Gå til innhold

Nok et bremse oppgradering spørsmål


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vært spurt om før, men jeg klarte ikke å finne en tråd her som ga meg svarene jeg lurte på.

Som sikkert noen vet, så holder jeg på å "sakte budsjett" oppgradere en 97 2.8 til en mer trackday/bane bil og neste punkt er bremser.

Min tanke hele tiden var å oppgradere til fram bremser fra en E46 330(i/xd...) med 325mm skiver og skikkelig bremse klosser + seriøs kjøling. Og kjøre med samme klosser bak på OEM skive + kjøling.

Men etter å ha satt meg ned å forsket og regnet litt på dette her, så ser jeg ett alternativ til. Som er å oppgradere til 300mm bremser med klaver fra E46 som har 300mm bremser (f.eks Touring) og kjøre med standard kalipere og kan spare mye vekt. Og ser at en del er fornøyd med dette oppsettet på bane kjøring.

Så reelt så har jeg to valg (alle vekter er sum av begge sider og med OEM deler) 

Valg 1: 300mm skiver + E46 Klave + OEM kalipere.  Total vekt: 22.46kg - økning kontra OEM: 1.42kg

Valg 2: 325mm skiver + 330 klave og kalipere. Total vekt: 28.76kg - økning kontra OEM: 7.7kg og differanse/økning kontra 300mm : 6.3kg

Etter å ha lest meg opp (og ned) på dette, så er jeg ikke klokere. Noen sider sier at jeg vil klare å holde 300mm kaldt nok på bane med riktig kjøling mens andre ikke det hele tatt. Og jeg må opp 330 løsningen, men 6.3kg i uavfjæret/rotasjons vekt er veldig mye i mine øyner (jeg får litt følelsen for at mange gjør dette av etiske årsaker også). Men hvis det er eneste som vil fungere over tid, så legger jeg gjerne på den vekta. 

Jeg tolker også dithen at selve stoppekraften er relativt lik på begge valgene (330 vil flytte litt på bremse fordelingen, men evt. forskjøvet tilbake igjen. Når jeg finner en løsning for bak bremsene).

Så mitt spørsmål er noen som har erfaring med å kjøre med 300mm skiver med gode klosser og guidet kald luft inn på skivene på bane og klarer å holde disse kjølig nok igjennom en del heat?

Setter pris på innspill og erfaringer dere bimmers guruer måtte sitte inne på.

PS: Jeg har ikke nevnt at jeg også planlegger stål omspunnende slanger osv.

PS2: legger ved utreningen min for vekter. Arrester meg gjerne for feil.

432108310_Screenshot-13_sep.2018-kl_22.050200.png.38c8a6177c410a23500e9f53d6239e99.png

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et fasit svar til deg, men bare mine tanker rundt dette.

Jeg oppgraderte på min e61 til 535d skiver og calipere. De var nok tyngre, men jeg merker ingen forskjell på min bil. Så min konklusjon er at det er helt ok med større.

Mulig det merkes bedre på din bil siden den er lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at 2mm skal gi deg den store ekstra gevinsten av hverken økt bemerkbar friksjon eller kjøling med 300mm. Standard er jo 296. Ville vurdert M5 E39, bolt on and play :) vurderer det til min :)

 

denne her er fin, https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2099374-e39-528i-front-brake-upgrade-using-the-e39-m5-brakes

evt oppgradere skiven til Zimmermann sport coat z om du er på budsjett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 bremser er ikke bolt on på e36.

Om jeg husker riktig (noen år siden sist jeg så på dette) så vil e31 4 stempels brembo (facelift 840 eks) passe på vanlig e36 spindel med 325mm skive (og ikke m3-tror jeg.. eller var det motsatt?) disse er alu og dermed relativt lette. Ellers en helt habil kalipper med god modulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Mulig det merkes bedre på din bil siden den er lettere?

Tilbakemelding på andre forum er at 330 setupen merkes litt på styringen mtp på rotasjonsvekten.

5 timer siden, quandt1960 skrev:

Kan ikke se at 2mm skal gi deg den store ekstra gevinsten av hverken økt bemerkbar friksjon eller kjøling med 300mm. Standard er jo 296. Ville vurdert M5 E39, bolt on and play :) vurderer det til min :)

På Z3 2.8 så er OEM skive 286mm, så det er økning på 1.4cm (14mm) med 300mm. Så det er er ganske mye økning, 10% i areal.  (325mm er en økning areal på 29%)

Jeg tror som TRF skriver at E39 bremser ikke passer på E36/E30 hybriden som Z3 er.

4 timer siden, TRF skrev:

Om jeg husker riktig (noen år siden sist jeg så på dette) så vil e31 4 stempels brembo (facelift 840 eks) passe på vanlig e36 spindel med 325mm skive (og ikke m3-tror jeg.. eller var det motsatt?)

Ble litt gira på denne setupen og googlet dette litt. Fant ut at det er bolton på M3 og ikke E36 (altså det var motsatt som du skriver). Men disse E31 kaliperne hadde vært perfekte ut til mitt bruk.... 

Men tror jeg ender opp med å prøve 300mm løsningen. Har fått en del tilbakemeldinger andre steder med folk som kjører hardt på denne størrelsen og de får de til å fungere med bra kjøling rett inn på skiven. 

Kan være at jeg må bite i det sure eplet og at "bigger is always better":-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde E36 M3 (3.2) bremser på min Z3 Coupe, og kan med engang si at det ikke kjølet godt nok etter noen runder. Hadde også original M coupe fanger, med kjøletrakter. Ikke misforstå, det virket bra, men de fader. Det er heller ikke bolt-on, må bytte spindel. Enkelte skulle ha det til at jeg kjørte litt for mange runder om gangen, heck. Kim K. kjørte med Willwood bremser, jeg tror han var fornøyd med de.. men det koster noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Geir Anders skrev:

Jeg hadde E36 M3 (3.2) bremser på min Z3 Coupe, og kan med engang si at det ikke kjølet godt nok etter noen runder. Hadde også original M coupe fanger, med kjøletrakter. Ikke misforstå, det virket bra, men de fader. Det er heller ikke bolt-on, må bytte spindel. Enkelte skulle ha det til at jeg kjørte litt for mange runder om gangen, heck. Kim K. kjørte med Willwood bremser, jeg tror han var fornøyd med de.. men det koster noe mer.

Hadde du kjøletrakter helt inn til skiva eller bare åpningen i fangere (OEM løsningen)? Ja, jeg har sett litt på M3 løsningen, men den krever såpass mye endringer at jeg da kan like gjerne gå opp til et BBK løsning.

Bytta du også bremse slaven når du satte på M3 bremsene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakten gikk fra fangeren gjennom indre lokarisskjerm. Tipper det er slik på M'n din. Slaven var også byttet ja.

Merket lite til at bremsekraften var større foran enn bak, fikk aldri montert bremsene bak. Ser du nevner det ang 330 bremsene. Men ser logikken med at det er billigste løsningen.

Denne kan kanskje være interresant, selvom det er en E46. Ikke direkte knyttet til kjøling men. Husk at stoppkraften ikke blir større enn dekkets gripeevne. Men utifra hva jeg så av bremsene dine, er nok de pri 1 ja 🤣

 

 

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Trakten gikk fra fangeren gjennom indre lokarisskjerm. Tipper det er slik på M'n din.

Ja, det er likt som M'en. Den OEM løsningen duger ikke:-)

1 time siden, Geir Anders skrev:

Denne kan kanskje være interresant, selvom det er en E46. Ikke direkte knyttet til kjøling men. Husk at stoppkraften ikke blir større enn dekkets gripeevne.

Videoen er interessant, men de snakker ikke så mye om temperatur som du iser. Men mer om stopp lengde osv... 

Er i skikkelig tenkeboksen her, rent økonomisk så begge løsningen relativt like.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, fxslin skrev:

Tilbakemelding på andre forum er at 330 setupen merkes litt på styringen mtp på rotasjonsvekten.

På Z3 2.8 så er OEM skive 286mm, så det er økning på 1.4cm (14mm) med 300mm. Så det er er ganske mye økning, 10% i areal.  (325mm er en økning areal på 29%)

Jeg tror som TRF skriver at E39 bremser ikke passer på E36/E30 hybriden som Z3 er.

Ble litt gira på denne setupen og googlet dette litt. Fant ut at det er bolton på M3 og ikke E36 (altså det var motsatt som du skriver). Men disse E31 kaliperne hadde vært perfekte ut til mitt bruk.... 

Men tror jeg ender opp med å prøve 300mm løsningen. Har fått en del tilbakemeldinger andre steder med folk som kjører hardt på denne størrelsen og de får de til å fungere med bra kjøling rett inn på skiven. 

Kan være at jeg må bite i det sure eplet og at "bigger is always better":-)

 

Beklager, leseLeif fra min side, trodde av en grunn du hadde E39! Da går det ikke nei, sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, fxslin skrev:

 

 

Har du sett på muligheten for å gå for m3 spindler med det samme?

Kombinasjonen jeg nevnte er kanskje den mest kostnadseffektive jeg vet om (under forutsetning evt spindelbytte ordnes rimelig).

Hva slags bremseoppsett du trenger avhenger av mange ting, men når du først snakker om banekjøring og bedre bremser, ville jeg ikke vurdert noe mindre enn m3 bremser i kombinasjon med noe ordentlige klosser. Og da er man kostnadsmessig veldig nære nevnte brembo kalippere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere løsninger liggende hos meg som kan brukes på E36. Men jeg tenker ikke på banebruk. Bare standard oppgradering. Og er ikke ekspert på området som TRF er. Jeg har bare mange mål i hodet og har eksperimentert litt på hva som passer i sammen siden jeg har hatt et stort lager av kalippere.

Jeg har E46 328 bremsekalippere framme og 300x22 mm skiver. Men har ikke kjørt med dem. Ren klave fra E46 328 kan og brukes på E36 kalipperne. Bak er det mulig å bruke standard E46 328 kalipper bak på 276x19 skivene som 328 har. Jeg har og laget en annen løsning som jeg tror er litt bedre. E46 328 294x19 skiver bak med E36 328 kalippere og E46 328 klaver. E46 328 kalipperne passer ikke til 294 skivene på E36. Det vil kompensere litt på effekten bak hvis man øker ytelsen framme. E36 328 kalipperne har 38 mm stempel bak, men sE46 328 har 40 mm stempel.

E46 330 bremsene har jo fordelen at de kan brukes bolt-on på E36 spindler. 325x25 skiver og 57 mm stempel i kalipperen framme har vel omtrent samme bremsevirkning som E36 M3 med 315x28 mm skiver har. 330 kalippere har jeg og liggende.

Jeg har og originale E36 M3 bremser. Men også E31 850 bremser og E32 750 4 -stemplete kalippere. De 4-stemplete er ikke mye tyngre enn vanlige store enstemplete kalippere har jeg inntrykk av. Men har ikke veiet dem for å sammenligne. Jeg tror jeg skal prøve å se hvordan 850 og 750 kalipperne passer på E36 M3 navet. Lurer på om E46 M3 på 325/28 mm skiver eller CSL med 345/28 mm skiver kan passe med 850 eller 750 kalippere. Tror det kan bli veldig gode bremser på en E36. E31 840 med 4-stemplete alukalippere lurer jeg på om ble levert på siste 840 utgave med M62B44 motoren? Har aldri sett dem til salgs brukt, men er sikkert mulig å kjøpe nye. 850 kalipperne med 324/30 mm skiver og E34 M5 med 315x28 mm skiver er vel det eneste jeg har prøvd selv av alle bremsene jeg har. Synes at 850 bremsene på en E34 med M50B30 motor var merkbart bedre enn E34 M5 bremsene. 850 klossene bremser over et mye større område enn  9 mm større diameter skulle tilsi. Samme typer klosser og bremseflate som E39 M5 med 345/32 skiver.

Så jeg har litt av hvert på lager. Noe er kanskje for salg.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...