Gå til innhold

Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++


 Share

Anbefalte innlegg

18 hours ago, E.C. said:

Går vel an å overføre lossless fra mobil via blåtann om man har bt 5.0 og opp og du kjører aptX HD codec, har det bl.a. på en FiiO dac/forsterker til ørepropper, men det er nok ikke mange "Kina-skjermer" til bil som pleier å stille med høykvalitet bt-brikker. Uansett båndbredde så er det jo alltid best å beholde signalet digitalt fram til siste steg.

Om man har allerede Match-forsterker (Fra Fischer) kan man oppgradere med sånn modul: https://www.audiotec-fischer.de/en/match/accessories/mec-bt-hd


det er har jeg i bilen min :) Man forbinder telefon da direkte med forsterkeren

ulempe, det finnes ikke en plug’n’play aftermarket forsterker til BO/BW på BMW’er siden BO/BW forsterker er eneste forsterker på BMW-platform som har 16 kanaler hver høyttaler har en egen kanal og er på 1200+ Watt. 



@RB26DETT Du kommer til å legge ledning i hele bilen for høytalerne siden HK systemet har diskanter og mellomtone på sammen kanal/ledning så det må installeres hvertfall 2 til (du kan for såvidt kan gjenbruke mellomtone ledning) 
Det kan være fint å kombinere det med CA antenne-ledninger og 360-view. Så slipper du å rive opp hele bilen flere ganger ;) 

Morsomt  tråd om B&O oppgradering til f30:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2035057

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2024 den 17.37, E.C. skrev:

Går vel an å overføre lossless fra mobil via blåtann om man har bt 5.0 og opp og du kjører aptX HD codec, har det bl.a. på en FiiO dac/forsterker til ørepropper, men det er nok ikke mange "Kina-skjermer" til bil som pleier å stille med høykvalitet bt-brikker. Uansett båndbredde så er det jo alltid best å beholde signalet digitalt fram til siste steg.


Denne løsningen bruker faktisk org. skjerm, det er kun ein modul som kobles i mellom skjerm og org. head unit.
 

image.thumb.png.989eaed0798b823f662b2317702b28f6.png

 

På 9.3.2024 den 12.33, mr.pingu skrev:


@RB26DETT Du kommer til å legge ledning i hele bilen for høytalerne siden HK systemet har diskanter og mellomtone på sammen kanal/ledning så det må installeres hvertfall 2 til (du kan for såvidt kan gjenbruke mellomtone ledning) 
Det kan være fint å kombinere det med CA antenne-ledninger og 360-view. Så slipper du å rive opp hele bilen flere ganger ;) 

Morsomt  tråd om B&O oppgradering til f30:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2035057

Jepp, som gammel elektrikker/automatiker, så har eg studert el skjema nøye og laget lister over hvilke ledninger som skal trekkes hvor.

Dørene framme skal få:
- 1 ledning til blinklys (pga. LCI speil)
- 3 ledninger til Comfort Access
- 1 ledning til Soft close
- 2 ledninger til diskant
- 1 ledning til lys B&O (diskant/mellomtone)
- HSD kabel til kamera i speil

Mellomtone kjører eg slik som i dag. Disse har heldigvis samme pinout og plugg som Logic7, så denne er bare å flytte over. B&O har ein ekstra 34 pins plugg, med diskant utganger, lys og motor styring av senter høytaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig imponerende kunnskapsnivå og gjennomføringsevne 🙌

Savner virkelig B&O lyden jeg hadde i mine tidligere F01 😊 Er dette det anlegget som har den beste lyden fra BMW orginalt ? Har dog ikke hørt lyden fra Bowers&Wilkins i G11 bla. I min tidligere E64 stod der Individual anlegg som også ga ok lyd men ikke på B&O nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RB26DETT said:


Denne løsningen bruker faktisk org. skjerm, det er kun ein modul som kobles i mellom skjerm og org. head unit.
 

image.thumb.png.989eaed0798b823f662b2317702b28f6.png

 

Jepp, som gammel elektrikker/automatiker, så har eg studert el skjema nøye og laget lister over hvilke ledninger som skal trekkes hvor.

Dørene framme skal få:
- 1 ledning til blinklys (pga. LCI speil)
- 3 ledninger til Comfort Access
- 1 ledning til Soft close
- 2 ledninger til diskant
- 1 ledning til lys B&O (diskant/mellomtone)
- HSD kabel til kamera i speil

Mellomtone kjører eg slik som i dag. Disse har heldigvis samme pinout og plugg som Logic7, så denne er bare å flytte over. B&O har ein ekstra 34 pins plugg, med diskant utganger, lys og motor styring av senter høytaler.

Så nøye har jeg ikke satt meg inn til dette, da mener det med kontakten til B&O forsterkeren. Siden jeg nedstemte den ettermonteringen for min X1 (Synes det var ikke verdt pengene for en «unterklasse»-bil, I tillegg til at batteriet til X1 ligger i motorrommet, så da måtte jeg trekke en ganske lang 10mm ledning til bak…)

Men på F01 hadde jeg gjort det lett og derfor heier jeg på deg ☺️
 

1 hour ago, Tony Soprano said:

Virkelig imponerende kunnskapsnivå og gjennomføringsevne 🙌

Savner virkelig B&O lyden jeg hadde i mine tidligere F01 😊 Er dette det anlegget som har den beste lyden fra BMW orginalt ? Har dog ikke hørt lyden fra Bowers&Wilkins i G11 bla. I min tidligere E64 stod der Individual anlegg som også ga ok lyd men ikke på B&O nivå.

På mange modeller har B&W og B&O ofte det sammen el-skjema. Oppsettet er altså lik om det er noe differanse mellom de to må det i så fall ligge i materialvalg på høyttalerene og internt i forsterker. 
Liten disclaimer her; jeg har ikke sammenlignet disse 2 over flere modeller og sett på alle detaljene siden jeg har ikke en bil som trengte det. Uansett er jeg ganske sikker at systemmessig er begge lik med unntak av noe små ting, som for eksempel kan være pluggen til forsterkeren. I BMW dokumentasjon deler disse 2 systemer ofte sammen el-skjema.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...