Gå til innhold

Turbohavari N47-D20A X3 2008 mod.


Foksen
 Share

Anbefalte innlegg

Takker for svar - Får se hvordan bilen virker når jeg får den igjen med ny turbo. Er vel like mye vedlikehold og utlegg på en tidlig  3-liter fra siste generasjon også... Penger er jo alltid noe som må tas i betraktning 😥😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Du får også SD modellen, 286hk tror jeg det var. 

Importert et par av disse for lenge siden, på den ene så røyk turbo på 68k... underdimensjonert turbo på 177hk.

lykke til!

Takk for hyggelig svar! Ikke lett dette men har tenkt å kun kjøpe bil fra forhandler. Bedre trygghet da! Så da begynner letingen når jeg får min tilbake med ny turbo. Regner med bedre markedspris vil dekke inn egenandelen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 19.8.2019 den 17.43, Basse Lusk skrev:

Hører gjerne hvordan det går med å få dette dekket på forsikringen. Hvilket selskap har du?

Da er jeg hjemme igjen fra jobb og har hentet bilen. Hele reperasjonen ble foretatt av Vianor på Åmot. Hyggelige folk. Totalkostnad  34212.-  Fornøyd med prisen men ser av faktura at det ble satt inn en uorginal turbo. Turboen har de kjøpt på Meca og delenummer er 15014913505895. Pris er 13672 pluss ekstra avgifter?  Totalt  14922.- Turboen er laget av Mitsubishi. Litt snurt av at de ikke har brukt original men sannsynligvis er denne turboen like god som de BMW bruker. Vet ikke om BMW lager egne turboer - Sannsynligvis kjøper de av underleverandører og jeg tenker at de er like gode om ikke bedre enn de som BMW bruker siden de allerede har skiftet minst 6 stk. Turbo på BMW i sommer bare der jeg var. Hos Alf Lie Motorverksted i Oslo stod det også mange av samme sorten og ventet på ny turbo... Skremmende!

BMW Delelager fortalte om forsikringsselskaper som leverte deler/turbo direkte på verksted siden de ville spare penger så den som tror at han får original turbo på forsikringen om de leverer bilen inn på BMW verksted kan gå på en smell der!

Codan har jeg ikke hørt noe fra men regner med å få et brev fra dem om en stund. De godtok i alle fall verksted og tilbud før reperasjonen så det var bra! Blir nok ikke noen problemer der! Tror Codan er bra!

Lurer på hvor viktig det er å "Delete" EGR-ventil og hvilke følger dette kan få for motoren? Min jager litt opp-ned på  turtall i 40 - 80 km/t. Ikke på Cruise!  Noen sammenheng?

Mvh Foksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har BMW aldri lagd egne turboer, i likhet med de fleste andre bilmerker.

Turbo blir levert av leverandører som Garrett, Mitsubishi, BorgWarner osv.

Mener Mitsubishi turboer er det "originale" på N47.

Fjerning av EGR er vel bare positivt for motoren sin del.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Såvidt jeg vet har BMW aldri lagd egne turboer, i likhet med de fleste andre bilmerker.

Turbo blir levert av leverandører som Garrett, Mitsubishi, BorgWarner osv.

Mener Mitsubishi turboer er det "originale" på N47.

Det var det jeg tenkte! Slik er det vel med de aller fleste bilfabrikanter - Satser på at ny turbo fungerer som den skal i maange kilometer! Litt skummelt at BMW tar nesten 25000 for "sine egne" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Foksen skrev:

Det var det jeg tenkte! Slik er det vel med de aller fleste bilfabrikanter - Satser på at ny turbo fungerer som den skal i maange kilometer! Litt skummelt at BMW tar nesten 25000 for "sine egne" :-)

Det er en oppfatning blant flere at hyppige oljeskift øker levetid på både register og turbo. Har byttet hver 10-15.000 km etter at både register og turbo tok kvelden på min n47a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

24 minutter siden, johanngj skrev:

Det er en oppfatning blant flere at hyppige oljeskift øker levetid på både register og turbo. Har byttet hver 10-15.000 km etter at både register og turbo tok kvelden på min n47a.

Mange som anbefaler det ja og jeg kommer til å bytte ofte etter dette! Skiftet nettopp alt som flyter i bilen av oljer og slikt pluss full rens av kjølesystem . Kom på nærmere 20 lapper men gav en god følelse! Var nok desverre for seint for den gamle turboen men den nye skal få bedre stell😎

Byttet du registerkjede og turbo før eller etter havari? Tør jeg spørre h a registerjobb kostet? Bmw eller vanlig verksted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Foksen skrev:

 

 

Mange som anbefaler det ja og jeg kommer til å bytte ofte etter dette! Skiftet nettopp alt som flyter i bilen av oljer og slikt pluss full rens av kjølesystem . Kom på nærmere 20 lapper men gav en god følelse! Var nok desverre for seint for den gamle turboen men den nye skal få bedre stell😎

Byttet du registerkjede og turbo før eller etter havari? Tør jeg spørre h a registerjobb kostet? Bmw eller vanlig verksted? 

Fikk mine kjeder+strammer byttet på merkeverksted på såkalt »teknisk kampanje». Det var riktignok noe jeg hadde snust opp via forum at dette eksisterte for n47a. Ingen som kom løpende etter meg akkurat :) Så null kroner. Turbo gikk fløyten 5000km tidligere, altså på 115.000. Hør med BMW om du fortsatt kan få utbedret kjedene hos dem til redusert pris. (Gratis)-«Kampanjen» er nok over, men biler som har vært reparert og servet på merkeverksted, har i allefall ifølge tidligere tråder på forumet fått noe goodwill av BMW på en slik jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw valgte å heller søke om refusjon fra Bmw Tyskland på regningen til de som ble rammet av motorras istedetfor å ta det forebyggende - Var nok for mange biler som ble inkludert under forebyggende kampanjen! Lik Mercedes sin rustkampanje. Da jeg kjøpte bilen hadde de selvsagt nettopp avsluttet kampanjen og alt var så utrolig vanskelig... Ingen ville søke eller foreta seg noe og motoren var kun gått 89 tusen kilometer da. Et verksted sa det var lyd og et annet sa motsatt... Ikke letg å være kunde hos Bmw. 

Turboen min som røk nå hylte noe jæklig - Alf Lie Motorverksted konstaterte at en del av "propell" var brukket og forsvunnet. Bmw nektet for at det var turboen... Ikke greit å være Bmw-eier 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme motor, men i følge div info og nettsider benytter BMW Mitsubishi turbo på feks N20B20 motorene. Jeg gravde litt rundt før jeg handlet bil med denne motoren og fant denne infoen om turbo 

https://engineswork.com/engines/bmw-engine/bmw-n20b20-engine.html

 

https://www.bimmerfest.com/forums/archive/index.php/t-595872.html

 

Så om det står noe litt annet en BMW på regninga er ikke nødvendigvis ikke ille.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Stonescream skrev:

Det er ikke samme motor, men i følge div info og nettsider benytter BMW Mitsubishi turbo på feks N20B20 motorene. Jeg gravde litt rundt før jeg handlet bil med denne motoren og fant denne infoen om turbo 

https://engineswork.com/engines/bmw-engine/bmw-n20b20-engine.html

 

https://www.bimmerfest.com/forums/archive/index.php/t-595872.html

 

Så om det står noe litt annet en BMW på regninga er ikke nødvendigvis ikke ille.

 

Sannsynligvis var dert en Mitsubishi turbo originalt i min også. Sannsynligvis av ypperlig kvalitet siden Bmw har valgt å kjøpe av Mitsubishi :-) Hører turbolyd ganske godt under svakt pådrag med kald motor - Mer enn på den gamle. Får se ting an - Snakket med Vianor og de sa at hvis det var noe jeg ikke likte eller var usikker på var det bare å stikke innom så skulle de se  på det - Kanskje litt langt å måtte kjøre fra Oslo da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var jeg hos Alf Lie Motorverksted i går og fikk renset partikkelfilter. Måtte bytte EGR og tilbehør også da denne var gåen. De oppdaget at det lakk olje ut av den nye turboen... Så da blir det ny turbo på garantien. 

Stod en X3 der med max uflaks - Hadde byttet turbo og ny motor og så røk høytrykkspumpa etterpå - Tror jeg skal bytte høytrykkspumpe på min siden bilen sannsynligvis blir kondemnert hvis det skjer... Tror ikke forsikringensselskapet legger så mye penger i en 2008 modell. Det positive var at det er null ulyd ved kaldstart med tanke på kjede og registerslitasje etter 110 tusen kilometer 😎 Litt ulyd fra strammehjul til reimer i front så de skal byttes forebyggende med tanke på lagerslitasje. Dyrt å ha gammel BMW... 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tar visst ingen ende.. 😥 Satte bilen inn på Vianor for turbobytte siden den nye lekker olje og det var en garantisak. Vianor fant ut at veivhusventilasjon ventil var ødelagt og at det sannsynligvis var grunnen til turbohavariet. De fikset veivhusventilasjonen og ny ventil og hentet bilen der idag. Fremdeles mye turbolyd på kald motor men mindre på varm motor. Får holde øye med om den fremdeles lekker olje etter en ukes kjøring... Hvis den fremdeles lekker olje må den byttes! 

Codan forsikring har hele tiden vært kjempehyggelige og kan anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...