Gå til innhold

Erfaring med uorginale skiver/klosser M550d


Chrono
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en F11 M550d som trenger nye skiver og klosser straks. Jeg ser at det er relativt mye å spare på å for eksempel kjøpe Zimmerman vs originale. Ser også at det finnes flere alternativer på eurodel.no. Her kommer komplette Brembo-bremser på ca 8000,- mot det dobbelte for originale. Brembo er så vidt meg bekjent meget bra og vet at BMW motorsykler leveres originalt med dette. Noen med erfaringer, og som vet hva som fungerer bra på disse bilene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut vekten mellom Zimmermann og orginale. De orginale er lettvekts compound. Husk det er forskjell mellom venstre og høyre framme på disse (retningsbestemt). Jeg har veldig god erfaring med Brembo men ikke prøvd på M550d

https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/bmw-5-touring-f11-m-550-d-xdrive/000006762-1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nye Zimmermann bremser fra en utenlandsk webside til min F11. Noen mnd senere ble det vibrasjon/kast i skivene. Ikke snakk om noe reklamasjon, så måtte krype til korset å montere oem bremser. Akkurat da var det en slags kampanje på gang, så jeg fikk dem til OK pris. Mener å huske dem sa ordinær pris var ca 15000 ferdig montert forran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Jeg ville sjekket ut vekten mellom Zimmermann og orginale. De orginale er lettvekts compound. Husk det er forskjell mellom venstre og høyre framme på disse (retningsbestemt). Jeg har veldig god erfaring med Brembo men ikke prøvd på M550d

https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/bmw-5-touring-f11-m-550-d-xdrive/000006762-1 

Takk for innspill. Ser at vekt er som følger:

OEM: 13,79kg

Zimmermann: 14,66kg

Brembo: 13,66kg

Tror jeg prøver Brembo denne gangen da det er halv pris av original. Så får jeg heller oppdatere tråden med erfaringer om noen mnd :)

Antar at det er kurant å bytte selv ja, men jeg er litt opptatt av BMW-stempelet i serviceheftet når det er en relativt ny bil med nybilgaranti.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chrono skrev:

Takk for innspill. Ser at vekt er som følger:

OEM: 13,79kg

Zimmermann: 14,66kg

Brembo: 13,66kg

Tror jeg prøver Brembo denne gangen da det er halv pris av original. Så får jeg heller oppdatere tråden med erfaringer om noen mnd :)

Antar at det er kurant å bytte selv ja, men jeg er litt opptatt av BMW-stempelet i serviceheftet når det er en relativt ny bil med nybilgaranti.

 

 

Ja det er min erfaring at vekten varierer. 1kg uavfjøret masse er litt for kjøreegenskapene. Ser den, det som er viktigst er oljeservice og væsker, at det er stemplet. Jeg bytter bremser selv og forteller om det ved et salg og at jeg har brukt BMW prosedyre med rette momenter etc. Jeg har selv erfaring med Brembo og er veldig fornøyd. De bremser ganske bra og holder seg ganske bra mtp rust. Ganske genialt også at alle Brembo pakker kommer med QR kode som du kan sjekke med Brembo appen om varen er orginal Brembo. Det er faktisk mye fake deler på markedet av alle merker så Brembo vil dette til verks. Alle Brembo pakker kommer med bilder av faktiske ansatte med deres signatur samt QR kode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bayerfan skrev:

Jeg kjøpte nye Zimmermann bremser fra en utenlandsk webside til min F11. Noen mnd senere ble det vibrasjon/kast i skivene. Ikke snakk om noe reklamasjon, så måtte krype til korset å montere oem bremser. Akkurat da var det en slags kampanje på gang, så jeg fikk dem til OK pris. Mener å huske dem sa ordinær pris var ca 15000 ferdig montert forran..

Har hatt zimmermann bremser på nå i over 6 mnd, og har null antydning til kast. Kjenner fler som kjører med disse helt uten problemer. Sikker på at det ikke var snakk om feil montering/innkjøring? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ///M-ini95 skrev:

Har hatt zimmermann bremser på nå i over 6 mnd, og har null antydning til kast. Kjenner fler som kjører med disse helt uten problemer. Sikker på at det ikke var snakk om feil montering/innkjøring? 

 

Hvis de er meget varm og blir brått avkjølt så kan de jo gi en liten kast, men ja også feilmontering/dårlig pusset nav kan gi kast. Kan måles om de er innenfor toleransen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Har hatt zimmermann bremser på nå i over 6 mnd, og har null antydning til kast. Kjenner fler som kjører med disse helt uten problemer. Sikker på at det ikke var snakk om feil montering/innkjøring? 

 

Jeg fikk en lokal mekaniker til å skifte bremsene. Etterpå sjekket jeg både nav å skive. Begge var reine og fri for rust. Jeg målte skivene, den ene hadde kast på 1,5mm. Mener jeg fant en produsent som sa Max kast er ca 0,70mm, målt ute på skiva. Min kjøring er for det meste på E18, har vell ikke opplevd behov for skikkelig hard oppbremsing. Bremsene på disse bilene er ganske svære saker, tror dem er ca 340mm og burde tåle mye mer enn det jeg utsetter dem for😏.

Kanskje jeg var uheldig å fikk en mandagsskive. Likevell, dersom jeg skulle velge ikke-oe bremser ville jeg valgt Brembo fremfor Zimmermann. Mest fordi jeg ser Brembo på flere heftige sportsbiler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chrono skrev:

Antar at det er kurant å bytte selv ja, men jeg er litt opptatt av BMW-stempelet i serviceheftet når det er en relativt ny bil med nybilgaranti.

Akkurat stempel i forbindelse med et bremsebytte er det nok ikke mange som bryr seg med, men garantien er jo grei nok.

Jeg byttet nylig selv på min X4, og gikk for Zimmermann (har også nybilgaranti, men det begynner riktignok å minke på den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bayerfan skrev:

Kanskje jeg var uheldig å fikk en mandagsskive. Likevell, dersom jeg skulle velge ikke-oe bremser ville jeg valgt Brembo fremfor Zimmermann. Mest fordi jeg ser Brembo på flere heftige sportsbiler..

Jeg har hatt uoriginale skiver på 2 stk BMW jeg har hatt og begge tilfellene fikk jeg kast etter en stund. Byttet til org, ikke hatt samme problemet. Kan være tilfeldigheter men jeg holder meg til original :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bayerfan skrev:

Jeg fikk en lokal mekaniker til å skifte bremsene. Etterpå sjekket jeg både nav å skive. Begge var reine og fri for rust. Jeg målte skivene, den ene hadde kast på 1,5mm. Mener jeg fant en produsent som sa Max kast er ca 0,70mm, målt ute på skiva. Min kjøring er for det meste på E18, har vell ikke opplevd behov for skikkelig hard oppbremsing. Bremsene på disse bilene er ganske svære saker, tror dem er ca 340mm og burde tåle mye mer enn det jeg utsetter dem for😏.

Kanskje jeg var uheldig å fikk en mandagsskive. Likevell, dersom jeg skulle velge ikke-oe bremser ville jeg valgt Brembo fremfor Zimmermann. Mest fordi jeg ser Brembo på flere heftige sportsbiler..

374mm faktisk, de er svær som f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...