Gå til innhold

Spørsmål ang ConnectedDrive og RTTI


Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Hvordan opplever dere at RTTI fungerer? Vise informasjon  om trafikk på ruten f eks eller omdirigere ruten hvis det oppstår kø eller hinder.

Jeg har forstått det slik at hvis man har på dynamiske ruter og  TP så skal man få opp informasjon og alternativ rute?

Hvis man ikke har TP aktiv blir man automatisk omdirigert uten information?

 

 

Et annet spørsmål gjelde ConnectedDrive appen på telefonen

 

Er det vanlig at man må åpne appen på telefonen og koble til lightningkabel før man starter tenningen for at appene, f eks Spotify skal bli tilgjengelig i IDriven?

I mitt tilfelle er det slik.

Spotify virker ikke igjennom connectedDrive menyen på IDriven.

 

 

 

Endret av Fredrik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTTI fungerer veldig bra her i mitt område. Den er kjapp til å foreslå alternative ruter dersom jeg har navigasjonen aktiv. Og kjører jeg med kun kartvisning (altså ingen aktiv navigasjon) så endrer kartet farge etterhvert som trafikken tetter seg til eller løser seg opp.  Liker funksjonen veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært veldig imponert over RTTI, og forlenget ikke abonnementet når det gikk ut nå i høst.

Hovedveien her jeg bor hadde aldri trafikkflytfargene (sideveiene hadde derimot), i tillegg kom det ofte opp sperret vei når vi skulle til hytten f.eks. med en omkjøring rundt halve landet. Var aldri noe sperret vei, eller tegn til at den hadde vært sperret.

Har også ganske ofte opplevd røde streker (stillestående trafikk), uten at det har vært så mye som en bil som har stått i ro.

Brukte den også rundt køer i sommer nedover Europa, og brukte lengre tid på omkjøringen enn det det ville tatt å bare stå i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var til Italia sist sommer kom det ofte opp melding om kø og forstyrrelser. Men etter få minutter konkluderte den gjerne med at det var like hensiktsmessig å bare være i køen. Den forstod vel at vi hold lav fart pga campingvogn og da var det liten vits å velge ny rute.

Pussig at det skal være slike forskjeller ute og går, det er jo de samme datakildene som ligger til grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer også med andre systemer. Waze, som vel er det beste å oppdrive, sendte oss en rundtur på den svenske landsbygda i sommer, etter alt å dømme uten gyldig grunn. Og en leiebil i Tyskland (Ford) kom støtt og stadig med forslag om "raskere" omkjøringer, gjennom sperringer og mot enveiskjøring. Fant etter hvert ut at det var raskere å ignorere forslagene.

Ideen er god, men teknologien er vel ikke på høyde enda med påstandene i salgsannonsene.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Waze litt innimellom og den spør jo om det er kø hvis det går litt trått, ser også at det finnes noe automatisk i noen få tunneler for Waze.  Hvor får RTTI informasjon fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne ut hvor de får data fra, trodde faktisk først de kjøpte tjenesten av Google og Waze, men etter en del søking på nett ser det ut til at de bruker en tjeneste fra et firma som heter HERE, dette firma ble kjøpt opp i 2015 av BMW, Audi og MB.

Utklipp fra HERE: 

HERE already has a fleet of millions of connected cars spanning 60 countries to gather data from. That’s expected to grow as new cars with sensor systems hit the roads, making it all the more likely an area will be covered by a connected vehicle.  

Etter det jeg har lest er planen at de skal bruke dette firma som en konkurrent til Google og Waze. Samtidig som alle biler med integrert SIM kort sender data hele tiden inn får de også data fra offentlige kanaler, eks SVV sine trafikkflyt data..( Ikke sikkert de får dette fra Norske SVV, men andre lands "vegvesen" har slike tjenester" etter det jeg har forstått)

Så da er det vel slik at er RTTI data dårlig, er det vel lite biler som rapporterer inn trafikk flyten.

I USA kombinerer de med noe som heter TPEG (Transport Protocol Expert Group) og GSM cellular network.
Mulig det fungerer slik i Europa også. Men jeg har ikke funnet noe om TPEG og Europa enda.

Vi har brukt RTTI på ferier i Sverige, Tyskland og Polen. Der er RTTI helt fantastisk.  Ellers her på østlandet synes jeg RTTI fungerer som det skal. Får den informasjonen vi trenger og den sender oss på ny rute om det kan spare oss en del tid. Tror BMW endrer ruten om du kan spare 6 minutter eller mer, er det jeg har lest på andre forum.

Så jeg vil anbefale RTTI, vi bruker å kjøpe 1 års abonnement rundt Black Friday, får det til 6-700 kr pr år.

 

 

Edit: Når det gjelder BMW Apps og det å starte appen, så JA dette har skjedd det siste året. Må starte Spotify før jeg kobler til USB/lightning. Tar jeg ut telefon er det lite liv i den funksjonen før jeg stopper bilen og kobler til på nytt før jeg starter den igjen. Mistenker at dette er en iOS greie, har Xr, men var slik 8Plus også. Var ikke slik på iPhone 7, skal teste fruens iPhone 6 neste gang vi skal ut. Men hun har jo også siste iOS. 

Jeg har ikke oppdatert software i bilen siden den var ny, og dette har fungert tidligere. Så må være en iOS oppdatering som gjør dette her så knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...