Jump to content

Problemer med bakluke på X5 E70


Knekten
 Share

Recommended Posts

Den automatiske baklukeåpneren sluttes plutselig å fungere her om dagen. Når man trykker på knappen for å åpne bakluken (enten via knappen i konsollen, fjernkontrollen, eller selve knappen på luken), så hører man at selve låsen åpner seg, men ingen reaksjon fra motorikken som skal løfte luken opp.

Leste feilkoder, og en god samling av K-CAN-relaterte feil dukket opp. Når jeg slettet feilmeldingene, så kom de umiddelbart tilbake igjen. Etter tips gjennom google, så kunne dette tyde på feil med CAN bussen, og jommen lå ikke "tailgate lift module"-boksen nedsenket i vann (ligger under sikringene på høyre side i bagasjen) :shock: :

DSC_0129.thumb.JPG.c5861ed6d10c36e2c1687810e4f15db4.JPG

Som da har ført til dette:

DSC_0130.thumb.JPG.c0c545243d5a1ac686d1e67e78e3c8a8.JPG

Så nå er ny del bestilt, så får vi håpe dette løser problemet..[-o<

 

Link to comment
Share on other sites

Poster en liten oppdatering rundt bakluke- og K-CAN problemene.

Mottok ny tailgate lift modul rett før påske, og installerte denne i håp om at bakluken ville fungere igjen, og at K-CAN-problemene skulle forsvinne. Det gjorde de ikke.

Prøvde å koble ut de ulike modulene som rapporterte K-CAN-feil, èn etter èn, men tilsynelatende ingen av de forstyrret bussen. Dermed ble det leting etter kabelbrudd, og startet med kabelbunten som hadde vært nedsunket i vann. Der viste det seg å være flere koblinger, hvor det hadde trengt inn vann og korrodert i stykker hele koblinger.

Her er en samling av K-CAN-kabler (helgrønne), som hadde røket tvert av:

kcan_brudd.thumb.jpg.0ee23f6aec2f21c95bade272c5e33d38.jpg

Det var også en annen skjøt som hadde korrodert, men som fortsatt hang såvidt sammen. Denne ble kuttet og loddet på nytt:

splice.thumb.jpg.f19099b1622ab698a11831560c0e09d1.jpg

Etter å ha lest litt rundt på dette forumet, kom jeg over et tips for å sjekke status på K-CAN. Jeg hadde et "kina"-oscilloskop (DS203) liggende, så jeg koblet probene på bussen fra PDC-modulen, for å se om koblingene/skjøtene holdt. (jeg tenkte jeg ikke på å sjekke oscilloskopet når jeg holdt på med feilsøkingen.. #-o)

probes_pdc.thumb.jpg.23b1735f70daf1d95dfbff978c2587e8.jpg

Det så ihvertfall nogenlunde OK ut:

kcan-ok.png.bfd1fcfea9f1dedfef9122ff22cf2825.png

Kjørte i tillegg en diagnose med INPA, som også bekreftet at alle K-CAN-feil nå var borte.

Men, bakluken fungerte fortsatt ikke, så jeg måtte bruke NCS Expert til å lese- og skrive til HKL-modulen (gjorde ingen endringer) - og det var det som skulle til. :beer:

 

 

Edited by Knekten
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg husker dessverre ikke eksakt hvilke moduler jeg fikk K-CAN line fault på denne gangen, men det var ganske mange. Sannsynlig feil på flere moduler enn det finnes bak i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...