Gå til innhold

E61: elendige kjøreegenskaper etter jekking bak


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Så jeg gjorde noe arbeid under bilen, og for å sette jekkstøtten under jekkfestet måtte jeg finne et annet punkt å jekke fra. Hadde hørt at det skulle gå greit å jekke bærearmer og slikt,  så jeg fant et sted og jekket i vei.

I dag syntes jeg styringen var veldig løs, og den lå dårlig, spesielt i venstresvinger. Syntes venstre bakhjul så litt pussig ut, lente veldig innover. Må sies at jekken gled litt langs denne delen på bildet etterhvert som vinkelen endrer seg, og jeg skjønner jo at det blir mye kraft i et punkt.  Se nr 9 under. 

Jeg syntes at selv om det ikke var helt optimalt burde det likevel ikke bøye seg, kan dette ordnes med en hjulstilling kanskje?

2unz.png

Screenshot_16_02_2019__13_59.png

IMG_0675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til neste gang, skal du jekke opp bak så kan du jekke på diffen. Skal du jekke framme skal det være en kloss festet i traversen som du kan jekke på. Skal stikke ut gjennom bunnplaten :)

Hvordan ser hjulevinkelen ut da? Har du sett på bærearmene på andre siden om du ser noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jekk på diffen, noen biler. skjønner ikke folk som anbefaler det, ja diffen kan tåle det men det gjør ikke festet alltid, du kan ødelegge mye og det kan være farlig. Aldri jekk på noe armer på en BMW. Du har bøyd bærearmen din, garantert. Den er ikke beregnet for skjærkraft/punktlast men tåler store punktlaster ved boltene og dermed momenter men ikke skjærkrefter. Skal du løfte bilen så bruk de beregnede punktene. Løft kun på travers der det er lagt opp til framme, ikke løft bak på midten av travers. Jeg bruker løftepunkt og setter sikring under bolt til traversforing bak, om jekken gir etter vil traversen tåle det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Jeg jekket jo på den ganske massive rammen (se 9 på bildet), på tegningene het den «swing arm pierce», og ikke direkte på noen bærearm sånn sett. Den ser jo grei ut spør du meg.  Så hvilken av delene på tegningen kan jeg ha bøyd? 

Testet bilen igjen nå, når jeg svinger føles det som bilen har «sleng» og at fronten svinger før baken. Veldig rar og ekkel følelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nedre armen, det er hovedbærearmen til integralakselen bak, kom første gang på E39 og E6X er lik bak. den er hul og laget av alu, om du har løftet på den i midten er geometrien ødelagt, 99% sikker

denne integralaksen med integralleddet gjør at bakhjulene skal svinge litt med, alt etter belastning. Derfor opplever du det slik. I bestefall må du bytte integralleddet

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Den er lei. Masse bolter og ledd alle veier på den der, tar sikkert litt tid å bytte.. og ikke minst ser den dyr ut. 

Et firkantet alurør med sånn roughly de dimensjonene jeg kan se på bildet ville ikke nødvendigvis ha blitt deformert av denne typen last, men det er jo en litt vrien konstruksjon, og det er ikke alltid lett å gå fra teori til praksis :)

Jeg kommer til å levere den inn til et verksted på mandag, så får de forsøke å justere hjulstillingen og se etter bøyde ting, tror litt ekspertise og en lift er til god hjelp her. Veldig usikker på om hvorvidt jeg bør bruke bilen fram til da.

Jeg har forresten forsøkt å måle litt. Ser ut som toppen av felgen er like langt ifra en linje trukket ned fra topp av hjulbue på begge sider. Men jeg fant ut at venstre side er hele 7mm høyere enn høyre side!

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt til, og dekket spinner ut når jeg tar en halvveis frisk høyresving, antispinn begynner å blinke på helt tørr vei. Hviner som en Hollywood-film. 

Var på EU kontroll sist uke, de bemerket st begge bakdemperne svettet olje, men mente at det ikke var kritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså at den hadde veldig høy toe-in på venstre bakhjul, og tenkte at da var det kanskje noe som var bøyd foran hjulet, slik at det ble kortere. 

Og ehh.. den der skal vel ikke se sånn ut?

Jeg antar at når jeg har jekket bak, har jeg påført kraft på en måte som har vridd denne armen.. 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4838.thumb.jpg.8cc59e102ce4c0e268d66789f3017a24.jpg

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...