Gå til innhold

Problemer med bakluke på X5 E70


Knekten
 Share

Anbefalte innlegg

Den automatiske baklukeåpneren sluttes plutselig å fungere her om dagen. Når man trykker på knappen for å åpne bakluken (enten via knappen i konsollen, fjernkontrollen, eller selve knappen på luken), så hører man at selve låsen åpner seg, men ingen reaksjon fra motorikken som skal løfte luken opp.

Leste feilkoder, og en god samling av K-CAN-relaterte feil dukket opp. Når jeg slettet feilmeldingene, så kom de umiddelbart tilbake igjen. Etter tips gjennom google, så kunne dette tyde på feil med CAN bussen, og jommen lå ikke "tailgate lift module"-boksen nedsenket i vann (ligger under sikringene på høyre side i bagasjen) :shock: :

DSC_0129.thumb.JPG.c5861ed6d10c36e2c1687810e4f15db4.JPG

Som da har ført til dette:

DSC_0130.thumb.JPG.c0c545243d5a1ac686d1e67e78e3c8a8.JPG

Så nå er ny del bestilt, så får vi håpe dette løser problemet..[-o<

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster en liten oppdatering rundt bakluke- og K-CAN problemene.

Mottok ny tailgate lift modul rett før påske, og installerte denne i håp om at bakluken ville fungere igjen, og at K-CAN-problemene skulle forsvinne. Det gjorde de ikke.

Prøvde å koble ut de ulike modulene som rapporterte K-CAN-feil, èn etter èn, men tilsynelatende ingen av de forstyrret bussen. Dermed ble det leting etter kabelbrudd, og startet med kabelbunten som hadde vært nedsunket i vann. Der viste det seg å være flere koblinger, hvor det hadde trengt inn vann og korrodert i stykker hele koblinger.

Her er en samling av K-CAN-kabler (helgrønne), som hadde røket tvert av:

kcan_brudd.thumb.jpg.0ee23f6aec2f21c95bade272c5e33d38.jpg

Det var også en annen skjøt som hadde korrodert, men som fortsatt hang såvidt sammen. Denne ble kuttet og loddet på nytt:

splice.thumb.jpg.f19099b1622ab698a11831560c0e09d1.jpg

Etter å ha lest litt rundt på dette forumet, kom jeg over et tips for å sjekke status på K-CAN. Jeg hadde et "kina"-oscilloskop (DS203) liggende, så jeg koblet probene på bussen fra PDC-modulen, for å se om koblingene/skjøtene holdt. (jeg tenkte jeg ikke på å sjekke oscilloskopet når jeg holdt på med feilsøkingen.. #-o)

probes_pdc.thumb.jpg.23b1735f70daf1d95dfbff978c2587e8.jpg

Det så ihvertfall nogenlunde OK ut:

kcan-ok.png.bfd1fcfea9f1dedfef9122ff22cf2825.png

Kjørte i tillegg en diagnose med INPA, som også bekreftet at alle K-CAN-feil nå var borte.

Men, bakluken fungerte fortsatt ikke, så jeg måtte bruke NCS Expert til å lese- og skrive til HKL-modulen (gjorde ingen endringer) - og det var det som skulle til. :beer:

 

 

Endret av Knekten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg husker dessverre ikke eksakt hvilke moduler jeg fikk K-CAN line fault på denne gangen, men det var ganske mange. Sannsynlig feil på flere moduler enn det finnes bak i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...