Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

I går og idag har bilen helt uten forvarsel plutselig, begynt å dampe ett par minutter etter oppstart. Tror jeg har klart å lokalisere det til ca ved AC pumpa. Det er kun på ettermiddagen, etter bilen har stått i sola hele dagen at dette har skjedd. Bilen virker helt fin, dra som den skal og ac funker som det skal. Klarer ikke helt å skjønne hvorfor dette skjer. Er det varmer som gjør at dette skjer?

Aldri opplevd slikt før.... 

Posted
54 minutter siden, scoot skrev:

Er ikke remma til ACn som er slakk og skriker/lager røyk?:)

Ganske store mengder damp også. Damper like mye som ett strykejer f.eks.

Ingen lyder fra reima. Både løpehjul og reim er helt nytt. 

Posted

Lyden er forøvrig veldig lik som lyden som kommer fra trailere når de slipper ut luft fra luftfjæringa. Tilfellene har kun skjedd på tomgang. 

Posted

Vil tro at kjølevifta i fronten til ac ikke virker, da blir gasstrykket for høyt i systemet og gass slipper ut om sikkerhetsventilen på kompressoren.

Posted (edited)
1 time siden, 540is skrev:

Vil tro at kjølevifta i fronten til ac ikke virker, da blir gasstrykket for høyt i systemet og gass slipper ut om sikkerhetsventilen på kompressoren.

Det ga mening. Siden det kun er på tomgang det skjer, i fart så får den jo tilstrekkelig med kjøling. 

Nr. 5 det er snakk om da?95843.png.c4c5c6b19bc0a418fd484dd9496db0d8.png

 

EDIT: Har vært ute å sjekket, vifta går ikke rundt når AC knapp lyser. Skal vifta gå på så fort AC er aktivert, eller starter den ved en gitt temp?

Edited by Slavearbeider'n
Posted

Nr 5 ja, ofte feil i kontakten 11 som er irret. Mener den går og surrer når ac er innkoplet, og jobber hardere når temperaturen øker

Posted
1 time siden, 540is skrev:

Nr 5 ja, ofte feil i kontakten 11 som er irret. Mener den går og surrer når ac er innkoplet, og jobber hardere når temperaturen øker

Ok. Skal sjekke nærmere i morgen om jeg får dreid vifta manuelt uten særlig motstand. Er det mye motstand må nok ny vifte til. Satser på at det er feilen. Haster med å få bilen klar til Bud. 

Skal se over sikringer også. 

Posted

Vifta funker, den går helt fint rundt av seg selv. 

Men gikk over ledninga til vifta, ikke så rart vifta ikke går når kontaktene ser sånn ut:IMG_20180526_103458.thumb.jpg.6ca86e3cc77a0e78a51d7eefad94de9f.jpgIMG_20180526_103507.thumb.jpg.23c31452010fbbea18412175e602496a.jpgIMG_20180526_103523.thumb.jpg.ed08f8db0f140bab0bf27dccf62c8deb.jpg

Rep sett blir bestilt på mandag. 

Posted
On 25.5.2018 at 17.30, 540is skrev:

Vil tro at kjølevifta i fronten til ac ikke virker, da blir gasstrykket for høyt i systemet og gass slipper ut om sikkerhetsventilen på kompressoren.

Jeg kom til å tenke på at, det var ikke ac gass den slapp ut av systemet for å lette på trykket da, for ac blåste kaldt som bare det for ett par uker siden?

Kontakta til vifta har nok vært ødelagt i hele mitt eierskap. Så den skal ikke ha fungert noensinne. For nå blåser det ikke kaldt fra ac selv når jeg kjører i motorveiehastiget, skal jo få nok kjøling da? 

Posted

Hvis sikkerhetsventilen har slått ut og tømt anlegget for gass vil selvfølgelig AC funksjonen reduseres/forsvinne.
Du bør få tatt en AC-service med gasspåfylling samt reparere kontakten til el.viften

Posted

Akkurat det samme skjedde med min, riktignok før jeg kjøpte den, men jeg som fant ut at det var det samme. 

Den var tom for gass, ble sendt til fylling. Alt dampet ut igjen. De sa feilen var at kjølevifte ikke gikk. Viften ble testet etter verksted og den fungerte. Påfylling skjedde et nytt sted, alt dampet ut. De fant ikke lekkasje og ba om at bilen ble levert merkeforhandler og grundig undersøkt av kompetent personell, noe som aldri ble gjort. Det var historien frem til jeg kjøpte den, som jeg kan se i medfølgende papirer fra verksted og deres notater. Det er altså ingen lekkasje å finne, men en delvis knust og irret kontakt til viften, så viften virker bare innimellom. Typisk at den virker når de feilsøker. :P Så nå må jeg bare bytte kontakten og fylle på igjen.  Del gjerne delenummer om du alt har funnet. :) 

Posted
7 minutter siden, Thundercoil skrev:

Akkurat det samme skjedde med min, riktignok før jeg kjøpte den, men jeg som fant ut at det var det samme. 

Den var tom for gass, ble sendt til fylling. Alt dampet ut igjen. De sa feilen var at kjølevifte ikke gikk. Viften ble testet etter verksted og den fungerte. Påfylling skjedde et nytt sted, alt dampet ut. De fant ikke lekkasje og ba om at bilen ble levert merkeforhandler og grundig undersøkt av kompetent personell, noe som aldri ble gjort. Det var historien frem til jeg kjøpte den, som jeg kan se i medfølgende papirer fra verksted og deres notater. Det er altså ingen lekkasje å finne, men en delvis knust og irret kontakt til viften, så viften virker bare innimellom. Typisk at den virker når de feilsøker. :P Så nå må jeg bare bytte kontakten og fylle på igjen.  Del gjerne delenummer om du alt har funnet. :) 

Ok, må ha kald bil opp til Bud, så kommer kun til å bruke AC på motorvei, da får den jo nok kjøling, og vinduene oppe ved kø eller bykjøring. Har kun lekket ut gass når den har stått på tomgang. Sjekka at vifte går rundt for håndkraft da, gjør den det er nok kun nye kontakter som gjelder?

Kan sende deg delenummre når jeg har henta alt på GS. Bestilte nye han- og hun pins, samt kontakt fra vifte og kontakt fra ledningsnett. Den fra ledningsnettet finner du ikke på etk, den hadde vistnok gått ut, har kommet en erstatter. Men de fant den heldigvis på GS. 

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...