Ole Magnus Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Hei! Håper det er noen smarte hoder her som kan litt om reklamasjon og den slags. Kjøpte i April en 120D 2008 mod, kjørt 85100km, hos en bruktbil forhandler. Helt i fra starten var det litt problemer, bl.a gult motor varsellys, høyre sidespeil bestemte seg av og til å felle seg helt ned (gikk ikke opp i samme posisjon av seg selv) belte i midten satt bom fast og bilen dro til høyre. Hadde dem til å se på bilen hos seg, sa at varsellyset var en historisk feil, og det var ikke noe galt med den, dem hadde prøvekjørt den, og dem merket ikke noe til at den dro til høyre. Fast forward til forrige lørdag, er på vei hjem fra jobb, plutselig kommer det en "ulelyd" som følger turtall og gasspådrag, setter den hos ett bilxtra verksted og etter 2 dager kommer med den konklusjonen at det er turboen som er gått i stykker, koster 17500,- å få den fikset... Skal ikke en turbo vare mer 97000km? Det stod i annonsen at den hadde vært på storservice februar 2018 og akkurat blitt eu godkjent. Noen som vet hva slags rettigheter jeg har ang reklamasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Solgte forhandleren den med garanti ( veldig vanlig at man får 1 års garanti xx xxx km ) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Magnus Skrevet November 27, 2018 Forfatter Share Skrevet November 27, 2018 19 minutter siden, scoot skrev: Solgte forhandleren den med garanti ( veldig vanlig at man får 1 års garanti xx xxx km ) ? Hei Ja det fulgte med 12mnd garanti fra Norsk bilgaranti, men dekningen som ble satt, dekker ikke turbo 😕 hadde bilen vært 9 år når jeg kjøpte den, hadde garantien dekket det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Turbo er en del av motoren, kan ikke avtale det vekk om du har motorgaranti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Uansett så har du reklamasjonsrett i 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Magnus Skrevet November 27, 2018 Forfatter Share Skrevet November 27, 2018 1 time siden, quandt1960 skrev: Turbo er en del av motoren, kan ikke avtale det vekk om du har motorgaranti Dem kunne vist det🙄 jeg har euro 100 bad dekning, hadde jeg hatt vanlig euro 100, hadde den blitt dekket🤨 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Magnus Skrevet November 27, 2018 Forfatter Share Skrevet November 27, 2018 4 minutter siden, Otis skrev: Uansett så har du reklamasjonsrett i 5 år. Hvordan går man fram for å "kreve dette"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 (endret) 19 minutes ago, Otis said: Uansett så har du reklamasjonsrett i 5 år. Dette gjelder vel NYE produkter? 5års reklamasjon på en bil som er 10 år i utgangspunktet kan jo ikke stemme. Jeg vet man har 2 år f.eks som finn.no opplyser, men en turbo som ryker 6mnd etter bilen er kjøpt vil jeg tro er vanskelig å få gjennom. Hvis vi ser fra et nøytralt standpunkt, så kan bilen ha blitt grisekjørt i 6mnd fra kjøpsdato - eller ikke såklart. Uansett har ingen forutsetninger for å se 6mnd frem i tid og forutse hva som ryker. Personlig mener jeg at du ikke har noen sak, bilen er "gammel" og dette er sansynligvis ikke en feil du klarer å bevise at forhandler bevisst skjulte ( HVIS det mot formodning var noe å skjule ) - ergo vanskelig å få gjennomslag for reklamasjon. Shit happends, sånn er det å eie en eldre bruktbil. Dessverre. Endret November 27, 2018 av scoot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Man har bestandig 5 år reklamasjonsrett på alle produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Spillet ingen rolle om produktet er 50 år. Men forskjellen ligger i om det dekkes av reklamasjonsrett eller ei. Og det er betraktelig mer nyansert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 En bil er ment å vare i lengre enn to år, men er slitedeler det? Er turbo en slitedel? Jeg tviler på man får igjennom en sak på dette da bilen er 10 år gammel og med dette er eller burde potensielle kjøpere være klar over fremtidige vedlikeholdskostnader. En 10 år gammel turbo kan jeg så og si ganske sikkert si at ikke er ment å vare i lengre enn to år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 3 hours ago, Otis said: Man har bestandig 5 år reklamasjonsrett på alle produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Spillet ingen rolle om produktet er 50 år. Men forskjellen ligger i om det dekkes av reklamasjonsrett eller ei. Og det er betraktelig mer nyansert. Jaggu, der lærte jeg noe nytt i dag. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Jeg ser jeg var noe uklar i mitt innlegg. Man har 5 år reklamasjonsrett på alle produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år etter kjøpsdato. Og det er selv om produktet er omså hvor gammelt. Jeg er faktisk usikker på om TS kunne fått en sak ut av dette. For motoren har gått veldig kort, selv om den er gammel. Og en turbo blir ikke dårlig uten bruk. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 23 minutter siden, Otis skrev: Jeg ser jeg var noe uklar i mitt innlegg. Man har 5 år reklamasjonsrett på alle produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år etter kjøpsdato. Og det er selv om produktet er omså hvor gammelt. Jeg er faktisk usikker på om TS kunne fått en sak ut av dette. For motoren har gått veldig kort, selv om den er gammel. Og en turbo blir ikke dårlig uten bruk. Skjønner Reklamasjonsrett betyr uansett ikke at man får reklamasjonen igjennom, det betyr bare at det er verdt å prøve. En turbo blir ikke ødelagt av å ikke bli brukt og burde ikke gå klar etter å bare ha gått så lite. Men den har likevel gått grovt 8000km i året i 10 år, så hvordan har eierne før kjørt eller behandlet bilen? Så kan man vri det andre mot bruktbilselger ang. varsellyset, beltet, sidespeil og at den drar mot høyre, det burde de ha rettet opp i om TS sa fra om dette med en gang. En bruktbilselger trenger ikke selge bilen med garanti, men om den er i vesentlig dårligere stand enn antatt så kan man reklamere, jeg tror det er 2 år på brukt, men da skal kjøper bevise at feilene ikke ligger hos han. Uten å peke på noen overhodet(!!!) har jeg inntrykket av at folk generelt tror man kan reklamere på alt og allting hele tiden og regner med å få medhold. En gåen turbo koster litt og kanskje verkstedet/bilselgeren kan gå med på en liten goodwill å dele regningen om man er litt ydmyk, men å forvente at de tar hele tror jeg ikke de vil gå med på. Dessverre. Brukt er brukt og man vet aldri. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet November 27, 2018 Share Skrevet November 27, 2018 Reklamasjonsretten gjelder, evt, fra datoen noe blir kjøpt nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå