Gå til innhold

Bytte diesel-pumpa ++ eller sette inn "ny" byttemotor?


X5Frode
 Share

Anbefalte innlegg

I displayet på min X5 2011 mod 264.000 km 245 hk diesel, kom det opp en feilmelding som sa at det er en feil med motoren men at jeg kan kjøre i moderat fart og kontakte BMW verksted. 300 meter senere stoppet motoren og jeg fikk den til nærmeste BMW verksted på bergingsbil. Verkstedet hadde mye å gjøre men tok en rask sjekk og sa dieselpumpa (høtrykks dieselpumpa??) hadde røket og at reperasjonen ville komme på ca kr 100.000,- fordi de anbefalte å bytte alle dieselrør, dyser, dieseltank osv, osv da slike skader kan gi metallspon i hele systemet.

Jeg tok betenkningstid og fant da en komplett brukt byttemotor (BMW kunne ut fra nr bekrefte at den var identisk) til kr 35.000,- som beviselig hadde gått ca 110.000 km mindre enn min. BMW verkstedet kunne sette inn motoren for ca kr 55.000 i arbeidstimer men anbefalte heller å reparere den gamle med helt ny dieselpumpe, dyser, rør etc. Hvis jeg slapp å bytte dieseltanken ville dette komme på kr 92.000,- inkl oljeskift etc. Altså ca lik pris på de to alternativene.

Spørsmål:

1) Skjønner at BMW' vil gi anbefalinger som er sikrest mulig men er det noen har kvalifisert gjetting på i hvor mange % tilfeller som mitt det sannsynligvis vil holde å bare bytte dieselpumpa? (Ikke skadelig metallspon i resten av systemet og dermed droppe alt det andre verkstedet anbefalte)

2) Noen som har kvalifisert gjetting på hvor mange verkstedtimer det vil ta å fjerne en X5 motor og sette inn en ny?

3) Noen som har noen anbefalinger om hva jeg bør gjøre?

Håper på svar raskt da jeg snart må ta beslutningen.

Endret av X5Frode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utenlandsk har de uttrykket "better the devil you know.." Finnes sikkert en tilsvarende på norsk, men poenget med det er at det er bedre med det du kjenner, selv om det ikke nødvendigvis er det beste, enn noe som du ikke vet hva er. Og med den innledningen så kan man kanskje tro hvilket alternativ jeg hadde valgt, men så er det jo mange faktorer i denne avgjørelsen. Dog så er det ditt dilemma (og jeg misunner deg ikke)..

Jeg ville tro det antageligvis går et returrør fra høytrykkspumpa tilbake til tanken, så om pumpa har spist seg selv så kan det være meget sannsynlig at du nettopp har fått metallspon i alle linjene til motoren og returen til tanken, i tlllegg vil de nok også sette seg fast i injektorene og muligens snike seg inn i sylinderen også, med de følgene alt dette vil få.

Jeg tenker jo litt at selv om 264k km er en god distanse på den originale motoren, så burde den klare litt til. Men om alternativet er en beviselig motor gått 154k så lurer jeg litt på om det rett og slett ikke er et bedre alternativ. 

Du kunne ikke våge deg på å gjøre jobben selv? Om motoren er lik så er det jo bare bolter og elektriske plugger som skal inn og ut? Mye penger å spare og du får handlet mye verktøy for den verkstedregninga.. 

Jeg begynte å skrive en setning om selve verkstedregninga også, men fant ut at det bare ble en høyst spekulativ mening og det er ikke verdt en skit.

Dette føyer seg kanskje ikke inn i rekkene blant verdens mest hjelpsomme innlegg, men det er vel normen på forum 🙈

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) du slipper ikke unna med bare å bytte pumpe uansett.

2) tror de regner drøyt 30 timer. Men husk at hele drivstoffsystemet frem til motor fortsatt må renskes.

3) selge/ bytte bilen om du ikke skrur selv eller har en kompis med god greie på problemet. Snarveier kan fort straffe seg på akkurat cp4 problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du "ny" motor skal løse dette problemet for deg?

Motoren din er jo såvidt jeg vet helt fin 🤔

Dieseltank og rør kan du sikkert slippe unna med å rengjøre, men resten må du forberede deg på å bytte da det mest sannsynlig er gjort ubrukelig av alt sponet. I hvertfall dysene.

Pumpen MÅ du bytte.

Ville fått tilbud fra flere verksteder, da jeg har sett folk fått priser nedover mot 60.000kr. Stortsett merkeverkstedene (Bilia/Bavaria/Sulland etc) som har gitt 100.000kr prisoverslag tror jeg.

 

Eneste argumentet jeg kan komme på for å bytte motor er at den ja, har lavere kilometerstand og eventuelt gjør det enklere å få byttet registerkjede + tilbehør. Men du slipper ikke unna det med dieselsystemet uansett..

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært borti akkurat samme problem på en 1 serie BMW.

Motoren din er helt fin som disse over sier, men du må skifte hele drivstoff systemet inkl tank, matepumpe , høyttrykkspumpe, rail og dyser ++

Fikk også beskjed fra verkstedet med pris på 130 000,-

Dette har jeg da fått utbedret nå til den vonde prisen av under 11 000,-

Leverte bilen på verksted for å få kodet inn nye dyser osv, og jeg fikk dem til å starte bilen. Bilen funker fint nå og deler kjøpte jeg fra polen via div kontakter.

 

lykke til, håper det ordner seg PS: det er en helt FORFERDELIG jobb og den lever virkelig etter de tre store T´er : TING TAR TID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig noen som har noe godt svar på hvorfor dette er en svakhet på også 2011 modeller? Fikk beskjed fra Bavaria at dette ofte var vanlig med vinterdieselen (pga utvanning, dårlig kvalitet og pumpen blir smurt av dieselen) Men finner dette lite sannsynlig, da dette ikke er like vanlig på andre dieselbiler men noe som skjer OFTE på BMW dieselbiler....

Endret av Truls Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart reparert motoren du har. 

Jeg gjorde en tilsvarende jobb tidligere i år på en 740d. Hvor høyttrykkspumpe hadde ‘’produsert’’ spon i systemet. For og finne ut om det er dette som har skjedd kan du skru ut mengdereguleringsventilen i høyttrykkspumpe og se om det ligger spon der. Så er du 100% sikker på at det er dette som har skjedd.

bilen jeg hadde endte reparasjonen med 6 nye dyser, høyttrykkspumpe, dieselfilteret, railtrykksensor, trykkreguleringsventil. Rens av alle dyserør. Tank og diesel rør fra tank. Tur/retur. Dieselrail

som de andre sier over her ting tar tid😉

slenger ved ett bilde

EA2FEBBD-FDC0-494D-934C-D33FC3D8E0FF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...