michaelskare Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 (endret) Hei, bilen til mor og far stoppet plutselig og fryktet dieselpumpe. Skrudde opp pumpa for å se om jeg fant spon i dag, og det var det! Gjelder en BMW F10 2011 520d N47T. Dette er uten tvil en dyyyyr reprasjon og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har og verksteder det kan være lurt å høre med. Holder til på østlandet, men ikke noe problem å hive den på hengeren for å reparere den billigere. Eventuelt om det kan lønne seg å ta dette i Sverige, Polen eller lignende? Har plus forsikring, har ikke rekt å snakke med forsikringsselskapet, men dekker mest sannsynlig 40% av utgiftene. Setter pris på alle svar! Endret Desember 29, 2018 av michaelskare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Du trenger å skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter. Så må du vaske/spyle igjennom alle rør inkludert rail. Tanken må ned og vaskes. Dette er egentlig en jobb man gjøre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Skjønner ikke hvorfor dette skjer på BMW og ikke Volvo. Er jo samme pumper de bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 8 minutter siden, quandt1960 skrev: Skjønner ikke hvorfor dette skjer på BMW og ikke Volvo. Er jo samme pumper de bruker. Sånn jeg forstod det på noen på et Tysk BMW forum så er ikke disse havariene så veldig vanlige der nede heller 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 2.5 Egenandel Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik: Før passerte 100 000 km: kr 4 000 Ved passerte 100 000 km: 20% av reparasjonskostnaden, minst kr 6 000 Ved passerte 150 000 km: 30% av reparasjonskostnaden, minst kr 8 000 Ved passerte 175 000 km: 40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000 Ved passerte 200 000 km opphører dekningen. Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000. Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, får jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michaelskare Skrevet Desember 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2018 50 minutter siden, Otis skrev: Du trenger å skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter. Så må du vaske/spyle igjennom alle rør inkludert rail. Tanken må ned og vaskes. Dette er egentlig en jobb man gjøre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg. Takk for svar, så rail’en må ikke byttes, kan spyles igjennom? Har tilgang på bukk, men aldri gjort en så stor jobb før. 31 minutter siden, Daniel. skrev: Sånn jeg forstod det på noen på et Tysk BMW forum så er ikke disse havariene så veldig vanlige der nede heller 🤔 Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michaelskare Skrevet Desember 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2018 (endret) 3 minutter siden, bricks skrev: 2.5 Egenandel Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik: Før passerte 100 000 km: kr 4 000 Ved passerte 100 000 km: 20% av reparasjonskostnaden, minst kr 6 000 Ved passerte 150 000 km: 30% av reparasjonskostnaden, minst kr 8 000 Ved passerte 175 000 km: 40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000 Ved passerte 200 000 km opphører dekningen. Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000. Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, får jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km Bilen er gått 213000 ca så mener 40% dekkes. Endret Desember 29, 2018 av michaelskare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 (endret) 4 minutter siden, michaelskare skrev: Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?🤔 Aner ikke. Vet jo ofte det der med biodiesel blir nevnt, men da burde jo som quandt nevner Volvo ha havarert like "ofte"? Også kan vi jo og se på hvorfor det stort sett er N47 2l som havarerer. Har ikke sett mye til N57 og B motorene, men det kan jo skyldes at det er MYE N47 2l solgt i Norge. Endret Desember 29, 2018 av Daniel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Ser ut som den opphører ved 200k, desverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michaelskare Skrevet Desember 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2018 1 minutt siden, bricks skrev: Ser ut som den opphører ved 200k, desverre Motorforsikring på denne fra DNB opphører ikke ved 200k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Sorry var sikker på at det sto If😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michaelskare Skrevet Desember 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2018 18 minutter siden, bricks skrev: Sorry var sikker på at det sto If😀 Åjaa😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker på hva som er problemet, men de påpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smøring visstnok og mangel av løftepumpe i tanken. Daniel. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 2 minutter siden, Otis skrev: CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker på hva som er problemet, men de påpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smøring visstnok og mangel av løftepumpe i tanken. Ikke bare Duramax som fikk den pumpen https://www.forthepeople.com/class-action-lawyers/cp4-pump-failure-lawsuit/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Drivstoffet i Norge skal være av god kvalitet og følger europeisk regelverk, så drivstoffet skal være likt i grunntilstand før eventuelle tilsetninger leverandører gjør, feks Shell med sin VPower. Det dårlige drivstoffet som produseres i Norge er for andre markeder som feks Afrika og blir shippet dit direkte fra feks Mongstad. Har forhørt meg med Volvo i Norge og de har ikke kartlagt noen bytter av disse pumpene. På et amerikansk forum har jeg lest at det er en kombinasjon med dårligere drivstoff (ultra lavt svovelinnhold) og mangel på matepumpe som på feks Duramax motorer. Da jobber cp4 pumpa mer og har verre driftsbetingelser. Men BMWr har jo en mate pumpe og returslange så skjønner ikke hvorfor BMW og evt N47 skulle vært utsatt mer enn andre. Det kan og være at bilen en gang har vært feilfylt uten at hele systemet er blitt renset skikkelig. Men rart hele greien https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1440147 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå