GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, bilen til mor og far stoppet plutselig og fryktet dieselpumpe. Skrudde opp pumpa for Ä se om jeg fant spon i dag, og det var det! 

Gjelder en BMW F10 2011 520d N47T.

Dette er uten tvil en dyyyyr reprasjon og lurer derfor pÄ hvilke erfaringer dere har og verksteder det kan vÊre lurt Ä hÞre med. Holder til pÄ Þstlandet, men ikke noe problem Ä hive den pÄ hengeren for Ä reparere den billigere. Eventuelt om det kan lÞnne seg Ä ta dette i Sverige, Polen eller lignende?

Har plus forsikring, har ikke rekt Ä snakke med forsikringsselskapet, men dekker mest sannsynlig 40% av utgiftene. 

IMG_1851.thumb.JPG.9637f159a89257a788eadd68fc2becba.JPGIMG_5277.thumb.JPG.e33c744c9ea174d856c9731f264dbfed.JPG

IMG_0086.thumb.JPG.7e1761bdcc668bcb1b8b0322d9b6ab8f.JPGIMG_8246.thumb.JPG.94ea0949cb3de4661a243512fab3d90c.JPG

Setter pris pÄ alle svar! :D 

Endret av michaelskare
Skrevet

Du trenger Ä skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter.

SÄ mÄ du vaske/spyle igjennom alle rÞr inkludert rail. Tanken mÄ ned og vaskes.

Dette er egentlig en jobb man gjĂžre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg.

Skrevet
8 minutter siden, quandt1960 skrev:

SkjÞnner ikke hvorfor dette skjer pÄ BMW og ikke Volvo. Er jo samme pumper de bruker. 

SĂ„nn jeg forstod det pĂ„ noen pĂ„ et Tysk BMW forum sĂ„ er ikke disse havariene sĂ„ veldig vanlige der nede heller đŸ€”

Skrevet
2.5  Egenandel

     Egenandelen beregnes ut fra kjĂžrt distanse slik:

     FĂžr passerte  100 000 km:                kr  4 000
     Ved passerte  100 000 km:  
           20% av reparasjonskostnaden, minst kr  6 000
     Ved passerte  150 000 km: 
           30% av reparasjonskostnaden, minst kr  8 000
     Ved passerte  175 000 km: 
           40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000
     Ved passerte  200 000 km opphĂžrer dekningen.

     SÊrskilt egenandel ved skade pÄ batteripakke til
     elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr
     Är etter 1. Är, inntil 75%, minst kr 4 000.

Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, fÄr jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km

Skrevet
50 minutter siden, Otis skrev:

Du trenger Ä skifte dyser og pumpe samt pumpe i tanken og filter.

SÄ mÄ du vaske/spyle igjennom alle rÞr inkludert rail. Tanken mÄ ned og vaskes.

Dette er egentlig en jobb man gjĂžre selv, men tanken er noe vanskelig uten bukk, ser jeg for meg.

Takk for svar, sĂ„ rail’en mĂ„ ikke byttes, kan spyles igjennom? Har tilgang pĂ„ bukk, men aldri gjort en sĂ„ stor jobb fĂžr.

 

31 minutter siden, Daniel. skrev:

SĂ„nn jeg forstod det pĂ„ noen pĂ„ et Tysk BMW forum sĂ„ er ikke disse havariene sĂ„ veldig vanlige der nede heller đŸ€”

Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?đŸ€”

Skrevet (endret)
3 minutter siden, bricks skrev:

2.5  Egenandel

     Egenandelen beregnes ut fra kjĂžrt distanse slik:

     FĂžr passerte  100 000 km:                kr  4 000
     Ved passerte  100 000 km:  
           20% av reparasjonskostnaden, minst kr  6 000
     Ved passerte  150 000 km: 
           30% av reparasjonskostnaden, minst kr  8 000
     Ved passerte  175 000 km: 
           40% av reparasjonskostnaden, minst kr 10 000
     Ved passerte  200 000 km opphĂžrer dekningen.

     SÊrskilt egenandel ved skade pÄ batteripakke til
     elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr
     Är etter 1. Är, inntil 75%, minst kr 4 000.

Her ser du de forskjellige egenandeler vs kmstand, fÄr jo dekt 60 prosent mellom 175000 og intil 200000 km

Bilen er gÄtt 213000 ca sÄ mener 40% dekkes.

Endret av michaelskare
Skrevet (endret)
4 minutter siden, michaelskare skrev:

Mulig dieselen i Norge ikke er like bra som andre land?đŸ€”

Aner ikke. Vet jo ofte det der med biodiesel blir nevnt, men da burde jo som quandt nevner Volvo ha havarert like "ofte"?

OgsÄ kan vi jo og se pÄ hvorfor det stort sett er N47 2l som havarerer. Har ikke sett mye til N57 og B motorene, men det kan jo skyldes at det er MYE N47 2l solgt i Norge.

Endret av Daniel.
Skrevet
1 minutt siden, bricks skrev:

Ser ut som den opphĂžrer ved 200k, desverre

Motorforsikring pÄ denne fra DNB opphÞrer ikke ved 200k

Skrevet

CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker pÄ hva som er problemet, men de pÄpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smÞring visstnok og mangel av lÞftepumpe i tanken.

Skrevet
2 minutter siden, Otis skrev:

CP4 blir brukt i i kombinasjon med Duramax motor i statene. Det skrives det endel om havari, de er ikke 100% sikker pÄ hva som er problemet, men de pÄpeker bla. ultra lav sulfur innhold i diesel som gir mindre smÞring visstnok og mangel av lÞftepumpe i tanken.

Ikke bare Duramax som fikk den pumpen :(

https://www.forthepeople.com/class-action-lawyers/cp4-pump-failure-lawsuit/

Skrevet

Drivstoffet i Norge skal vÊre av god kvalitet og fÞlger europeisk regelverk, sÄ drivstoffet skal vÊre likt i grunntilstand fÞr eventuelle tilsetninger leverandÞrer gjÞr, feks Shell med sin VPower. Det dÄrlige drivstoffet som produseres i Norge er for andre markeder som feks Afrika og blir shippet dit direkte fra feks Mongstad. 

Har forhÞrt meg med Volvo i Norge og de har ikke kartlagt noen bytter av disse pumpene. PÄ et amerikansk forum har jeg lest at det er en kombinasjon med dÄrligere drivstoff (ultra lavt svovelinnhold) og mangel pÄ matepumpe som pÄ feks Duramax motorer. Da jobber cp4 pumpa mer og har verre driftsbetingelser. Men BMWr har jo en mate pumpe og returslange sÄ skjÞnner ikke hvorfor BMW og evt N47 skulle vÊrt utsatt mer enn andre. Det kan og vÊre at bilen en gang har vÊrt feilfylt uten at hele systemet er blitt renset skikkelig. Men rart hele greien

 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1440147

 

 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...