Gå til innhold

Mobil1 Peak Life 5w50 har forsvunnet...


sandalius
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på bilen og ser at mobil1 Peak Life 5w50 har forsvunnet fra markedet. Den nye heter, så vidt jeg ksn se, Mobil1 fs x1 5w50. Her står det derimot ingenting om at dette er olje for Bmw High performance diesel. 

Noen som kan bekrefte at den nye oljen er lik den gamle? 

Skal brukes på en m47 motor uten partikkelfilter, så om det er andre oljer som anbefales, er det også flott. Bilen har nesten rullet 300.000 km, så vil helst ikke ha så tynn olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme olja men med ørsmå differanser i formulaen bare. Det at bmw high performance diesel er fjernet er mest sannsynlig fra bmw enn at selve olja er annerledes.(akkurat det får noen i mobil1 bekrefte/avkrefte)

 

 

 

Fs X1:

Screenshot_20181202-193957_Chrome.jpg

 

 

Peak life

Screenshot_20181202-194042_Chrome.jpg

Screenshot_20181202-194047_Chrome.jpg

 

 

Begge typene har 229.1 og 229.3.

Begge er SN/SM.

Begge er A3/B3 A3/B4

Begge har porsche a40 godkjenning

 

Ved 40 grader har peak life 108 mens fx har 101. Derfor er fx noe bedre på kaldstart vil jeg anta. I tillegg er fx bedre på flash point på 239 grader kontra 231 i peak life.

Så hvorfor bmw er fjernet på en olje som er bedre enn den som den erstatter er litt underlig ja.

Jeg hadde ikke hatt problemer å ha denne på en høy prestanda dieselmotor uten dpf. Har selv 300.000km på min m47 uten dpf og kjører mobil super 3000 5w40 på denne. Føler w50 er i meste laget (man føler motoren går litt tyngre) og forbruket går opp. Ikke alltid tykkere olje er bedre heller. Men på en trimma versjon med høy varmeutvikling for banebruk, er 5w50 eneste riktige på diesel og 10w60 eneste riktige på bensin M motorer. (Min erfaring)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! 

Bilen er trimmet, men kjøres ikke på bane, så ikke ekstrem bruk på noen måte. Kanskje jeg burde prøve en runde med mobil1 3000 5w40, den er LL01 også ser jeg. 

Skal se om jeg rekker å sende en mail til mobil1 og få en bekreftelse på hvorfor "high performance diesel" har forsvunnet fra den nye olja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sandalius skrev:

Skal bytte olje på bilen og ser at mobil1 Peak Life 5w50 har forsvunnet fra markedet. Den nye heter, så vidt jeg ksn se, Mobil1 fs x1 5w50. Her står det derimot ingenting om at dette er olje for Bmw High performance diesel. 

Noen som kan bekrefte at den nye oljen er lik den gamle? 

Skal brukes på en m47 motor uten partikkelfilter, så om det er andre oljer som anbefales, er det også flott. Bilen har nesten rullet 300.000 km, så vil helst ikke ha så tynn olje. 

Castrol Magnatec 5W-40 A3/A4 eller C3 LL04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bumper denne her

 

Bestilte nylig Mobil 1 ESP 0W-40, som tidligere har oppfylt ll04 kravene. Merket dog at pakningen var noe annerledes nå enn tidligere. Grønn kork istedenfor grå, og på baksiden stod det ingenting om at olja var ll04 sertifisert, til tross for at nettsiden hvor olja ble kjøpt ifra skrev dette. Etter et kjapt søk på google ser jeg at M1 ESP er "ny" og har et bittelitt høyere askenivå enn tidligere, som gjør at BMW ikke lenger godkjenner denne.

Kjenner jeg er lite keen på å levere tilbake olja nå som toll og frakt og alt mulig rart piss har blitt betalt, så spørsmålet er:

Hvor mye har det å si om man fyller på dette på en bil som mest sannsynlig ikke kommer til å gå mer enn 10 000 km på samme oljen? Tar motor, dpf eller andre komponenter skade ved bruk av olje som ikke er ll04 sertifisert (til tross for at den er ment for biler med partikkelfilter osv)? 

I verste fall bruker jeg bare olja på en eldre bil og bestiller opp ny til BMW'n, men kjekt om man slipper dette :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig koden er "knekt". Legg merke til at det står X3 rett før 0w-40. X3 olja er tiltenkt bensinmotorer. Siterer fra mobil 1 siden "mobil 1 esp x3 0w-40 is recommended for high performance engined requiring GPFS (Gasoline Particulate filters). 

Ellers står det ingenting angående diesel eller askeinnhold på hele siden, noe det er lett å finne frem til om man ser på på den ordinære Mobil 1 ESP 0w-40. 

Blir å kontakte selger og forhøre meg om en løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...