Sign in to follow this  
sst079

Importere E39 540i...?

Recommended Posts

i forbindelse med at jeg trenger en «kosebil», hadde jeg en tråd oppe for litt siden. Jeg vurderer (motorsterk) E46 og E39. 

I forbindelse med dette har jeg kikket en del på blocket.se, og ser at E39 540i er veldig fordelaktig priset i Sverige kontra Norge.

MEN har prøvd å forstå meg på disse import-kalkulatorene, og blir ikke helt klok. Tilsynelatende er det økonomisk galskap å importere en slik bil til Norge. Jeg tenker at jeg kan kjøpe bilen, og kose litt med den i garasjen i et par år før jeg setter skilter på den. Men vil det hjelpe? Noen med erfaring på import her?

Takker for innspill!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Straks omgjøring av bruksfradraget på avgiftene nå, så vent å se. Går fra 30 år til 20 år for fullt bruksfradrag. Dvs en 20 år gammel bil koster snart bare momsen i avgifter. Så kjøp en 96-99 og vent til avgiftsystemet er omgjort :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jøss er det så enkelt? 

Har lenge tenkt å ha en bil til. en med motor. bare å hente fra utlandet og momse inn så er vi i mål med de nye reglene?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, HaaJeHaa skrev:

Straks omgjøring av bruksfradraget på avgiftene nå, så vent å se. Går fra 30 år til 20 år for fullt bruksfradrag. Dvs en 20 år gammel bil koster snart bare momsen i avgifter. Så kjøp en 96-99 og vent til avgiftsystemet er omgjort :)

Er dette banka nå? Vet vi at det går gjennom? I så fall er det fantastiske nyheter!😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes plutselig det blei veldig stille rund akkurat dette med å senke grensen for avgiftsfritak. Noe nytt om når det gjelder?

Bare å finne den bilen du vil ha i Sverige, importere den og enten kjøre den på prøveskilt eller vente til dette forslaget blir vedtatt. Du må bare huske å stoppe på grensa til Norge å betale momsen på kjøpesummen, da må du vise kjøpekontrakten. Så kan du kjøre på svenske skilter i 30 dager til du har vist den på biltilsynet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes plutselig det blei veldig stille rund akkurat dette med å senke grensen for avgiftsfritak. Noe nytt om når det gjelder?

Bare å finne den bilen du vil ha i Sverige, importere den og enten kjøre den på prøveskilt eller vente til dette forslaget blir vedtatt. Du må bare huske å stoppe på grensa til Norge å betale momsen på kjøpesummen, da må du vise kjøpekontrakten. Så kan du kjøre på svenske skilter i 30 dager til du har vist den på biltilsynet.

Er dette jeg har vurdert, å «vente ut» avgiftssystemet. Om jeg må sitte på bilen i et par år uten norske skilt, er ikke det krise. Da har jeg bra med tid å dulle med den😁

Men at man kan kjøre på svenske skilter i 30 dager var jeg ikke klar over. Vil det si at man etter 30 dager må vise bilen på biltilsynet og samtidig levere de svenske skiltene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vært dårlig med oppdateringer ang 20 år for 100% bruksfradrag ja. Men det er vedtatt, så får vente med litt tålmodighet.

Etter 30 dager må du parkere bilen i garasjen bare. Kjører du lengre kan du vel i ytterste konsekvens få bot for fordelen i perioden du har brukt den og påkrevd betaling av avgifter (som om du skulle kjørt en 5 seter på grønne skilt).

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, HaaJeHaa skrev:

Har vært dårlig med oppdateringer ang 20 år for 100% bruksfradrag ja. Men det er vedtatt, så får vente med litt tålmodighet.

Etter 30 dager må du parkere bilen i garasjen bare. Kjører du lengre kan du vel i ytterste konsekvens få bot for fordelen i perioden du har brukt den og påkrevd betaling av avgifter (som om du skulle kjørt en 5 seter på grønne skilt).

Ok, da skjønner jeg. 

Har tid til å vente litt, jeg. Verre med lysten til å anskaffe seg kosebil. Der er jeg mere utålmodig😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, tambur4 skrev:

Hva med å vurdere en Alpina B10?

Jo, de er lekre, men ligger allerede vesentlig høyere i pris. Dette blir bil nr. 4, så tanken er budsjettbil denne gangen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

...en Alpina B10 vil stige i verdi også. Absolutt noe å vurdere selv om den prismessig vil komme ut noe dyrere enn en 540i.

Er mere potensial i Alpina B10 i fremtidig prisøkning, men jeg tror også en fin og godt holdt 540i er omtrent på sitt laveste nå. Disse kommer garantert også til å stige i verdi fremover...

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, sst079 skrev:

Er mere potensial i Alpina B10 i fremtidig prisøkning, men jeg tror også en fin og godt holdt 540i er omtrent på sitt laveste nå. Disse kommer garantert også til å stige i verdi fremover...

Jo det har du forsåvidt helt rett i. E39 540i er veldig mye grombil for pengene om dagen, og de stiger helt klart i verdi om de holdes i god stand 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.