Gå til innhold

Holdbarhet på foliering av lister?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått foliert kromlister rundt vinduene på bilen sin og kan dele erfaring med holdbarheten? Vil ha blank svart på min og har hele tiden hatt planen om å få de lakkert men var visstnok en del jobb å demontere/montere de på E92 så tenker litt på å få de foliert også. Hvis det er solid og holdbart i lang tid så er det jo verdt å spare en solid slant på det, iallefall foreløpig også få lakkert på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort det ja. Om en bruker god tid og gjør det skikkelig med varmepistol samt kjøper ordentlig folie (for eks. 3M og utendørsfolie, mange brenner seg der og kjøper folie for innendørs som ikke tåler avfetting, sterkt sol lys osv.) så holder like bra som lakk. Blir lettere ripete da ved tørking og sånt, men kan fint poleres bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på E60'en og min mor har det på E90. Er en "billig og greit nok"-løsning, men det fineste og beste er definitivt å bytte listene eller lakkere de. Fort gjort at det slipper her og der. Om du får demontert listene før foliering så hjelper det nok betydelig, men selv om dette ble gjort så begynte det å bli noen gliper på E60'en etter et par år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med folie, og har hatt blank svart folie på 1 serie coupe som jeg hadde. Funker brillefint det, må bare gjøres ordentlig, og bruke riktig type. Jeg har skrevet kort om dette før.. men veldig enkelt forklart;

Den kjipeste fargede folien har 4 års holdbarhet ute, en såkalt monomerisk folie. Sånnsett er alle fargede vinyler gode nok til denne type jobb. Men så er det forskjell på monomerisk, polymerisk og støpt. Støpt kan du bruke i profiler aka kurvede flater, fordi den kan varmes, og TÅLER DET. Det går også med polymerisk til en viss grad. Men alt kommer anpå hvor flink montøren er til å beskjære og varme inn folien og ikke minst bilen. E92 kan du fint bruke poly på.

Tips til folier:;

Avery Fascal 777-001 Black, 8 års

Hexis Suptac S-5889 Black, 8 års

Begge disse er fine. 3M er meh, men funker. Skal du på død å liv ha det;

3M 80-12 SC Black.

Alle her inne sier 3M fordi det VAR det ledende merket før, og har utrolig mye artikler som smånips. Borreloser, teiper, magneter osv.. 3M er blitt fette dyrt, og er ikke lenger best. De lever på gammel merkevare. Det er en bøtte med andre merker, men de to jeg har nevnt er krem. Noen bruker Mactac, Orafol, LG osvosv.. er en jungel.

Skiltmakere og "proffe" bilfolieringsfirmaer har egne preferanser på produkter,..men kjenner bransjen så godt nå, og mange skiltmakere, at det koker altfor ofte ned til "hvilken billig folie kan jeg tjene mest på".

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...