Kjell Z3 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Er BMW sin diagnose mer avansert enn det andre kan tilby? Er dette i såfall noe kun BMW har tilgang til? Jeg vet det finnes mange bra, men vil vite om de er eksakt like avanserte. Hvilken type brukes på BMW verksted? Jeg vet at for en del år siden så måtte BMW verkstedene leie diagnoseapparatene for ganske mye penger, de fikk ikke engang kjøpe dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reef89 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Gamle DIS, nye ISTA osv. som vi har hjemme i dag er jo BMWs egne program. Som er utviklet på/til BMW, så passer ikke Opel for og si det sånn. Opel har sitt.. ISTA D og P er vel det som brukes i dag. ? Meg bekjent så er det mange (veldig mange) verksteder som bruker universal diagnose utstyr. Koding kan de som oftest ikke. Edited June 6, 2019 by Reef89 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 En standard OBD kode leser skal kunne være gode nok til å finne alle feil som man opplever med en bil. Man skal ikke trenge BMW sitt system for det. Det er nok mulig at med BMW sitt system så er det enklere å finne faktiske feil, samt å få definerte feilsøkeprosedyrer som kan resultere i kjappere fiks. Men en person som er dreven i OBD koder og kjenner bilen vil nok være minst like rask som en BMW mekaniker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Om verkstedet har gode lesere så går det greit da uorginale som regel dekker alle standardprotokoller (kommunikasjon). Men det finnes også lesere som ikke gjør det. Koding kan også gjøres uten, feks Carly via iphone funker greit til koding av enkle innstillinger. Men det er som @Otis skriver, veldig greie feilsøkeprosedyrer i f.eks Rheingold ISTA-D som er BMW sitt eget. Derfra kan du gå inn i expert mode på rett modul og feilsøke hver komponent. Det er skreddersydd til bilen og vil nok spare en del tid. Personlig liker jeg INPA best om du kjenner bilen godt, for da vet du fort hva du leter etter. DIS er genialt men for å få ut det fulle potensialet er det mye tilleggsutstyr som trengs som jeg knapt har sett de dødelige får tak i for en akseptabel pris. Som integrerte multimetre, oscilloskoper etc..Om jeg var deg ville jeg bare skaffet meg Rheingold og gjort ting selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Z3 Posted June 13, 2019 Author Share Posted June 13, 2019 Jeg har egentlig ikke behovet, spørsmålet var bare på generelt grunnlag for å få vite om man på BMW verksted i enkelte tilfeller kan identifisere feil som andre verksteder ikke kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel80 Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 En ulempe med BMW sitt originale diagnose apparat er at det kun kan lese av og oppdatere hele bilen i en operasjon, mens uoriginale testere kan isolere en og en modul og lese av og oppdatere de enkeltvis.. Kjappere, og ofte enklere ifohold til feilsøking osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Har TEXA og Boschtester tilgjengelig. TEXA funker klokkerent på alt annet enn BMW med liveverdier og full pakke, men er ubrukelig på BMW. Bosch funker til alt på BMW, litt mer tungrodd i bruk enn TEXA, men som nevnt over her kan den isoleres til moduler og er fin til å lese liveverdier hvis man lurer på hva som forårsaker feilkoder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now