Gå til innhold

Bagasjeromvolum X5 F15 7-seter


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Innser jeg må selge drømmebilen til fordel for 7 seter. Har i dag sett på litt biler. Jeg har mest lyst på X5, men mistenker den blir for liten. Det finnes bare info om hybrid og forhandler har kun hybrid... Noen som vet hva volum på baggasje er med 7-seter er i bruk på en 3.0d? S-max ser også ut til å utgå siden den er mindre enn både XC90 og Q7 (ja, jeg strekker meg langt for å prøve å være både objektiv og praktisk.... :) ) Prøvde XC90 T8 hybrid i dag, men den gikk sjokkerende dårlig ifht. den jeg har i dag så jeg innser at motor må bli irrelevant på neste bil... (Nesten så jeg lurer på om det var noe galt med den jeg prøvde eller min er trimma uten at jeg vet det.... ) Likevel er XC90 og Q7 gode kandidater pga. baggasjerommet, men vil ikke slå fra meg X5 helt før jeg klarer å finne noe om volum med 7 seter i bruk der selv om den er 120l mindre enn Q7 med 5 seter. Håpløst at produsenter er så dårlig på å opplyse om det. Noen som har erfaringer med X5 med 7 seter kanskje og minst tre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 seter vil alltid bli for lite bagasjerom med 3 barn. Du bør skrive hva vanene deres er på tur. Har dere takboks, har dere alt dere trenge på en eventuell hytte, ergo dere har bare med dere minimalt på tur...etc.

Jeg tenker Mercedes GL er stor nok. Eller en ny Yukon/Suburban 8 seter (ikke ironisk ment). Den perfekte bil er egentlig Excursion 7.3, men de fleste er rusta opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Evopower... Suv med bakerste seterad i bruk=svært dårleg plass i bagasjerommet, og det gjeld spesielt i X5 vil eg tru. Eg har ikkje erfaring frå 3.0 d, men då eg kjøpte bil vurderte eg 40e. Bagasjerommet i den og xc90 (som eg endte opp med pga plass) er rett og slett ikkje i same liga. Men det såg du vel då du prøvde bilane? Eg trur ikkje bagasjerommet i F15 i praksis er veldig mykje større enn i F31. I liter er det sikkert det, men ikkje i "kor mykje barnefamiliestasj er det plass til" . Kva for ting skal du frakte? Barnevogner og denslags er vel berre å gløyme? 

Når det er sagt, om du ikkje treng barnevogn, er vel mykje gjort med ein god takboks? 

PS! Xc90 t8 står vel noko tilbake for ein  m550d, vil eg tru, men t8 går langt utanpå både 40e og 3.0d i F15 når det gjeld akselerasjon. 

Endret av justemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å samanlikne begge bilane samstundes. Då eg kjøpte vil sist, hadde eg òg mest lyst på X5, og hadde eigentleg landa på at x5 skulle det bli. Dette var etter at både, q7, x5 og xc90 var prøvde. Eg var klar over at bagasjerommet var minst i x5, men såg ikkje kor stor skilnad det var før tilfeldighetane ville ha det slik at då eg skulle levere tilbake ein xc90 eg prøvde, hadde forhandlaren ein x5 ståande på parkeringsplassen. Då eg såg bagasjeromma i desse to bilane attmed kvarandre, var skilnaden så stor at eg der og då konkluderte med at dette måtte bli svensk bil i staden 😒...

For meg var plass i bagasjerommet viktig. Er det det for deg, trur eg det kan vera lurt å ha ein "live" samanlikning. Om du finn ein X5 som er aktuell, er det jo lett å oppdrive ein T8 å samanlikne med. 

Endret av justemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at T8 "bare" er en 2-liter på 313hk/400nm hvis batteriet er utlada,  de har vel en regenering slik at batteri blir ladet litt under kjøring men om dette er nok til å kjøre i hybridmodus hele tiden vet jeg ikke.  I ren eldrift holder de vel 25-30km hører jeg folk sier.

En XC90 T8 er 2300kg og yter i hybrid modus 408hk ved 5700rpm og 640nm fra 2200-5400rpm,  0-100 går på 5.9s

En 550D er 2000kg og har 381hk ved 4000rpm og 740nm fra 2000-3000rpm. 0-100 går på 4.9s for touring.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Husk at T8 "bare" er en 2-liter på 313hk/400nm hvis batteriet er utlada,  de har vel en regenering slik at batteri blir ladet litt under kjøring men om dette er nok til å kjøre i hybridmodus hele tiden vet jeg ikke.  I ren eldrift holder de vel 25-30km hører jeg folk sier.

En XC90 T8 er 2300kg og yter i hybrid modus 408hk ved 5700rpm og 640nm fra 2200-5400rpm,  0-100 går på 5.9s

En 550D er 2000kg og har 381hk ved 4000rpm og 740nm fra 2000-3000rpm. 0-100 går på 4.9s for touring.

Avveiningene av hvordan ting løses i praksis skal vi nå alltids klare å ta i heimen :) Det er bakgrunnen til at vi har kommet fram til disse modellene, som vi vet alle er kompromisser på en eller annen måte. Skiboks brukes hele vinteren uansett da jeg er på ski 4-5 ganger i uka. Pga. plass frykter jeg at X5 blir for liten sammenlignet med de to andre alternativene, men det hadde derfor vært interessant å høre om noen visste data på bagasjeromvolum. 

Caravelle er vel egentlige som blir praktisk nok, men vi har fire barn en uke og ingen en annen uke så vi skal også ha en bil vi trives med når vi har barnefri. Alle fire barn blir nok med 2-3 dager i måneden i normal situasjon tenker jeg og selvfølgelig i ferier da. XC90 og Q7 skal nok dekke det behovet. 

Nettopp at det er så lite forskjell på tallene som overraska meg over hvor stor forskjellen var i praksis Hpi. Var igjen 20km rekkevidde på strøm i T8 og hadde den i sportmodus. Var en befrielse å kjøre egen bil i comfort modus etterpå da den selv der trykte deg vesentlig bedre ned i setene og T8 føltes som om den hadde halve motoreffekten. Får nyte siste tida med artig bil :) Siden alt annet blir nedtur uansett har jeg innsett at en hybrid med tåpelig rekkevidde (og høyt forbruk i praksis) ikke blir viktig for å prøve å opprettholde godt drag, men at det like gjerne kan være en svakere diesel siden motorytelser blir ganske irrelevant på neste bil... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, larserso skrev:

Avveiningene av hvordan ting løses i praksis skal vi nå alltids klare å ta i heimen :) Det er bakgrunnen til at vi har kommet fram til disse modellene, som vi vet alle er kompromisser på en eller annen måte. Skiboks brukes hele vinteren uansett da jeg er på ski 4-5 ganger i uka. Pga. plass frykter jeg at X5 blir for liten sammenlignet med de to andre alternativene, men det hadde derfor vært interessant å høre om noen visste data på bagasjeromvolum. 

Caravelle er vel egentlige som blir praktisk nok, men vi har fire barn en uke og ingen en annen uke så vi skal også ha en bil vi trives med når vi har barnefri. Alle fire barn blir nok med 2-3 dager i måneden i normal situasjon tenker jeg og selvfølgelig i ferier da. XC90 og Q7 skal nok dekke det behovet. 

Nettopp at det er så lite forskjell på tallene som overraska meg over hvor stor forskjellen var i praksis Hpi. Var igjen 20km rekkevidde på strøm i T8 og hadde den i sportmodus. Var en befrielse å kjøre egen bil i comfort modus etterpå da den selv der trykte deg vesentlig bedre ned i setene og T8 føltes som om den hadde halve motoreffekten. Den jeg kjørte var noe pole-greier, eller hva nå Volvo kaller det, så den hadde 421hk. Får nyte siste tida med artig bil :) Siden alt annet blir nedtur uansett har jeg innsett at en hybrid med tåpelig rekkevidde (og høyt forbruk i praksis) ikke blir viktig for å prøve å opprettholde godt drag, men at det like gjerne kan være en svakere diesel siden motorytelser blir ganske irrelevant på neste bil... :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om det er passe ny bil du ser etter, og etter alternativene du lister opp så vil jeg anta at budsjettet ligger opp under millionen. Hvis du trenger bil med 7 seter og god plass bak siste seterad så er det ikke mange fine alternativer som finnes. X5, XC90 og Q7 har alle veldig liten plass bak seteradene. Nå kommer X7 og Mercedes GLS finnes også, men disse er svært kostbare. Ett alternativ jeg ville ha sett nærmere på er nyere Chevrolet Suburban LTZ, glem alt du vet om de gamle Suburbane med dieselmotor og bladfjærer. Dette er en fullgod luksusbil med like høyt teknologinivå som en BMW. Den har like stor plass bak tredje seterad som en X5 har med de bakerste setene felt ned. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132296860

Hadde selv en Ford Excursion og du blir rett og slett bortskjemt med plass. Ingen ting stopper den og du kan få med alt du ønsker å ha med. Den bilen savner jeg... Har også kjørt nyeste Tahoe i noen tilfeller, en bil som så si er identisk til Suburban i annonsen over her. Mitt inntrykk er at det har skjedd MYE bra med amerikanske biler de siste 10-15 årene.

Ellers så deler jeg din opplevelse med Volvo T8 drivlinjen. Jeg kjørte en S90 T8 med fulladet batteri, opplevde aldri at jeg kjørte en bil med over 400 hester. Min F10 530d (optimalisert til ca 300 hk) føltes vel så sprek og faktisk sprekere i noen øvelser takket være BMW sin fantastiske sports automatkasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn Caravelle blir vel et premiss, men Caravelle er et premiss det også for det er ikke en bil jeg synes det er verdt å betale dyre dommer for samt at den funker veldig dårlig de ukene vi er kun to voksne. Utifra det jeg har lest av data spørs det om jeg dessverre må være litt mer objektiv enn jeg vanligvis er og kjøpe min første bil som ikke er BMW. Må få prøvd Q7, som på papiret ser ut til å være beste kandidat sammen med XC90. Takker for tips om å tenke åpent om amerikansk, men jeg klarer ikke hverken Mercedes eller amerikanske biler grunnet imaget man sender med slike biler... Er en her i byen som har ny Suburban med skilt "Pappa", og jeg har blitt overraska over hvor mange som har lagt merke til den og hvor ofte den er samtaletema blant folk som overhodet ikke er bilinteresserte med hoderystende fokus... Ellers er resonnementet ditt ganske korrekt :) 2-4 år gammel bil med brukbar plass og god kvalitet som ikke gir unødig stort mellomlegg på 550en :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...