Gå til innhold

dobbel eksos for f30


romankollar77
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en f30 320d xdrive og har lyst til å bytte til dobbelt eksos. Har lett en god del på ebay, finn.no og google men har enda ikke klart å finne noe som lages originalt til 320d. Eneste jeg har funnet til en fornuftig pris er lyddemper med dobbel endestuss på ebay. Denne stammer fra en 328i, så spørsmålet mitt er. Vil den passe til en 320d? takker

Endret av romankollar77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikka litt på performace men det koster en god del mer enn jeg hadde tenkt å bruke. Målet mitt er i tillegg å få litt grommere lyd, da jeg også har lyst på sportfilter og chippe bilen. Slik jeg ser det er beste løsninga nå å sveise eksosen sjæl? Altså ikke sjæl da jeg ikke har verksted eller sveiseaparat :D men kappe av lyddemperen og få sveiset på noe rør med kul endestuss. Blir det kanskje for mye lyd uten lyddemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde custom eksos på min E91 hos eksosverksted, prisene var mye rimeligere enn jeg trodde versus å kjøpe noe.

Mer lyd men fremdeles godkjent, og meget godt utført, også får du det akkurat som du vil utseende-messig.

Uten lyddemper osv. kan fort bli litt rar lyd og droning etc. er min erfaring. Nå er det vel ikke noe spesielt grom lyd på en 4 sylindra diesel heller :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, romankollar77 skrev:

Hvilket eksosverksted gikk du for? Og husker du hva prisen ble? Vet at lyden på en 320d ikke er så mye å skryte av, men litt mer lyd hadde ikke vært feil :D 

Jeg brukte Bilens Eksosanlegg men det ser ut som om de er nedlagt ser jeg nå etter et google søk :-? hmmm

Betalte 8-9000 for doble rør fra midten og bakover med 2x magnaflow straight-through lyddemper og 4" endestusser.

Hadde org 335 anlegg og bare lyddemperne fra 335 koster sånn 6000 kr stykket, så de ligger i boden og er til salgs :-D

Kjøpte også en diffusor fra Tyskland med plass til 2 utblås som jeg satte på.

Du som har 320d har vel ikke plass til doble lyddempere bak (?) så der blir vel løsningen bare et rør ut til siden eller noe sånt, vet ikke hvordan f30 ser ut under der. Noen har jo bare et "dummy" rør ut til siden uten funksjon bare for utseendet.

Nettopp det jeg mente med å få laget noe ordentlig, i og med at lyden ikke er all verdens fin så blir det ofte ganske kjip lyd med bare strake rør etc. :-D

 

20181028_162943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Call me old fashioned, men jeg synes det ser bedre ut med dobbel eksos på en og samme side som f.eks. en 328i har :D  Nå snakker jeg selvsagt om min f30, bilen din ser heftig bra ut med dobbel eksos på begge sider ;) Men jeg trenger ikke plass for dobble lyddempere på min. men funker det evt å kjøpe åpne lyddempere fra biltema og sveise inn de? jo mer jeg skriver nå, jo mer innser jeg hvor lite peiling jeg egentlig har :D 

Har også skaffet med en diffuser fra Nomax.no til en veldig god pris og den har plass til dobbel eksos på venstre side. Egentlig pga denne jeg styrer så mye med den dobble eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, romankollar77 skrev:

Call me old fashioned, men jeg synes det ser bedre ut med dobbel eksos på en og samme side som f.eks. en 328i har :D  Nå snakker jeg selvsagt om min f30, bilen din ser heftig bra ut med dobbel eksos på begge sider ;) Men jeg trenger ikke plass for dobble lyddempere på min. men funker det evt å kjøpe åpne lyddempere fra biltema og sveise inn de? jo mer jeg skriver nå, jo mer innser jeg hvor lite peiling jeg egentlig har :D 

Har også skaffet med en diffuser fra Nomax.no til en veldig god pris og den har plass til dobbel eksos på venstre side. Egentlig pga denne jeg styrer så mye med den dobble eksosen.

Aha, så det er det som er dobbel eksos :-D Da blir det enklere og billigere.

Biltema eksos.... hmmmmm:roll: Har du noen som kan sveise for deg? eksos verksteder som er godkjent gjør ikke mye sånn lenger pga strenge eu kontroll krav osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg jobber med har både sveiseapparat og han sier selv at han behersker det også :D tenkte eventuelt å kappe av eksosen før lyddemperen og få sveiset på noe fester slik at jeg kan kjøre med "straight pipe" til vanlig, men også kunne sette på oridinalt med lyddemper når den skal på eu-kontroll og lignende (Y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget selv om til dobbel på min 316i F30 med original potte fra 328i. Dette var et styr uten like grunnet at på 328i går røret inn i front av potta mens på 316i svingte den inn på siden. I tillegg var røret inn fra 328i tykkere. Så det ble overganger og bend pluss litt bøying før det kom på plass. 

Måtte også kjøpe andre oppheng da potta var lengre og krevde en ny brakett på høyre side. 

Så sluttresultatet ble at en veldig billig brukt potte ble dyrt sluttresultat.

Jeg grubler nå på å sette tilbake originale potta og heller kjøpe dobbelstussene fra Biltema og få sveiset de på. De passer ikke rett på, men @Frode D har gjort akkurat dette på F31en sin, og det ble meget bra. 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...