Gå til innhold

Er det mulig å unngå høytrykkspumpe havari på N47 ved å bruke totaksolje i dieseltanken?


Clarity
 Share

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk!

Jeg vurderer å kjøpe meg en E90 med N47N. Bilen har fått byttet registerkjede, så det er en trygghet. Men jeg leser og observerer stadig biler der dieselpumpen tar kvelden, så dette skremmer meg litt. Sett noen prisoverslag hva andre har betalt og det er skrekken. 

Finnes det noen måter man kan unngå havari på pumpen? Jeg har lest at det skyldes dårlig kvalitet på diesel og at pumpen er veldig sensitiv. 

En mekaniker tipset meg om å fylle litt totaktsolje i dieseltanken for hver fylling, dette skulle visstnok eliminere problemet for havari?

Hilsen Clarity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste total løsningen er vel å bytte pumpa før den ryker. Det er 15.000kr kontra 80-100.000kr når alt ryker.

2 taktsolje har den fordelen at det smører pumpa som du sier. Ulempen er at med dagens utrolig finkalibrerte dysespisser, skal det ikke mye koksbelegg til før disse feiler. Dieselpartikkelfilteret tar også fort skade av det.

Jeg har kjørt litt 2 takts olje på en 2001 m47 diesel uten dpf og med eldre dysesystem. Men ville ikke våget å gjort det på din motor uten å først fjernet dpf og blendet egr.

Doseringen bør ikke være mer enn 1dl pr tank.

Alternativt så kjører jeg heller additiver som renser og smører. Som liquimoly diesel additive og og 904 diesel. Disse går ilag med dpf. Men hvor bra de faktisk smører kontra 2 taks olje vet jeg ikke.

 

 

 

7043850904879-8166---_1.jpg

15643_Liqui_Moly_Super_Diesel_Additive__1.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Clarity skrev:

Hei forumfolk!

Jeg vurderer å kjøpe meg en E90 med N47N. Bilen har fått byttet registerkjede, så det er en trygghet. Men jeg leser og observerer stadig biler der dieselpumpen tar kvelden, så dette skremmer meg litt. Sett noen prisoverslag hva andre har betalt og det er skrekken. 

Finnes det noen måter man kan unngå havari på pumpen? Jeg har lest at det skyldes dårlig kvalitet på diesel og at pumpen er veldig sensitiv. 

En mekaniker tipset meg om å fylle litt totaktsolje i dieseltanken for hver fylling, dette skulle visstnok eliminere problemet for havari?

Hilsen Clarity

Jeg vil tro du kommer like langt med å fylle VPower Diesel da den har ekstra smøreegenskaper. Der er disse additivene tilsatt ved pumpen på stasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Jeg vil tro du kommer like langt med å fylle VPower Diesel da den har ekstra smøreegenskaper. Der er disse additivene tilsatt ved pumpen på stasjonen. 

Hmm, det viste ikke jeg at var i den dieselen :) Kun det E90n fikk i mitt eie. Takk for infoen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ahj skrev:

Hmm, det viste ikke jeg at var i den dieselen :) Kun det E90n fikk i mitt eie. Takk for infoen! :) 

Visste det selv heller ikke før jeg hadde en god prat med Shell om det og om jeg kunne blande inn ekstra middel som feks den Liquymoly, det ville bare øke konsentrasjonen av omtrent samme stoff var svaret jeg fikk. Det blir blandet i vanlig diesel ved pumpen, samme med VPower 98 som jeg bruker på min E39. Merker stor forskjell om du kjører med dette en stund. Aldri skjønt hvorfor pumpene i N47/57 feiler, har lest om flere slike her på forumet. Er flere biler som har nøyaktig samme pumpe, blant annet min kones V70 D5 men Volvo har aldri hatt problemer med de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vag som også bruker disse pumpene, feiler oftere. 

Hva shell sier om deres egen vpower skal man ta med en klype salt er min erfaring. Det vil aldri bli "smørete" nok. De har fremdeles for tørr diesel og for stor andel biodiesel i blandingen.

Man kan si man må betale ekstra for vpower for å få blandingen til det man i gamledager hadde som standardprodukt.

Ligger flere artikler ute om dette er juks og fanteri, men også artikler hvor folk mener de opplever en positiv forskjell. Så eksagt hva man fyller på tanken vet man derfor ikke. Og det skal noe til å overfylle med additiver som liquimoly, derfor ville jeg hatt det på tanken i tillegg til vpower diesel. 

Men som sagt mange meninger rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Visste det selv heller ikke før jeg hadde en god prat med Shell om det og om jeg kunne blande inn ekstra middel som feks den Liquymoly, det ville bare øke konsentrasjonen av omtrent samme stoff var svaret jeg fikk. Det blir blandet i vanlig diesel ved pumpen, samme med VPower 98 som jeg bruker på min E39. Merker stor forskjell om du kjører med dette en stund. Aldri skjønt hvorfor pumpene i N47/57 feiler, har lest om flere slike her på forumet. Er flere biler som har nøyaktig samme pumpe, blant annet min kones V70 D5 men Volvo har aldri hatt problemer med de..

Helt enig. Jeg brukte ikke Vpower i starten på E90, men etter et par tanker merket jeg en forskjell. Ikke en massiv endring i effekt. Men bilen virket mer "våken". Samme med E91, den får bare Vpower 98. I ny og ne hiver jeg på en slik https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/bensintilskudd-600526/ 
Om det hjelper vet jeg ikke, men har ikke hatt noen negativ effekt på min bil. 

Min mor har en e91 320d som har gått 215kkm. Den har aldri hatt noe som helst problem med sin pumpe. Den er dog ikke kjørt på Vpower, men er levd så langt langt nesten hver helg tur-retur Oslo - Lillehammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soter litt mindre med VPower men hvor stor effekten er vet jeg ikke. Fyller den hver tiende tank samt at jeg bruker Liquimoly diesel additive, det hjelper. Drivstoffkvaliteten i Norge er veldig bra, det er verre om du drar nedover til EU med bil. Muligens har det en sammenheng. https://www.eea.europa.eu/publications/fuel-quality-in-the-eu 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...