Gå til innhold

Merkeverksted nekter å utføre recalls (E92 N47)


Badger
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, nytt forum-medlem her.  😃

Først-og-fremst så får dere ha meg unnskyldt for å starte en ny tråd som kanskje kan oppfattes som å være "enda en N47 registerkjede-tråd", men jeg mener/tror det er like mye forbruker-rett på nåværende tidspunkt. (Skulle det allikevel ikke være helt innafor, så kan admin flytte denne tråden til et mer egnet sted.)

Lang historie kort,... eller så kort som mulig ihvertfall:

I august 2010 så var jeg så heldig å kunne hente ut en splitter ny 320d Coupé (E92 N47 LCI på "BMW-språk) etter at jeg spec´et & bestilte den senvåres samme år.. Dette har vært, og er fortsatt "baby'en" min - og derfor har den blitt stelt meget pent med, samt. at alle servicer har vært utført på merkeverksted. Jeg har oppgjennom vært halvveis klar over at det var en designmessig svakhet ved registerkjedet, noe jeg har snakket med merkeverksted ved flere anledninger oppgjennom årenes løp, men basert på svar/tilbakemelding på dette  alltid fått inntrykk av at det ikke var noe å bekymre seg om. Jeg tok kontakt med merkeverkstedet mitt (Bavaria Kristiansand) i midten av oktober i da jeg kom over referanser til andre recalls / Technical Campaigns på bilen min, for å få opplysninger om hvilke recalls/kampanjer som berørte min bil og hvilke som eventuelt var utført (da jeg var av det inntrykk at det aldri var utført noe annet en periodisk service på min bil). Bavaria Kristiansand opplyser meg da om at det ikke var noen recalls eller technicals campaigs på min bil, og at det heller aldri hadde vært det. 

Dette synes jeg var rart, så jeg gjorde litt grundigere undersøkelser på nettet, og fant ut  at det var utstedt mange Technical Campaigns som berørte min bil. Jeg tok igjen kontakt med Bavaria, men de nektet fortsatt for at det hadde vært noen recalls eller technical campaigns  som berørte min bil. Allerede da så skjønte jeg at Bavaria lyver til meg, og jeg kontakter over de neste dagene flere BMW forhandlere - der jeg får mildt sakt sprikende og informasjon. En stund etter dette svinger jeg innom Bavaria med utskrifter av TC´ene jeg har funnet, men Bavaria nektet fortsatt for at det var noe ugjort med min bil - (og) de ga seg ikke på den løgnen før jeg viste dem BMW sine Technical Campaign dokumenter. De siste 3 ukene har jeg vørt flere turer innom Bavaria, og hatt enda flere telefonsamtaler, men uten noe resultat. Siste telefonsamtalen jeg hadde med dem var med verkstedsjefen den 5. november, som kulminerte i at han lovet å sjekke dette og lovet han skulle kontakte meg igjen mandag 19. november (altså i går) - men det gjorde han ikke. 

Jeg har i dag tidlig sendt en e-mail til vedkommende, samt. hat en kort telefonsamtale (mest for å forsikre meg om at e-mail´en var mottatt), og jeg må si jeg er sjokkert over tonen jeg ble møtt med i dag. Det kom bl.a. frem at de to ukene han ba om for å "sjekke opp" i dette ikke er brukt til å sjekke opp noe som helst, Jeg oppfatter det nå (etter siste kommunikasjon i dag) som om Bavaria Kristiansand gir meg en stor "Fuck You" og mangler enhver interesse av å ta tak i dette, men oppdaget også i dag at de mer-en-gjerne fortsette å servere usanne påstander. 

Jeg sitter nå med en bil(/motor) med en kjent designmessig feil/svakhet, som kan (og, på lang nok sikt: vil) føre til motorhavari. I tillegg så er det et halvt dusin andre technical campaigns som heller ikke er utført, tross at all service er utført på merkeverksted. Sitter nå i "tenkeboksen" og er ganske i villrede om hvordan jeg skal håndtere dette videre. Alle forslag og kommentarer mottas med takk.

Endret av Badger
Skrev feil årsmodell på bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt generelle betrakninger fra min side, jeg har inntrykk av at noen kampanjer og tilbakekallinger bare gjelder visse steder i verden, mulig jeg tar feil men det virker som USA har flest slike.  Jeg vet i hvert fall at første generasjon N63 V8 hadde noe de kalte CCP som betydde "customer care pack" som vel er et finere ord på tilbakekall. Uansett så gjaldt denne så vidt jeg vet kun i USA, hvorfor det er slik vet jeg ikke. 

Jeg vet også at de samme motorene fikk utvida garantien til 10 år på dyser, så vidt jeg vet var også dette kun i USA. 

Jeg fikk selv en tilbakekalling på min egen bil nå nylig som gjaldt en Software oppdatering på motor, brevet kom for øvrig fra BMW Nord Europa  Sverige/Norge og ikke fra min lokale Bavaria, de ringte for øvrig fra Bavaria Haugesund samme dag for å avtale tid. 

BMW Nord Europa hadde innhenta eierinfo fra Statens Vegvesen stod det i brevet. 

Så kan det tenkes at noen av disse kampanjene du finner på Google kanskje ikke har vært gjeldende i Norge?  

Selvsagt veldig kjipt hvis din lokale Bavaria holder deg for narr, lykke til med saken videre

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HPI 

Takk for tilbakemelding. Det er riktig som du sier at enkelte recalls ikke gjelder alle land, men på EU sine sider for Recalls (non-food related) står det hvilke land den/de individuelle "safety-recall" gjelder for, så jeg vet de jeg har funnet frem til er gjeldende for meg her i Norge.

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.search&lng=en 

(Det er fantastisk knotete å finne det man er ute etter på den siden, så regn med å sette av godt med tidhvis man føler for å gjøre et dypdykk der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en synser på dette, men jeg mener at kampanjen er avsluttet. Det var ikke alle heller som ble innkalt. De som ikke ble innkalt skulle visst alt være i orden på. Og det er det jo forsåvidt, men noen har likevel blitt berørt. Jeg tviler BMW idag vil gå med på å utbedre dette gratis, men om det oppstår problem så ser jeg rundt om at de kan gå med på en goodwill og dekke opp til 50% av reperasjonen alt etter som. Forutsett at servicer er fulgt opp. Du kan som forebyggende arbeid bytte olje hver 10-15000 og etterhvert bytte kjedestrammer. :)

Så kan det diskuteres hvorvidt BMW burde stått for hele regninga og hvor langt tilbake i tid de burde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har brukt denne motoren i alle former og farger, det vil derfor bli ekstremt kostbart og utbedre alle disse bilene. De har heller aldri gått ut med en tilbakekalling, men tatt diverse motorer på garanti eller goodwill opp gjennom tiden. 

Ut fra hva du skriver, virker det ikke som det er symptomer på register havari enda, men heller det at du er redd for at dette skal skje. Derfor vil ikke Bavaria hjelpe deg, fordi det er en jobb til +-50 000kr, som tar opp en mekaniker i opp til 4 dager. Og så lenge den ikke har symptomer vil de heller ikke gjøre noe. 

Jeg kjøpte en 09 320 xdat i desember 2014, som i mai 2015 fikk symptomer og konstatert registerkjede havari. Jeg valgte og benytte meg av drivlinjeforsikringen som jeg hadde tegnet hos Gjensidige, fordi det lønnet seg for meg. BMW hadde da en kampanje gående, men min bil var ikke dekket av den. Likevell kunne de søke Goodwill, men det ville sikkert blitt dyrere enn egenandelen til forsikringen. 

Om den ikke har symptomer ville jeg tegnet en drivlinje forsikring, slik at vist du skulle være uheldig så dekker den noe av kostnadene. Eventuelt ta kostnaden med og bytte kjede uansett. Prisene varierer fra 20 000kr og oppover, men er likevell billigere enn totalhavari av motor. 

Hvor langt har bilen gått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eivind320x 

Det er helt korrekt - jeg har ikke symptomer såvidt jeg vet, men av skade-  og kostnadsomfang hvis det intreffer så er jeg forståelig nok bekymret for at dette kan intreffe. Hvis det (som det er foreslått andre steder her inne på forumet) koster 60.000,- for ny motor og yterligere 30-40.000,- i arbeid så er vel det nesten halve salgsverdien av bilen. 

Bilen har ikke nådd de "magiske" 75.000 km som står omtalt i technical campaign´en til BMW, så jeg er vel ikke i den verste rissiko-sonen. 

Utover dette så er det mye frustrasjon og sinne over en forhandler/merkeverksted som er direkte uærlig med meg når jeg henvender meg om dette - synes dette blir uproffesjonelt & lite tillitsvekkende (sånn i-og-med at den 2010-modellen meget mulig skal byttes ut med noe  fabrikknytt i løpet av en 2-år periode... og/men etter kundebehandlingen jeg ha opplevd på Bavaria i Kristiansand så vet jeg ikke om jeg har lyst til å utsette meg for dem en ny periode.)

Endret av Badger
Grammacular skillarity.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 er egentlig gode motorer, men det er feilene som man hører om. Ja, det skjer, men det er ikke SÅ ofte i forhold til hvor mange som er på veien og jeg både håper og tror du er relativt trygg med så kort kilometerstand og servicer er fulgt opp. Det er en dyr affære om det skjer og som jeg skrev over kan man diskutere hvorvidt BMW burde dekke dette og hvor lenge. Jeg synes helt klart BMW burde dekke dette inntil f.eks. 8 år / 200000 km, det høres fornuftig ut, også for BMW vil jeg tro, men den gang ei. Da er det garantien som gjelder. Kampanjen er vel avsluttet og om du ikke ble innkalt er du da i systemet "ikke berørt" og det ikke stort annet å gjøre enn forebyggende arbeid-> vedlikehold. Anbefaler også alltid motorskadeforsikring uavhengig av bil. :)

@lagunilla er det noe å tilføye som du vet om?

Jeg skjønner frustrasjonen og er Bavaria ufin så er det flere andre BMW-forhandlere som sikkert gjerne vil ha deg som kunde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Jeg er helt enig med deg i det du skriver. Ingen bil er feilfri, og samme hvilket bilmerke / modell man kjøper så kan man ende opp med et «mandags-eksemplar»... sånn er det bare. Forskjellen er hvordan forhandlerstanden tar i mot deg som kunde, og kvaliteten de legger i preventivt vedlikehold nettop for å gjøre sjangsen for at den individuelle bileier går på noen form for uforskyldt «catastrophic failure» med tilhørende astronomisk utgift. 

Som det helt sikkert skinner klart igjennom på det jeg har skrevet i dag, så er jeg oppriktig sint & skuffet over hvordan jeg har opplevd å bli behandlet som kunde (og det føler jeg jeg har rett til å føle), men  jeg er også inneforstått med at det ikke bare skal fremstå som «surt oppgulp» - for det var ikke hovedbudskapet mitt her. 

Takker igjen for alle som deler sine tanker & betraktninger rundt dette.  😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Badger det som oftest skjer er at kjede strekker seg, da vil du kunne høre en slamrelyd i bakkant av motor. Det er ikke slik at den bare ryker helt uten forvarsel, her er det snakk om  flere mnd med slamring fra kjedet før det til slutt ryker. Du vil derfor ha god tid til og få fikset dette før det blir snakk om ny motor.

Min bil var rullet 118 000km da jeg fikk byttet registret og slapp billig fra det. Som sagt har hørt folk betale fra 25000kr og opp for bytte av registeret, det beror selvfølgelig på hvilke verksted du finner. Noen i området ditt har t.o.m dratt til Danmark for og gjøre jobben. 

Bare for å gi et eksempel sto jeg i sommer og fylte diesel på bilen da en 318d rulla inn på stasjon, mens bilen hans sto på tomgang hørte jeg klart og tydelig at registeret var dårlig. Gikk bort og fortalte hva jeg hørte og han ble utrolig takknemlig for at jeg ga beskjed. Etter og ha fått sjekket dette opp av verksted måtte registeret byttes å jeg sparte eier for totalhavari. Du trenger derfor ikke være mekaniker for og konstatere at bilen ikke låter rett. 

 

Legger ved et lydklipp av hvordan et strekt kjede høres ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Badger skrev:

@Eivind320x Takker-og-bukker. 😃 Skal sjekke det der i morgen. 

Ingen problem 😊, tviler på at bilen din har det, men det er viktigere og vite hvilke lyd som ikke skal være der. 

Nyt bilen, sett av noen kroner på en bilkonto også benytter du deg av Bavaria kun i de tilfellene hvor Mekonomen og co ikke kan hjelpe deg. 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Etter enda mer ´krangling´ gir Bavaria seg og gir meg beskjed om å møte opp i dag tidlig kl. 08:00 for å få utført TC på kjedestrammer og plugg/wiring harness til kupevifte. 

Møtte opp i dag tidlig (jeg var på plass 07:45, bare sånn fordi jeg holder avtaler) og blir forespeilet å måtte betale for dette. Jeg viser frem e-mail korrespondanse hvor det klart fremgå at Bavaria har lovet å utføre dette vederlagsfritt. Mer krangling, vedkommende i «front desk» blir merkbart irritert, og sukker & stønner... gir seg etter 10 minutter med krangling og saumfaring av e-maill korrespondansen på telefonen min.

Kjedestrammer (og plugg/wiring harness til kupevifta) er nå byttet, så jeg kan sove litt bedre om natta nå som faren for motorhavari er litt mindre - tok meg bare 5 - 6 uker med krangling, samt. at jeg selv måtte fremskaffe & vise frem BMW sine orginale TC dokumenter (som Bavaria nektet for at eksisterte). 

Jaggu ska´re være vanskelig... 

[Vedlagt bilder av den gamle kjedestrammeren som ble byttet.] 

IMG_0069.JPG

IMG_0070.JPG

Endret av Badger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...