Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Kjapp oppdatering her etter høstferien, fikk ikke bilen inn i garasjen før vi dro på tur, så var litt spent på å se om den hadde tatt inn mere vann mens vi var borte. heldigvis så så det bra ut.

617108663_IMG_01471.thumb.JPG.a8b35b57b1d5089e1f1bf10534964bdd.JPG1411033576_IMG_01481.thumb.JPG.858896561ec25bcbe2e4582f876409c9.JPG

Rakk å legge å pusse blankt å legge på et Brunox under batteriet og i dørken ved fører. Her var det kun overflate rust 😊, så slapp så mye mere arbeid. Det oransje under batteriet er restene etter merket som stod der, umulig å få vekk resten av dette. Har igjen en liten flekk på passasjersiden som jeg må se på før jeg setter sammen interiøret. Bestillt lakk i samme farge som bilen som jeg skal hente i morra, så forhåpentligvis er setene inne igjen iløpet av helga.

I kveld blir det garasje jobb, får gjøre en ny insatts med å få i gang porten slik at jeg kan få bilen under tak. Blir så mye lettere å jobbe når en ikke trenger å være avhengig av været.

Håper å få sett på dreneringa til takluka i kveld, så jeg er sikker på at denne er åpen og vannet kommer ut bak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97723209_IMG_01531.thumb.JPG.c926c6c0e1e9f1a7fe66cb86abfb2ffd.JPG

Fant frem følgende, pluss vire så var det å sette igang med kveldens mål, få åpnet dreneringen til takluka. Trykktank e ikke dumt så slipper jeg å styre med hageslange oppe i takluka. Greit å begrense vannsølet i bilen når en skal lete etter lekasje. fylte dreneringa med vann og brukte viren for å stake ut å løsne det som lå i der inne. utrolig mye dritt som lå der inne, men til slutt virker det som alt er ute. og fått vasket reint rundt luka på begge sider. Blei mørkt før jeg var i mål så ble vanskelig å få tatt gode bilder av alt som kom ut. Men en fin våt flekk under bakenden på bilen viser at vannet kommer ut. Og det beste, ikke en dråpe inne i bilen.

Så neste nå er å følge @sveigis råd å legge silikon rundt pakningen til bakluka. Da er forhåpentligvis bilen tett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppdatering dette og ikke minst det at ting begynner å bli tett .

Er desverre derfor mange av disse lukene ikke virker og lekkasje kommer , nettopp pga dritt som tetter igjen .

Jeg anbefaler å ta en smøreservice og rengjøring av drenering hvertfall en gang i året på takluke.

Dette gjør jeg på de tre Bilene jeg har og de fungerer hele tiden .

Med silikon rundt der jeg har lagt ut bilder , slipper du mer lekkasje inn i bil og 😀.

Bra tingene drar seg til her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide med en oppdatering igjen. Har dessverre vært alt for lange dager på jobb til at energien har holdt til å jobbe med bil, og hjelper ikke at bilen har stått ute og det regner mer eller mindre konstant.

Fikk lakkert under batteri og de andre behandlede stedene før helga, før jeg så fikk navigert bilen inn i garasjen. Utrolig godt å få den under tak så jeg kan jobbe uansett hva vær som herjer ute.

Begynnt montering av interiør idag, godt å få tømt garderoba for gulvtrekk og annet som har samlet seg innomhus. utrolig hvor mye plass dette tar.

En herlig følelse å begynne å få på plass deler, motiverer veldig, når det begynner å se ut som bil igjen.

Tanken nå var å følge @sveigis råd med pakninga på bakluka, men fant litt mere rust rundt pakningen en jeg liker, så må nok flytte dette til det blir varmere i været. så får se når jeg får tatt tak i dette.

Så blir vel å demontere sidetrekkene i bagasjen nå, så jeg får sett hvordan støtdempertårn ser ut fra innsiden. Greit å gjøre seg ferdig innvendig når jeg først er her. Lysten til å starte utvendig å få sett på rust omfanget i kanaler og skaden må jeg bare dempe. Viktig å bare ta en ting av gangen, lettere å holde kontroll og motivasjon da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag og frihelg, dvs tid til å jobbe videre med grombilen, ut å få satt på ei varmevifte i bilen, tross alt bare 5 grader ut så litt greit å få opp tempen før jeg begynner å skru.

Mens jeg venter på varmen var det greit å rense å smøre inn skinnet på setene, så fant frem følgende:

Både skinnrens og balsam fra AutoGlym. Brukt dette på F10 og S-max'n og godt fornøyd med resultatet der.

224591351_IMG_02181.thumb.JPG.b9aa63d2bdde3f6be3202767a20d7ef1.JPG''

Har hatt setene stående inne siden de ble tatt ut av bilen, så var bare å sette igang.


1837366829_IMG_02191.thumb.JPG.ef7136cee6e380f6ff2f36e6ad4d9c78.JPGLenge siden disse setene har smakt noen form for balsam, var tørre og sugde til seg ganske voldsomt. Tenker på om det kan være lurt med en runde til før de ryker inn i bilen.

Fører stolen e allerede på plass, men fikk samme behandlig, så var godt å fåt topp varmen i kupeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fikk også plukket ut sidetrekkene i bagasjerommet og inspisert, har forsterket beskyttelses trekk over bagasjerommet og var en knotede jobb å få dette ut. Beste var å skru ut skruene som står i skinna og lirke det forsiktig opp og bakover, så fikk jeg det omsider ut.Tror dette må være jomfru dmontering, var ikke spor etter at noen har vært her inne før.

1617168268_IMG_02201.thumb.JPG.683a4f05adebc261277daf9d74de32d3.JPG

Kom til dempertårn bak, som var målet med opperasjonen og her var det helt flott. Vet ikke om dette er noe rust felle på E34, men for min del så er det godt å se med egne øyne at alt er OK.

Etter å skrudd S-max i noen år, blir jeg bare mer og mer impontert over kvaliteten på BMW. alt en tar i virker solid, og skikkelig sammenskrudd, og det på en konstruksjon fra 80 tallet, mot en Ford fra '06. hvor en finne støydemping og isolasjon, alle hulrom er beskyttet og overganger foret for å unngå gnisse lyder. Jo her kan Bayerne sine saker. Når en ser dette gleder jeg enda mere til å få denne på veien og få en skikkelig tur.

Fikk også smurt på rustbinding på plateskjøtene under pakningen rundt bakluka. var litt småbrunt enkelte plasser her. Så nå klart til silikon, og deretter å få på plass pakningen igjen.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke tråden din før nå. Tror bilen var rimelig tørr da du kjøpte den men litt fukt var der nokk etter noen vintere ute.

Glassluka bak går opp om du trykker den ned samtidig som du trykker på knappen noen ganger. Tar presset av låsen.

Artig å se at den har fått det godt. Det fortjente den. Godbilen dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok at bilen var rimeling tør når jeg henta den. Tror nok det jeg fant av vann og fukt var ganske nytt. Tilstanden på gulvet er et bevis på det. Viste seg at når jeg snudde den med fronten lavest stoppet det å komme inn vann.

Greit å få sjekka over dette likevell, selv om planen ikke var å ta den invendig først da den så så bra ut.

Men nå er den straks ferdig montert, har igjen dekslene i bagasjerommet.

 

Glass luka har jeg ikke fått taket på, men hører motoren går så må være noe treghet i låsen. Får bare prøve å se om jeg finner trikset.

JA er absolutt en grom bil dette. Som bimmerloriss sa, enten blir jeg hekta eller.... vel eller er ikke noe tema, gleder meg som en liten unge hvergang jeg kommer meg ut i garasjen for å stelle litt med den.. . (griner nesten når gutungen gikk inn i bilen med sko.... Må vel skjerpe meg litt. :D

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering etter helga. Bilen e no ferdig montert, og klassifseres som tett :) 

Som jeg skrev tidligere, så hadde jeg problemer med å få opp luka, men med tipset fra forrige eier og flere forsøk så kom den opp. Herlig, nok en ting som virker :)Men spm var hva som hindret den i å gå opp....

IMG_0229.thumb.JPG.a399317ed8d8e3b6932cadf6cb2b6b50.JPG

Se på filmen under, så ser dere at låsen (den lille blanke buen til høyre) bare flytter seg en knapp mm.

 

 

Her er det tydeligvis noe som holder igjen, ville trodd at denne skulle gå helt ut til høre. begynte å studere hvordan jeg kunne demontere låsend, da jeg la merke til at hele kassen kjentes litt løs. Som dere ser så er det et lite hull rett over låsen, og dette hadde gjenger... Jaha kunne det mangle en skrue her? Bort på benken å lete i "arkivet" og herlig, fnat en som passet, litt lang men en ekstra mutter på innerst ved hode og skru inn fra ned siden. Jepp da blei kassen fastere, men ikke minst låsen åpneet helt. og nå fungerer låsen utmerket. Da er det bare mpntering av deksel igjen og verktøy skrin, men må vente på nye klips, da det gikk litt hardt utfer et par av de.

 

Så var det neste utfordring, låsen på fører døra roterer bare rundt.. sikker bare et stag så denne fikser jeg raskt, av med dørtrekk og finn staget. Men neida så heldig var jeg ikke. så ut med låsen... for å sjekke. ikke en 5 min jobb første gangen, men etter knoting fikk jeg den ut, måtte tilslutt løse skinna for vinduet for å få ned dør håndtaket og låsekassen. fant ikke noen innlysende feil, men hadde jo fått med ei reservedør og denne var jo ned komplett lås. Så bare å hive seg rundt å skru ut denne.

Stor var overaskelsen da det ikke var samme type låsekasse (og begge dørene er fra '95?? står iallefall på ledningsnettet).

IMG_0225.thumb.JPG.1069976ce81d43e8a3c799031fa4f1db.JPG

Den øverste stod i min bil og den under fra deledøra. Etter det jeg har lest rundt på forum, passer ikke låse sylinderen om hverandre, så ikke helt rettfrem å bytte, pluss at ledningene på varmeelemtet er gått av på den fra deledøren. Fant også feilen, ser rettog slett ut som om bunnen av låsen har reist sin vei. Fant ei fjær og annet inne i døra, men mangler fortsatt noe småtteri.

Så om noen har et fungerende håndatk av den øverste typen, med varmeelement,  vil jeg gjerne høre :)

 

Lang oppdatering, men viser litt fremskritt. Blir nok stående slik de neste ukene. avsluttningerer og annet styr opp mot jul begrenser tiden jeg kan avse til denne :(.

Ha ei riktig god uke folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppdatering dette og gøy du fikk fikset bakluken.

Styrte og noe voldsomt med min glassluke ,da den hadde gått i vranglås .

Angående dørhåndtak ,så er nok deledøren fra 1992 eller tidligere ,da var det annerledes .

Jeg regner med du skal flytte over låsesylinder på det nye du får tak i?

Ser at denne bilen blir bra og at reperasjonene blir tatt så denne blir bra.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

Bra oppdatering dette og gøy du fikk fikset bakluken.

Styrte og noe voldsomt med min glassluke ,da den hadde gått i vranglås .

Angående dørhåndtak ,så er nok deledøren fra 1992 eller tidligere ,da var det annerledes .

Jeg regner med du skal flytte over låsesylinder på det nye du får tak i?

Ser at denne bilen blir bra og at reperasjonene blir tatt så denne blir bra.:)

Takker, Ja var gøy å få taket på bakluka, burde jo virke, da den var åpen på bildene i annonsen. Men er jo sånn med gml biler at pluttselig slutter noe å virke.

Ang dørhåndtak så er det bare å lete etter ett fra '93 eller nyere, og ja planen er å flytte over sylinderen, gidder ikke ulike nøkler. Vil det være noe problem å bruke et nyere håndtak på ei gml dør? deledøra e rustfri å skal på denne bare den får rett farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, oledra skrev:

Har stående en dør med håndtak og lås  her i Spjelkavika. treng noen stag selv men du kan ta det du treng om d passer. må nesten bare se selv. Flott at glassluka virker igjen.

Flott Ole, sender deg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - onsdags update

Klarer ikke å la denne stå i fred. selv med et tettpakket program, så var det utrolig godt å dra på seg arbeidsdressen å gå ut. Klokka tikka alvorlig nære, nå bør du gi deg... men det er jo rene reekreasjonen å skru :)

Jakta på rust fortsetter :), dette er en '95 mod med orginale 1712047322_IMG_02431.thumb.JPG.70441b1aa3261b108c33036a87f10739.JPGplastskjørt utenpå kanalene, så spm var hvor mye styggedom gjemmer seg bak her. Har sett at ved jekkfestet foran på førersiden er det rimlig brunt så her må noe gjøres for å stoppe dette. samt at framskjermen ikke ser bra ut i nerkant (bak skjørtet). Gleden var stor da jeg fikk av skjørtet og dette synet dukket opp.

Litt arbeid blir det likevell, rundt jekkfestet foran og langs plateskjøten/drypp kanten under. men det ser kun ut til å være på overflaten. så blir frem med drillen og få på rustfjerner. Hva anbelafes her? brukte Brunox på de flekkene jeg fant inne i bilen med da må det lakkes utenpå. er det noen andre alternariver, som kansje tåler mere? tenker jeg må legge på tektyl på undersiden før jeg får på skjørta igjen.

Spm er også hva jeg gjør med framskjermen, denne er jo stort sett hel, men falsen neders viser at denne har hatt blitt drøye 20 år, som dere ser på bildet under. Skruen helt til høyre skal jo sitte i skjermen med står igjen i bilen. Det er også litt rust på undersiden av lista. men ellers er skjermen hel og fin. Med tanke på at det som er av rust her vil være gjemt bak skjørtet er det fristende å beholde skjermen, og heller rette på det som er av den. blir ikke 100%, men er ikke i modus til å kjøpe ny skjerm å lakke opp. Av delene jeg finner, ser det ikke ut til at petrol blue, som  jeg har var den det gikk mest av.128713074_IMG_02401.thumb.JPG.c366e36661c517dd6fa841006a882722.JPG

Her er rusta på jekkfestet, Ser ut for meg som selve festet til jekken er borte, savner et øye og anlegget mot kanalen.

2146028185_IMG_02391.thumb.JPG.b1f23f1215f6ef87b4e51fbc5b156afd.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo ikke avskrekkende igrunn og egentlig mer normalt synes jeg .:)

Angående rusten ,er jo absolutt det beste å få sandblåst rusten og behandle det med Epoxy ,så bosyskjuts.

Men der er jo gyldne alternativer som og funker .

Slip rent så godt som mulig ,behandle med Brunox ,så noe maling feks Arcanol eller rustmaling av noe slag ,så bodysjuts .

Da holder det en god stund ,ikke evig ,men lenge nok .Og med en kontroll i ny og ne ,så holder du dette i sjakk.

Har selv gjort dette på min og holdt nå i 5 år .

Men viktig viktig ,en ting er å komservere på utsiden ,men innvendig er jo viktigst inni kanal.

Her må det brukes noe kjempetynt som trekker ned overalt .

Jeg har brukt Linolje bestandig på mine og det har funket ,men ser folk går mer og mer over til Lanolin /sauefett inni sånne plasser .

Du nevner skjerm,gjør det enkelt og puss og fiks den sånn at du holder rust i sjakk,så bytter du når du gidder :).

Angående det jekkfeste ,så mangler der en bit ja men regner med at du ikke bruker det.

Rundt festet der bør du sjekke skikkelig.Kjedelig med all jobb om der er gjennomrustet.

Hvertfall uhyre gøy å følge denne tråden og se .:).

Det vittigste er at mye av problemene du har ,er det samme vi har hatt både på 535en og tdsen ,men vi kom i mål og det gjør du og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...