Mons1 Skrevet Mai 4, 2019 Share Skrevet Mai 4, 2019 (endret) Har en 2013mod F11 med ZF 8HP. Disse anbefales å ta oljeservice og filterbytte ved 100k km. Jeg finner en service-pakke med olje på nett. Men er det samme bunnpakke på alle disse HP8? Kassa brukes jo på mange forskjellige biler fra Lamborgini, Aston Martin, Alfa Romeo, Dodge m.fl. Benyttes det samme bunnpanne på alle modellene eller er det viktig å få til BMW? Er det samme ZF om det er 520d xDrive til M550i? Endret Mai 4, 2019 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Mai 4, 2019 Share Skrevet Mai 4, 2019 (endret) Ikke samme kasse nei. 520d er zf8hp45, 550 har vel zf 8hp70x. Men slik jeg har forstått det er det vel samme bunnpanne/ servicekit. Realoem.com viser sanme kit for 520d og 550dx Endret Mai 4, 2019 av dopus Mons1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 5, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2019 5 timer siden, dopus skrev: Ikke samme kasse nei. 520d er zf8hp45, 550 har vel zf 8hp70x. Men slik jeg har forstått det er det vel samme bunnpanne/ servicekit. Realoem.com viser sanme kit for 520d og 550dx Ok, jeg har forstått at AT er rated etter dreimoment og at det siste tallet angir Nm. 45 betyr egentlig 450Nm. Men siden AT brukes på forskjellige biler/produsenter, så var spørsmålet om bunnpannen er det samme om det er BMW, Aston Martini eller Dodge? RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Mai 5, 2019 Share Skrevet Mai 5, 2019 Samme bunnpanne på BMW. Noen modeller har bunnpanne i aluminium, men det gjelder ikke BMW. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 5, 2019 Share Skrevet Mai 5, 2019 14 timer siden, Mons1 skrev: Har en 2013mod F11 med ZF 8HP. Disse anbefales å ta oljeservice og filterbytte ved 100k km. Jeg finner en service-pakke med olje på nett. Men er det samme bunnpakke på alle disse HP8? Kassa brukes jo på mange forskjellige biler fra Lamborgini, Aston Martin, Alfa Romeo, Dodge m.fl. Benyttes det samme bunnpanne på alle modellene eller er det viktig å få til BMW? Er det samme ZF om det er 520d xDrive til M550i? Om den girer fint og det ikke er gått minst 10 år ville jeg ikke rørt den. Og da ville jeg bare byttet filter samt evt pakninger til mekatronikkenheten. Da får du byttet ca 70% av oljen ahj reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 5, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2019 6 timer siden, quandt1960 skrev: Om den girer fint og det ikke er gått minst 10 år ville jeg ikke rørt den. Og da ville jeg bare byttet filter samt evt pakninger til mekatronikkenheten. Da får du byttet ca 70% av oljen Det er vel dette som er problemet at man ikke bytter olje på kassa fordi den fortsatt er i orden. Men etter 10 år og nærmere 200k km, så kommer neste råd å ihvertfall ikke bytte olje for nå har den gått for langt. BMW anbefaler nå for en gang skyld å faktisk skifte olje hver 100k km. Dette er et tips som mange andre tidligere også skulle ha fått. ZF 8HP er en ufattelig komplisert og dyr kasse. Derfor bør man være snill med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 6, 2019 Share Skrevet Mai 6, 2019 15 timer siden, Mons1 skrev: Det er vel dette som er problemet at man ikke bytter olje på kassa fordi den fortsatt er i orden. Men etter 10 år og nærmere 200k km, så kommer neste råd å ihvertfall ikke bytte olje for nå har den gått for langt. BMW anbefaler nå for en gang skyld å faktisk skifte olje hver 100k km. Dette er et tips som mange andre tidligere også skulle ha fått. ZF 8HP er en ufattelig komplisert og dyr kasse. Derfor bør man være snill med den. Joda bytte er greit, med filter, evt pakninger i mekatronikkenhet. Men etter en god del år ville jeg vært obs med flushing. https://www.zf.com/global/media/medien_mastersite/aftermarket/service_information/service_information_zf/transmission/cars_4/englisch_3/modelluebergreifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_8HP_50130_EN.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mai 6, 2019 Share Skrevet Mai 6, 2019 17 timer siden, Mons1 skrev: BMW anbefaler nå for en gang skyld å faktisk skifte olje hver 100k km. Dette er et tips som mange andre tidligere også skulle ha fått Jeg har lest at andre også har skrevet dette - men hvor kommer det fra? Jeg snakket med Bavaria Stavanger nylig ang. dette, og svaret derfra var det vanlige at "den skal i utgangspunktet aldri byttes med mindre det er noe galt med kassen". Jeg kommer uansett til å flushe og bytte olje på den senest ved 100k km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 6, 2019 Share Skrevet Mai 6, 2019 22 minutter siden, papertiger skrev: Jeg har lest at andre også har skrevet dette - men hvor kommer det fra? Jeg snakket med Bavaria Stavanger nylig ang. dette, og svaret derfra var det vanlige at "den skal i utgangspunktet aldri byttes med mindre det er noe galt med kassen". Jeg kommer uansett til å flushe og bytte olje på den senest ved 100k km. Er korrekt det, BMW sier dette er lifetime fill og skal kun fylles på enten ved reparasjon av kassen og dens kjøler. ZF derimot, hvertfall på 5 trinns sier 10 år i sine egne manualer, men da ikke flush, kun bytte av filter og 4-5 liter olje påfyll til korrekt nivå iht prosedyren (link ovenfor), kassene inneholder rundt 11 liter litt forskjellig av type. Har litt med at BMW ser på en bils livsløp som 7-10 år. Om du tar ut mekatronikkenheten så drenerer du hvertfall på 5 trinns konverteren også, da får du bytta ca 60-70% av oljen. Mener det går Shell M-1375.4 på 6HP. og da er det sinnsykt viktig at en ikke blander oljer som ikke er kompatible 100% med hverandre. Med en gang du åpner bunnpanna så er renhet ekstremt viktig. En feil partikkel med feil størrelse inni mekatronikkenheten kan gi deg hodepine. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2019 På 6.5.2019 den 10.23, papertiger skrev: Jeg har lest at andre også har skrevet dette - men hvor kommer det fra? Jeg snakket med Bavaria Stavanger nylig ang. dette, og svaret derfra var det vanlige at "den skal i utgangspunktet aldri byttes med mindre det er noe galt med kassen". Jeg kommer uansett til å flushe og bytte olje på den senest ved 100k km. Bavaria Stavanger er vel interessert i pengene for å bytte gearkasse. Fakta er at BMW har til og med ført opp ATF-service ved 100k km. Flushe kassen skal man være forsiktig med etter 150k km. Flushing kan løsne avleiringer som kan sette seg inn i Mekatronic-boksen eller inni ATF-forsyningen til clutchene. Det er faktisk ikke noe hokkuspokkus å overhale Mekatronic-boksen, men anbefales at dette ikke gjøres av noen som ikke kan dette. Så lenge det ikke er noe merkelig med gearingen, så rører man ikke Mekatronic-boksen. Da bytter man kun olje og filter. Man får også en indikasjon på kassas tilstand ved å undersøke bunnpanna og se om det finnes synlige metall-spon i bukkpannen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2019 På 6.5.2019 den 10.51, quandt1960 skrev: Er korrekt det, BMW sier dette er lifetime fill og skal kun fylles på enten ved reparasjon av kassen og dens kjøler. ZF derimot, hvertfall på 5 trinns sier 10 år i sine egne manualer, men da ikke flush, kun bytte av filter og 4-5 liter olje påfyll til korrekt nivå iht prosedyren (link ovenfor), kassene inneholder rundt 11 liter litt forskjellig av type. Har litt med at BMW ser på en bils livsløp som 7-10 år. Om du tar ut mekatronikkenheten så drenerer du hvertfall på 5 trinns konverteren også, da får du bytta ca 60-70% av oljen. Mener det går Shell M-1375.4 på 6HP. og da er det sinnsykt viktig at en ikke blander oljer som ikke er kompatible 100% med hverandre. Med en gang du åpner bunnpanna så er renhet ekstremt viktig. En feil partikkel med feil størrelse inni mekatronikkenheten kan gi deg hodepine. Lenge siden det var 5-trinns på BMW Går ikke an å sammenligne de eldre 5-trinns med de nye 6HP og 8HP der nesten alt er i aluminium. Denne kassen er den eneste som har to kraftoverførings-tromler over hverandre. Disse tromlene er så tynn i godset at man må ha en spesiell stålring som tres på for å kunne ta ut låseringen på innersiden. Uten denne stål-ringen, så vil man skade trommelen. Disse kassene et også de eneste med kjededrift på oljepumpen. Det er ZF8 ATF-olje på disse. Hvem som produserer oljen, vites ikke. Kan godt være Shell quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mai 11, 2019 Share Skrevet Mai 11, 2019 6 timer siden, Mons1 skrev: Bavaria Stavanger er vel interessert i pengene for å bytte gearkasse. Fakta er at BMW har til og med ført opp ATF-service ved 100k km. Flushe kassen skal man være forsiktig med etter 150k km. Flushing kan løsne avleiringer som kan sette seg inn i Mekatronic-boksen eller inni ATF-forsyningen til clutchene. Det er faktisk ikke noe hokkuspokkus å overhale Mekatronic-boksen, men anbefales at dette ikke gjøres av noen som ikke kan dette. Så lenge det ikke er noe merkelig med gearingen, så rører man ikke Mekatronic-boksen. Da bytter man kun olje og filter. Man får også en indikasjon på kassas tilstand ved å undersøke bunnpanna og se om det finnes synlige metall-spon i bukkpannen. Det er de nok. Men veldig merkelig om de har ført det opp som service ved 100k km og velger å ikke opplyse om det og dermed gå glipp av muligheten til å tjene penger? Ang Flushing - om dette gjøres regelmessig hver 80 eller 100k km fra bilen er ny så burde det jo gå fint med ny flushing etter 160-180k uten problemer, da det ikke skal finnes ting som har sittet så lenge i kassen uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 11, 2019 Share Skrevet Mai 11, 2019 (endret) Jeg ble anbefalt bytt av girolje på min BMW 645ci 6 trinns aut på 100.000 km da jeg var på service i Tyskland. Den som venter til girkassen fusker er for sent ute, og den bilen ville jeg ALDRI kjøpt. Som de sa på verkstedet i Tyskland, ingen oljer varer evig 😏 Endret Mai 12, 2019 av Kjell Z3 Mons1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå