Gå til innhold

Diagnose merkeverksted vs uavhengige


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Er BMW sin diagnose mer avansert enn det andre kan tilby? Er dette i såfall noe kun BMW har tilgang til? Jeg vet det finnes mange bra, men vil vite om de er eksakt like avanserte. Hvilken type brukes på BMW verksted? Jeg vet at for en del år siden så måtte BMW verkstedene leie diagnoseapparatene for ganske mye penger, de fikk ikke engang kjøpe dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle DIS, nye ISTA osv. som vi har hjemme i dag er jo BMWs egne program. Som er utviklet på/til BMW, så passer ikke Opel for og si det sånn. Opel har sitt.. 

 

ISTA D og P er vel det som brukes i dag. ? 

Meg bekjent så er det mange (veldig mange) verksteder som bruker universal diagnose utstyr. Koding kan de som oftest ikke. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard OBD kode leser skal kunne være gode nok til å finne alle feil som man opplever med en bil. Man skal ikke trenge BMW sitt system for det.

Det er nok mulig at med BMW sitt system så er det enklere å finne faktiske feil, samt å få definerte feilsøkeprosedyrer som kan resultere i kjappere fiks. Men en person som er dreven i OBD koder og kjenner bilen vil nok være minst like rask som en BMW mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om verkstedet har gode lesere så går det greit da uorginale som regel dekker alle standardprotokoller (kommunikasjon). Men det finnes også lesere som ikke gjør det. Koding kan også gjøres uten, feks Carly via iphone funker greit til koding av enkle innstillinger. Men det er som @Otis skriver, veldig greie feilsøkeprosedyrer i f.eks Rheingold ISTA-D som er BMW sitt eget. Derfra kan du gå inn i expert mode på rett modul og feilsøke hver komponent. Det er skreddersydd til bilen og vil nok spare en del tid. Personlig liker jeg INPA best om du kjenner bilen godt, for da vet du fort hva du leter etter. DIS er genialt men for å få ut det fulle potensialet er det mye tilleggsutstyr som trengs som jeg knapt har sett de dødelige får tak i for en akseptabel pris. Som integrerte multimetre, oscilloskoper etc..Om jeg var deg ville jeg bare skaffet meg Rheingold og gjort ting selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke behovet, spørsmålet var bare på generelt grunnlag for å få vite om man på BMW verksted i enkelte tilfeller kan identifisere feil som andre verksteder ikke kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med BMW sitt originale diagnose apparat er at det kun kan lese av og oppdatere hele bilen i en operasjon, mens uoriginale testere kan isolere en og en modul og lese av og oppdatere de enkeltvis.. Kjappere, og ofte enklere ifohold til feilsøking osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har TEXA og Boschtester tilgjengelig. TEXA funker klokkerent på alt annet enn BMW med liveverdier og full pakke, men er ubrukelig på BMW. Bosch funker til alt på BMW, litt mer tungrodd i bruk enn TEXA, men som nevnt over her kan den isoleres til moduler og er fin til å lese liveverdier hvis man lurer på hva som forårsaker feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...