Gå til innhold

Dieselpumpe havari F10


michaelskare
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, bilen til mor og far stoppet plutselig og fryktet dieselpumpe. Skrudde opp pumpa for å se om jeg fant spon i dag, og det var det! 

Gjelder en BMW F10 2011 520d N47T.

Dette er uten tvil en dyyyyr reprasjon og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har og verksteder det kan være lurt å høre med. Holder til på østlandet, men ikke noe problem å hive den på hengeren for å reparere den billigere. Eventuelt om det kan lønne seg å ta dette i Sverige, Polen eller lignende?

Har plus forsikring, har ikke rekt å snakke med forsikringsselskapet, men dekker mest sannsynlig 40% av utgiftene. 

IMG_1851.thumb.JPG.9637f159a89257a788eadd68fc2becba.JPGIMG_5277.thumb.JPG.e33c744c9ea174d856c9731f264dbfed.JPG

IMG_0086.thumb.JPG.7e1761bdcc668bcb1b8b0322d9b6ab8f.JPGIMG_8246.thumb.JPG.94ea0949cb3de4661a243512fab3d90c.JPG

Setter pris på alle svar! :D 

Endret av michaelskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger å skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter.

Så må du vaske/spyle igjennom alle rør inkludert rail. Tanken må ned og vaskes.

Dette er egentlig en jobb man gjøre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, quandt1960 skrev:

Skjønner ikke hvorfor dette skjer på BMW og ikke Volvo. Er jo samme pumper de bruker. 

Sånn jeg forstod det på noen på et Tysk BMW forum så er ikke disse havariene så veldig vanlige der nede heller 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5  Egenandel

     Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:

     Før passerte  100 000 km:                kr  4 000
     Ved passerte  100 000 km:  
           20% av reparasjonskostnaden, minst kr  6 000
     Ved passerte  150 000 km: 
           30% av reparasjonskostnaden, minst kr  8 000
     Ved passerte  175 000 km: 
           40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000
     Ved passerte  200 000 km opphører dekningen.

     Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til
     elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr
     år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.

Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, får jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Otis skrev:

Du trenger å skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter.

Så må du vaske/spyle igjennom alle rør inkludert rail. Tanken må ned og vaskes.

Dette er egentlig en jobb man gjøre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg.

Takk for svar, så rail’en må ikke byttes, kan spyles igjennom? Har tilgang på bukk, men aldri gjort en så stor jobb før.

 

31 minutter siden, Daniel. skrev:

Sånn jeg forstod det på noen på et Tysk BMW forum så er ikke disse havariene så veldig vanlige der nede heller 🤔

Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bricks skrev:

2.5  Egenandel

     Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:

     Før passerte  100 000 km:                kr  4 000
     Ved passerte  100 000 km:  
           20% av reparasjonskostnaden, minst kr  6 000
     Ved passerte  150 000 km: 
           30% av reparasjonskostnaden, minst kr  8 000
     Ved passerte  175 000 km: 
           40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000
     Ved passerte  200 000 km opphører dekningen.

     Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til
     elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr
     år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.

Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, får jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km

Bilen er gått 213000 ca så mener 40% dekkes.

Endret av michaelskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, michaelskare skrev:

Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?🤔

Aner ikke. Vet jo ofte det der med biodiesel blir nevnt, men da burde jo som quandt nevner Volvo ha havarert like "ofte"?

Også kan vi jo og se på hvorfor det stort sett er N47 2l som havarerer. Har ikke sett mye til N57 og B motorene, men det kan jo skyldes at det er MYE N47 2l solgt i Norge.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker på hva som er problemet, men de påpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smøring visstnok og mangel av løftepumpe i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker på hva som er problemet, men de påpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smøring visstnok og mangel av løftepumpe i tanken.

Ikke bare Duramax som fikk den pumpen :(

https://www.forthepeople.com/class-action-lawyers/cp4-pump-failure-lawsuit/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffet i Norge skal være av god kvalitet og følger europeisk regelverk, så drivstoffet skal være likt i grunntilstand før eventuelle tilsetninger leverandører gjør, feks Shell med sin VPower. Det dårlige drivstoffet som produseres i Norge er for andre markeder som feks Afrika og blir shippet dit direkte fra feks Mongstad. 

Har forhørt meg med Volvo i Norge og de har ikke kartlagt noen bytter av disse pumpene. På et amerikansk forum har jeg lest at det er en kombinasjon med dårligere drivstoff (ultra lavt svovelinnhold) og mangel på matepumpe som på feks Duramax motorer. Da jobber cp4 pumpa mer og har verre driftsbetingelser. Men BMWr har jo en mate pumpe og returslange så skjønner ikke hvorfor BMW og evt N47 skulle vært utsatt mer enn andre. Det kan og være at bilen en gang har vært feilfylt uten at hele systemet er blitt renset skikkelig. Men rart hele greien

 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1440147

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...