Knekten Skrevet April 13, 2019 Share Skrevet April 13, 2019 Den automatiske baklukeåpneren sluttes plutselig å fungere her om dagen. Når man trykker på knappen for å åpne bakluken (enten via knappen i konsollen, fjernkontrollen, eller selve knappen på luken), så hører man at selve låsen åpner seg, men ingen reaksjon fra motorikken som skal løfte luken opp. Leste feilkoder, og en god samling av K-CAN-relaterte feil dukket opp. Når jeg slettet feilmeldingene, så kom de umiddelbart tilbake igjen. Etter tips gjennom google, så kunne dette tyde på feil med CAN bussen, og jommen lå ikke "tailgate lift module"-boksen nedsenket i vann (ligger under sikringene på høyre side i bagasjen) : Som da har ført til dette: Så nå er ny del bestilt, så får vi håpe dette løser problemet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fxslin Skrevet April 13, 2019 Share Skrevet April 13, 2019 Sjekk drens rørene dine fra taket, var samme problem på min E70. Fikk heldigvis byttet all elektronikk på garantien og fikset dreneringen samtidig. Knekten reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knekten Skrevet April 18, 2019 Forfatter Share Skrevet April 18, 2019 (endret) Poster en liten oppdatering rundt bakluke- og K-CAN problemene. Mottok ny tailgate lift modul rett før påske, og installerte denne i håp om at bakluken ville fungere igjen, og at K-CAN-problemene skulle forsvinne. Det gjorde de ikke. Prøvde å koble ut de ulike modulene som rapporterte K-CAN-feil, èn etter èn, men tilsynelatende ingen av de forstyrret bussen. Dermed ble det leting etter kabelbrudd, og startet med kabelbunten som hadde vært nedsunket i vann. Der viste det seg å være flere koblinger, hvor det hadde trengt inn vann og korrodert i stykker hele koblinger. Her er en samling av K-CAN-kabler (helgrønne), som hadde røket tvert av: Det var også en annen skjøt som hadde korrodert, men som fortsatt hang såvidt sammen. Denne ble kuttet og loddet på nytt: Etter å ha lest litt rundt på dette forumet, kom jeg over et tips for å sjekke status på K-CAN. Jeg hadde et "kina"-oscilloskop (DS203) liggende, så jeg koblet probene på bussen fra PDC-modulen, for å se om koblingene/skjøtene holdt. (jeg tenkte jeg ikke på å sjekke oscilloskopet når jeg holdt på med feilsøkingen.. ) Det så ihvertfall nogenlunde OK ut: Kjørte i tillegg en diagnose med INPA, som også bekreftet at alle K-CAN-feil nå var borte. Men, bakluken fungerte fortsatt ikke, så jeg måtte bruke NCS Expert til å lese- og skrive til HKL-modulen (gjorde ingen endringer) - og det var det som skulle til. Endret April 18, 2019 av Knekten Otis og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 6, 2021 Share Skrevet April 6, 2021 Fikk du feil på andre moduler lenger frem i bilen? Ikke bare de bakerste? I såfall er jo dette en god kandidat for @E@Haugene.NU E@Haugene.NU reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knekten Skrevet April 7, 2021 Forfatter Share Skrevet April 7, 2021 Jeg husker dessverre ikke eksakt hvilke moduler jeg fikk K-CAN line fault på denne gangen, men det var ganske mange. Sannsynlig feil på flere moduler enn det finnes bak i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå