÊre grei?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ