Gå til innhold

e39 - Gule lys dukket opp på Dash'en


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Var ute på en tur ikveld...-10gr ute. Etter å ha kjørt noen hundre meter merket jeg litt smårykk i motorgangen i 40 km/t. Kikket litt på instrumentpanelet. Så at speedometeret hoppet opp og ned fra null. Etterhvert viste det null konstant. Noen minutter senere får jeg gult lys i ASC og på ABS. Testet ABS...virket ikke. Ellers alt ok. Hadde bare diagnose på mobilen som bare viser utslippsverdier, så får ingen feilkoder via den. For kaldt å holde på med INPA nå. Noen som har formening om hva det kan være? Speedsensor?...ABS sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, BMWlog said:

Usikker hva det kan være men ABS sensorer er vell å regne som forbruksvare på E39 😉

Hehe...ja, mulig det...har 2 stk  e39 jeg, men dette vil være den første for meg isåfall...men så kjører jeg ikke så mye da. Er ettermarkedssensorene brukande, tror du? Hørt at kam og kranksensorene ikke er helt best 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, xracer skrev:

Hehe...ja, mulig det...har 2 stk  e39 jeg, men dette vil være den første for meg isåfall...men så kjører jeg ikke så mye da. Er ettermarkedssensorene brukande, tror du? Hørt at kam og kranksensorene ikke er helt best 

Ja etter min erfaring (Ihvertfall på Koed) så fungerer alternativ til original vare helt perfekt. Ville forøvrig gått for noe slikt og ikke noe kina/ebay sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Otis said:

Det er vel venstre bak, ABS sensor, mener jeg.

Evt kan det være defekt ABS hjerne, ikke ukjent det heller.

Så signalet til speedometer går via ABS hjerne tror du? Hmm...dyrt...hehe...iallefall, speedo hoppet litt opp og ned før det til slutt la seg på null permanent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BMWlog said:

Ja etter min erfaring (Ihvertfall på Koed) så fungerer alternativ til original vare helt perfekt. Ville forøvrig gått for noe slikt og ikke noe kina/ebay sensorer.

Kjøpte meg coil for litt siden på Biltema og satt i....motoren har aldri gått så fint og jevnt som nå....de har ABS sensor der tror jeg...er sikkert 1/3 pris av OEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Otis said:

Det er korrekt, se her

Får vel etterhvert se via INPA el. en kode som forteller om det er en sensor eller selve ABS modulen håper jeg...men tar jeg feil hvis det ser ut som signalet X1101 kommer fra sensor og går til både ABS og Cluster? Siden feil på både speedo og ABS, virker det da som at det er sensorfeil?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-523i-tou/wiring-functional-info/body/displays-information/instrument-panel-basic/displays/speed-reading/aWG8107

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen din er 2000 mod så er det en kjent svakhet at loddinger i ABS hjernen smelter. Fordi den sitter montert så nærme eksos manifold. Det finnes firmaer som reparerer dette.  E39 produsert fra 09/98 har dette problemet.

Speedometer får signal fra ABS sensor på venstre bakhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, xracer skrev:

Får vel etterhvert se via INPA el. en kode som forteller om det er en sensor eller selve ABS modulen håper jeg...men tar jeg feil hvis det ser ut som signalet X1101 kommer fra sensor og går til både ABS og Cluster? Siden feil på både speedo og ABS, virker det da som at det er sensorfeil?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-523i-tou/wiring-functional-info/body/displays-information/instrument-panel-basic/displays/speed-reading/aWG8107

That's where you're wrong mister.

X1101 er en split til general module, slik jeg ser det. Og om du ser på pinout på ABS sentralen så er pin 12 og 13 abs sensor venstre bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Otis said:

That's where you're wrong mister.

X1101 er en split til general module, slik jeg ser det. Og om du ser på pinout på ABS sentralen så er pin 12 og 13 abs sensor venstre bak.

Du har sikkert rett, klarer ikke å se funksjonen med et kjapt overblikk. Som sagt, får håpe diagniosen klarer å differensiere mellom enhetsfeil og sensor

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, MrBrum said:

Hvis bilen din er 2000 mod så er det en kjent svakhet at loddinger i ABS hjernen smelter. Fordi den sitter montert så nærme eksos manifold. Det finnes firmaer som reparerer dette.  E39 produsert fra 09/98 har dette problemet.

Speedometer får signal fra ABS sensor på venstre bakhjul.

Ja, er en 2000 modell. Ok, det var jo klart og greit svar på hva jeg har å gjøre. Angående ABS hjernen, er det spesialloddeutstyr som må til tro eller noe jeg kan klarer selv?

EDIT:

Ser at der er en person som nevner at hvis lys i bare ASC/DSC og ABS så er det ofte sensor. Hvis bremselys i dash kommer på i tillegg, er det oftest ABS modulen. Jeg har ihvertfall bare lys i ASC og ABS.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du klarer selv hvis du finner opplagte dårlige loddinger. Vanlig loddebolt med passende spiss kan brukes. Bruk loddetinn med flussmiddel i sentrum av tråden. Den er lettere å plassere loddetinnet med når det smelter. Hvis det er andre elektroniske feil i enkeltkomponenter klarer du ikke dette selv.

INPA gir deg bra informasjon.  INPA kan også brukes til litt testing. Du kan se signalene fra hjulene live også. Men hvis det er brudd i en krets i ABS sentralen er det ikke sikkert du finner en melding som spesifikt sier det....men du må tolke alt som kommer frem.

617263352_abssignal.jpg.748ff8f29318e348953bf2bbdaa7519b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...